Verlatingsangst en wedstrijd willen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Verlatingsangst en wedstrijd willen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 13:31

Hallo,
Ik heb sinds een klein anderhalf jaar een paard. Ik heb al vanaf het begin gemerkt dat hij enorme verlatingsangst heeft. Hij kan absoluut niet alleen op stal staan, dan steigert hij non-stop.
Ik kan er perfect alleen mee op buitenrit gaan, ook als er andere paarden voorbij komen vormt dit geen probleem. Als er een ander paard bij is, en die loopt verderop wordt hij wel gestrest. (wat logisch is, aangezien hij verlatingsangst heeft).
Nu mijn probleem is dat ik zondag voor de eerste keer op wedstrijd ga met hem. Mijn ouder hebben geen BE-rijbewijs, dus hebben we een 1,5-paards trailer gehuurd waarmee mijn papa gaat rijden. (heeft ervaring met rijden met een middelgrote remorque). Hij kan perfect op een trailer staan met een ander paard, maar dat gaat natuurlijk niet.
Ik ben een maand geleden van stal verandert, en toen zijn ze hem in diezelfde trailer komen halen, hij loopt er zonder problemen op en tijdens het rijden is hij bezig met zijn evenwicht te houden, rond te kijken en af en toe een hapje hooi te eten(positief?). Echter voor een rood licht schraapt hij met zijn voorbenen, ik denk eerder ongeduldig: 'wanneer mag ik er nu af'? Dit was een kwartiertje rijden.
De wedstrijd is op een halfuur rijden, maar mijn grootste 'angst' is wanneer hij alleen op de trailer staat als ik het parcours ga verkennen of mij aanmelden.. Mijn papa heeft schrik van paarden dus kan niet helpen met hem vasthouden ofzo. Dus heeft iemand tips voor hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Ik heb de eerste proef en ben van plan snel te gaan verkennen/ aanmelden en dan meteen opzadelen.
Maar ik heb schrik dat hij in die tussentijd, wanneer hij stil staat gaat flippen? Moet ik hem er dan afhalen, net laten staan?...


nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 13:41

@tengeltje: hij heeft vorige week alleen op de trailer gestaan en dat ging goed. En als ik wist hoe ik eraan zou werken zou ik dat doen.. mijn vader is bijna altijd op zakenreis dus even oefenen met de trailer om de dag zal niet gaan. Gisteren had ik hem in de stal gezet om hem te poetsen, hij zag toen geen andere paarden zn ik was erbij. Hij was rustig hooi aan het eten maar toen kwam er een ander meisje op stal en begon hij weer te steigeren. Dan ga ik ook uit de stal, want hij stopt dan niet tot er een ander paard bijkomt.

@nadja: ja ik probeer dat ook. Als ik hem eropzet, even wat voer geven en dan zosnel mogelijk vertrekken. Onder het rijden denk ik niet dat er een probleem gaat zijn, heb schrik voor daar.

Als ik deze zondag een vriendin mee vraag, dan zou zij er mee kunnen wandelen en is het eventjes 'opgelost'. Maar dan kan ik evengoed niet op wedstrijd als niemand me kan helpen. Of moet ik het op deze manier doen? Iemand die eerst 'babysit' op hem en steeds minder?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 13:44

bigone schreef:
Wanneer jij wel rustig op buitenrit kunt, alleen dus zo van het terrein af dan heeft je paard echt geen zware verlatingsangst. Voorop willen lopen is iets heel anders. En als een idioot tekeer gaan in de box wanneer er een ander paard word weggehaald kan ook gewoon pittigheid wezen of aangewend gedrag. Paard gaat gek doen, mensen doen er alles aan om hem rustig te krijgen dus aandacht. Op wedstrijd iemand bij de trailer met telefoon en jij de telefoon ook bij je. Voor een stoplicht schrapen doen er veel meer dus is niet vreemd. Maar haal hem niet bij het eerste gedonder uit de trailer, wanneer mogelijk pas wanneer hij rustig gaat staan(beloning dat hij er eraf mag).


Ja, daarom ook dat ik het zo 'raar' vind dat hij in de stal zo gek doet. Of op de poetsplaats alleen. Maar het is wel echt extreem in de stal... hij stijgert echt lelijk en heeft ooit tussen de tralies gezeten. Maar idd deze wedstrijd vraag ik iemand mee, maar dit gaat ook niet altijd mogelijk zijn.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-17 13:45

NadjaNadja schreef:
Maar je weet toch nog helemaal niet wat er gaat gebeuren? Voor hetzelfde geld blijft ie gewoon dom hooi staan eten. Geen problemen maken als de problemen er nog niet zijn ;)

Ik zou gewoon gaan inschrijven en je vader bij de trailer laten met een telefoon. Eventueel wel een vriendinnetje mee die verstand heeft van paarden, maar niet te bang is voor de reactie van je paard.


Ik ben ingeschreven :). En ja ik hoop dat het zo gaat lopen, maar uit ervaring vrees ik wel voor zijn gedrag. Moet ik hem best langs 2 kanten vastmaken? En als we stil staan mss de klep open, of het deurtje? Of dat helemaal niet?


nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Verlatingsangst en wedstrijd willen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 17:02

@Gini: en hoe moet je dat dan oefenen? Ook gewoon even rijden en laten staan veronderstel ik? Het is wel een wedstrijd, maar ik zie het meer als oefenrondje.
Het moet ooit eens worden getest veronderstel ik :O

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Verlatingsangst en wedstrijd willen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 21:23

Ik had vandaag het geluk dat ik vervoer had naar een club om een springles te volgen. Het is wel maar een kwartiertje rijden, en de eerste keer in het donker, maar het bleef bij af en toe schrapen in de trailer. Ook bij het opzadelen was dan de vriendin mee, die zondag meegaat en dat ging prima. Ik weet niet hoe hij op de trailer zou staan als di stilstaat, maar dat hoeft zondag (nog) niet.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Verlatingsangst en wedstrijd willen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 10:11

@pol013; inderdaad. Het is echt puur om te trainen, en als positieve ervaring voor ons beide, hopelijk. Er gaat een meisje van stal mee die veel ervaring heeft en ermee kan stappen/ poetsen terwijl ik ga verkennen. Hij loopt zo de trailer op en stormt er ook niet af als je de baar omhoog doet. Ik geef hem ook altijd een koekje als hij erop gaat of af is. Ik ga ook een biet meenemen die zij hem kan voeren terwijl ik verken. Dan linkt die de trailer misschien ook aan iets leuks/ een beloning.
Maar op stal ga ik er mee moeten leren leven dat hij gewoon niet alleen kan staan... Ik wilde gisteren van op een afstandje luisteren naar hoe hij zou reageren als ik hem even allee liet, maar zodra zijn eten op was ging die door het lint. Misschien kan ik op FB een oproepje plaatsen of iemand hier ervaring mee heeft, en mij kan komen helpen.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Verlatingsangst en wedstrijd willen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 19:16

in welke omstandigheden bedoel je dat dat ik niet zou toekomen aan rijden?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 10:10

Alles is prima gelopen. Hij heeft niet alleen op de trailer moeten staan, omdat er een vriendin bij was die hem kon vasthouden tijdens het verkennen. Paardje was heel braaf, en we hebben een mooi foutloos rondje binnen de tijd gereden.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Verlatingsangst en wedstrijd willen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 10:10

Ook tijdens het transport hebben we hem niet vaak gehoord!

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Verlatingsangst en wedstrijd willen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 10:33


nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 11:01

Moesten er mensen zijn die tegen hetzelfde probleem aanlopen als mij: maak je dan niet zo druk als ik, haha! Hij is al veel rustiger op de trailer, als we stilstaan laat die wel soms van zich horen, maar hij gaat zeker niet liggen steigeren/ de trailer afbreken. De eerste keren was hij wel redelijk 'buiten adem' door de enge rit. Maar dit wordt ook al veel minder.
Mijn ouders hebben schrik van paarden, dus heb ik ook al 'geleerd' om hem zelf af te laden. Bij het opladen heb ik tot nu toe altijd iemand gehad die me hierbij hielp.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 8 bezoekers