Minpunten paard op proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 11:04

Hallo, ik ben nieuw hier en hoop dat ik mijn vraag goed plaats.

Ik heb vroeger heel veel met paarden gedaan, maar ben er een aantal jaar uit geweest (emigratie enz). Nu ben ik weer begonnen. Ik heb 2 dochters (9 en 14 jaar) welke nu 7 maand rijden.

We hebben besloten de stap naar een eigen paardje te nemen en hebben er sinds woensdag eentje op proef. Het is op zich een heel erg lief paardje en ook absoluut niet dominant enzo, maar toch is ee een puntje die mij doen denken dat dit misschien niet het juiste paard is voor ons.

Bij het uitkrabben van de achterhoeven haalt hij uit. Niet gericht om iemand te raken, maar toch vind ik dit een heel vervelend iets waar je uiteraard aan werkt als het je eigen paard is, maar of je dat moet willen als het nog niet je eigen paard is, je er zelf een tijd uit bent geweest en je (onervaren) kinderen er ook mee om moeten gaan?

Ik ben wel van plan de proeftijd af te maken en te kijken hoe het verder allemaal gaat, maar dit is toch een ding dat mij wel tegenstaat, ook al is het absoluut niet uit gemenigheid.

Hij is trouwens 6 jaar (iets jonger dan wij eigenlijk zochten).

'Vroeger' kon het mij allemaal niet gek genoeg, hoe meer uitdaging hoe beter, maar nu mijn kinderen er ook mee moeten omgaan en ik een stuk minder zelfverzekerd ben zoek ik gewoon een braaf betrouwbaar paardje en eigenlijk valt dit daar niet onder, ook al is het misschien 'maar' 1 dingetje.

Heeft iemand hier ervaring mee? En zou dit voor jullie (ook) een reden zijn om niet voor dit paard te gaan?

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:11

Heel eerlijk, ik zou hem hierom laten staan. Ook vanwege je kinderen. Persoonlijk zou ik toch gaan kijken voor een pony die wat ouder is en goed opgeleid ook in omgang.
Laatst bijgewerkt door Essxan op 14-05-17 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:11

Weet je, voor het paard is alles nieuw. Nieuwe omgeving, andere paarden, andere mensen en wellicht een andere manier van voet vastpakken of vragen.

Als dit écht het enige minpuntje is, als het dier verder betrouwbaar isen geen fratsen met je dochters uithaalt zou ik ervoor gaan.

Dit is iets wat je met wat vertrouwen en belonen goed kunt oefenen. En tot die tijd mogen je dochters dus geen hoeven uitkrabben. :)

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 11:21

Palmera schreef:
Weet je, voor het paard is alles nieuw. Nieuwe omgeving, andere paarden, andere mensen en wellicht een andere manier van voet vastpakken of vragen.

Als dit écht het enige minpuntje is, als het dier verder betrouwbaar isen geen fratsen met je dochters uithaalt zou ik ervoor gaan.

Dit is iets wat je met wat vertrouwen en belonen goed kunt oefenen. En tot die tijd mogen je dochters dus geen hoeven uitkrabben. :)



Dankjewel. Tot nu toe lijkt dit het enige puntje te zijn. Zijn voorhoeven wil hij ook niet geven en stapt zodra hij hem opheft met zijn andere voorbeen opzij, wat er gister in resulteerde dat hij uitschoof op zijn nieuwe ijzer, net wel/net niet onderuit ging en in paniek raakte (en ik me kapot schrok).

Maar goed, dat hij uitschoof valt hem natuurlijk niet aan te rekenen (dan eerder mij, omdat hij zijn hoef niet gaf duwde ik met mijn schouder iets tegen zijn schouder terwijl ik zin voet wilde pakken en ondanks dat ik deed vroeger zo geleerd heb is dat dus misschien niet de manier, of in ieder geval niet bij hem) en zou ook op te lossen zijn door hoeven uit te krabben op een ruwere ondergrond (of liefst zelfs zonder ijzers als dat gaat met zijn hoeven).

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 11:23

Essxan schreef:
Heel eerlijk, ik zou hem hierom laten staan. Ook vanwege je kinderen. Persoonlijk zou ik toch gaan kijken voor een pony die wat ouder is en goed opgeleid ook in omgang.


Dankjewel. Als we besluiten niet voor deze te gaan, gaan we inderdaad naar een ouder paardje kijken (en ons eraan te houden, hoe lief, mooi en schattig een jonger paardje ook is haha).

Ik dacht zelf aan een paardje tussen de 8/9 en 13 jaar.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:31

Doe dit nou gewoon even hoe je het bij een veulen zou doen. Laat die hoeven even met rust. En strijk/aai met je hand zijn benen van boven naar beneden. Een paar keer. Na ieder been wat lekkers in zijn mond schuiven.
Na een paar dagen doe je hetzelfde met een borstel. Na weer een paar dagen haal je de borstel langs zijn hoeven. Zonder op te pakken. En blijven belonen.
Daarna vraag je één keer één hoef. Oppakken en weer neerzetten. Ga wat anders doen met het paard en na een halfuur vraag je een andere hoef.

Pas als alles goed en ontspannen gaat ga je een hoef uitkrabben. Voorzichtig en rustig. Weer belonen en wat anders doen. Later weer een andere hoef.

Dit kost voornamelijk tijd en geduld. Maar is, imo, zeker geen groot probleem als de rest goed is. Dit oefen je er gewoon rustig uit. :)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:34

In de meeste gevallen is dit een trainbaar iets, zeker wanneer er verder geen minpunten zijn.
Veel gevallen wordt het te weinig(en zonder rust) gedaan, waardoor paarden domweg niet geleerd hebben wat de bedoeling is.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:40

Ik zou ook zeggen, gewoon oefenen en het komt vanzelf goed! Alleen dat hij met voorbeen op pakken ook opzij stapt, krijg ik vraagtekens of hij helemaal goed is. Mijn merrie die ataxie heeft kun je ook lastig de benen opbeuren, gewoonweg omdat ze slecht evenwicht kan houden. Laat hem alsjeblieft wel goed keuren als je hem wil kopen en geef bij de da ook aan dat benen opbeuren nog moeizaam gaat.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 11:41

Palmera schreef:
Doe dit nou gewoon even hoe je het bij een veulen zou doen. Laat die hoeven even met rust. En strijk/aai met je hand zijn benen van boven naar beneden. Een paar keer. Na ieder been wat lekkers in zijn mond schuiven.
Na een paar dagen doe je hetzelfde met een borstel. Na weer een paar dagen haal je de borstel langs zijn hoeven. Zonder op te pakken. En blijven belonen.
Daarna vraag je één keer één hoef. Oppakken en weer neerzetten. Ga wat anders doen met het paard en na een halfuur vraag je een andere hoef.

Pas als alles goed en ontspannen gaat ga je een hoef uitkrabben. Voorzichtig en rustig. Weer belonen en wat anders doen. Later weer een andere hoef.

Dit kost voornamelijk tijd en geduld. Maar is, imo, zeker geen groot probleem als de rest goed is. Dit oefen je er gewoon rustig uit. :)


Dankjewel. Het krabben ben ik inderdaad mee gestopt. Poetsen is geen probleem (zowel voor als achter niet). Daarna begin ik met mijn hand op de schouden en glij langzaam naar beneden. Dit geeft voor geen reactie, maar achter tilt hij hem op zodra ik iets van zijn schouder naar beneden ga en haalt uit.

Het ding is, bij ons op stal in de bak zit geen zand, maar karton. Had hier nog nooit van gehoord, maar ik hoorde dat dit zeker moet worden uitgekrabt na het rijden omdat het anders op stal de hoef verzacht en slecht maakt oid? Klopt dit? Heb er nog niet aan gedacht dit eens te googlen, ga ik gelijk doen.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 11:44

siskeh schreef:
In de meeste gevallen is dit een trainbaar iets, zeker wanneer er verder geen minpunten zijn.
Veel gevallen wordt het te weinig(en zonder rust) gedaan, waardoor paarden domweg niet geleerd hebben wat de bedoeling is.


Ik heb inderdaad het idee dat hij het niet zo goed weet. De stalbaas zelf heeft het gedaan en toen hij uithaalde vast gepakt en vast gehouden, maar zelf lukt mij dit niet (en durf ik ook niet zo goed, wat hij dan natuurlijk ook aanvoelt. Als we voor hem gaan denk ik dan ook niet te vlug te gaan (als dit mogelijk is ivm de bodembedekking van karton in de bak). Dankjewel.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:44

Het ligt er aan wat de oorzaak is van dit gedrag.
Is het een Tinker of Fries o.i.d.? Dan zou dit ook kunnen wijzen op Clp. Dat is namelijk een flink pijnlijke aandoening.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 11:45

Daantjuh88 schreef:
Ik zou ook zeggen, gewoon oefenen en het komt vanzelf goed! Alleen dat hij met voorbeen op pakken ook opzij stapt, krijg ik vraagtekens of hij helemaal goed is. Mijn merrie die ataxie heeft kun je ook lastig de benen opbeuren, gewoonweg omdat ze slecht evenwicht kan houden. Laat hem alsjeblieft wel goed keuren als je hem wil kopen en geef bij de da ook aan dat benen opbeuren nog moeizaam gaat.


Dankjewel voor de tip, ik zal het extra aangeven!

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 11:47

senna21 schreef:
Het ligt er aan wat de oorzaak is van dit gedrag.
Is het een Tinker of Fries o.i.d.? Dan zou dit ook kunnen wijzen op Clp. Dat is namelijk een flink pijnlijke aandoening.



Het is geen Tinker en geen Fries, het is eigenlijk een allegaartje (of weet ik veel hoe dat heet haha). Zal eens moeten opzoeken/navragen wat er allemaal in zit, maar zeker geen Tinker of Fries. Ik ga alsnog even zoeken op Clp, dankje!

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:47

Ik heb nog nooit gehoord van een bak met karton :+

Nu heb ik überhaupt weinig verstand van bakken. :)

Een manier om hoeven min of meer schoon te stampen is na het rijden een kort stukje aan de hand laten draven over asfalt. Gewoon 50 meter ofzo, dan vliegen doorgaans de kluiten om je oren. :)

Zo deed ik het vroeger toen mijn net aangeschafte merrie ook nog in het leerproces zat. :) Zij was ook zo lastig met hoeven en dat is met geduld helemaal goed gekomen.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 11:56

Palmera schreef:
Ik heb nog nooit gehoord van een bak met karton :+

Nu heb ik überhaupt weinig verstand van bakken. :)

Een manier om hoeven min of meer schoon te stampen is na het rijden een kort stukje aan de hand laten draven over asfalt. Gewoon 50 meter ofzo, dan vliegen doorgaans de kluiten om je oren. :)

Zo deed ik het vroeger toen mijn net aangeschafte merrie ook nog in het leerproces zat. :) Zij was ook zo lastig met hoeven en dat is met geduld helemaal goed gekomen.


Goeie tip! Ga dat eens proberen! Via google vind ik ook niks over karton in een bak, als ik dan kijk naar de verschillende soorten bodembedekking lijkt het het meest op polyvlok, maar de stalbaas had het geloof ik echt over karton (en ik vond dat zo apart dat ik het onthouden heb). Het zou de hoef verweken in de stal ofzo, daar was ik een beetje van geschrokken. Maar dat draven op het asfalt ga ik gelijk doen de volgende keer.

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:05

Het klinkt misschien heel hard.. Maar als je nu al twijfelt, waarom doorgaan?

Bij mij is een klik het belangrijkste, de rest komt wel. Toen wij zijn wezen kijken, had ik een mooie blauwe plek op mijn been omdat hij ook uithaalde (ook niet gericht, maar ik was zo mijn andere paard gewend dat ik te laat reageerde), mijn zusje wilde opstappen en hij sprong als een gek naar achteren. Vriendinnetje lag nog op de grond toen ze wel zijn achterhoef vast hield :')

(nu hebben we hem een jaar of 8 en rijden er kinderen op en is het de ideale kinderpony :'))

Maar we hadden allemaal gewoon een goed gevoel bij hem, dit is het!

En met kinderen erbij snap ik heel goed dat je voorzichtiger bent... Het is dan ook lastig. Maar pak wel iets waar je zelf vertrouwen in hebt! Veel dingen zijn af/aan te leren. Maar je moet wel vertrouwen hebben.

En dingen op gaan lossen door het net iets anders te gaan doen, is gewoon iets vermijden. Hoefjes uitkrabben is gewoon basis in mijn ogen.

Saintelette

Berichten: 3179
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:07

Dit soort zaken zou ik met behulp van een goede instructeur proberen aan te pakken. Want volgens mij is het niet het paard die het nog moet leren, maar jij (en je dochters). Wat mooier dan dit gezamenlijk met goede begeleiding aan te pakken? Dan leert iedereen het meteen op de goede manier aan en wordt die onzekerheid ook gelijk getackeld. Anders vermoed ik dat je door die onzekerheid binnenkort weer tegen een ander probleem aanloopt.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:07

Kun je niet een touw om zijn voeten heen binden en met een klein beetje druk zijn voet vragen. Dan kan die jou niet raken als die uithaalt, op het moment dat je het vertrouwt kun je steeds meer met je handen zijn voeten vragen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Minpunten paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:13

Is het paard gekeurd? Zo niet, nog minstens klinisch laten keuren.
Het kan idd zijn dat hij gewoon niet beter weet, maar het kan ook zijn dat hij protesteert omdat het pijn doet als je zijn hoeven (hoog) optilt.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 12:15

Liannetje86 schreef:
Het klinkt misschien heel hard.. Maar als je nu al twijfelt, waarom doorgaan?

Bij mij is een klik het belangrijkste, de rest komt wel. Toen wij zijn wezen kijken, had ik een mooie blauwe plek op mijn been omdat hij ook uithaalde (ook niet gericht, maar ik was zo mijn andere paard gewend dat ik te laat reageerde), mijn zusje wilde opstappen en hij sprong als een gek naar achteren. Vriendinnetje lag nog op de grond toen ze wel zijn achterhoef vast hield :')

(nu hebben we hem een jaar of 8 en rijden er kinderen op en is het de ideale kinderpony :'))

Maar we hadden allemaal gewoon een goed gevoel bij hem, dit is het!

En met kinderen erbij snap ik heel goed dat je voorzichtiger bent... Het is dan ook lastig. Maar pak wel iets waar je zelf vertrouwen in hebt! Veel dingen zijn af/aan te leren. Maar je moet wel vertrouwen hebben.

En dingen op gaan lossen door het net iets anders te gaan doen, is gewoon iets vermijden. Hoefjes uitkrabben is gewoon basis in mijn ogen.


Dat klinkt helemaal niet hard hoor! En ik heb er zeker vertrouwen in dat hij eerlijk en niet gemeen is. De meiden doen er alles mee (behalve hoeven krabben dus) en hij sjokt zelfs als een mak lam achter de jongste aan. Het zijn echt puur de hoeven (tenminste, wat ik tot nu toe zie) i.c.m. met ons (ik er lang uit geweest, meiden jong en onervaren).

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 12:19

Saintelette schreef:
Dit soort zaken zou ik met behulp van een goede instructeur proberen aan te pakken. Want volgens mij is het niet het paard die het nog moet leren, maar jij (en je dochters). Wat mooier dan dit gezamenlijk met goede begeleiding aan te pakken? Dan leert iedereen het meteen op de goede manier aan en wordt die onzekerheid ook gelijk getackeld. Anders vermoed ik dat je door die onzekerheid binnenkort weer tegen een ander probleem aanloopt.



Toen deze wat jonger bleek was mijn idee inderdaad samen met het paard (en begeleiding) te groeien. Maar eigenlijk had ik daar niet de basis onder gerekend, want dat is hoeven krabben toch wel vind ik. Ik dacht meer aan dingen als van arbeidsdraf, samen oefenen naar midden en daarna uitgestrekte draf, wijken, sb enz. Dat hij dat niet hoeft te kennen omdat mijn meiden toch nog niet op dat niveau zijn en ik moet ook best een stukje terug beginnen. De basis had ik eigenlijk gehoopt dat die probleemloos zou gaan.

En wat je zegt dat wij nog moeten leren is zeker waar.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:21

TS Ik denk dat je dit paard misschien beter kan laten staan. Er zijn echt heel veel paarden om uit te kiezen en je hebt duidelijk je twijfels over deze. Wat de reden is is dan eigenlijk niet heel relevant meer.

Je wil iets wat eigenlijk gewoon helemaal goed zit en terecht! Ga daar dan ook naar op zoek, een paardje waar je geen enkele twijfel bij hebt en wat gewoon "klopt".

Dit is je eerste paard op proef denk ik? Kies niet voor de eerste de beste omdat het "oplosbaar is" en hij er toch al staat, investeer in de tijd en moeite om te zoeken naar wat je echt wil. Ongeacht de teleurstelling van het terugbrengen van dit paard wat zeker jammer en moeilijk is. :)

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 12:22

Sclimpre schreef:
Is het paard gekeurd? Zo niet, nog minstens klinisch laten keuren.
Het kan idd zijn dat hij gewoon niet beter weet, maar het kan ook zijn dat hij protesteert omdat het pijn doet als je zijn hoeven (hoog) optilt.



Nee hij is nog niet gekeurd. Ik dacht zelf wel aan klinisch keuren, maar ik hoor juist van iedereen dat dat weinig zegt. Dat dan zelfs een perfect gezond paard daar even kreupel weg kan lopen en het heel veel verschil maakt wie het precies doet. Röntgen zou dan wel weer meer zeggen, maar hoor dat dat voor een paard in deze prijsklasse eigenlijk nooit wordt gedaan (2500€).

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 12:26

lisem94 schreef:
TS Ik denk dat je dit paard misschien beter kan laten staan. Er zijn echt heel veel paarden om uit te kiezen en je hebt duidelijk je twijfels over deze. Wat de reden is is dan eigenlijk niet heel relevant meer.

Je wil iets wat eigenlijk gewoon helemaal goed zit en terecht! Ga daar dan ook naar op zoek, een paardje waar je geen enkele twijfel bij hebt en wat gewoon "klopt".

Dit is je eerste paard op proef denk ik? Kies niet voor de eerste de beste omdat het "oplosbaar is" en hij er toch al staat, investeer in de tijd en moeite om te zoeken naar wat je echt wil. Ongeacht de teleurstelling van het terugbrengen van dit paard wat zeker jammer en moeilijk is. :)


Stiekem denk ik dat dit een heel wijs antwoord is, maar wel heel moeilijk. Juist omdat het (waarschijnlijk) een oplosbaar iets is.

Het is inderdaad de eerste op proef.

We hebben nu nog een paardje 'geleast' van de stal en toen hebben we 3 paardjes geprobeerd en bij nummer 4 voelde het gelijk goed. Niet uit te leggen zeg maar. Ik vraag me af of dat te evenaren is of een eenmalig iets. Hij is trouwens te koop, maar boven mijn budget helaas haha.

Dit paardje is buiten die hoeven wel een paardje dat in de buurt komt, dus het is dat dat het zo moeilijk maakt voor mijn gevoel.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:34

Zeker wel klinisch laten keuren! Wel door een goede dierenarts. Als een perfect gezond paard echt kreupel loopt tijdens de keuring dan doet de dierenarts wel iets heel geks.
Een klinische keuring is inderdaad een momentopname, maar een vervelende chronische aandoening komt daar over het algemeen wel uit naar voren. En een paard met perfecte röntgenfoto's kan toch stokkreupel zijn, pezen zie je niet op de röntgenfoto.

Een paard mag tijdens de buigproeven trouwens een paar passen licht onregelmatig lopen als hij net wegdraaft. Onregelmatig, niet kreupel. Een dierenarts zal een paard daar niet op afkeuren.