hengstveulen bij merrie en ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xRochelleee
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-08-11

hengstveulen bij merrie en ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 12:44

Mijn 2 shetlanders merrie en ruin hebben soms wat onenigheid, merrie van 3 wilt graag spelen en gek doen terwijl mijn ruin van 7 daar geen zin in heeft.
Daarom leek mij een optie om een jonger paardje erbij te nemen, zodat ze een speelmaatje heeft.

Nu heb ik een mooi hengstveulen op het oog. Maar zou dat in een gezamelijke stal kunnen? of ontstaat er dan juist ruzie?

Anoniem

Re: hengstveulen bij merrie en ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:45

Hoe oud is het veulen? Ben je van plan te castreren? Hoe groot is de stal? :) Een stal van 3*3 wordt echt krap, dat moet je niet willen. Dan moet je echt al veel groter denken.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: hengstveulen bij merrie en ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:48

Als je geen veulens wilt zou ik hem eerst laten castreren in elk geval. Dekken kunnen ze soms al op 10 maand namelijk.

xRochelleee
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 12:54

De veulen is 6 maanden, het is inderdaad de bedoeling dat die gecastreerd wordt. De stal is zeker niet 3x3 een heel stuk groter. Denk meer dan het dubbele ofzo.
Maar ik vraag me meer af of er dan geen ruzie komt omdat er dan 2 mannen zijn bij 1 merrie zegmaar.
Laatst bijgewerkt door xRochelleee op 20-11-17 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: hengstveulen bij merrie en ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:10

Ruzie kan zeker, al heeft dat vaak meer met de karakters te maken dan het geslacht per se. Ik zou niet zo snel drie samen in een stal zetten, ook niet in een 6x6 stal. Het risico is me te groot.

Anoniem

Re: hengstveulen bij merrie en ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:12

Dan moeten ze echt wel alle 3 heel goed overeen komen wil je ze in zo een kleine stal. Ik zou het niet doen

xRochelleee
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-08-11

Re: hengstveulen bij merrie en ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 13:22

De stal is verre van klein. Maar ik durf het dan toch niet omdat ik bang ben dat er dan toch ruzie ontstaat

xRochelleee
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-08-11

Re: hengstveulen bij merrie en ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 13:26

Bij deze mag het topic gesloten worden

Anoniem

Re: hengstveulen bij merrie en ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:27

Het dubbele van 3*3 is 3*6. Zelfs al is hij 5*10, dan nog mag je hopen dat ze goed overeen komen.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:26

Is het een stal of een schuilstal? Bij een schuilstal lijkt het me niet zo'n probleem.

En zoals gezegd ligt het meer aan de karakters dan aan het geslacht of ze het goed met elkaar kunnen vinden. Als je je ponies goed kent, en bij voorbeeld van ze weet hoe ze met veulens zijn en of ze een voorkeur hebben voor merries of hengsten/ruinen, kun je dat van tevoren inschatten.