Problemen met een 'vakantiepony'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xmarindaah
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-08-17

Problemen met een 'vakantiepony'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 19:00

Ik heb vandaag al eerder een forum geplaatst maar ik dacht; laat ik direct alle problemen maar op tafel gooien.
Ik verzorg voor 2 weken 2 pony's. Een shetlander en een kleine arabier, op de arabier mag ik rijden. De meeste problemen hebben dus ook met de arabier te maken.

PROBLEEM 1
Zodra ik de rijpony uit de wei wil halen rent de shetlander weg, hierdoor gaat de rijpony er achter aan wat natuurlijk niet de bedoeling is. Soms rent hij uit zich zelf ook weg als ik dichterbij kom.
Ik heb al geprobeerd hem naar mij toe te 'lokken' maar ook dat lukt niet.

PROBLEEM 2
Als ik hem dicht bij me heb moet ik natuurlijk ook het halster om kunnen doen. Maar telkens als ik met het halster beweeg rent hij weg.. Ik heb geprobeerd eerst het halstertouw om zijn hals te leggen maar sinds dat 1x gelukt is lukt dat nu ook niet meer.

PROBLEEM 3
Zodra ik hem wel te pakken heb (wat me overigens maar 1x gelukt is) wil hij de schuilstal niet in. Hij staat aan de grond genageld en wat ik ook doe (geruststellen, druk uitoefenen, etc) hij doet geen stap verder. Ik heb het zo een half uur geprobeerd maar het lukte me gewoon niet.

Ik heb niet echt een ervaren hulp bij de hand (pas volgende week dinsdag) dus ook dat maakt het een stukje moeilijker.
Alsjeblieft als je tips hebt geef ze, ik ga er wat mee doen want ik ga natuurlijk niet opgeven! :D

Paarden laten hoefafdrukken achter op je hart..


xmarindaah
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 19:05

Memories schreef:
Wat hebben de eigenaren er over gezegd? Was dit probleem bij hun al bekend of doen ze het alleen bij jou?


De eigenaren hebben er geen last van gehad.
Ik ben pas net terug van vakantie en voor mij verzorgden 2 nog onervaren meisjes voor de pony's.
Ik heb een vermoeden dat hun de pony's hebben opgejaagd of iets dergelijks, dit helpt natuurlijk niet veel. Ze kunnen ook ergens van geschrokken zijn waardoor ze afstand willen houden van mij.

Paarden laten hoefafdrukken achter op je hart..

xmarindaah
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 19:31

Memories schreef:
Halster omlaten zou ik ook eerst even vragen of dat mag. Kan erg gevaarlijk zijn als het ergens achter blijft hangen. Hebben ze verder geen tips gegeven of maakt het ze niks uit hoe je dit nu op gaat lossen?

Verder is het nogal lastig om op zo'n korte termijn de dieren goed vangbaar te maken, en zeker in je eentje wordt het heel lastig. Ik zou het eigenlijk gewoon laten voor wat het is, ook al is dat niet leuk en niet wat je had gewild natuurlijk.
Qua mogelijkheden: in een hoek sluiten kan, maar in je eentje ga je dat niet redden. Misschien voer meenemen en rustig in de wei gaan zitten/lopen, niet gelijk op de paarden af, kijken of ze dan wat toenadering willen zoeken?


In de kerstvakantie heb ik ze ook al 2 weken verzorgt. Dat verliep zonder problemen, ik kon ze zo pakken en opzadelen. Maar nu zijn ze erg afwachtend en lukt het gewoon niet ze te krijgen.
Ze hebben inderdaad liever het halster af in de wei, omdat hij al een x eerder is blijven haken.
Ik wacht nu nog een reactie af van de eigenaar, ik heb ze al geappt en ze weten ervan maar ze wouden graag nog iets uitgebreider antwoord. Ik wacht nu af.. 8-)

Paarden laten hoefafdrukken achter op je hart..


xmarindaah
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-17 19:33

JvS1998 schreef:
Halster omlaten, eerst de shet pakken en dan de ander?


De shet laat het nog minder toe dan de arabier, maar dat is altijd al zo geweest. Dus dat is ook geen optie.
Het zijn gewoon 2 pony's die je volledig moeten vertrouwen denk ik ;)

Paarden laten hoefafdrukken achter op je hart..

xmarindaah
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 07:58

mairead schreef:
Hoe staat het met jouw ervaring?
Ik zie in je profiel dat je pas 13 bent. Als het om mijn paarden zou gaan dan zou ik er sowieso op staan dat er ook een volwassen persoon aanwezig zou zijn.

Het idee van rijden zou ik sowieso even laten varen. Dit probleem kan wel langer duren om aan te pakken, zoals degene boven mij al zegt. Bovendien heeft de pony mss ook helemaal geen zin om aan de slag te gaan en als er mensen komen dan betekent het dat hij aan het werk moet. Ook wordt hij dan gescheiden van zijn weidemaatje.

Ga gewoon eens zonder halster de wei in om te aaien of wat lekkers te brengen. Of ga bvb mest ruimen uit het land en kijk of ze naar je toe komen uit nieuwsgierigheid.


Ik heb ze in de kerstvakantie ook al 2 weken verzorgt. Verliep zonder problemen kon ze gewoon pakken en er gewoon op rijden. Ze zijn nu heel anders. Zoals ik al zei waarschijnlijk hebben de vorige verzorgers ze opgejaagd..

Paarden laten hoefafdrukken achter op je hart..

xmarindaah
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 08:01

janouk schreef:
Ik vind 'jouw probleem' niet raar.
De dieren kennen jou niet, jij doet anders, jouw energie is anders. Ze vertrouwen jou niet.
Het zijn geen robots.
Ze staan blijkbaar samen en willen niet uit elkaar. Allemaal heel normaal gedrag voor een kuddedier.
Hoe meer jij ze opjaagt, hoe meer ze bang zullen worden voor jou.
Ze zijn slim, zodra ze door hebben dat je ze uit elkaar gaat halen, zijn ze weg.

Dit los niet zomaar op met een truukje. Dit kost tijd en waarschijnlijk meer tijd dan jouw vakantie.

Rustig in de wei lopen zonder halster en eerst proberen alleen maar in de buurt te zijn en ze naar je toe te laten komen. Geen halster niets mee nemen, want dt hebben ze door. Zolang je dat niet voor elkaar heb, zal de rest ook niet lukken.

Stapje voor stapje


Ik heb ze in de kerstvakantie ook maar 2 weken verzorgt. Verliep zonder problemen kon ze uit de wei halen voor poetsen, rijden, wandelen eigenlijk alles maar nu krijg ik ze niet meer te pakken.
Zelf jaag ik ze ook niet op. Dit hoor je niet te doen bij paarden en al helemaal niet bij paarden die je niet kent. Maar waarschijnlijke hebben de vorige verzorgers (die eigenlijk geen verstand van paarden hebben) de pony's op gejaagd.

Paarden laten hoefafdrukken achter op je hart..

xmarindaah
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 08:33

Goof schreef:
Stonden ze in de kerstvakantie ook op de wei?
Als dat niet zo was kan het zijn dat ze het nu gewoon veel te fijn vinden op de wei en helemaal geen zin hebben om eruit te komen.
Overigens vind ik het vreemd dat je roept dat de vorige verzorgers ze wel opgejaagd zullen hebben terwijl dat je dat helemaal niet weet. Niet iets roepen wat je niet weet.


Ik geef de schuld ook niet aan hun, maar ik zeg dat het 'zou' kunnen omdat ze nogal onervaren waren.
Verder stonden ze in de kerstvakantie ook op de wei, zelfs in een nog groter stuk.

Paarden laten hoefafdrukken achter op je hart..

xmarindaah
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 09:41

Barbet schreef:
Misschien kun je eerst proberen de shetlander te pakken, en die ergens vastzetten.
En daarna de rijpony.

Ik vind het trouwens wel vreemd dat de eigenaren onervaren meisjes voor hun pony's laten zorgen en erop mogen rijden.

Er kan altijd wat gebeuren, kapotte bedrading, ziek paard, verwond paard etc
Of met rijden gebeurt er iets, dat je zelf gewond raakt.
Het lijkt mij dat er nog wel ergens een volwassen persoon is die de eindverantwoording heeft?


Ja, die is er zeker! Als er iets is of gebeurt is de buurman van hun er! (is veearts geweest en heeft zelf paarden) dus er is altijd iemand die kan helpen!

Paarden laten hoefafdrukken achter op je hart..

xmarindaah
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-08-17

Re: Problemen met een 'vakantiepony'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-17 14:32

Bedankt allemaal! Het is ons gelukt!

Paarden laten hoefafdrukken achter op je hart..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers