Pony heeft onverwachtse paniekaanvallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annelou_k

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-03-17

Pony heeft onverwachtse paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 13:57

Hoi allemaal!
Ik heb een pony van 6 jaar, hij is echt een schat maar hij kan soms helemaal uit het niets ineens totaaaaal in paniek raken. Bijvoorbeeld als hij naar binnen wordt gebracht, kan hij ineens zichzelf lostrekken en heel hard terug naar de andere paarden rennen, of hij springt ineens boven op je, ik weet dat dit best gevaarlijk is maar ik kan het echt totaal niet over mijn hart krijgen om hem weg te doen, er zijn al een paar mensen geweest die zeiden dat ik het lichamelijk niets gaan zoeken, bijvoorbeeld zou er iets met de atlas (?) kunnen zijn ofzo.... zou iemand weten waar dit aan zou kunnen liggen ( ik zoek naar iets wat er lichamelijk mis zou kunnen zijn )

Alvast bedankt!!

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Pony heeft onverwachtse paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:14

Als je denkt dat het lichamelijk is dan zal je er toch een dierenarts naar moeten laten kijken
Hier vandaan is het hoe dan ook gissen

Als ik je verhaal lees denk ik niet aan paniek aanvallen
Maar meer aan het feit dat hij geen respect voor je heeft en gewoon zijn eigen wil door drukt

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:16

Als je twijfelt of het iets lichamelijks is, zou ik een afspraak maken bij de dierenarts. Die kunnen kijken wanneer hij pijnlijk reageert bij bepaalde druk of bewegingen en dan foto's maken om een oorzaak te vinden.
Heel eerlijk, weet ik niet of je dit lichamelijk moet zoeken en daar geef je ook echt te weinig informatie voor.
Kan net zo goed een niet opgevoede pony zijn, die weinig respect laat zien voor je persoonlijke ruimte. Hoe gaat het met rijden? Als je bijv merkt dat hij vast zit aan 1 kant, niet nagefelijk wil lopen, zijn rug erg wegdrukt of heel hard wil lopen bijv, kunnen dat tekenen van pijn zijn. Maar zo vanaf een scherm is dat echt niet te beoordelen. Heb je les? En zo ja wat zegt je lesgever ervan? En is ie net zo vervelend bij jou als bij anderen of is hij bij een ander wel braaf? De dingen die je nu opnoemt, dus terug naar de wei rennen en bovenop je springen, zijn nu niet de 1e dingen waarbij ik denk dat het komt uit lichamelijk ongemak eigenlijk. Bij problemen met de atlas denk ik eerder aan head shaking, niet nagefelijk willen lopen, moeilijk inbuigen en klachten als je hem hoger instelt. Dan zou je daar protest moeten zien. En dan nog kan dit ook tig andere oorzaken hebben, maar dan moet je dus veel specifieker kijken welk gedrag hij wanneer toont en of de paniek door pijn wordt veroorzaakt of door andere prikkels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 14:30

Mmm weet je zeker dat het vanuit het niets komt? Soms zijn er hele kleine subtiele signalen die je snel kunt missen. Dat het zich zo opbouwt, dat hij ontploft.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Pony heeft onverwachtse paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:42

Uit je verhaal krijg ik ook meer de indruk dat het om jou leiderschap gaat. Het paard heeft geen respect voor jou of je persoonlijke ruimte.

KnoLLyBoLLy

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Pony heeft onverwachtse paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:37

Paniekaanvallen kunnen ook best te maken hebben met een tekort aan magnesium.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:53

KnoLLyBoLLy schreef:
Paniekaanvallen kunnen ook best te maken hebben met een tekort aan magnesium.

Klinkt het jou als paniek in de oren?

KnoLLyBoLLy

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-04-11
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Pony heeft onverwachtse paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:07

Ja zeker,ik vind het toch als een soort van paniek reactie klinken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pony heeft onverwachtse paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:22

Ineens los trekken en naar andere rennen is onopgevoed net als op iemand springen.
Een opgevoed paard maakt op een andere manier duidelijk dat hij naar zijn vriendjes terug wil

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:03

bruintje123 schreef:
Ineens los trekken en naar andere rennen is onopgevoed net als op iemand springen.
Een opgevoed paard maakt op een andere manier duidelijk dat hij naar zijn vriendjes terug wil

Hier ben ik het helemaal mee eens

Natasjaa

Berichten: 2762
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Re: Pony heeft onverwachtse paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:11

Hoe opgevoed een paard ook is, als het wel paniek is, dan vergeten ze die opvoeding natuurlijk wel, tenminste, dat lijkt mij goed mogelijk aangezien angst niet rationeel is?

En hier van uitgaande, zou magnesium misschien best een oplossing kunnen zijn?

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Pony heeft onverwachtse paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:46

Hoi, ik zou een goede gedrags coach erbij halen.
Het klinkt als slechte leer ervaring. Er zal eerst gekeken worden naar het gedrag en welke triggers zijn er waardoor hij dit gedrag vertoont. Van hieruit kan je werken aan een oplossing.
Welke regio zit je?
Ik kom op locatie.