Shet is zo chago in de winter op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 09:48

Polly schreef:
Bokt is weer heiliger dan de paus hoor...

Ts, soms is het niet anders. Mijn ponys staan dagelijks buiten maar er zijn ook dagen dat dat gewoon echt niet lukt. Niet elke shet word gelukkig van 24/7 buiten, die van mij hebben 7 jaar op eigen land gestaan en in de winter waren ze echt niet happy en ook ik ben heel blij dat ik van die bagger af ben.
Probeer of je haar toch buiten kan laten als ze gaat staan slapen en kijk dan hoe het zich ontwikkeld. Je kan ook proberen of je een lagere deur in de stal kan zetten zodat ze buiten kan kijken, die van mij vinden het heerlijk om te ouwe wijven over de deur.


Er zit nog iets tussen 2 uur en 24 uur in :j
Waarbij ts aangeeft dat haar pony niet happy is met de huidige situatie en in de zomersituatie wel.

Pebbles_Y schreef:
Ja dat is allemaal makkelijk praten maar weet zeker dat er zo heel veel paarden in de wereld op stal staan.. Ik heb alweer spijt dat ik dit gepost heb maar ga vooral maar proberen wat te doen met de post die wel wat bij zouden kunnen dragen..
Er staan bij ons ponys waarvan de baasjes sommige dagen alleen komen voeren.. en zelfs die ponys zijn niet chago.. Ik vind het allemaal kort door de bocht..


Tja, ik vind jou dan weer kort door de bocht. Omdat er ponys zijn die het nog minder goed hebben, betekent toch niet dat dit automatisch goed gepraat kan worden? En wellicht uiten die ponys het op een hele andere manier.
Je omschrijft zelf zo duidelijk hoe het verschil is tussen zomer en winter, waarom reageer je dan zo fel op wat je in mijn ogen zelf ook wel weet?

Weer even een heel zwart/wit voorbeeld: maar dat er sprake is van uitbuiting van de oostblok mensen op de arbeidsmarkt, wil toch niet zeggen dat het ok is omdat er ook altijd nog kinderarbeid is?

Overigens was ik tot een paarden maanden geleden opzoek naar zo’n shetje. Ik heb een hb’er met eczeem die alleen op de paddock stond vanwege hb en zocht een vriendje. Hij werd er erg ongelukkig van om alleen te staan (ook al stonden er drie paarden naast hem met ren draadje er tussen). Ik voelde me er echt niet prettig bij dat hij niet happy was, dus dan ga je op zoek naar een andere oplossing dat wel werkt.
Inmiddels paard verhuisd naar een paddock paradise waar hij met vijf andere paarden staat.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:26

Er is nou eenmaal niet altijd de optie om ze buiten te hebben. Vandaar ook de tip om de boxdeur te verlagen

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:47

Polly schreef:
Er is nou eenmaal niet altijd de optie om ze buiten te hebben. Vandaar ook de tip om de boxdeur te verlagen


Die optie is er wel, maar niet op de huidige stal, dan ga je naar een stal waar je die optie wel hebt. De wereld is groter dan deze stal, je hebt altijd een keuze, niemand die je dwingt om hier te blijven.

Ik zou er niet zo fel op zijn als de issue zou gaan om iets anders wat je mist op stal, een binnenbak bijvoorbeeld. Maar dit gaat over welzijn en ik vind het extreem om een paard zo lang binnen te laten. En nog los wat ik er van vindt, is de mening van de pony belangrijker en die geeft het ook duidelijk aan. Nogmaals, je kan kijken naar symptoombestrijding, maar ik betwijfel of je de pony daarmee gelukkig krijgt als je de oorzaak niet weghaalt. Maar mijn mening is duidelijk, ik zal niet meer in herhaling vallen.

Ik kan proberen TS haar ogen te openen en wat ze daarmee doet is aan haar. Ben blij dat ze open staat om te signaleren dat haar pony niet happy is en kijkt naar welke mogelijkheden er zijn om de pony wel happy te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 11-12-17 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:48

Polly schreef:
Er is nou eenmaal niet altijd de optie om ze buiten te hebben. Vandaar ook de tip om de boxdeur te verlagen

De vraag is alleen of dat voldoende helpt om de shetlander weer iets beter in zn vel te krijgen.

Ik begrijp waarom sommige bokkers reageren zoals ze doen. TS lijkt precies te weten waar het gedrag vandaan komt maar kan/wil er vervolgens niet naar handelen.

Een bal, een extra luik, het gaat niet in de behoeftes van de pony voorzien. Die heeft behoefte aan ruimte en een speelkameraad. Dat niet elk paard er problemen mee lijkt! te hebben praat de situatie van de Shetlander nog niet goed. Die uit zijn probleem al door dit gedrag, kun je nagaan.

Los van het feit dat ik het van de zotte vind dat er nog stallen zijn waar het de norm is om je paard 5 maanden lang 22-24/7 opgehokt te hebben staan, kan ik me niet voorstellen dat er in de omgeving helemaal niks te vinden is om je pony onder te brengen waar er meer in zijn behoefte wordt voorzien.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:07

Als je hier een kijkje neemt maakt het allemaal niet zo veel uit :j [VSW] Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Nee maar zonder geinen, je moet wel iets. Shet geeft aan dat het zo echt geen pretje voor m is
en de keuzes zijn ook beperkt. Ik zou toch echt serieus overwegen om een ander plekje te zoeken. Denk dat ie op t moment nog liever in je achtertuin staat dan dat ie zo veel in de stal moet staan. (Wat ik begrijp)

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 11:27

Nou ik ben vanochtend gelijk naar de stal eigenaar gegaan en die gaat zorgen voor een laag hekje zodat ze iig naar buiten kan kijken..
Ook heb ik net in de groepsapp van stal gevraagd of iemand nog een verzorgster weet voor de middagen dat mn andere verzorgster niet kan en ze dus iig die middav ook wat te doen heeft..
Ik stuurde in de groepsapp dat ze doodongelukkig was en de meiden zouden proberen haar zo vaak mogelijk mee buiten te zetten met hun paarden..
Ik heb gisteravond zon speel bal gekocht voor het voer en ga dit eerst even proberen..
Ze staat in de eerste stal dus kan zo als ze een laag deurtje heeft zo naar buiten kijken en alles zien..
Wellicht kunnen we nog proberen die andere shet er overdags bij te zetten.. het zijn wel maatjes alleen is die van mij dominant en eet al haar kuil op dus dat schiet coor die ander niet echt op maar wellicht dat een dagdeel samen al scheelt

Saskia_D

Berichten: 74
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:55

Super Polly, dat je hier zo mee aan de slag bent gegaan.
Hopelijk heeft dit het gewenste effect en gaat de shet (en dus jij ook) zich hierdoor beter in z'n vel voelen. Succes!

Saskia_D

Berichten: 74
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:56

Super Pebbles, dat je hier zo mee aan de slag bent gegaan.
Hopelijk heeft dit het gewenste effect en gaat de shet (en dus jij ook) zich hierdoor beter in z'n vel voelen. Succes!

#sorry voor de dubbele post, maar verwijderen lukt niet en ik had de naam niet goed _-:(

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:01

Goed bezig!
Mijn eigen shet kan goed in de stal, maar de shet die hier gestald is breekt de boel af als ze binnen staat.
Schuilstal gaat ze wel in, als er maar geen deur voorzit.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:34

Ah super leuk, zou wel erg tof zijn als ze lekker met de andere paarden kan spelen als die buiten worden gezet. Hihi ik zie het al voor me, volgende topic: Shet is doodmoe van het entertainen van andere paarden hihi

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 17:45

@lieshorses mn achtertuin zou dr droom van mn dochter zijn denk ik ;) al zal t niet lang duren voor ze hier binnen rondloopt dan denk ik ;)

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 19:27

We hebben dr stal vandaag gelijk kunnen regelen.. we hebben de schuifdeur voor de helft open gezet en vastgezet.. en in de opening een klein hekje geplaatst en zo kan ze alles zien.. elk paard wat langsliep naar de paddock kwam even snuffelen want die vinden het ook maar raar maar ze staat prinsheerlijk alles in de gaten te houden.. nu maar hopen dat ze dit leuk blijft vinden..
Morgen komt er een meisje kijken voor het verzorgen op de andere door de weekse dagen en hoop dat ze dan iig straks minimaal 4-5 uur per dag dr stal uit Is, dan wel om te grazen.. gepoetst te worden.. gelongeerd of gereden en zeker buiten te staan met dr maatjes..
Het is ook niet dat ik deze tips nirt wist hoor kom ook niet uit een ei maar had denk ik even een duwtje nodig..

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:34

Fijn dat er binnen de huidige stal toch wat meer mogelijkheden blijken te zijn +:)+

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:00

Hoi pebbles,

Ik heb de volgende vraag aan jou. Ik herken namelijk het gedrag van jouw pony in het gedrag van mijn pony. Dit terwijl mijn pony zowel zomer als winter de hele dag buiten staat met gezelschap. In de Zomer fleurige pony, in de winter zwaar pesthumeur en wordt liever niet aangeraakt. Oren plat in de nek.
Nu ik jouw topic lees, zou er ook iets anders met onze pony’s aan de hand kunnen zijn? ( natuurlijk is het fijn dat je pony nu meer buiten komt, maar is het nu ook beter qua humeur?)

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:14

kan het niet zijn dat ze buikpijn heeft omdat ze meer kuil/hooi krijgt ipv gras?
mijn eigen paard leek bijvoorbeeld ook geen last te hebben van droogkuil, dit kreeg ze al toen ik haar kocht en ben ik blijven voeren, tot ik bij wijze van experiment haar op droog hooi gezet heb, en ze opeens veel vrolijker was.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 00:29

Pebbles, super bezig! En vooral je shettie niet verkopen hoor, een nieuw baasje geeft garantie dat die veel beter voor je beestje zorgt! Je klinkt als een geweldige baas die heel voor de pony overheeft :(:)

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 23:00

Nou ik ben toch goed na gaan denken en er is een andere stal op mijn pad gekomen.
Is wel een half uur rijden, een kennis van mij staat er ook.
Kleinschalige stal, 5 paarden aan huis. Paarden hebben een grote inloopstal waar ze zelf in en uit kunnen en een track waar ze de hele dag buiten kunnen zijn, en op zoek moeten naar hun water en hooi. Ze krijgen er in de winter telkens een klein stukje wei bij en in de zomer wordt dat ook gecontroleerd meer.
Er word iedere dag voor ze gezorgd daar zodat het voor mij niet meer haasten naar stal is savonds met de kids en schuldig voelen dat die pony zolang op stal staat.

Ze gaat volgende maand verhuizen. Ik heb toch maar gekozen voor het welzijn van mijn pony. Dan ga ik mss nog maar 1-2 keer per week maar dan zit de pony iig niet met smart te wachten op een beetje beweging en aandacht een uurtje per dag van mij.
De staleigenaresse geeft ook les op haar paardje aan 2 kleine kids, hebben afgesproken dat ze daar mijn pony voor gaat 'gebruiken'. En mijn kennis staat daar met haar paard en heeft ook een dochter van 8. Dus die kan nu lekker met dr mama mee op mijn pony het bos in.

Ook heb ik een karretje gekocht en die kan daar staan, mennen hebben we dr een beetje geprobeerd aan te leren maar dat doet ze alsof ze nooit anders gedaan heeft dus we kunnen lekker aan de slag.

Bedankt voor jullie soms harde antwoorden, ik werd defensief omdat ik echt het beste met dr voor heb. Maar het heeft wel het eea verder in gang gezet.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:06

Kijk, dát zijn leuke berichten om te lezen! Pluim voor jou :)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:06

TS je bent een topper! <3 Goede keuze voor zowel jou als je paardje.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:08

Super TS!

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 23:25

Dankjullie wel! Voelt ook heel goed, jammer want de oude stal stonden hele leuke meiden echt waar. Alleen voor mij en de pony was het (niet meer) ideaal.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:31

Ik word blij van je laatste update. :) Goede keus!

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:50

Personen op stal kunnen nog zo leuk zijn, uiteindelijk staat jouw paard er 24/7 en jij niet. En leuke mensen zijn geen excuus om paard 22u per dag op stal te hebben staan en jezelf schuldig te voelen. Dat geeft stress. Genoeg mensen die het geen Sjaak interesseert dat hun paard er maar 2u per dag ruim uit komt en dat dat ''veel'' is, terwijl er zoveel meer opties zijn in het grijze gebied.

Super! Goede keus TS. Fijn voor je paard en prima oplossing. Zeker zo in combinatie met gezin. Vast voor iedereen rust en goede stap in de goede richting. Veel mooie momenten met elkaar toegewenst! *\o/*

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 00:22

Superdeduper goede en fijne update. Hopelijk veranderd je vriendje weer snel in een een gemutste shet.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:12

Echt gaaf om te lezen dat je voor het welzijn van je pony kiest, chapeau +:)+ .