Merrie veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xLV
Berichten: 152
Geregistreerd: 30-05-15

Merrie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 16:31

Hallo Allen,

Ik heb een shetland veulen merrie en is sinds vorig weekend van haar moeder gehaald omdat ze al 6maandjes oud is. De merrie staat samen met een maatje en dat is ook een veulen.
Nou is het dat als ik de wei in kom lopen word ze beetje onrustig , ze gaat race en bokken door de wei. Als ze op mij af wil rennen dan zeg ik hard “HO” en dan stopt ze ook. Maar waar komt dit gedrag vandaan? Komt dit doordat ze van haar mama sinds pas af is of is het normaal veulen gedrag? Mijn andere veulen is najuist nuchter en die vind het wel best..

Alvast bedankt.

:)


Effects

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Merrie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:16

Zes maanden is niet perse laat om van de moeder weg te gaan, dat vinden wij, maar in de natuur blijft een veulen gerust tot een aantal weken voor de geboorte van het nieuwe veulen bij mama drinken. Ook daarna onderhoudt het nog een band met de moeder. Twee veulens kunnen elkaar ook niet goed leren hoe ze zich horen te gedragen, bij de opvoeding zijn oudere paarden nodig.

Waardoor ze onrustig is, valt moeilijk te zeggen. Omdat ze nog maar zo kort afgespeend is, zeker als dit abrupt gegaan is, kan het heel goed daardoor komen. En veulens hebben nu eenmaal veel energie en spelen graag. Zolang je er voor zorgt dat ze jou niet als medeveulen gaat zien en ze haar energie goed op een andere manier kwijt kan, kan het weinig kwaad.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

xLV
Berichten: 152
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 17:38

Effects schreef:
Zes maanden is niet perse laat om van de moeder weg te gaan, dat vinden wij, maar in de natuur blijft een veulen gerust tot een aantal weken voor de geboorte van het nieuwe veulen bij mama drinken. Ook daarna onderhoudt het nog een band met de moeder. Twee veulens kunnen elkaar ook niet goed leren hoe ze zich horen te gedragen, bij de opvoeding zijn oudere paarden nodig.

Waardoor ze onrustig is, valt moeilijk te zeggen. Omdat ze nog maar zo kort afgespeend is, zeker als dit abrupt gegaan is, kan het heel goed daardoor komen. En veulens hebben nu eenmaal veel energie en spelen graag. Zolang je er voor zorgt dat ze jou niet als medeveulen gaat zien en ze haar energie goed op een andere manier kwijt kan, kan het weinig kwaad.


Ze is goed van haar moeder af gegaan :) . Wat bedoel je met medeveulen zien haha? Want ik doe anders communiceren dan een veulen he haha :p

xLV
Berichten: 152
Geregistreerd: 30-05-15

Re: Merrie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 19:43

En weten jullie ook wat betekend als een veulen merrie op een ander veulen van de zelfde hoogte beetje klimt? Kan dat kwaad ? Is het niet gewoon spelen?

Effects

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Merrie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:27

Het gaat nu goed, je zegt ho en dat stopt ze met het gedrag (waarschijnlijk speelgedrag), dus dat is super. Het is wel belangrijk in de gaten te houden of ze zo voorzichtig met je blijft en mocht je je toch onveilig gaan voelen, dat je het gedrag dan nog steeds op een veilige en duidelijke manier kunt stoppen of haar helpen haar energie op iets anders te richten. Dat bedoelde ik te zeggen.

Tegen het andere veulen op springen zal waarschijnlijk ook speelgedrag zijn. Kijk goed naar de context, wat voor lichaamstaal laten de veulens ervoor zien en wat is de aanleiding voor het gedrag? Dat helpt om te zien of het spelen is.

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

xLV
Berichten: 152
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 13:50

Effects schreef:
Het gaat nu goed, je zegt ho en dat stopt ze met het gedrag (waarschijnlijk speelgedrag), dus dat is super. Het is wel belangrijk in de gaten te houden of ze zo voorzichtig met je blijft en mocht je je toch onveilig gaan voelen, dat je het gedrag dan nog steeds op een veilige en duidelijke manier kunt stoppen of haar helpen haar energie op iets anders te richten. Dat bedoelde ik te zeggen.

Tegen het andere veulen op springen zal waarschijnlijk ook speelgedrag zijn. Kijk goed naar de context, wat voor lichaamstaal laten de veulens ervoor zien en wat is de aanleiding voor het gedrag? Dat helpt om te zien of het spelen is.


Super dankjewel :). Ja ze is wel goed te corrigeren. Ze doet het meer soms uit dominantie lijkt het want als ik in de wei sta bij mn andere veulen wil madam aandacht en dat vind ik niet goed want moet mn andere veulen ook kunnen aaien. Verder race ze samen achter elkaar aan en dan ineena stoppen ze beide en dan springen ze zo samen omhoog haha . Het lijkt op spelen maar ook wel op rangbepaling.. en dat is moeilijk af te straffen


Effects

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Merrie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:13

Ik denk niet dat dit dominantie is, maar het gedrag komt over als dominant. Je veulen vind het blijkbaar fijn om aandacht te krijgen en ze heeft waarschijnlijk door ervaring geleerd dat als ze er voor gaat staan, ze eerder aandacht krijgt. Probeer een consequent onderscheid te maken in welke situaties je haar wel en in welke situaties je haar geen aandacht wilt geven. Als het tweede geval voorkomt, negeer haar dan als ze toch om aandacht vraagt om het ongewenst om aandacht vragen zo min mogelijk te belonen. Hou wel in je achterhoofd dat het normaal gedrag is voor een veulen om nieuwsgierig te zijn en aandacht te willen. Na een tijdje is haar aandacht weer weg en kun je je andere veulen aaien.

Veulens besteden een aardig deel van de tijd dat ze niet slapen aan spel, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. In een kudde met oudere paarden leren veulens vanzelf dat de oudere paarden het voor het zeggen hebben, daarom is het ook fijner als ze met volwassen paarden staan. Want dat zullen ze nu niet meekrijgen. Je ene veulen zal dan minder goed weten hoe het is als er een paard hoger in rang dan haar staat en het andere veulen zal nooit hoger in rang dan een ander paard komen, terwijl het juist gezond voor ze is om beide te kunnen ervaren. (Rangorde qua leeftijd is wat algemener, maar rangorde kan ook per situatie verschillen en is niet lineair, dus het is niet zo zwart wit allemaal).

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

xLV
Berichten: 152
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 20:19

Effects schreef:
Ik denk niet dat dit dominantie is, maar het gedrag komt over als dominant. Je veulen vind het blijkbaar fijn om aandacht te krijgen en ze heeft waarschijnlijk door ervaring geleerd dat als ze er voor gaat staan, ze eerder aandacht krijgt. Probeer een consequent onderscheid te maken in welke situaties je haar wel en in welke situaties je haar geen aandacht wilt geven. Als het tweede geval voorkomt, negeer haar dan als ze toch om aandacht vraagt om het ongewenst om aandacht vragen zo min mogelijk te belonen. Hou wel in je achterhoofd dat het normaal gedrag is voor een veulen om nieuwsgierig te zijn en aandacht te willen. Na een tijdje is haar aandacht weer weg en kun je je andere veulen aaien.

Veulens besteden een aardig deel van de tijd dat ze niet slapen aan spel, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. In een kudde met oudere paarden leren veulens vanzelf dat de oudere paarden het voor het zeggen hebben, daarom is het ook fijner als ze met volwassen paarden staan. Want dat zullen ze nu niet meekrijgen. Je ene veulen zal dan minder goed weten hoe het is als er een paard hoger in rang dan haar staat en het andere veulen zal nooit hoger in rang dan een ander paard komen, terwijl het juist gezond voor ze is om beide te kunnen ervaren. (Rangorde qua leeftijd is wat algemener, maar rangorde kan ook per situatie verschillen en is niet lineair, dus het is niet zo zwart wit allemaal).


Bedankt voor u bericht. Ik zelf sta bij een shetland fokkerij haha ! Dus kan er altijd nog volwassen shets erbij zetten :)!
Verder ging het vandaag goed, ze wist precies wat ik bedoelde :)! Bedankt voor u goede tips en adviezen !!

Effects

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Merrie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:19

Fijn dat het goed ging! Als er toch al op dezelfde locatie volwassen pony's aanwezig zijn, zou ik me geen moment bedenken en een gemengde kudde (qua leeftijden) opzetten. Dat gaat je veulens zeker ten goede komen. Uiteraard wel de introductie bij vreemde pony's rustig laten verlopen. :)

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers