opnieuw 'opvoeden'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lianne_loves

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 21:41

khirshanta schreef:
netjes meelopen, zich laten poetsen (een kwartiertje redelijk ok stilstaan moet te doen zijn), en zich gewoon netjes gedragen. Niet opdringerig zijn, netjes wachten op eten, dat soort dingen.

Waar loop je nu tegenaan?


Ik weet niet hoe ik dat het beste aanleer allemaal

There's no friendship as good as between a rider and her horse❤
Kerstmuts


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: opnieuw 'opvoeden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:44

Je moeder kan je wellicht hierbij helpen?

Het beste blijft als iemand je op het moment dat je pony iets doet, kan laten zien wat je het beste kunt doen.

lianne_loves

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-17 21:52

khirshanta schreef:
Je moeder kan je wellicht hierbij helpen?

Het beste blijft als iemand je op het moment dat je pony iets doet, kan laten zien wat je het beste kunt doen.


Mijn moeder heeft geen verstand van paarden ;)

There's no friendship as good as between a rider and her horse❤
Kerstmuts

cissy

Berichten: 19795
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: opnieuw 'opvoeden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:10

Heb je niemand in je buurt die wel verstand heeft van paarden en je kan helpen met opvoeden?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

lianne_loves

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 20:22

cissy schreef:
Heb je niemand in je buurt die wel verstand heeft van paarden en je kan helpen met opvoeden?


Jawel maar extra tips vind ik fijn :)

There's no friendship as good as between a rider and her horse❤
Kerstmuts

lianne_loves

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 19:18

Ik heb geen bak. Hoe leer ik mijn pony dat hij niet mag trappen en losrukken tijdens longeren?

There's no friendship as good as between a rider and her horse❤
Kerstmuts

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: opnieuw 'opvoeden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:29

Door te anticiperen, je pony te lezen, en daarbij op het juiste moment corrigeren om het voor te zijn...

Helaas is dat iets dat je moet zien, en dat niemand vanaf een forum je écht goed kan leren.

Dat kan alleen iemand die weet hoe paardentaal eruit ziet, en die niet bang is van doorpakken. Eerlijk gezegd denk ik dat je dat alleen beter niet kunt doen, want je hebt de overhand nu al niet.

Mijn advies: zorg dat er iemand bij komt die je hiermee kan helpen.

Zeker met dit weer zou ik toch aanbevelen helemaal niet alleen met je pony bezig te zijn- het is spekglad, en je hoeft maar net eens fout te vallen (en met een trappende en losrukkende pony is dat risico wat groter)

Je zou een stukje af kunnen zetten, een rondje van zo'n 15-20 meter doorsnee, dan kun je in ieder geval daar al proberen het wegrennen tegen te gaan. Je loopt kans dat je pony dan gaat denken 'hee, verdorie, ik kan niet weg, dan maar langs het hek lopen'. Je pony kan echter ook denken 'werken? Ammehoela! Weg jij!' en wat gerichtere acties tegen je ondernemen.

lianne_loves

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 21:54

khirshanta schreef:
Door te anticiperen, je pony te lezen, en daarbij op het juiste moment corrigeren om het voor te zijn...

Helaas is dat iets dat je moet zien, en dat niemand vanaf een forum je écht goed kan leren.

Dat kan alleen iemand die weet hoe paardentaal eruit ziet, en die niet bang is van doorpakken. Eerlijk gezegd denk ik dat je dat alleen beter niet kunt doen, want je hebt de overhand nu al niet.

Mijn advies: zorg dat er iemand bij komt die je hiermee kan helpen.

Zeker met dit weer zou ik toch aanbevelen helemaal niet alleen met je pony bezig te zijn- het is spekglad, en je hoeft maar net eens fout te vallen (en met een trappende en losrukkende pony is dat risico wat groter)

Je zou een stukje af kunnen zetten, een rondje van zo'n 15-20 meter doorsnee, dan kun je in ieder geval daar al proberen het wegrennen tegen te gaan. Je loopt kans dat je pony dan gaat denken 'hee, verdorie, ik kan niet weg, dan maar langs het hek lopen'. Je pony kan echter ook denken 'werken? Ammehoela! Weg jij!' en wat gerichtere acties tegen je ondernemen.


Thanks! K ga nu eerst oefenen met rusig doen tijdens poetsen etc. En daarna longeren enz. Maar moet ik dan een rondje afzetten fso? In t gras of op de straat (kheb geen bak)

There's no friendship as good as between a rider and her horse❤
Kerstmuts

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: opnieuw 'opvoeden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:37

Ja, een cirkel of vierkant- als je pony maar in een straal van 15 meter om je heen kan lopen. Cirkel is handiger, niet op het harde

lianne_loves

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 14:12

khirshanta schreef:
Ja, een cirkel of vierkant- als je pony maar in een straal van 15 meter om je heen kan lopen. Cirkel is handiger, niet op het harde


Hoe zorg ik er dan voor dat hij geen gras gaat eten? En als hij ergens geen zin in heeft gaat tie gewoon liggen rollen. Hoe voorkom ik dat?

There's no friendship as good as between a rider and her horse❤
Kerstmuts

LoveBodin

Berichten: 4335
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: opnieuw 'opvoeden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 14:15

Misschien is het handiger om te beginnen met normaal meelopen voordat je gaat longeren.

ik weet niet hoe erg het op dit moment is maar ik zou het zo bekijken: beginnen met halster. Kan dat normaal om/af. Daarna meelopen. Dat moet goed gaan.
Vervolgens 'om' en achterwaards. Beslissen waar hij zijn benen neer zet, evt met zweepje (niet om te slaan! Maar omdat je armen soms wat kort zijn en een aanraking op de achterhand vaak goed werkt).

Daarna beginnen met longeren, en met jouw houding op dit moment zou ik aanraden er iemand bij te halen die weet hoe het moet :).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

lianne_loves

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 14:44

LoveBodin schreef:
Misschien is het handiger om te beginnen met normaal meelopen voordat je gaat longeren.

ik weet niet hoe erg het op dit moment is maar ik zou het zo bekijken: beginnen met halster. Kan dat normaal om/af. Daarna meelopen. Dat moet goed gaan.
Vervolgens 'om' en achterwaards. Beslissen waar hij zijn benen neer zet, evt met zweepje (niet om te slaan! Maar omdat je armen soms wat kort zijn en een aanraking op de achterhand vaak goed werkt).

Daarna beginnen met longeren, en met jouw houding op dit moment zou ik aanraden er iemand bij te halen die weet hoe het moet :).


Hoe bedoel je met mijn houding?

There's no friendship as good as between a rider and her horse❤
Kerstmuts

LoveBodin

Berichten: 4335
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:01

lianne_loves schreef:
LoveBodin schreef:
Misschien is het handiger om te beginnen met normaal meelopen voordat je gaat longeren.

ik weet niet hoe erg het op dit moment is maar ik zou het zo bekijken: beginnen met halster. Kan dat normaal om/af. Daarna meelopen. Dat moet goed gaan.
Vervolgens 'om' en achterwaards. Beslissen waar hij zijn benen neer zet, evt met zweepje (niet om te slaan! Maar omdat je armen soms wat kort zijn en een aanraking op de achterhand vaak goed werkt).

Daarna beginnen met longeren, en met jouw houding op dit moment zou ik aanraden er iemand bij te halen die weet hoe het moet :).


Hoe bedoel je met mijn houding?


Ik bedoel dat wanneer je je afvraagt hoe je ervoor zorgt dat het paard niet gaat eten/rollen tijdens longeren. Het lijkt me dan handiger als je eerst de basis bevestigt en daarna hulp inschakelt.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

lianne_loves

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 16:29

LoveBodin schreef:
Ik bedoel dat wanneer je je afvraagt hoe je ervoor zorgt dat het paard niet gaat eten/rollen tijdens longeren. Het lijkt me dan handiger als je eerst de basis bevestigt en daarna hulp inschakelt.


Oke dankje :) een meisje van 15 of 16 (weet niet precies) heeft aangeboden me te helpen :)

There's no friendship as good as between a rider and her horse❤
Kerstmuts

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: opnieuw 'opvoeden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 17:43

Probeer ook bij alles wat je doet vanuit het oogpunt van de pony te redeneren.
Een pony is in de eerste plaats niet op zoek naar een vriendje, maar naar een duidelijke leider die hij vertrouwt en waar hij weet dat hij veilig is. Als jij onduidelijk bent of heel erg laat merken dat je het ook allemaal niet zo goed weet, dan zal hij zelf die leiderspositie innemen.

lianne_loves

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 20:49

Gini schreef:
Probeer ook bij alles wat je doet vanuit het oogpunt van de pony te redeneren.
Een pony is in de eerste plaats niet op zoek naar een vriendje, maar naar een duidelijke leider die hij vertrouwt en waar hij weet dat hij veilig is. Als jij onduidelijk bent of heel erg laat merken dat je het ook allemaal niet zo goed weet, dan zal hij zelf die leiderspositie innemen.


Hoe zorg ik ervoor dat hij mij vertrouwd?

There's no friendship as good as between a rider and her horse❤
Kerstmuts

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: opnieuw 'opvoeden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:01

Probeer die vraag eens zelf te beantwoorden :) Wanneer, denk je, heeft een paard vertrouwen in jou? Kan je een paard dwingen jou te vertrouwen?


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:55

ben je een leider die weet wat ze doet, en je pony veilig kunt laten voelen? Ja- dan ben je op de goede weg. Nee? Dan ben je niet de leider die je pony zoekt.

Nogmaals: we wíllen helpen, maar het is niet te doen vanachter een scherm. Hopelijk lukt het met de hulp die je krijgt!

lianne_loves

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-17 18:26

khirshanta schreef:
ben je een leider die weet wat ze doet, en je pony veilig kunt laten voelen? Ja- dan ben je op de goede weg. Nee? Dan ben je niet de leider die je pony zoekt.

Nogmaals: we wíllen helpen, maar het is niet te doen vanachter een scherm. Hopelijk lukt het met de hulp die je krijgt!


Dankjr! Ik denk dat k wel een goede leider ben. Maar t probleem is dat hij soms doet alsof hij de baas is en als hij niet meer wil gaat hij bijv. Rollen..

There's no friendship as good as between a rider and her horse❤
Kerstmuts

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:46

lianne_loves schreef:
khirshanta schreef:
ben je een leider die weet wat ze doet, en je pony veilig kunt laten voelen? Ja- dan ben je op de goede weg. Nee? Dan ben je niet de leider die je pony zoekt.

Nogmaals: we wíllen helpen, maar het is niet te doen vanachter een scherm. Hopelijk lukt het met de hulp die je krijgt!


Dankjr! Ik denk dat k wel een goede leider ben. Maar t probleem is dat hij soms doet alsof hij de baas is en als hij niet meer wil gaat hij bijv. Rollen..

Een paard doet niet alsof.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: opnieuw 'opvoeden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:13

Precies. Als je paard zich gedraagt alsof híj de baas is- ben jíj het in ieder geval niet (het paard wel)

lianne_loves

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 20:31

khirshanta schreef:
Precies. Als je paard zich gedraagt alsof híj de baas is- ben jíj het in ieder geval niet (het paard wel)


Hoe wordt ik dat dan?

There's no friendship as good as between a rider and her horse❤
Kerstmuts

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: opnieuw 'opvoeden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:44

...denk aan een kudde paarden.
Meestal gaat alles in pais en vree, want de leidende merrie houdt de boel in de smiezen.

Soms worden 2 dieren het niet eens, en komt er 'gedoe'.

Stel: jullie zijn bezig met longeren en je dier heeft er genoeg van: hij gaat staken, rollen, gras eten - hoe t maar uitkomt.
Dan is het aan jou om 'gedoe' te maken, liefst bij het 1rste teken.
'Nee' zeggen, geen gewenste reactie "NEE" zeggen, zwaaien met de longeerzweep, gooien met zand - wees creatief.
Maar laat merken dat je het er niet mee eens bent.

Verder zijn er nogal wat zinnetjes die simpeler klinken dan zijn.
Zoals: wie gaat voor wie opzij...? (Idem: naar achter.)

Wen je aan om niet opzij te stappen voor een paard 'om mij heen graag' zeg ik zachtjes, en duw met 2 gram.
(En soms, bij geen reactie zwaai ik, maak herrie en ik deel wel eens een tik uit. Mijn ruimte is mijn ruimte, punt.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

lianne_loves

Berichten: 48
Geregistreerd: 06-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 21:29

Janneke2 schreef:
...denk aan een kudde paarden.
Meestal gaat alles in pais en vree, want de leidende merrie houdt de boel in de smiezen.

Soms worden 2 dieren het niet eens, en komt er 'gedoe'.

Stel: jullie zijn bezig met longeren en je dier heeft er genoeg van: hij gaat staken, rollen, gras eten - hoe t maar uitkomt.
Dan is het aan jou om 'gedoe' te maken, liefst bij het 1rste teken.
'Nee' zeggen, geen gewenste reactie "NEE" zeggen, zwaaien met de longeerzweep, gooien met zand - wees creatief.
Maar laat merken dat je het er niet mee eens bent.

Verder zijn er nogal wat zinnetjes die simpeler klinken dan zijn.
Zoals: wie gaat voor wie opzij...? (Idem: naar achter.)

Wen je aan om niet opzij te stappen voor een paard 'om mij heen graag' zeg ik zachtjes, en duw met 2 gram.
(En soms, bij geen reactie zwaai ik, maak herrie en ik deel wel eens een tik uit. Mijn ruimte is mijn ruimte, punt.)


Dankje! Duidelijk :) hier kan ik wel wat mee!

There's no friendship as good as between a rider and her horse❤
Kerstmuts

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:37

Janneke2 schreef:
Stel: jullie zijn bezig met longeren en je dier heeft er genoeg van: hij gaat staken, rollen, gras eten - hoe t maar uitkomt.
Dan is het aan jou om 'gedoe' te maken, liefst bij het 1rste teken.
'Nee' zeggen, geen gewenste reactie "NEE" zeggen, zwaaien met de longeerzweep, gooien met zand - wees creatief.
Maar laat merken dat je het er niet mee eens bent.


Het paard kent nog geen 'nee', dus het gaat niet helpen als je dit luider zegt. Zwaaien met de longeerzweep krijgt het paard alleen maar respect voor de zweep van en de eventuele pijnprikkel die volgt. Gooien met zand betekent voor een paard ook niets, alleen primaten gooien met dingen om hun ontevredenheid te uiten.

Ik zou met lichaamstaal en grondwerk aan de slag gaan. En je laten omringen door mensen met verstand die je kunnen helpen wanneer je met je pony bezig bent. Want stel dat je letterlijk gaat uitproberen wat hier gezegd wordt, wat dan? Je gooit met zand en het paard blijft aan zijn graspol knabbelen, wat doe je dan? Een steen gooien?
Krijgt het paard respect voor de trainer als persoon? Krijgt het paard vertrouwen in de trainer? Of schiet die gewoon vooruit omdat die een steen op zijn kont voelt?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers