Nieuw paard dreigt te trappen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 21:40

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op 't forum en zou heel graag van jullie als paarden eigenaren/ deskundige willen horen wat jullie denken.

Ik heb zelf nog nooit een paard gehad maar wel een aantal jaren een verzorgpaard waar ik zo'n 3x in de week was. Nu 2 weken geleden heb ik een paard gekregen. We wonen in Zweden en 't is hier vrij gebruikelijk om je paard uit te lenen zeg maar. Dat houd in dat je ' t paard voor de tijd van de leen als van jezelf mag beschouwen.

Nu hebben ik dus 2 weken geleden een ruin van 10jr oud gekregen. Het tot 4 jaar geleden hoog niveau wedstrijd gereden ( volgens mij in springen) maar is verkocht toen hij mank links voor werd. Door DA niets te vinden maar laatste 4 jaar ook geen 1x tekenen van kreupelheid laten zien.

Hij staat hier als enige paard, hij zou gewend zijn aan koeien en daar staat hij nu ook mee in de wei. De klik met de koeien is er helaas niet en er komt zeer waarschijnlijk vanaf mei dan ook een merrie bij. Omdat ik absoluut niet wil dat hij eenzaam is. Waar hij vandaan komt stond hij buiten in een paddock van +/- 6 bij 6. Naast hem stonden nog 4 paarden op deze manier. Werden 3x per dag gevoerd.

Hier heeft hij zijn 3 ha, met 5 koeien, hele dag kuil gras tot zo'n beschikking ( is hij geen op). Gaat van +/- 9 tot 5 nåt buiten. Krijgt 's avonds en 's ochtends hooi op stal en 's avond laat nog een net met hooi.

Zo dat is de achtergrond / huidige situatie... Nu t probleem.

Elke avond krabben we zijn hoeven dat gaat opzich goed nu. Tilt netjes zijn been op, zet hem nog wel vaak te snel neer maar ok. Ik zou hem ook graag elke dag willen borstelen maar dit is 1 van de problemen. Hij staat met zijn halster aan 2 kanten vast en zodra ik ga borstelen begint hij al wat te stressen. Of 't stress, angst of agressie is weet ik niet precies. Maar hij begint te schudden met zijn hoofd, oren soms naar achter soms naar voren, zwiepen met zijn staat en tilt ook zijn achterbenen hoog op.

Nu heb ik al verschillende aanpakken geprobeerd. Boos worden, waarbij ik duidelijk nee zeg en een ruk aan 't halster geef. Dit heeft als resultaat al gehad dat hij strak aan zijn halster 'hing' ( staat aan 2 kanten vast) en ik echt paniek bij hem zag. Leek mij dus geen goed idee.

Ook juist het kalmeren en lief blijven heeft geen uitwerking.

En gewoon een duidelijke nee, met even een correctie aan 't halster dat hij uit 't moment wordt gehaald zeg maar heeft ook geen zin want hij schiet net zo hard weer in het moment.

Eerlijk gezegt, zou ik hem zodra hij zijn bern optilt meteen een klap op z'n kont willen geven met een duidelijke nee een laten zien dat ik dit dus niet pik. Maar ik durf dat nog niet aangezien ik hem niet echt ken, niet weet hoe hij daarop reageerd ( flipt hij dan echt?) en ik heb hem dus ook al zo angstige gezien als wat ik hier boven schrijf.

Hij was bij zijn vorige eigenaar een echte knuffel beer zei ze. Dus dat ik 't ook niet.

In de longeerbak heeft hij me 1 x proberen te bijten nu en dat meteen afgestraft. Hierbij had ik zelf ook geen twijfel of angst en als ik eerlijk ben denk ik dat ik zelf ook meer durf buiten, dan binnen als hij voor de stallen vast staat.

Longeren wil hij ook niet, gaat hij recht voor me staan. Maar goed, 1 ding tegelijk.

Overigens vind hij 't wel ok als ik hem borstel als hij aan een lijn mag grazen en ik hem dan borstel. Heb dat nu een aantal keren gedaan.

Sorry lang verhaal maar wil het zo kompleet mogelijk opschrijven. Ik hoor heel graag wat jullie denken / vinden.
Ik het agressie? Angst of stress? Kan hij echt zo doen omdat hij nu nog als enige paard staat? Ja hij wil me testen maar DIT vind ik niet ok. Dus hoor heel graag jullie mening

Anoniem

Re: Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:46

Denk dat ie nog moet wennen. Staat er nog maar net he.... Daarnaast zijn koeien geen gezelschapsdieren voor paarden.

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:48

Kan de vorige eigenaar een keer langskomen en helpen?

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 21:51

Ja dat weet ik inmiddels ook dat 't geen goed gezelschap is. Gelukkig wordt daar aan gewerkt! Zou heel fijn zijn als hij ' gewoon' nog moet wennen. Maar wat is dan nu de aanpak. Duidelijk, maar niet te streng en stoppen met borstelen op 't moment dat hij aangeeft 't niet meer leuk te vinden? Thanx voor je antwoord!

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:51

Ik denk dat je paard nog moet wennen en heel onzeker is door de nieuwe omgeving zonder andere paarden.
Je hebt hem al aardig afgestraft blijkbaar met de rukken aan het halster, maar daar krijg je alleen maar een angstiger of kopschuw paard van.

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:51

Longeren wil hij ook niet, gaat hij recht voor me staan. Maar goed, 1 ding tegelijk.

Ik denk dat dit een leiders probleem is. Grondwerk zou ik aanraden en les. Ik ben blij te lezen dat er een paard bij komt te staan, paarden zijn kudde dieren, maar dan wel met soortgenoten.

Succes

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:53

Pak een oude lap, vouw die op tot maatje borstel (doet zeker geen pijn) en borstel door totdat paard 3-5 sec. stilstaat, dan stop je even en begint daarna opnieuw. Zo leert paard dat de manier om van je af te komen stilstaan is ipv dreigen en draaikonten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:09

Ik haal uit je verhaal dat je eigenlijk iemand bent die niet heel ervaren is en maar een dotje doet en daarmee het paard ook uit balance brengt.Hij raakt onzeker door jou onzekerheid.Ik zou idd de vorige eigenaar eens vragen om te komen laten zien hoe zij met het paard omging of iemand die echt ervaren is met paarden.

Qua longeren,kent hij het wel?Weet hij de bedoeling van longeren?Ik heb ook ooit eens een paard gehad ,dat was wel ingereden maar nog nooit gelongeerd,dus de eerste keer dat ik hem aan de longe deed krabte hij nog net niet achter zijn oren van wat moet dat mens nou.

Jammer ook dat er niet gelijk gedacht is aan een soortgenoot bij het paard te plaatsen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:12

ben jij onzeker of een beetje bang?

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Re: Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 22:23

Beatje : klopt ik ben zeker niet erg ervaren met paarden. Longeren kent hij wel. De eerste keer deed hij dit ook keurig. Maar de 4x daarna is hij er mee gestopt.

Geerke ; eerlijk? Ja ik weet het super fout maar kan m'n gevoel niet uitzetten. Onzeker ( en daardoor soms wat angstig misschien) door het onbekende. Nou denk ik me ook in dat dat voor Lahto ( zo het hij) niet anders is.

En ik verwacht echt niet dat we meteen dikke maatjes zijn. Wil het zeker de tijd en aandacht geven maar wil me wel veilig voelen en dat is nu soms niet echt 't geval.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:39

Het klinkt alsof je paard jou aan het trainen is. Hij bepaalt waar en hoe lang er geborsteld wordt en dat er niet gelongeerd wordt. Ik zou flink gaan grondwerken en zo de leiderschap gaan trainen en voorlopig de conflicten, zoals longeren en vastzetten voor het borstelen, vermijden tot de leiderschap elders in orde is.

Zoek eens naar bijv het parelli 7-games programma. Daarvan is veel uitleg op internet en youtube te vinden. Das fijn als er geen trainers in jouw omgeving zijn die je kunnen helpen.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:35

Zover ik weet zijn er strenge paardenwelzijnsregels in Zweden en is het alleen houden van een paard bij wet verboden. Ik lees dat er een maatje bijkomt in mei, maar misschien dat je tot die tijd een ander paard kan lenen.

De dingen die jij schrijft, zijn onzekerheidsproblemen bij jou en het paard. En zoals het er nu naar uitziet, neemt je paard de leiding. Ik zou een paar lessen nemen van een ervaren paardenman / vrouw om te leren duidelijke grenzen te stellen.
In de paardenwereld blijf je leren.
Het paard heeft op hoog niveau getraind, dus die kent echt de regels wel, alleen moet jij hem nig leren begrijoen.

Succes

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:51

Ik zou hulp vragen van iemand en beginnen met grondwerk. Ik denk inderdaad dat je duidelijk voor hem moet zijn, een leider. Hij moet zich veilig voelen.

Je kan ook met hem wandelen door de bak. Eerst aan het touw. Lopen, stilstaan, andere kant op. Weer lopen, stilstaan, lopen, stilstaan, draaien etc etc. Paard moet jou steeds volgen. Maak er een spelletje van. Hij mag jou niet voorbij lopen. Gebruik je stem. Wees duidelijk. Durf je zoiets?

Je kan hem daarna even poetsen in de bak. Leer elkaar kennen. Laat hem zien dat jij oké bent.

Als dat goed gaat na meerdere keren. Het touwtje hangt slap en hij volgt jou kan je hem ook eens los doen.

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 11:27

IMJ : ja zeker durf in dat. Dat is ook al wat we doen. We mogen de bak van de buurman(800m verder op) trainen. Hij loopt altijd braaf mee over de weg. Wil inderdaad graag voorbij mij en protesteert soms een klein beetje wanneer ik hem weer achter mij stuur. Ook in de bak luisterd hij goed wanneer ik met hem loop. Juist in de bak zou ik hem iets actiever willen zien en heb 't idee dat hij in de bak denk oliebol nu moet werken dat wil ik niet. Want juist in de bak begint hij te sloffen. Maar hij wil buigen links en recht, netjes volgen, achter uit lopen. De keer dat hij wilde bijten was ook in de bak, dit omdat ik meer van hem vroeg en wilde dat hij in draf ging. Ik rende naast hem, hij in draf. Nadat hij mij blijkbaar zo irritant vond dat hij wilde bijten sloot ik de 'oefeningen af en hebben we nog een aantal andere dingen geoefend om 't goed af te sluiten.

T is ook niet dat ik angstig ben, maar ik voel wel duidelijk zijn spanning ( en hij dus de mijne) en dat maakt me vooral op stal, binnen waar voor mijn gevoel weinig vlucht ruimte is mocht er iets gebeuren wat onzeker.

T moeilijkste nu vind ik hoe laat ik hem zien dat ik te vertrouwen ben maar stel ik wel duidelijk mijn grenzen. En hoe zorg je er voor dat hij mijn correctie accepteerd, dus niet angstige wordt of juist verder uit z'n plaat gaat.

Owja los in de bak is geen goed idee want zit geen hek heen

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:53

Wanneer het paard wil trappen hm een goede tik met de zweep geven. Net zoals met longeren. Ik heb ook met een paard zover laten komen doordat ik te lief was. Ik weet nu wel wat nodig is om het niet weer te krijgen. Duidelijk laten merken wie de baas is.

Cococo
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Geen lid meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:18

Wil het paard jou trappen of tegen de schotten aan?
Een van de paarden op onze manege zal nooit een mens trappen maar ze heeft zo'n hekel aan poetsen en opzadelen dat ze hard tegen de schotten trapt.

Een paard wat er net staat zou ik eerst maar even tot rust laten komen, en aan jou laten wennen.
Pak een stoel, ga erbij in de wei zitten met een kopje of glaasje van het een of ander en ga gewoon kijken.
Maak rustig contact, voel je aandacht als je naar hem kijkt.
Probeer eens te voelen of je recht naar hem kijkt of met zachte ogen.

Ga eens gewoon met hem wandelen.

Even niks willen maar langzaam opbouwen.

Janique29

Berichten: 32
Geregistreerd: 03-06-12

Re: Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:38

Het klinkt inderdaad als een vertrouwen probleem. Mensen vergeten nog wel eens dat een paard ons in eerste instantie ziet als een paard. Door consequent te straffen (met rust!) en belonen laat je hem zien dat je geen speelmaatje bent, maar de baas bent. Grondwerk vind ik een goede tip! Als je nou niet zeker bent van je zaak, vraag dan iemand die je er mee kan helpen zoals bijvoorbeeld de eigenaar van het paard of iemand anders die meer ervaring heeft met paarden.

Dit soort gedrag is om je uit te proberen wat hij aan je heeft: ben je een leider en te vertrouwen of ben je ondergeschikt aan hem? Dit testen doet hij al op hele kleine manieren zoals niet stil staan wanneer jij het wilt. Als jij stil gaat staan, dan toch nog net een stap doorlopen. Een keer voor je weg draaien of lopen, weigeren mee te lopen etc. Dit gedrag gaat steeds verder tot het moment dat het gevaarlijk wordt voor jou zoals schoppen of voor je gaan staan met longeren. Blijf dus consequent en let ook op die kleine dingen!

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Re: Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 16:44

Bedankt allemaal! Vandaag met hem gelongeerd samen met de oude eigenaar. Heb gezien wat zij bij hem doet en hoe hij daar op reageert heel leerzaam! Daarna zelf ook nog gelongeerd en even zonder zadel gereden. Ging super. Kan nu wel weer verder trainen met minder onderzekerheid en dat voelt goed!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:55

Fijn dat het goed ging!

Ik lees veel goede tips hierboven maar van 1 moest ik even twee keer lezen of ik het goed zag; een paard slaan met een zweep als hij gaat trappen !?!?!?

Dat lijkt me nu toch niet een beste oplossing...
Een beter advies zou zijn (zoals hierboven al aangegeven) er een positieve ervaring van maken , het borstelen dan.
Beloon hem tussendoor, stop optijd met borstelen voor hij wilt gaan trappen zodat hij weet dat hij niet hoeft te trappen om jouw te laten stoppen.

En natuurlijk veel TLC geven, hij is nog maar net bij jou! Vergeet niet dat alles nieuw en spannend is ondanks dat het al een paard is met enige levenservaring.

Veel succes met hem, ik denk dat het wel goed gaat komen :j

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:57

Ook misschien eens verdiepen in grondwerk-oefeningen en centered riding. Ik denk dat je hier veel aan zult hebben :)

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Re: Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 17:26

Sanso inderdaad vind ik het zeker geen goed idee om de zweep te gaan gebruiken! Maar bedankt voor het benoemen .
Wil inderdaad juist positief zijn omdat het vanuit onzekerheid komt en absoluut niet vanuit agressie.
Hij is dominant dat wel ( zegt zijn vorige eigenaar ook) dus dat is een puntje om voor mij aan te gaan werken!( Dat ik dus ga uitstralen en reageren dat ik de baas ben )

En verder ga ik zeker met grondwerk beginnen! Kan eigenlijk ook niet wachten tot we elkaar beter gaan leren kennen! Maar idd ik weet het dat kost tijd ( en energi) en dat geef ik het ook!

Groot stuk van mijn onzekerheid is vandaag ook al weg genomen doordat ik nu weet dat ik niet alles fout doe ( zo voelde dat even) maar dat Lahto zo ook reageerde en heel erg aan 't testen was bij zijn vorige eigenaar toen hij bij haar kwam.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:42

sanso schreef:
Fijn dat het goed ging!

Ik lees veel goede tips hierboven maar van 1 moest ik even twee keer lezen of ik het goed zag; een paard slaan met een zweep als hij gaat trappen !?!?!?

Dat lijkt me nu toch niet een beste oplossing...
Een beter advies zou zijn (zoals hierboven al aangegeven) er een positieve ervaring van maken , het borstelen dan.
Beloon hem tussendoor, stop optijd met borstelen voor hij wilt gaan trappen zodat hij weet dat hij niet hoeft te trappen om jouw te laten stoppen.

En natuurlijk veel TLC geven, hij is nog maar net bij jou! Vergeet niet dat alles nieuw en spannend is ondanks dat het al een paard is met enige levenservaring.

Veel succes met hem, ik denk dat het wel goed gaat komen :j


Trappen zou bij mij ook echt not done zijn. Corrigerende tik mag gerust in mijn ogen. Vragen of hij het niet meer wilt doen zal niet helpen, gok ik.
Plus ik zou het paard blijven borstelen, ook al vind hij het spannend. Stop direct met borstelen zodra hij er relaxed bij gaat staan. Zo beloon je het positieve en niet het negatieve. Paarden zijn niet dom en hij gaat al gauw genoeg in de gaten hebben dat als hij zijn been omhoog trekt dat jij dan stopt.

Anoniem

Re: Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:05

Ik zou eens kijken of je begeleiding kunt zoeken, die je wat kan helpen hoe je moet corrigeren en wanneer. Deze periode is belangrijk om de communicatie goed te krijgen, dus ik zou het nu meteen goed aanpakken.
Waar woon je?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Nieuw paard dreigt te trappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:21

@neverland , ik vind een corrigerende tik anders als slaan met een zweep...
corrigerende tik is mis mee maar hij hoeft er geen trauma aan over te houden, heb genoeg paarden 'verpest' zien worden door die manier van straffen, als je het zo wilt noemen..

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:22

Joolien schreef:
Ik zou eens kijken of je begeleiding kunt zoeken, die je wat kan helpen hoe je moet corrigeren en wanneer. Deze periode is belangrijk om de communicatie goed te krijgen, dus ik zou het nu meteen goed aanpakken.
Waar woon je?


In OP staat Zweden, niet echt om de hoek :p