Shet is zo chago in de winter op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 00:25

Oh en in de rijbak staan mag niey en kan ook niet zonder dat iemand oplet want zij komt tussen de bankrand door eruit..

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:28

Pebbles_Y schreef:
Oh en in de rijbak staan mag niey en kan ook niet zonder dat iemand oplet want zij komt tussen de bankrand door eruit..

Ow ja dat is niet handig haha.
Geen mogelijkheid tot een stukje afzetten of een paddock of uitloopstal te creëren, wie weet kan je dit delen met nog een stalgenoot?
Maar ik denk dat met een luik zodat je pony van zich af kan kijken al zal helpen

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:30


Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:33

Ik begrijp niet zo goed wat je nu wil horen? Je zoekt in mijn ogen naar symptoombestrijding want de oorzaak kan je niet aanpakken?

Een pony die zo lang binnen staat kan dit op meerdere manieren uiten. Met allerlei stalondeugden, maar die van jou wordt sjago. Eigenlijk heb je daar nog geluk mee :D

De oplossing geeft je shet zelf aan. Namelijk meer naar buiten. Als dat op je huidige stal niet kan, waarom wil je je pony niet verhuizen?
Je wil je pony toch ook niet zo zien?

Werkelijk, ik snap er niets van. Om deze er maar even in te gooien: je gaat zelf toch ook niet 22 uur op de wc zitten? Ook al krijg je bergen brood aangeboden, een raampje en een speelgoedje aangeboden, daar word je zelf toch ook chago van?

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 00:40

Ja dat is allemaal makkelijk praten maar weet zeker dat er zo heel veel paarden in de wereld op stal staan.. Ik heb alweer spijt dat ik dit gepost heb maar ga vooral maar proberen wat te doen met de post die wel wat bij zouden kunnen dragen..
Er staan bij ons ponys waarvan de baasjes sommige dagen alleen komen voeren.. en zelfs die ponys zijn niet chago.. Ik vind het allemaal kort door de bocht..

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:41

Jotoma schreef:
Ik begrijp niet zo goed wat je nu wil horen? Je zoekt in mijn ogen naar symptoombestrijding want de oorzaak kan je niet aanpakken?

Een pony die zo lang binnen staat kan dit op meerdere manieren uiten. Met allerlei stalondeugden, maar die van jou wordt sjago. Eigenlijk heb je daar nog geluk mee :D

De oplossing geeft je shet zelf aan. Namelijk meer naar buiten. Als dat op je huidige stal niet kan, waarom wil je je pony niet verhuizen?
Je wil je pony toch ook niet zo zien?

Werkelijk, ik snap er niets van. Om deze er maar even in te gooien: je gaat zelf toch ook niet 22 uur op de wc zitten? Ook al krijg je bergen brood aangeboden, een raampje en een speelgoedje aangeboden, daar word je zelf toch ook chago van?



_/-\o_ _/-\o_

En die 2 uur die je buiten mag komen, loop je 1,5 uur aan een lijn.

principal

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:43

Niet iedere pony is hetzelfde. Net zoals mensen verschillend zijn.
Ik zou rondkijken voor plekje met uitloop of iets. Shets kunnen best wat hebben aan rare weer. En ze geeft aan dat bunnen niks is.
Succes

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:45

Pebbles_Y schreef:
Ja dat is allemaal makkelijk praten maar weet zeker dat er zo heel veel paarden in de wereld op stal staan.. Ik heb alweer spijt dat ik dit gepost heb maar ga vooral maar proberen wat te doen met de post die wel wat bij zouden kunnen dragen..
Er staan bij ons ponys waarvan de baasjes sommige dagen alleen komen voeren.. en zelfs die ponys zijn niet chago.. Ik vind het allemaal kort door de bocht..


Ieder paard is anders. Dat ze niet chago zijn wil niet zeggen dat het niets met hun lijf doet. Want het is gewoon ontzettend slecht voor ze om zo lang stil te staan. En wat ergste is dat er dan ook nog bij zijn die ze na 3 dagen de stal uittrekken en een uur flink aan het werk zetten. _-:(
Maar dat er dieren zijn die het slechter hebben maakt het nog niet oké.
Ik snap ook wel dat je want anders uit de hoek probeert te zoeken. Maar sommige paarden uitte zich gewoon minder. Zeker als ze al tig jaar zo staan. Ze weten niet beter. Dat maakt het nog niet oké maar wat moet zo'n paard anders er is toch niemand die luistert. Dan leg je je er maar bij neer. Dat zou je zelf als mens op een gegeven moment ook doen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 11-12-17 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:45

Wat wil je nu precies horen? Check even de welzijnswijzer ... misschien eens gesprek met de eigenaar van stal voor een kleine uitloop overdag of e.d. Desnoods verhard, slowfeeder erin. Paarden die op stal staan en geen prikkels hebben en elkaar niet leuk vinden of e.d. maar wel een beperkte ruimte moeten delen. Misschien maagzweren, kan van alles zijn. Wel fijn dat je zoekt naar oplossingen, begin basic. Vaker de box uit, los en met vriendjes. Benader ook eens je hoefsmid en je dierenarts. Kijk naar je afname van ruwvoer en de kwaliteit, etc etc. Symptoombestrijding gaat je paard op langere termijn niet blijer maken. Misschien eens contact opnemen met gedragsdeskundige of e.d. Succes! :j

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 00:46

Ik zal eens kijken inderdaad voor speelgoed in dr stal.. en ja inderdaad lachwekkend ze loopt geen 1.5 uur aan een touw.. jullie zijn echt zwaar triest en kinderachtig zeg bah!
Fijne avond ik ben weg hier

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:49

Pebbles_Y schreef:
Ja dat is allemaal makkelijk praten maar weet zeker dat er zo heel veel paarden in de wereld op stal staan.. Ik heb alweer spijt dat ik dit gepost heb maar ga vooral maar proberen wat te doen met de post die wel wat bij zouden kunnen dragen..
Er staan bij ons ponys waarvan de baasjes sommige dagen alleen komen voeren.. en zelfs die ponys zijn niet chago.. Ik vind het allemaal kort door de bocht..


Waarom spijt van iets dat jouw paard verder kan helpen naar een beter leven. :j Goed dat je de vraag stelt. Soms zit er alleen niet direct het antwoord tussen wat je net zoekt of wilt horen. Mensen doen hier suggesties, aan jou om er wel of niet iets mee te doen. Juist fijn dat je begaan bent met je paard en dat je door hebt dat je iets wil veranderen. Stap buiten je huidige visie van paard houden en kijk wat je wel en niet aanspreekt, maak dan een keuze. Makkelijk zal het niet zijn, maar om nu te tikken na wat reacties dat je spijt hebt van je topic? Jij wil het beste voor je paard en je hebt NIETS te doen met anderen die hun paarden op stal laten staan en er niet naar om kijken. Dat is kort door de bocht naar mijn idee. Je wilt wel, alleen even die drempel over. Misschien stalgenoten vragen, nog meer verzorgstertjes of iemand die wil mennen of ... Succes. *\o/*

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 00:50

Dankje!

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:50

Pebbles_Y schreef:
Ik zal eens kijken inderdaad voor speelgoed in dr stal.. en ja inderdaad lachwekkend ze loopt geen 1.5 uur aan een touw.. jullie zijn echt zwaar triest en kinderachtig zeg bah!
Fijne avond ik ben weg hier


Jeetje Pebbles, wat een reactie? Je zit op een openbaar forum waar iedereen kan en mag reageren. Er zijn toch genoeg reacties waar je prima eventueel iets mee zou kunnen? -O- Jammer hoor, zeker in het kader van de <|- {:) gedachte.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:51

Pebbles_Y schreef:
Ik zal eens kijken inderdaad voor speelgoed in dr stal.. en ja inderdaad lachwekkend ze loopt geen 1.5 uur aan een touw.. jullie zijn echt zwaar triest en kinderachtig zeg bah!
Fijne avond ik ben weg hier


Als je mijn eerste reactie had gelezen dan had je me gesnapt.
Zoals je het zelf omschrijft komt ze 2 uur uit haar stal, daarvan wordt ze ongeveer 30 minuten losgegooid terwijl je kids naar school brengt.
Later wordt ze gelongeerd en ga jij ook nog eens grazen aan de hand.

Maw die 2 uur die ze eruit komt, daarvan loopt ze er alsnog 1,5 uur 'vast' Ze heeft dus geen tot nauwelijks vrije beweging.

Maar gooi er maar lekker een jollybal bij, zal ze vast heel blij van worden. +:)+

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:52

Pebbles_Y schreef:
Ik zal eens kijken inderdaad voor speelgoed in dr stal.. en ja inderdaad lachwekkend ze loopt geen 1.5 uur aan een touw.. jullie zijn echt zwaar triest en kinderachtig zeg bah!
Fijne avond ik ben weg hier


De meeste hebben het beste voor met je shet hoor. Is natuurlijk niet leuk om te horen. Iedereen wil uiteraard graag dat ze het perfect doen. Maar zo goed heeft niemand het voor elkaar.
Laat het even bezinken. En kijk wat je met stalhouder en stalgenoten kunt regelen. Praat er eens over of hun niet graag willen dat de paarden meer buiten komen. Als je meerdere stalgenoten hebt die hun paard meer buiten willen sta je natuurlijk sterker bij je stalhouder.

En ik heb geen idee wat de reden is dat je niet wil/kan verhuizen(hoef ik ook niet te weten) maar rond kijken kan nooit kwaad. Wie weet waar je tegen aanloopt. Soms kom je de mooiste dingen tegen als je juist niet perse op zoek bent.

Pebbles_Y
Berichten: 18
Geregistreerd: 27-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 00:55

Ik ben toch savonds niet een uur aan het stappen.. dat is allemaal zo lastig uit te leggen in zo'n post.. als ze buiten in de paddock staay sochtends en savonds staat er altijd een maatje bij maar omday ze dan na max een half uur gaat staan niksen bij t hek dan haal ik er haar altijd nog uit en laat dr op t terrein nog een hele tijd grazen en bij de andere paarden kijken..
Ik vroeg gewoon iets en ben erg goed voor mn pony anders zou ik het geeneens vragen
.
Ik zal dr straks op marktplaats zetten kijken of er nog iemand is die een shet wilt met zomereczeem en die bij de vorige eigenaar al een paar keer bevangen is geweest door het gras in de zomer..

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:01

Je wil niet vertellen waarom een andere stal geen optie is, maar ondertussen geef je aan dat je pony diep ongelukkig is. Je weet zelf ook waarom ze zo ongelukkig is.

Voor een shetlander is toch wel een andere plek te vinden, ergens in de buurt? Er zullen heus wel mensen zijn met een weitje en een schuilstalletje die je pony kwijt kunnen samen met andere paarden. Ik hoop voor het dier dat je toch zoiets kan regelen. Zou wel heel fijn zijn om niet de hele dag tegen 4 muren aan te moeten kijken in je eentje.

Succes met het vinden van een oplossing! :)

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:02

Pebbles_Y schreef:
Ik vroeg gewoon iets en ben erg goed voor mn pony anders zou ik het geeneens vragen



Dat geloof ik ook echt wel, maar kijk eens eerlijk naar haar.
Niet naar jouw huis/ werkschema, niet naar jouw portemonnee, naar haar.
Zoals ze er nu bij staat, is dit eerlijk voor haar?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:03

Pebbles_Y schreef:
Ik ben toch savonds niet een uur aan het stappen.. dat is allemaal zo lastig uit te leggen in zo'n post.. als ze buiten in de paddock staay sochtends en savonds staat er altijd een maatje bij maar omday ze dan na max een half uur gaat staan niksen bij t hek dan haal ik er haar altijd nog uit en laat dr op t terrein nog een hele tijd grazen en bij de andere paarden kijken..
Ik vroeg gewoon iets en ben erg goed voor mn pony anders zou ik het geeneens vragen
.
Ik zal dr straks op marktplaats zetten kijken of er nog iemand is die een shet wilt met zomereczeem en die bij de vorige eigenaar al een paar keer bevangen is geweest door het gras in de zomer..


Misschien een vervelende opmerking maar als je nu serieus bent en je shet zou willen verkopen waarom is verplaatsen dan geen optie?? Dat begrijp ik dan niet helemaal.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:22

Maar
a) wat wil je horen?
b) hoe zou jij je pony graag zien dat ie is?
c) waarom is verhuizen geen optie?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:44

Ik heb twee shetlanders die 24/7 buiten lopen. Schuilstal en een track van 3,5 meter breed rondom de wei. En dan als de fructaanindex laag is gaan ze beperkt op de wei.
Beestjes zijn enorm gelukkig en staan praktisch nooit in de schuilstal. Juist van dit weer genieten ze intens! Als ze 22 uur per dag op stal moesten zouden het ook zwaar gefrustreerde pony's worden. Laat staan als ze alleen komen te staan i.p.v. met een maatje.

Het enige dat je kunt doen om de situatie beter te maken is zorgen dat je shet gewoon lekker naar buiten kan. Ik zie een shet liever met een maatje, schuilstal en jaarrond op slechts 800m2 dan de hele winter op stal moeten staan zonder maatje.
Dus dat betekent dan toch een andere stal zoeken of een ander baasje.

Is er niemand in de buurt met een paddock Paradise waar je shetje bij kan?

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 04:33

Is het een mogelijkheid om je pony bij iemand thuis te stallen die een maatje zoekt voor zijn of haar pony/paard? Misschien als je een advertentie plaats krijg je daar wel leuke reacties van mensen die zelf hun plek niet online zetten.
Een andere optie is misschien om en verzorg(st)er te zoeken zodat je pony meer aandacht krijgt en wat vaker naar buiten kan. Dan heb jij ook wat meer rust en dan heeft de pony veel meer plezier. Zoveel op stal staan kan ook niet goed zijn voor een shetje

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 07:29

Ik heb 2 shetten 24/7 buiten lopen met schuilstal. Alleen daar maken ze niet veel gebruik van.
Ze hebben wel een deken om, want de 1 is 23 en de andere 32. En ze zijn hartstikke gelukkig.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:38

Ik zou graag willen toevoegen dat in een hoekje van de paddock staan slapen niet per se een teken is dat je pony het niet naar haar zin heeft buiten

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23432
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Shet is zo chago in de winter op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:48

Bokt is weer heiliger dan de paus hoor...

Ts, soms is het niet anders. Mijn ponys staan dagelijks buiten maar er zijn ook dagen dat dat gewoon echt niet lukt. Niet elke shet word gelukkig van 24/7 buiten, die van mij hebben 7 jaar op eigen land gestaan en in de winter waren ze echt niet happy en ook ik ben heel blij dat ik van die bagger af ben.
Probeer of je haar toch buiten kan laten als ze gaat staan slapen en kijk dan hoe het zich ontwikkeld. Je kan ook proberen of je een lagere deur in de stal kan zetten zodat ze buiten kan kijken, die van mij vinden het heerlijk om te ouwe wijven over de deur.