Paard loopt niet mee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:59

Daar ben ik het zeker mee eens

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com


Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:11

Klein voorbeeld: vandaag een rondje poep ruimen na het rijden. Aan de ene hand de bak, de andere hand het schepje. Met die arm ben ik door de lus van de teugels gegaan. Als ik stop stopt het paard meteen. En aangezien het wel eens een heel rondje verspreid ligt ga ik stap voor stap vooruit, en soms ben ik wat vergeten en ga ik 3 stappen terug. Mijn paard doet zonder enige aansporing precies hetzelfde. Zonder mopperen. En ik heb ze noooit in elkaar hoeven slaan, maar ook geen therapeut nodig gehad of uren met touwhalster en leadrope met een stokje met plastic zakje eraan hoeven wapperen. Ja de eerste keer lopen ze door of letten ze niet op en lopen ze niet mee. Dat doen ze maar 1x want na een waarschuwing weten ze voldoende. Sommigen zijn wat dommer en hebben die 2x nodig of zijn die na een half jaar ineens spontaan vergeten. Dan is stemverheffing of een hand omhoog voldoende. Niet? Dan weten ze heel snel weer waarom wel

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:34

jensvl schreef:
Dan ken jij duidelijk de methode die ik beschrijf niet. Het is natuurlijk de bedoeling terug uit te breiden. Maar ik weet uit ervaring dat deze methode werkt bij veel paarden die heel koppig genoemd worden. Als die bij jou niet zo werkt, ligt dat niet aan de methode vrees ik.


Ik heb geen idee waar je het over hebt..?

:+

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:06

ooooh , cool down.
jou manier van werken is jouw zaak, de andere manieren zijn daarom niet persé verkeerd.
rust even uit op je wolk.

jensvl schreef:
Volgens mij was jij degene die een mens met een paard vergelijkt. En nee, een tik hoeft geen geweld te zijn mits die niet te hard is. En dat heeft TS al geprobeerd. Het punt blijft of je met of tegen je paard wil werken. Maar dit is verspilde energie en tijd aan mensen die een tik nodig vinden als compensatie van hun eigen onkunde. Correctie is niet nodig als je goede leiding geeft. Consequentie is belangrijk maar heeft niets te maken met correctie. En je leiderschap is iets waar je geen tijd aan moet besteden als je goed met een paard omgaat. Want het paard wil een goede leider. Dus effe duidelijk maken wie de baas is laat al zien dat je het verkeerde soort leiderschap zoekt. Dat laatste weet ik niet of jij gezegd hebt, maar ik heb het meerdere keren gelezen in dit topic.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:00

Hoi TS, ik lees dat je het paard alleen uit de paddock haalt om naar de poetsplaats te gaan. Kan het zijn dat het daaraan ligt? Dat hij weet wat er komt en daar gewoon geen zin in heeft? (Bij mij rent er ook altijd 1 weg als ik met het zadel aan kom).
Soms lukt het je wel om hem in beweging te krijgen. Misschien van de poetsplaats een positieve plek maken? Dus bij aankomst meteen een bak eten geven. Zal een paar keer nodig hebben, maar uiteindelijk koppelt het paard het wel aan lekker eten

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 00:01

Mijn paard heeft dat ook, het is puur uittesten in mijn geval. Ik ben zelf nog lerende en hij is gewoon slim :D ik heb laatst een dressuurzweep meegenomen naar de paddock als ik hem ging halen en heb gewoon achter z'n poep zwiepgeluiden gemaakt als hij stil bleef staan. Hielp bij hem goed, maarja je zegt dat de jouwe er niet van onder de indruk is? Ook niet als je echt zo'n zwiepgeluidje maakt? Mijn paard is best bomproof, maar ja toch wel onder de indruk van dat gezwiep, oef :P En ja ik heb hem dan ook beloond als ie goed meegestapt was, onder de vorm van heel enthousiast met mijn stem en een kleine snoep (maar dat laatste ben ik niet elke keer van plan te doen). Wat ik nog ga doen is zorgen voor meer variatie, dus niet steeds eerst poetsen. Laatste keer heb ik direct in vrijheid gewerkt met hem zonder hem eerst te poetsen, dus zodat het niet voorspelbaar is wat er volgt. Hij heeft wel een goede werkmodus zonder je er moeite voor moet doen voor de rest en is hij wel leergierig. Superbraaf en slim ook! Maar hij test dus ook op tijd eens uit, geheel normaal voor een 3-jarige natuurlijk :o

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 00:32

Sizzle schreef:
Laten we niet eindeloos discussieren wat TS voor methode moet kiezen.
Uiteindelijk moet dat dier gewoon gaan meelopen en snel ook. Dus wat je ook gaat doen, zorg in iedergeval dat je hem nu niet verder bevestigt.
Ik vraag me echt steeds vaker af waar men allemaal mee bezig is.
Onervaren mensen die onervaren beesten kopen met een romantisch idee.
Vervolgens Talloze topics over: paard wil niet op de poetsplek, paard wil niet afgespoeld worden, paard loopt niet mee, paard wil niet erf af, paard wil niet in de trailer, paard wil niet lopen aan de longe.......
Blijkbaar is basisopvoeding al een tijdje niet meer vanzelfsprekend.
Dan vind ik het niet raar dat vervolgens ook stapels topics komen over: paard valt aan, paard bijt, paard stijgert etc


Dit dus... Als je al 5 artikelen of 2 boeken moet lezen, 3 video's moet bekijken of 2 lessen moet nemen om dit peanut probleempje op te lossen dan wordt het nooit wat.... (Dit is algemeen bedoeld en niet persoonlijk tegen TS).

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:13

Kendra schreef:
Dit dus... Als je al 5 artikelen of 2 boeken moet lezen, 3 video's moet bekijken of 2 lessen moet nemen om dit peanut probleempje op te lossen dan wordt het nooit wat.... (Dit is algemeen bedoeld en niet persoonlijk tegen TS).


Hoezo? Hoe graag we ook willen, we worden allemaal niet geboren met een flinke dosis paardenkennis. Omgang met paarden is iets wat je leert (op de manege, door de paardenencyclopedie die je op je tiende verjaardag kreeg, bij de boer om de hoek, door eigen ervaringen etc.). Al doende leert men.
TS heeft een groot probleem, namelijk dat ze op dit moment absoluut geen leider is voor haar paard. Dan heb ik veel liever dat ze 2 boeken leest, 3 video's kijkt en 2 lessen neemt, MAAR dan wel meer inzicht gekregen heeft in wat de opvoeding van een paard inhoudt. Liever dan er blindelings een hengstenketting aan te knopen en het paard vooruit te sleuren, maar alsnog met een paard te zitten dat zijn baasje maar een lachertje vindt.

xbambix
Berichten: 54
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:36

Het nadeel van zo'n forum is dat je niet weet hoe zo'n beetje daadwerkelijk is. Als het een ondeugende pannenkoek is die wel benieuwd is wat er gebeurt als hij een keertje niet mee loopt, kun je die best wel een keer een tik geven met het halstertouw. Bij een onzekere pony moet je dit absoluut niet doen want dan maak je het probleem alleen maar erger. Ik zou sowieso hulp vragen van een ervaren persoon :)


Maritxx
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:08

Je zou hem kunnen lokken met een bak met brokjes, wedden dat het lukt!
Alleen kan je dat niet voor altijd doen natuurlijk. :')

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 09:31

Niet met voer gaan lokken dan wil het paard alleen maar lopen op voer.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:50

Ik neem aan dat je inmiddels hulp gehad hebt?

Hoe gaat het inmiddels?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:29

Sizzle schreef:
Ik neem aan dat je inmiddels hulp gehad hebt?

Hoe gaat het inmiddels?



Mhh, alweer zo,n topic waar geen enkele reactie meer komt van ts, terwijl er juist leerzame reacties in staan.
Schijnt wellicht bij de jongere generatie te horen, ? om wat op internet te pleuren, je antwoord te halen en vervolgens niks meer van je te laten horen.
Of als de reacties je niet bevallen gewoon helemaal niet meer reargeren.

Een van de reden waarom fora,s zoals bokt minder actief en stukken minder informatief worden.
Komen aantal reacties van ervaren mensen hier langs waarvan ik het jammer vindt dat die niet vaker hun
visie en reactie,s geven op bokkie.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 17:53

Peetstap, geen idee hoe je bij dit topic weer terecht bent gekomen.
Maar ik vind je opmerkingen in je berichtje niet echt van toepassing en vrij apart.
Ja er zijn mensen die niet reageren enz.
Maar tot een pagina geleden heb ik overal op gereageerd.
Daarna ben ik een tijd lang niet actief geweest op Bokt en is dit topic naar beneden gezakt.

Maar om antwoord te geven op de vraag:
Ik heb verder geen hulp van buitenaf gezocht. Heb een paar keer hulp gehad van mijn stal eigenaresse en daarna zelf verder gewerkt.
Hij loopt inmiddels dus ook weer heel braaf mee.

Amado <3 samen sinds 02-10-2015


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers