paard neemt alles in zn mond (en hapt)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

paard neemt alles in zn mond (en hapt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 17:46

Sinds dik 9 maanden ben ik in het bezit van een lieve paardenruin van 7jaar oud. Een lief en sensibel dier met als enige nadeel: hij hapt en neemt alles in zn mond.

Bij de vorige eigenaar stond ie aan twee touwen vast met poetsen hapte ie steeds in t linker- dan t rechter touw. Ook wanneer er met hem aan halster of hoofdstel gewandeld werd, hapte ie steeds in het leidsel (je zag de bijtsporen er ook wel inzitten). Dit werd afgedaan als "speelvogel" en "ach hij volgt toch"

Bij ons is het wel al verbeterd: hij staat nu aan een enkel touwtje aangebonden en ik hoef "nog maar" circa 3 keer per poetsbeurt ervoor te zorgen dat ie t touw weer loslaat.

Meestal zien we het tegenwoordig op tijd aankomen en volstaat een waarschuwing als "eeh" of het bewegen van een arm in zijn richting. Daarnaast heeft hij het commando "los" geleerd. Mocht het waarschuwen niet helpen en hij het touw te pakken krijgt spuugt hij het met dit commando vrijwel weer uit.

Echt vervelend is het happen in personen: pak je t touw iets te kort dan hapt ie naar je hand, kom je iets te kort langs m heen, dan dreigt ie ook wel eens te happen, let wel: hij heeft nog nooit echt gebeten, het blijft altijd bij happen en dreigen.

In t grondwerk en in het wandelen gaat het verder goed: paard luistert goed, staat direct stil als je het vraagt en is op de lichtste signalen achteruit te zetten (dit was ook voorheen wel anders!). Geeft mij het idee dat de verhoudingen duidelijk zijn en hij weinig vraagtekens heeft bij mijn leiderschap.

Mijn vraag is dan ook: kunnen jullie met mij meedenken waar dit happen vandaan komt en wat ik nog kan doen om dit "probleem" te verhelpen. Ben ik misschien wel te ongeduldig en heeft t meer tijd nodig? Pak ik mijn correcties/ waarschuwingen wel goed aan? Zit er misschien toch ook iets medisch achter? (vlak voor de koop zou de tandarts nog geweest zijn, deze zou niks gevonden hebben?)

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: paard neemt alles in zn mond (en hapt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:01

Ik heb ook een ruin, wel jonger dan de jouwe, maar die pakt ook van alles met z'n mond, ligt z'n deken bij de poetsplek: op de grond, emmers, borstels idem....eigenlijk alles wat ie te pakken krijgt. Het halstertouw dan weer niet, maar dat hangt ook wel in een boogje als we wandelen. In het begin pakte hij het vast als hij weigerde ergens langs te lopen en ik 'trok', dan zette hij z'n tanden erin, ook met de teugels. Ik heb dat opgelost door tijdelijk een zweepje te gebruiken bij het ernaast lopen en dat als drijvende hulp te gebruiken. Nu hapt hij niet meer in touw of teugels. Hij heeft twee keer gehapt in m'n arm. Niet gebeten, maar enkel met z'n lippen. Desondanks heb ik hem beide keren meteeneen fikse mep verkocht op z'n hals. Ik wil dat namelijk absoluut niet hebben. Als hij eens een borstel pakt vind ik het niet zo erg...
Het is persoonlijk wat toelaatbaar gedrag is, maar wees consequent en duidelijk!
Iets medisch Is het denk ik niet, m'n vorige verzorgpaard, ook een ruin, was ook erg happerig en bezig met z'n mond. Volgens mij is het wel een ruinending. En de tandarts is ook pas geweest schreef je....

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: paard neemt alles in zn mond (en hapt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 18:42

Bedankt voor de reactie, het stelt me wel wat gerust. Consequent en duidelijk ben ik in ieder geval. Meestal helpt op tijd waarschuwen en inderdaad wat je zegt: wandelen met een boogje in het touw en vooral ervoor zorgen dat er geen druk op staat. Een zweepje mee heb ik nog niet geprobeerd, niet aan gedacht omdat ie eigenlijk aardig voorwaarts en sensibel is, maar het lijkt me wel een goede tip voor die plekjes waarop ie wel wat meer motivatie nodig heeft:)

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:49

Mijn ervaring met zulk gedrag is dat het vaak (jongere) ruinen betreft of paarden met eigenaren die het als grappig bestempelen en daarom niet corrigeren. Korte periode zeer consequent zijn volstaat dan eigenlijk al om het de kop in te drukken.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:52

Yank schreef:
Mijn ervaring met zulk gedrag is dat het vaak (jongere) ruinen betreft of paarden met eigenaren die het als grappig bestempelen en daarom niet corrigeren. Korte periode zeer consequent zijn volstaat dan eigenlijk al om het de kop in te drukken.


Eens. Ik denk dat je het al kan verminderen door even heel consequent te zijn.
Ik zou heel resoluut een tik uitdelen als hij hapt (in personen dus), en nee, dat hoeft geen harde lel te zijn, maar een tik moet voldoende zijn. Even een periode volhouden.
Vooral niet mee tutten of afwachten, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:53

Mijn ruin doet ook alles in zijn mond pakken, het touwhalster, borstels, mestboy. Echt alles.
Alleen heb ik hem afgeleerd om mij in de jas of haren "vast " te pakken of te happen. Ik heb er geen problemen mee dat hij dit doet, je moet zelf je grenzen stellen. Hij word dit jaar 7 en heeft het al van veulen af aan.
Hij doet het niet onder het rijden/longeren/ wandelen maar wel op de poetsplaats waar hij vast staat en in de wei. Hij weet inmiddels waar en wanneer hij het wel mag doen of niet.

Tessabo

Berichten: 250
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:28

Wij hebben ook een ruin, wordt 7, die hetzelfde gedrag vertoond. Je kunt geen deken in z'n buurt hangen of hij trekt 'm de stal in. Met z'n voeremmer begint ie te schudden en rond te zwaaien als meneer is uitgegeten, hij probeert de hark vast te pakken als we aan het opruimen zijn en ja, hij hapt ook naar je jas als je langs loopt. Hij heeft 1 x m'n vinger tussen z'n kaken gehad maar daar schrok hij zelf volgens mij ook van (anders ik wel); hij liep achteruit maar liet niet los, maar was volgens mij gewoon beduusd dat ik begon te gillen :D Ook heeft hij één van de stalkatten al bij haar staart gehad :oo Duurde even voor hij los liet, ook weer omdat ik tegen 'm schreeuwde dat hij los moest laten.
Echt doorgebeten met oren in z'n nek of zoiets heeft echter nooit gedaan dus we beschouwen het maar als pubergedrag. Als het echt te brutaal wordt krijgt hij wel een mep hoor, daar hou ik ook niet van. Maar ik moet soms ook gewoon om hem lachen met z'n fratsen. Dat gedrag hadden de merries die we hebben in ieder geval niet dus ik denk ook wel een ruinendingetje (of hengst natuurlijk).

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: paard neemt alles in zn mond (en hapt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:32

Mijn ruin van 2,5 doet dit ook. Bij hem is het een achtergebleven hengstentrekje (is in oktober gecastreerd). Hij doet het zijn hele leven al, ondanks dat ik hem elke keer een corrigerende tik geef zodra hij hapt. Hij krijgt zowel een tik als hij hapt naar mij, maar ook als hij het touw of iets anders wilt pakken. Zulke trekjes zijn hardnekkig, vrees dat het een kwestie van volhouden is. Tenminste, dat hoop ik maar :')

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 22:00

O grappig vind ik dit gedrag nou eens echt niet, en ik corrigeer het elke keer, ben t liever nog voor met n waarschuwing.

Als ie echt dreigt krijgt ie een goede tik of jaag ik m flink over de rijbak. Dat sluit ik daarna positief af met opnieuw nabijheid en een knuffel.

Bedankt voor de reacties iedereen. T geeft mij wel moed dat ik t niet allemaal verkeerd doe, hoor veel dingen die ik op dit moment al doe.

Was overigens eens aan t lezen bij de horsenalities van parelli en daar lees ik bij de beschrijving van de left Brian extrovert precies terug wat ik bij m'n ruin zie.

Ik ga eens zoeken of ik daar nog bruikbare tips uit kan krijgen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paard neemt alles in zn mond (en hapt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:21

Hier heeft het denk ik een jaartje geduurd voor dit gedrag echt weg was. Maar daar zat de castratie bij in. En hengsten hebben deze neiging vaak toch nog meer dan ruinen.
Gewoon heel stoïcijns doorgaan met corrigeren. Komt wel goed als ik je aanpak zo hoor.
voorkomen waar mogelijk, bij happen een tik of brul en bij bijten in het touw het touw er weer tussenuit pulken, al dan niet met commando.

Wat je wel kunt overwegen is hem zijn eigen bijtspeeltje te geven. Als die van mij weer even een fase heeft (nog aan het wisselen) geef ik hem wel eens zijn eigen touw. Maar goed, dan zit er ook een echte aanleiding achter het gedrag.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: paard neemt alles in zn mond (en hapt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:32

Die van mij is 12 en is erg oraal ingesteld zoals ik dat noem, ondertussen weet hij wat wel en niet vastgepakt mag worden en verder maak ik me er niet druk om.
Het is ook wel grappig om te zien waar hij weer mee sjouwt, met wandelen pakt hij niet het touw vast gelukkig dit heeft hij eigenlijk nooit gedaan.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 17:09

Tja, het is een ruin, en hij is nog jong. Mijn ruin wil ook graag álles onderzoeken met z'n vreetschuur en die is bijna 18 dus ik denk niet dat 't nog gaat veranderen. Pionnen, voerbakken, de mestboy, echt alle mogelijke en onmogelijke voorwerpen moeten worden onderzocht, ondersteboven gekieperd en liefst ook nog over de grond gesleurd. Hopeloos vast in z'n orale fase. Ik heb 'm gekocht met littekens in z'n tong en onderlip, zijn onderzoekingsdrang loopt dus niet altijd even goed af.

Wat je er aan kunt doen: samen zetten met zo'n zelfde ruin. Laat 'm maar lekker spelen en keten met liefst een groepje ruinen. Onderdrukken vind ik oneerlijk: hij is nou eenmaal een ruin, en hij is nog jong. Wat ik doe is mijn paard sowieso niet vast zetten met borstelen, hij staat veel rustiger als ik gewoon het touwtje over z'n rug leg. En bij voorbeeld wanneer ik met 'm kroel en hij iets te hardhandig terugkrauwt zeg ik tegen 'm dat hij zachtjes moet doen, en dan krabbel ik hem ook wat zachter. Dat snapt hij.

Héél soms doet hij echt te ruw en dan stuur ik hem weg (of ik loop bij hem weg, afhankelijk van de situatie). Hij komt dan vrijwel direct voorzichtig en schuldbewust naar me toe om het weer goed te maken.

Ze kunnen er niets aan doen. Geef 'm genoeg gelegenheid om de jonge ruin uit te hangen, dan zal het vast wel verminderen. En maak er niet te veel een punt van. Is het nou echt zo vreselijk dat hij een halstertouwtje in z'n mond pakt?

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: paard neemt alles in zn mond (en hapt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 08:41

Bedankt nog voor de tips rumay en koper!

Jullie hebben ook wel gelijk. T maakt niet echt heel veel uit dat ie soms dat touwtje in z'n mond pakt. Als ie relaxed is doet t vaak ook niet en straffen heeft echt geen zin.


Je stukje over onderdrukken vind ik ook interessant. Ben nu begonnen met apporteren, gebruik maken van de kenmerken die ie heeft.

Hij staat nu samen met m'n puppy van 2,5, helemaal ideaal is t niet maar ik zie wel in t spel dat puppy hem uitdaagd door in z'n hakken te bijten en naar z'n kin/ wang te happen.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: paard neemt alles in zn mond (en hapt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:04

Wat ik in mijn trainingen en bij lesklanten merk is dat het vaak een vorm van onzekerheid is, zodra ze rust, grenzen en duidelijke uitleg krijgen verdwijnt het snel. Straffen doe ik er eigenlijk nooit voor, ik zorg dat ik sneller ben, of negeer het.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: paard neemt alles in zn mond (en hapt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 09:27

Wat je daar zegt klopt wel in t werken. Als ik met iets nieuws begin of wanneer het onderweg op straat spannend is pakt ie t touw sneller in z'n mond dan wanneer ie relaxed is.

Maar: ook als ie relaxed op de paddock staat en ik de rijbak schoonmaak pakt ie z'n halster/ n halstertouw/ of wat ie dan ook te pakken krijgt in z'n mond.

T is niet alleen maar een reactie op spanning of onduidelijkheid.