2 jarige pony bokt aan het touw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

2 jarige pony bokt aan het touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 15:38

Ik heb een pony van 2,5 jaar, en wat er dus in de titel staat, haalt hij heel vaak uit als ik met hem loop aan het touw. Ik heb een tijdje niks met hem gedaan, gewoon lekker in de wei laten staan, maar ben het trainen een tijdje geleden toch weer op gaan pakken. Meestal laat ik hem eerst even rennen in de bak, zeker als hij heel veel energie heeft, maar soms ga ik gewoon even een klein rondje met hem lopen in de bak, zodat hij niet leert dat hij altijd mag rennen in de bak en ook gewoon soms rustig moet blijven.
En ik ga altijd even lopen met hem, dat hij leert om gewoon netjes mee te lopen.
In stap is hij braaf, en loopt hij goed mee, dan in hij ook niet zo dominant, maar zodra ik iets sneller loop, of wil draven gaat hij vaak bokken, of haalt hij met zijn voorbenen uit.
Wat is dan het beste om te doen? Ik heb het idee dat hij het uit dominant gedrag doet, en een beetje uitdagen, is het dan het beste om hem te negeren of moet ik hem er juist voor straffen?
Soms als ik hem in de bak laat rennen bokt hij ook wel eens mijn richting op (ik sta dan in het midden met een longeerzweep) meestal geef ik hem dan een tik met de zweep, en rent hij ook heel snel weer door. Maar hoe zouden jullie daar dan mij omgaan? Of hoe kan ik hem dat het best af leren?

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 2 jarige pony bokt aan het touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:41

Dat gedrag afleren gebeurd het beste in de kudde met oudere dieren, staat hij daar ook in en is hij gecastreerd?

fleurtjeuh
Berichten: 10313
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: 2 jarige pony bokt aan het touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:42

Heb je volwassen begeleiding als je met hem bezig bent?
Hoe ziet de rest van zijn week eruit?

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 15:46

Ja sorry dat ik dat niet heb gezegd: hij is een ruin, en staat samen met een merrie pony van 7 en een andere merrie paard van 11, en een wei naast hem een ruin paard van 12 jaar. Soms staan ze allemaal samen, en dan staan er ook nog twee shetlander ruintjes van 11 bij hem.
Ik heb ook zeker het idee dat deze paarden (vooral merrie van 11 jaar) hem goed op zijn plaats zetten, dus probeert hij het bij ons ook uit.
Verder helpt mijn moeder altijd, als hij dan heel erg bokt laat zij hem rennen, en sta ik bij de opening (daar is hij wel eens overheen gesprongen namelijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:16

Ik zou stoppen hem zo op te jagen met de zweep, dat is nergens voor nodig en nutteloos voor zo´n jong dier. Zo leert hij alleen maar dat hij in de bak hard moet rennen en bokken. Beweging pakt een paard wel in het land.
Als je toch iets wil laten doen, is wat basisgrondwerk wel goed, om hem wat basisbeginselen te leren. Wat ik hoor is dat je nog neit het idee hebt hoe je dient te reageren, wij kunnen niet zien wat de pony doet en wij zien jouw gedrag niet, ik zou dus iemand inschakelen die je hierin kan lesgeven en jou kan leren hoe je dient te reageren.
Voor nu denk ik dat het speels gedrag is, niet zozeer uitdagen, tenzij hij echt naar jou bokt. Voorlopig dus gewoon even niet meer doen totdat je er iemand bij hebt die je kan uitleggen wat de beste oplossing is.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: 2 jarige pony bokt aan het touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:24

Ik herken wel iets van wat je aangeeft.
Mijn paard haalt dan niet uit, maar kon in de bak inderdaad wel eens ontploffen met een flinke bok mijn kant op.
Meestal strafte ik dat af want het is gewoon gevaarlijk.
Hij was toen ook 2-3 jaar.
Zulke jonge dieren gaan allerlei fases door waarin ze ineens niet meer mee willen lopen (gewoon stil gaan staan), ineens keihard wegrennen als ze rustig meelopen aan het halster, ineens per ongeluk weer bijten, heel veel energie hebben dat ontploft zodra je ze wat ruimte geeft.

Ik merk ook dat als mijn paard uit de zomerweide de winteropfok in kwam, dan had hij een heel jaar met alleen paarden gestaan (en ik kwam iedere week). Hij zat dan helemaal in de paardenmodus. Want met een ander paard moet hij heel anders omgaan als met mensen.
Ruimte respecteren, netjes stoppen als mens dat vraagt, niet overtegen aan beuken, niet dwars door de mens heen lopen.
Dat moeten ze altijd weer even wennen.
Ik weet niet zo goed hoe ik het gedrag van je paard voor me moet zien, en waar het vandaan komt. Het kan jongigheid zijn, maar kan ook gevaarlijk gedrag zijn en waar dat dan vandaan komt is voor ons nu een raadsel. Ik denk dat je veel met hem moet bezig zijn, zonder zweep gewoon er zijn. Neem brokjes mee als hij netjes naar je toe komt om te belonen. Maak het leuk. Leg balkjes op de grond.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:28

Ik herken dit ook als speels gedrag. Ik heb een jonge brave shetlander hengst van 2 jaar die als we gaan fietsen ook altijd even zijn kont de lucht in gooit en zijn voorbenen uitslaat bij de eerste keer aandraven. Bij hem is het puur joligheid en ik negeer het daarom gewoon, want hij loopt verder wel braaf naast me mee en hij bokt/slaat ook nooit uit in mijn richting.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: 2 jarige pony bokt aan het touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 16:34

Dat ga ik zeker de volgende keer doen dankjulliewel :)
Nog even niet draven aan de hand, en niet laten rennen in de bak, dan hoeft er tenminste ook niemand voor de opening te staan om ervoor te zorgen dat hij er niet overheen gaat springen.
Hij moet denk ik leren dat hij niet de baas is, en dat wij niet met hem gaan spelen zoals hij met de paarden speelt. Een keer kriebelde ik hem een keer op zijn schoft, en toen wilde hij mij ook krabben met zijn tanden, nouja toen moest hij er ook gewoon achter komen dat hij dat niet zo bij mensen kan doen

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:02

Joolien schreef:
Ik zou stoppen hem zo op te jagen met de zweep, dat is nergens voor nodig en nutteloos voor zo´n jong dier. Zo leert hij alleen maar dat hij in de bak hard moet rennen en bokken. Beweging pakt een paard wel in het land.
Als je toch iets wil laten doen, is wat basisgrondwerk wel goed, om hem wat basisbeginselen te leren. Wat ik hoor is dat je nog neit het idee hebt hoe je dient te reageren, wij kunnen niet zien wat de pony doet en wij zien jouw gedrag niet, ik zou dus iemand inschakelen die je hierin kan lesgeven en jou kan leren hoe je dient te reageren.


Mee eens.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: 2 jarige pony bokt aan het touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 22:07

Hoe denken jullie dat ik het beste respect van hem kan krijgen?
Misschien een beetje gek om te vragen, maar alleen lopen aan de hand zal vast niet werken.

Savannah_XxX
Berichten: 169
Geregistreerd: 02-06-11

Re: 2 jarige pony bokt aan het touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:23

Met de basis: stappen aan de hand inderdaad, je paard moet stoppen wanneer jij stopt, en achteruitgaan wanneer jij hem dat vraagt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 2 jarige pony bokt aan het touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:42

De andere paarden/pony's die erbij staan klinken niet echt alsof ze het leuk vinden om met deze jonge pony te spelen en te klieren. Ik denk dat hij dat wel nodig heeft om zich even uit te kunnen leven.
Ik merk bij ons dat de kleuter veel makkelijker met ons omgaat als ze met haar vriendjes het dagelijkse speelkwartier heeft gehad. Dan is ze haar joligheid al kwijt bij het en hoeft ze het bij ons niet meer te doen.
Respect heeft wat mij betreft vooral te maken met consequent en duidelijk zijn. Als je vandaag een meter achter mij moet halthouden, is dat morgen ook zo en niet een halve meter. Als ik vandaag voor jou uit door het hek ga, je dan omdraait en het hek dicht gaat voordat we omdraaien om wat te gaan doen, is dat morgen ook zo. Ja is ja en nee is nee. Niet vandaag wel en morgen niet.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:45

Niet jagen, niet slaan, gewoon vriendelijk zijn. Maak er geen strijd van, hij is jong en jonge pony's doen dat. Dat is GEEN dominantie. Verder eens met post hierboven.

Ineke2

Berichten: 33107
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 2 jarige pony bokt aan het touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 07:39

Waarom jaag je hem überhaupt op? Is toch nergens voor nodig?
Ik zou op zijn minst een andere 2 jarige ruin in de kudde erbij zetten zodat die kunnen spelen met elkaar. Of hem verplaatsen naar een andere kudde met 1 of meerdere jonkies, puur voor het kunnen spelen, stoeien en leren van elkaar.

Op die manier kan hij een hoop energie kwijt en daar heb jij als mens dan weer veel voordeel van.

welmoedz

Berichten: 1568
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 07:47

Neem wat grondwerkles. Het is vooral goed om hier mee al basis te beginnen met een 2,5 jarige!

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: 2 jarige pony bokt aan het touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 16:43

De andere paarden spelen inderdaad niet heel veel met hem, maar in de buurt is nergens een andere pony waar hij mee kan spelen. De laatste tijd staat hij veel meer in de wei met gras (hier was lang aan gewerkt, en heeft een tijdje geen paard in gestaan omdat de wei net opnieuw was ingezaaid) maar zodra de andere paarden hier ook in staan worden zij ook even heel druk, dus dan kan hij bijna de hele dag met ze spelen.
Verder als ik met hem in de bak ben jaag ik hem niet echt op ofzo, zo lijkt het wel als ik zeg dat ik daar in het midden met de zweep sta, maar het is meer hem door de bak sturen terwijl hij even zijn energie kwijt kan, hij kan dan leren dat hij in de bak niet de hele tijd kan omdraaien/van hand veranderen als hij dat wilt