Wat doen na het rijden?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Wat doen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 17:04

Ik heb 2 pony’s en ze zijn allebei niet geschoren. Ik heb er net 1 gereden en ik heb er nu ff een deken op gedaan maar ze staat normaal niet met deken maar gisteren heb ik de deken ‘s nachts opgelaten maar toen had ik veel later gereden. Nu ben ik net klaar maar kan ik dan de deken er over een uurtje het best afhalen of beter ook ‘s nachts laten zitten?

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship


MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:06

Als je paard niet geschoren is zou ik het er niet op laten liggen. Dat lijkt me veel te warm voor het beestje. Scheren is nog altijd het beste. Dan zweten ze ook niet zo erg.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

_black_rose_

Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:13

Is de pony bezweet?
Als dat het geval is zou je wat langer droog kunnen stappen. Staat de pony buiten/inloop of op stal binnen?

Als ze normaal zonder deken staan zou ik vooral niet teveel gaan rommelen met dekens. Daarmee speel je toch snel met de natuurlijke thermostaat van t paard.

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Wat doen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 17:27

Scheren kan niet want de staan 24/7 buiten en ze zweet heel erg

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:30

yarkayunda schreef:
Scheren kan niet want de staan 24/7 buiten en ze zweet heel erg

dan zal ze niet zo gaan zweten :+

Ook al ben jij ergens waar ik niet weet waar,
In onze gedachten zijn we bij elkaar...

Carlijn_09

Berichten: 84
Geregistreerd: 05-04-16
Woonplaats: Dichtbij ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:32

Ik zou extra lang uitstappen en er een zweetdeken opleggen tot je paard droog is

I wish my eyes could take photos, because they can see you in a way my camera will never understand

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 17:32

Hoe bedoel je?

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:35

Precies was Carlijn zegt, als ze helemaal droog zijn kunnen ze weer naar buiten....

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Wat doen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 17:47

Maar wat noemen jullie extra lang? Na een kwartier stappen is ze echt nog niet droog

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

JosjeDZ
Berichten: 266
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:49


sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Wat doen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:51

Mijn paarden zijn ook niet geschoren en zweten na het rijden wel. Ik stap ze goed uit daarna laten we ze rollen in het zand en ze gaan zo weer de wei op. Als ze maar niet meer warm aanvoelen dan gebeurt er niks. De paarden van mij staan ook 24/7 buiten.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:52

Inderdaad lang uitstappen, eventueel daarna nog droogwrijven met stro! Er stond laatst een artikel op bokt hierover, waarbij onderzoek gedaan was naar het gebruik van dekens. Daar stond onder andere in dat, indien je een deken gebruikt, het beter was om pas na een halfuur (volgens mij) na het rijden eventueel een deken op te leggen. De precieze gedachtengang kan je daarin opzoeken.

Ik zou zelf niet kiezen voor het gebruik van dekens, als je pony’s de rest van de tijd zelf hun temperatuur moeten regelen (dus zonder deken). Een deken (zeker de hele nacht) gaat langzaamaan de natuurlijke temperatuurregeling van je pony’s ontregelen.
Laatst bijgewerkt door miramii op 18-11-17 17:53, in het totaal 2 keer bewerkt

:+

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:52

Uitstappen met een zweetdeken op. Als je een ongeschoren paard een zweetdeken op gaat leggen en ze staan stil, dan heb je kans dat ze gaan na zweten.
Maar heb je je paard bou buiten gezet met zweetdeken? Want als het dan gaat regenen, krijgt je paard het juist koud ipv dat het iets helpt.
En als een paard volledig in zijn vacht staat en zonder deken staat, dan kun je ze ook buiten zetten ald ze op hun huid droog zijn. Dan moeten ze wel uit de wind kunnen staan. Hun eigen vacht is namelijk de beste zweetdeken.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Wat doen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 17:56

Is het dan niet beter dat ik na de les even een uurtje een zweetdeken op doe?

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 17:56

En daarna weer af en naar buiten

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:57

Ik heb mijn pony's toen ze 24/7 buiten stonden altijd de borst geschoren. Dus borst, streep over de luchtpijp en tussen de voorbenen en de singelplek. Pony's stonden zonder deken 24/7 buiten, zijn ze nooit ziek van geworden. Minder risico op ziek zijn denk ik, zwetende pony's buiten en dan een windje erbij vatten ze veel eerder kou.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:59

Zweetdeken én binnen zetten hoeft niet allebei. Wanneer het waait dan je pony even binnen zetten.

Een zweetdeken zorgt er alleen maar voor dat je pony warm blijft. Door te zweten probeert hij juist warmte kwijt te raken. Dat belemmer je met een zweetdeken. Hij kan prima met een natte vacht buiten staan. Maar als het hard waait kan hij ziek worden als hij erg bezweet is. Als ik jou was zou ik 'm daarom met een goed gevuld hooinet ergens uit de wind neerzetten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:14

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.


yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 18:15

Dus geen zweetdeken?

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Koper

Berichten: 30090
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:19

yarkayunda schreef:
Dus geen zweetdeken?

Welnee :) Gewoon zorgen dat hij uit de wind staat. Dat is genoeg.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Wat doen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:24

Ik stap uit tot ze op adem zijn en het zweet koud aanvoelt. Daarna gaan ze gewoon de wei op. Het zweet word namelijk naar de puntjes van de vacht gebracht ( net als een zweetdeken daar komt de nattigheid ook op te liggen). Staan 24/7 buiten nog nooit ziek geweest.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:27

yarkayunda schreef:
Maar wat noemen jullie extra lang? Na een kwartier stappen is ze echt nog niet droog


Na kwartier stappen zijn zelfs mijn geschoren paarden nog niet droog, grapjas :D :+ ;)
Begrijp dat scheren geen optie is, is overigens ook lastig, want dat moet je best wel aantal dekens hebben voor als er weer eens een keer eentje nat is geworden of als je hem er nat afhaalt en gaat rijden, na het rijden moet je dan nog ergens een droge vandaag halen (want ze worden door en door klef als je ze nat hebt af gedaan) en drogen op stal is vaak kansloos gezien de hoge luchtvochtigheid.

Als je paard niet geschoren is en je rijdt niet heel intensief, dus niet te fanatiek en vaak dan is scheren niet meteen nodig, wat je kan doen is er zweetdekentje op leggen liefst een wollen, blijft fijnste materiaal, dan gaat daar de damp op liggen (let op afgelopen weken was het buiten nog erg warm, als je er dan deken opgooit zweten ze juist door, aangezien ze het al warm hadden en met deken nog warmer). Die haal je er dan af als de haren bij de huid droog zijn punten van de haren Mogen best nog nattig zijn.

Rij je veel en intensief, dan is scheren wel degelijk nuttig, want jij gaat ook niet hardlopen bij 10 graden in je skipak, wat we nu wel vragen van onze langharige paarden.
Voor je idee, ik heb woensdag mijn geschoren paard 3 kwartier uitgestapt, daarna nog half uur ernaar zitten kijken onder zweetdeken, maar aangezien ik bijna omviel toen er lompweg haar deken op gegooid. (is er wel een die zweet goed afvoert en andere optie is hele berg stro onder de deken proppen.)

In beide gevallen is op adem stappen heel belangrijk en totdat ze niet meer heel warm zijn en droog op de huid. Bezweet paard is wel heel fijn als je die uit de wind kan zetten.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Ianrowan2009

Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:29

Uiteindelijk het fleece ( ik ga er vanuit dat het een fleece is ) er na een uur afhalen! Het zweet ligt dan op de deken. zou je het deken dan laten zitten, dan blijft de pony nat doordat het zweet weer in de deken zakt.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat doen na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:29


Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:53

TS, een paard is droog als de huid droog is. De haren kunnen dan nog wel nat zijn, omdat die het vocht afvoeren. Kwartiertje uitstappen (rustig tempo, niet te actief), een zweetdeken voor een kwartier tot 20 minuten opdoen en daarna het land weer op. Vooral paarden die gewend zijn om 24/7 buiten te staan zijn niet van poppenstront en zit je eerder in de weg met dekens/scheren dan dat je ze ermee helpt. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 6 bezoekers