24 jarig paard nemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cora52
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-17

24 jarig paard nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 09:29

Hallo een vraagje ik kan een paard op leeftijd 24jaar overnemen omdat die gene geen tijd meer heeft.is dat nog verstandig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:32

Cora52 schreef:
Hallo een vraagje ik kan een paard op leeftijd 24jaar overnemen omdat die gene geen tijd meer heeft.is dat nog verstandig?


Ik denk niet dat iemand op basis van de summiere info die je geeft daar wat zinnigs over kan zeggen.

Wat is het voor een paard? Wat wil je ermee?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: 24 jarig paard nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:04

Natuurlijk.

BulletjeBeer

Berichten: 279
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: 24 jarig paard nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:09

Ja, dat kan. Hangt er alleen wel vanaf wat jij verlangt en hoe het paard zijn conditie is.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: 24 jarig paard nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:28

Gratis?
Misschien heb je er nog een paar leuke jaren mee, misschien niet.
Als je vanuit verstand een paard wilt kopen, doe je het nooit. ;)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: 24 jarig paard nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:59

Ja, als het paard nu voldoet aan wat jij met het paard zou willen en de prijs is daarnaar.

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Re: 24 jarig paard nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:04

Wat is je doel met het paard?
Is het gezond?
Wat zijn de kosten?
Heb je er plaats voor?
Wat zijn je doelen.

Dat zijn denk ik enkele vragen die je jezelf moet stellen.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:11

friesiszwart schreef:
Ja, als het paard nu voldoet aan wat jij met het paard zou willen en de prijs is daarnaar.


Voor een paard van die leeftijd zou ik sowieso niet betalen. Veel kans dat er meer aan de hand is dan "geen tijd". Vraag es na of je het paard een tijdje mag rijden, dan zie je gelijk of het paard nog geschikt is als rijpaard.

Zoek je gewoon een paard als weidemaatje voor een ander paard, dan kan je het wel riskeren, maar hou er rekening mee dat het snel einde verhaal kan zijn, en /of dat er wel wat extra kosten kunnen (bijv. medicijnen of supplementen tegen eventuele artrose, cushing, of speciale voeding voor oudere paarden). Ik heb hier zelf meerdere (eigen) oudjes lopen, en het is niet makkelijk, alle dilemma's, zeker als je moet beslissen over leven of dood.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:11

Ken je het paard al?
Ken je de geschiedenis van het dier?
Wat wil je ermee gaan doen? Weet je of het dier gezond is?


Ik heb 7,5 jaar geleden mijn grote vriend gekregen om hem een goede oude dag te geven.
Hij was toen 22, nu dus 29.

Geen seconde spijt van gehad, hij is inmiddels 25 jaar in mijn leven en ik wist dus wat ik aan hem had.

Maar... een paard van die leeftijd wordt niet goedkoper in onderhoud, alleen maar duurder.
Slechter gebit, meer en aangepast voer, aangepaste arbeid, dierenarts kosten, etc.

Ik doe dit voor Jip met heel veel liefde, maar een vreemd paard had ik niet snel op die manier over willen nemen.
In de winter is het veel gedoe met geweekt voer en gehakseld hooi ivm zeer slecht gebit. Heb afgelopen winter 150,- voerkosten per maand gehad (mijn jonge pony (net 7 geworden) die gewoon normaal hooi/voordroog kan eten, zit op zo'n 20 euro per maand aan voerkosten?

Kortom, of je eraan moet beginnen moet je helemaal zelf weten, Jip was ook mijn eerste eigen pony en ik ben nog steeds elke dag gelukkig met het feit dat hij al 7,5 jaar gelukkig is bij mij.
Als je je maar realiseert wat een ouder paard inhoudt.

Cora52
Berichten: 9
Geregistreerd: 15-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 23:14

Dank jullie voor antwoorden.ik ben tot de conclusie gekomen om het toch niet te doen ivb met het kosten plaatje en de reden van die diegene die hem weg doet niet alleen te weinig tijd maar dus ook de kosten zijn.

Kenzaatje6
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:13

nou, ik zou als je zou rijden of dieper in de sport wilt gaan het niet doen, en als je gaat springen ook niet. maar als je vrijheidsdressuur of vaak borstelen en dan op de weg gaan stappen aan de hand, dan zou het wel ideaal zijn. :)

Mamiita
Berichten: 60
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:39

Afhankelijk hoe fit het paard is.. Waarom niet?