Veulen valt mensen aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Veulen valt mensen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 21:42

Ik heb pas geleden mijn pony hengstveulen van 8 maanden opgehaald. Hij staat samen in een grote loopstal met nog 2 andere hengstveulens.

Nu is mijn veulen ontzettend dominant naar mensen; hij valt aan. Ook kleine kinderen en honden moeten het ontgelden.
Zodra je voor de box staat en je hand uitsteekt om hem te aaien gaan zijn oren plat in de nek, veranderd zijn oogopslag en wil hij je hand grijpen. Hetzelfde als je bijv op je hurken bij de veulens in de stal gaat zitten. De andere 2 komen snuffelen en kroelen, maar hij wil je echt grijpen.

Waar komt dit gedrag uit voort en hoe leer ik het af?
Hij heeft geen nare ervaringen met mensen opgedaan in de voorgaande maanden.


LoveBodin

Berichten: 4349
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Veulen valt mensen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:49

Kan van heel veel dingen komen. Voernijd bv, of omdat hij idee heeft dat jij in zijn ruimte komt.
Wees duidelijk en consequent. Zoek het gedrag niet perse op, maar hij moet wel te handelen zijn. Bijten is niet oke, ook niet als veulen, dan direct laten merken dat dat niet oke is.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

prinero
Berichten: 621
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:51

Hoe is hij met de andere paarden? En staat er nog meer paarden bij of alleen de 2 andere veulens?

Belangrijk is natuurlijk om uit te sluiten dat het niet een lichamelijk ongemak/pijn is waardoor hij gefrustreerd raakt. En altijd consequent zijn.... jong geleerd is oud gedaan dus nu al duidelijk en consequent zijn wat wel / niet kan.

En houd er rekening mee dat hij misschien een type is dat niet van knuffelen houd? Niet elk paard vindt dit even prettig. Uiteindelijk moet je hem natuurlijk wel overal kunnen aanraken en mag hij je niet aanvallen, maar niet elk paard is even dol op knuffel- en aaisessies.

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:52

Zou me afvragen of hij een nare situatie heeft mee gemaakt?

Maar inderdaad, gewoon corrigeren, bijten en trappen mag niet.
Zou dit soort dieren trouwens niet gaan omkopen met snoepjes om hem zo voor je te winnen
doe gewoon je ding, een aai en een vriendelijk woord zijn genoeg.
Als hij eenmaal vertrouwen krijgt komt het wel goed,maar wel consequent blijven :j

Kabayo

Berichten: 13864
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Veulen valt mensen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:54

Ik had hem een rotschop onder de billen verkocht :o
Maar aangezien je ook schrijft over kinderen en honden, niet elk veulen wil als knuffel gezien worden. Mijn moeders paard valt ook aan als je voor haar box om blijft hangen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 22:11

@ prinero - hij staat alleen met 2 andere veulens. Er zijn verder geen andere paarden. Met de andere veulens gaat hij prima om. Klieren, stoeien etc zoals het hoort.

Hij hoeft geen knuffel te zijn. Maar moet ook niet aanvallen als er een kind in de stal loopt of als er iemand bij de veulens in de stal zit.

Hij is lichamelijk in orde.

@ellepel - hij heeft niks naars meegemaakt. Het is echt dominantie, geen angst. Snoepjes krijgen ze zo ie zo niet en worden ook niet uit de hand gevoerd.

@kabayo - hij hoeft geen knuffelpaard te zijn maar moet mensen wel respecteren en accepteren. En niet aanvallen, bedreigen of opvreten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Veulen valt mensen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:22

dan een flinke schop onder zijn kont, hij moet weten dat jij en alle andere mensen boven hem staan.
bedenk hoe een ander paard het op zou lossen als hij van jetje gaat.... om door de weide jagen, werkt dat niet, dan een rotschop of bijten (wat ik je niet zal aanraden)
En beter nu 1 X op het juiste moment een rot schop dan dat ie over een paar maand jou of iemand anders verrot schopt

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:25

Ik zou hem met volwassen paarden zetten deze kunnen hem dan corrigeren waar nodig. En zeker hem zelf ook flink op zijn nummer zetten bij ongewenst gedrag. Dit gedrag mag je nooit accepteren. Is het je eerste veulen of paard, haal er dan iemand erbij waarvan je weet dat ze het veulen op de juiste wijze corrigeren en hem geen trauma bezorgen.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Veulen valt mensen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:32

Zonder kennis over het karakter van dit veulen en de manier waarop hij/zij leert zou ik nooit zo kort door de bocht zijn om "maar een rotschop te geven". Ieder gedrag ontstaat, er is een reden waarom dit nu zo gebeurd. Daar zou ik eerst naar zoeken. Sure, als je aangevallen wordt reageer je daarop, veiligheid is alles. Maar zoals ik je verhaal lees zou ikzelf op zoek gaan naar een lange termijn oplossing. Agressie is zelden met agressie op te lossen.

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 22:36

@alane - hij heeft al een flinke schop onder zijn kont gehad maar was niet bepaald onder de indruk.

@ someboby - we hebben geen volwassen paarden. Alleen nog 2 veulens. Dus dat gaat niet lukken. Met andere paarden gaat hij overigens prima om. Zijn agressie is op mensen en kleinere dieren gericht.

Ik heb al 36 jaar paarden en fok jaarlijks enkele veulens en loop veel shows. Ervaring genoeg zou je zeggen Echter een veulen met dergelijke karaktertrekjes heb ik nog nooit mee te maken gehad.

@swartbeessie - hij komt uit felle bloedlijnen. Dat verklaard deels dit karakter. Maar dan nog; het mag niet.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:40

hij doet zo omdat hij de ruimte krijgt om zo te doen. Ik zou hem maar een keer een paar flinke draaien om zijn oren geven, nu is het nog hanteerbaar als hij straks 400 kilo weegt is het lang zo hanteerbaar niet meer en om het dan nog de kop in te drukken gaat heel veel bloed, zweet en tranen kosten. Bij beide partijen!

Communiceren prima, maar in gevaar brengen of gevaarlijk gedrag vertonen is not done, ook niet door een jaarling en daar moet je bloedserieus mee omgaan want je maakt zijn leven een hel, als hij nu geen manieren leert
Laatst bijgewerkt door danzzz op 11-12-17 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:45

Veulens zijn geen knuffeldieren en moeten gewoon opgevoed worden. Fijn dat de andere twee braaf zijn, maar deze zoekt zijn grenzen op. Daar is ie behoorlijk succesvol in en gaat komend voorjaar alleen maar lastiger worden.

Hoe worden ze nu opgevoed? Wie gaat er mee om, is er een duidelijke lijn en kunnen ze hun ei een beetje kwijt?
Inscharen met een volwassen paard of paarden gaat al heel wat schelen, maar dan kunnen ze nog steeds de grens bij mensen op blijven zoeken. Wees duidelijk en wanneer nodig wees niet bang om flink te corrigeren. Hoe beter jij in opvoeden bent, hoe sneller je kan reageren en hoe minder zwaar de correctie moet zijn. Wees consequent, dat is vele malen duidelijker dan af en toe toe geven.

En vooral, als je het zelf niet kan zoek goede begeleiding. Veulens kennen nog niets en het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar om ze direct de juiste opvoeding te geven. Scheelt een hoop correctie in zijn latere leven.

"Een draver, is gaver" :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:49

Is ie een beetje in de hand? Meelopen aan touw etc? Hoe is hij dan?

Dit is de periode om hem te leren om met mensen om te gaan. Normaal zeg ik laat veulens lekker elkaar opvoeden en ga er niet mee tutten en wandelen etc, maar met deze zou ik toch wel effe aan de slag gaan als in : afstand houden/persoonlijke ruimte respecteren etc. (Nog steeds niet tutten trouwens)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:49

swartbeessie schreef:
Zonder kennis over het karakter van dit veulen en de manier waarop hij/zij leert zou ik nooit zo kort door de bocht zijn om "maar een rotschop te geven". Ieder gedrag ontstaat, er is een reden waarom dit nu zo gebeurd. Daar zou ik eerst naar zoeken. Sure, als je aangevallen wordt reageer je daarop, veiligheid is alles. Maar zoals ik je verhaal lees zou ikzelf op zoek gaan naar een lange termijn oplossing. Agressie is zelden met agressie op te lossen.

Ehm... dat is agressie met rotschop oplossen, das geen agressie oplossing maar een lange termijn oplossing, hoe denk je dat paarden dat doen?
Dat ie het veulen naar een psycholoog sturen en alles uit zijn verleden bespreken enzo? nee, die geven hem een rotschop als die zich niet normaal gevraagd, die jagen hem eerst door de omgeving.
voor paarden is het verleden niet bespreekbaar, het heden telt, gedraag je je niet in het heden ben je de sjaak, volgt er een harde reset en veulen loopt weer in de pas.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Monique1963

Berichten: 8622
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:54

Wauw een veulen dat bijt. Dat vind ik heel eng. Heb ik nog nooit gelezen of gehoord. Ik heb er geen verstand van maar het lijkt me heel onnatuurlijk dat een zo jong veulen al van zich afbijt. Je hebt al erg lang en veel ervaring in de paardensport zo te lezen en dit is voor jou ook de eerste keer. Dit is dan echt niet normaal. Hij is nog niet eens in zijn puberperiode. Ik weet niet hoe je veulens moet africhten, maar kun je met hem al niet een heel stuk NH doen en hem respect laten krijgen voor mensen?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:55

Ik heb er zo eentje gekend. Zelfs toen hij geleerd had dat hij mensen niet vanaf de voorkant mocht aanvallen, viel hij je vanaf achteren aan als je je omdraaide...
Mijn advies: leer hem nu heel bewust en heel strikt hoe hij mensen en dieren benadert. Probeer hem in een staat van nieuwsgierigheid te krijgen, ipv agressief. Mogelijk heeft hij ergens (uit angst?) geleerd dat aanval de beste verdediging is. Ik zou hem helpen om nu de juiste sociale vaardigheden te ontwikkelen, nu hij nog klein en relatief ongevaarlijk is. Probeer een positieve (nieuwsgierige) houding van hem direct te belonen en niet zozeer de negatieve te straffen (maar uiteraard wel voorkomen/afleiden/corrigeren). Neem hem bijvoorbeeld aan de hand, leidt hem naar een persoon op de hurken (zou niet direct met een kind gaan oefenen ;-)). Kijkt hij op x-aantal meter afstand geïnteresseerd? Belonen! Dan een stapje dichterbij. Kijkt hij nijdig? Houdt hem tegen, wacht tot hij ontspant, belonen. En opnieuw proberen. Succes ermee! Ik hoop dat je de 'kinderlijke' nieuwsgierigheid en onbevangenheid die de andere 2 veulens nog wel hebben in hem kunt terugvinden.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veulen valt mensen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 22:58

En wanneer alles niet helpt dan zou er imo maar één oplossing zijn. Wanneer een hond niet meer gecorrigeerd kan worden dan krijgen ze een spuit en een paard waarbij alles geprobeerd is en niets helpt die kreeg uiteindelijk van mij ook de spuit.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Thioro

Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:09

Dit is nog een veulen. Nog heel wat mogelijkheden om het in het gareel te krijgen voor het echt gevaarlijk wordt.

Met deze moet je gewoon duidelijk zijn en hyperconsequent. Kinderen en honden hebben voorlopig niets in de stal te zoeken.
1 (of 2) vaste verzorgers die het normale verzorgwerk doen. Kroelen met andere 2 veulens kan best maar de agressieve wordt gewoon genegeerd. Komt hij toch in jouw ruimte, eruit jagen, desnoods hardhandig. Moet jij op punt a zijn in de stal en hij staat daar, hem er weg jagen. Moet je op punt b zijn, hetzelfde.
Pas als hij heel goed begrepen heeft dat hij uit je ruimte moet blijven en ook moet opschuiven als hij in de weg staat mag je weer toenadering toestaan.
Minste teken van agressie afblokken.

Sommige hengstveulens hebben nu eenmaal wat meer karakter. Heb er eentje gekend die op een leeftijd van een paar dagen al tegen je schopte en met 15 dagen al naar je steigerde. Die was stomverbaasd toen hij plots op z'n rug op de grond lag omdat ik hem met het steigeren uit evenwicht geduwd had en hij een trap gewoon dubbel terugkreeg. Die mocht ook eerst leren uit m'n buurt te blijven vooraleer we aan het vriendjescontract begonnen.
Het inrijden was bij deze ook sportief maar het is uiteindelijk wel een heel fijn paard geworden.

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:18

Je hebt dus een kleuterklas zonder schooljuf, maar met het beruchte bullebakje. Hoe is hij tegen de andere veulens? Linksom of rechtsom, maar hier moet een goede schooljuf/meester bij in, manieren leren kan je het beste aan een volwassen paard over laten. Dan pas heb je als mens een basis om vanaf te werken. Ja er worden soms paarden aggressief geboren en daar hoeft echt geen trauma of pijn voor aan te wijzen zijn. dat een paard niet bang voor je is, is handig, maar als er geen respect aan gekoppeld zit, heb je ellende.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

senna21

Berichten: 11806
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:21

Het veulen is pas in een nieuwe kudde van pubers. Niet helemaal raar dat hij grenzen opzoekt. Een uitdaging voor jou om super consequent te zijn.
Duidelijke begeleiding is nu heel belangrijk( een volwassen paard kan dat wel beter).

Enne... De winter is een goede periode om te castreren (geen vliegen).

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 23:37

@RianneH - ik ga consequent met hem om. Met het opvoeden van veulens al heel veel jaren ervaring. Echter nog nooit een met dergelijk karakter gehad. Volwassen paarden hebben we helaas niet meer. De laatste merrie is recent ingeslapen.

@vivalavida - eenmaal in de hand is hij lief. Met wandelen loopt hij ook netjes mee. Met poetsen is hij erg ongedurig en vaststaan bevalt hem niet. Hij valt echt alleen aan als hij los is.

@calippo - dat ben ik nu dus aan het proberen. Denk dat er heel veel tijd overheen gaat. Het is echt een draak.

@bigone - de spuit gaat wat ver. Dit veulen is hanteerbaar te krijgen.

@senna - de veulens zijn alle 3 tegelijk afgespeend en naar huis gekomen. Ze konden elkaar dus al. Castreren gaat niet gebeuren. Deze hengst heeft een zeer bijzondere afstamming en zal de fokkerij in gaan zodra hij 3 is. Tenzij zijn karakter echt problematisch is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:46

bigone schreef:
En wanneer alles niet helpt dan zou er imo maar één oplossing zijn. Wanneer een hond niet meer gecorrigeerd kan worden dan krijgen ze een spuit en een paard waarbij alles geprobeerd is en niets helpt die kreeg uiteindelijk van mij ook de spuit.

Ik onderschrijf deze mening. Er bestaan , gelukkig zelden, paarden met zo'n agressief karakter dat ze slechts met grote moeite handelbaar zijn te maken, en zelfs dan altijd een hoog risico dier blijven. Dat is imo de moeite niet waard.
Het doel met dit dier te gaan fokken "omdat hij zo'n bijzondere afstamming heeft" vind ik de waanzin ten top.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:48

Is het veulen toevalllig een lepveulen?

(Dergelijk gedrag van een veulen ken ik alleen van lepveulens)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:52

NatasjavE schreef:
Is het veulen toevalllig een lepveulen?

(Dergelijk gedrag van een veulen ken ik alleen van lepveulens)

Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat de ts dat er niet bij had vermeld als dit het geval zou zijn geweest.

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 23:54

@ kuggur - dit veulen is verkocht en gaat op 3 jarige leeftijd naar zwitserland voor de fokkerij. Tot die tijd blijft hij hier. Ik heb er dus niks over te zeggen wat betreft gebruiksdoel.

@ nathasja - nee geen flesseveulen. Hij heeft tot 2 weken geleden bij zijn moeder gelopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Coline28, Icelandshet, OmgiliBot, Sure_lee, Valentinotje en 53 bezoekers