maatje voor een hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

maatje voor een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 18:24

hey

Mijn verzorgpony staat op dit moment bij ons thuis, hier staat hij nu ongeveer zes maanden. Als hij in zijn wei staat (waar hij altijd staat ;) ) dan ziet hij aan de overkant van onze oprit de paarden staan van het pension van onze buren, maar deze paarden komen door de natte niet meer buiten... nu heb ik het gevoel dat Kasper wel erg eenzaam is... bij zijn eigenaars staat hij ook alleen. Deze mensen hebben wel nog negen andere paarden, dus Kasper is niet altijd alleen. Maar toch...

Maar hier gaat mijn vraag niet expliciet over.
Ik zou graag eens met de eigenaars om de tafel zitten om te praten over een eventueel maatje voor Kasper. Aangezien hij niet mijn pony is kan ik hier natuurlijk niet alleen over beslissen :+ .

De reden dat ik dit op bokt plaats is omdat ik me afvraag of het eigenlijk mogelijk is om een hengst samen te zetten?
Kasper is een 4/5 jarige minihengst. Het is zeker niet de bedoeling om te fokken!
Is het dan beter om een ruin bij hem te zetten of een andere hengst? we willen natuurlijk niet voortdurend ruzie... maar Kasper is nogal dominant, is dat dan niet jammer als daar een onderdanige ruin bijkomt? En wordt hij dan niet dominanter naar ons toe? Zijn ego is namelijk al énorm :D :o
Veel vragen dus :=
Ik hoop dat iemand mij wat meer uitleg kan geven! Ik weet gewoon graag waar ik aan begin voor ik de eigenaars hiermee lastig val ;)

Alvast bedankt!

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: maatje voor een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:49

Zijn er merries op het terrein/bij de buren? Want dan loop je met een andere hengst zeker en met een ruin er bij mogelijk risico op agressief gedrag omdat de nieuwe concurrentie is. Ookal kan hij nooit bij de merries komen.
En als hij alleen moet staan omdat hij hengst is, maar er van fokplannen geen sprake is, waarom is hij dan nog hengst? Zo te lezen is hij niet echt gelukkig zo. Is castratie een optie? Dan is er qua vriendjes ook veel meer mogelijk en is de kans groot dat hij door de combi geen hormonen en andere pony om mee te spelen veel fijner wordt in de omgang.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: maatje voor een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:55

Ik denk ook beter (chemisch?)castreren of hem met eeb drachtige merrie zetten? Of een oudere grote die niet meer drachtig wordt en dapper genoeg is hem weg te sturen. Ik had een oud klein paard bij de buurman lopen en hij zette daar regelmatig zijn shet hengst bij met zowel de vorige als die hij nu heeft gaat dat prima.

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 18:57

bedankt om te reageren! Ja, als ik hem mag geloven zijn er zeker merrie's aanwezig :). Hij is niet gecastreerd omdat de eigenaars hem rustig vinden en het nooit nodig was om hem te castreren. Hij is opgevangen door hen. We zijn idd ook van plan om hier over te praten met zijn eigenaars :)
Is vijf jaar niet te laat voor een castratie? heeft dit dan nog effect op zijn gedrag?

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Re: maatje voor een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 18:57

wat bedoel je met chemisch castreren? ik heb hier nog nooit over gehoord :?

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: maatje voor een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:01

Bij honden kun je een implantaat plaatsen waardoor ze een bepaalde tijd niet vruchtbaar zijn en ook de hormonen veranderen dan. Dit is handig om te kijken of een reu in gedrag veranderd of als die later nog als dekreu gebruikt gaat worden. Misschien is dat er ook voor paarden?

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:11

imke1 schreef:
bedankt om te reageren! Ja, als ik hem mag geloven zijn er zeker merrie's aanwezig :). Hij is niet gecastreerd omdat de eigenaars hem rustig vinden en het nooit nodig was om hem te castreren. Hij is opgevangen door hen. We zijn idd ook van plan om hier over te praten met zijn eigenaars :)
Is vijf jaar niet te laat voor een castratie? heeft dit dan nog effect op zijn gedrag?

Mijn paard heb ik ook pas laten castreren op zijn 5e. Is wat moeilijker maar kan wel.
Over gedrag kan ik niet veel zeggen, mijn paard gedroeg zich al als ruin, dus ik zag daarna geen verschil. :)

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Re: maatje voor een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 19:13

dankjewel voor de uitleg lailapri! Dit is wel interessant om te onthouden :)
dankjewel voor de reactie amiraanouk! :D

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:22

lailapri schreef:
Bij honden kun je een implantaat plaatsen waardoor ze een bepaalde tijd niet vruchtbaar zijn en ook de hormonen veranderen dan. Dit is handig om te kijken of een reu in gedrag veranderd of als die later nog als dekreu gebruikt gaat worden. Misschien is dat er ook voor paarden?

Ja het bestaat wel maar bij mijn weten is er maar 1 veearts die het doet. De procedure moet om het half jaar worden herhaald.

TS ik zou er bij de eigenaren op aansturen om Kasper te laten castreren. Niet chemisch. Maar z'n boeltje d'r af. Dan kan hij samen met een andere pony staan en krijgt hij een veel leuker leven.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:44

In mijn ervaring is het nooit te laat om te castreren, zeker als hij nog niet gedekt heeft. Mijn pony was 4 en had 4 (natuurlijke) kinderen, en heeft de rest van zijn leven prima tussen de merries en andere ruinen gestaan.

Anoniem

Re: maatje voor een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:48

Idd lekker castreren, dat is goedkoper dan een maatje erbij. En wel zo paardvriendelijk als hij met anderen kan staan. Paarden horen niet alleen te staan en grote kans dat hij zo brutaal is omdat hij niet met andere paarden staat en daardoor geen manieren heeft.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:17

Ik zou hem ook gewoon castreren, helemaal als er merries in de buurt staan. Ik ken persoonlijk een ruin, die 8 jaar hengst is geweest (bedoeling was dekhengst, maar werd niet goedgekeurd) maar uiteindelijk is gecastreerd omdat hij de andere pony’s begon te dekken en steeds meer hengstengedrag ging vertonen (groot, zwaar paard op kleine shetlandertjes). Hij stond ook pal naast andere merries dus het ging gewoon niet goed in zijn koppie. Nu is al 1,5 jaar ruin en kan gewoon tussen de merries staan :)

Maar omdat ik nu net lees dat het niet je eigen pony is, ik zou dan een ruin erbij zetten en geen hengst. Het moet wel kunnen, vaak gaat het wel goed maar als hij van zichzelf al heel dominant is zou ik niet nog een dominante pony erbij zetten.

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: maatje voor een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:40

Hoihoi,
Ik heb 2 minihengstjes samen lopen met nog 2 pony ruinen.
De minis waren eigenlijk gelijk bevriend; de ene was 10 jaar toen hij de ander van 1 jaar ontmoette. Ging gelijk prima en ze spelen superveel met elkaar, erg leuk :D

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 06:04

gerpiegorp schreef:
Ik zou hem ook gewoon castreren, helemaal als er merries in de buurt staan. Ik ken persoonlijk een ruin, die 8 jaar hengst is geweest (bedoeling was dekhengst, maar werd niet goedgekeurd) maar uiteindelijk is gecastreerd omdat hij de andere pony’s begon te dekken en steeds meer hengstengedrag ging vertonen (groot, zwaar paard op kleine shetlandertjes). Hij stond ook pal naast andere merries dus het ging gewoon niet goed in zijn koppie. Nu is al 1,5 jaar ruin en kan gewoon tussen de merries staan :)

Maar omdat ik nu net lees dat het niet je eigen pony is, ik zou dan een ruin erbij zetten en geen hengst. Het moet wel kunnen, vaak gaat het wel goed maar als hij van zichzelf al heel dominant is zou ik niet nog een dominante pony erbij zetten.

Of juist wel. Je hebt van die hengsten, en trouwens ook ruinen, waarbij je als mede-ruin/hengst héél stevig in je schoenen moet staan wil je niet op een nare manier het onderspit delven.