Niet werken = humeurig of vechterig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Niet werken = humeurig of vechterig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 23:32

Merrie heeft soms zo van die buien..... dan moet iedereen even wijken (de paarden dus)... ook vanmiddag kozen de jongens heel verstandig het hazenpad omdat ze het weer op haar heupen kreeg.

Nu realiseerde ik me ineens dat ze 2 weken veel minder heeft gedaan, eerst fysio geweest en daarna weekje rust, en vervolgens dat hele feestdagen gedoe.
Ik heb haar wat minder aandacht gegeven, en ze is er minder op uit geweest.
Ineens vroeg ik me af of 'teveel vrije tijd' en dus wellicht verveling leidt tot kattig gedoe van de dame.

Uiteraard kan een paard uitstekend leven zonder bereden te worden. Maar onze weilanden bieden nu ook weer niet zoveel vertier.
We rijden, fietsen, lopen heel wat af..... misschien dat al die activiteit haar gewoon heel tevreden stemt waardoor ze niet gaat lopen meuten....

Herkent iemand dat?

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Niet werken = humeurig of vechterig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:36

Hier ook hoor. Ze staan wel apart maar gaan de draden slopen of gaten graven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:39

Ik zit zelf ook met die gedachte te spelen bij 1 van mijn eigen pony's, al denk ik langs de andere kant ook steeds "paarden hebben ons toch niet nodig". Maar zoals je zegt: ze lopen niet in de wijde natuur met bijbehorende uitdagingen...

In de zomer (ruim genomen) heb ik dat soort problemen niet met hem, maar dan doe ik ook een stuk meer in verhouding, en als ik een week op vakantie geweest ben moet ik dat eerst weer "goedmaken" :+ Heb nu ook het idee als ik een paar dagen achter elkaar wat met hem kan doen dat het per dag beter gaat, maar jammer genoeg zitten er in de winter meer pauzes tussen dan in de zomer.

Nu heeft pony ook nog wat medische dingetjes die ook wel een verklaring kunnen zijn dus ik ben wel benieuwd als ik die eens blijvend opgelost krijg of dat nog een rol speelt... maar daar kan ik nu dus nog niks over zeggen :)

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Niet werken = humeurig of vechterig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:49

Ik zie het hier vooral bij één van de katten, zou dat vergelijkbaar zijn? Nu het slechter weer is, zijn ze meer binnen en die ene kat is nu veel nukkiger naar de andere 2... Terwijl hij zelf kan bepalen hoe vaak en lang hij naar buiten gaat.

SCC

Berichten: 889
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Re: Niet werken = humeurig of vechterig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:01

niet werken = humeurig = merrie :D
dit is heel herkenbaar. "mijn' haflinger merrie heeft het ook. om de dag longeren/rijden en dan is mevrouw blij. mag ze de hele week vrij en eten is ze humeurig en boos. ik ga terug rijden en mevrouw is weer blij.

en ja de heren op het erf zijn best vaak de pineut als mevrouw humeurig is. :=

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:02

HIer ook duidelijk te merken als ik wat minder doe. Onze 5 paarden staan nooit alleen en nu nog 10uur buiten. Zomers meer.
Ik wandel met ze, rij en longeer wat etc. Ze hebben 24/7 hooi en elkaar. Op stal naast elkaar en contact.

Toen mn ruin geblesseerd was gaf ik hem natuurlijk wel een aai, maar pakte hem niet om op te zadelen. Na ong 2 weken, ging hij wel wat drammerig doen. Nu is hij het wat meer gewend en is die rust wel teruggekeerd.

Onze jonge ruin gaat echt lopen klieren als hij zijn ei niet kwijt kan. Hij doet wel wat in de paddock, maar moet echt uitrazen aan de longe denkt hij. Gaat dan flink tekeer, maar blijft wel bij je.

Als ik de shet negeer, krijg ik een duw tegen mn kont. De andere ruin loopt altijd achter me aan en gaat voor de kruiwagen staan.

De merrie boeit het het minste denk ik zo. Ondanks dat ze super lief is en ik alles met haar kan, heeft zij hele sterke voorkeur voor mijn man en dat laat ze wel merken. Dan komt ze meteen aanlopen. Laatst stond hij naast de bak toen ik wandelde na het longeren. Ze ging stilstaan bij hem en wilde echt naar hem toe. Toen mocht hij verder wandelen :) Ik krijg haar wel mee natuurlijk, maar ze is nu 24 en ons engeltje.

Ik denk zelf dat we gewoonte dieren zijn en de paarden daarop reageren. Daarnaast voelen ze het als je gehaast bent of te druk met andere dingen. Ik heb het zelfs met rijden dat mn oude ruin vooruit wil denken.
Een trainer zei ooit; denk jij dat je je paard kent? Hij kent jou beter!

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Niet werken = humeurig of vechterig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:24

Ik had ooit een ruin die dat ook had. Die kampte nog weleens met blessures en een week of 2 stilstaan ging dan nog wel, maar ging het richting 3,4 weken of langer dan werd hij steeds vervelender in de omgang. Drammen aan de hand, happerig, niet stilstaan met voeten afspuiten, overal aanzitten (en dan alles op de grond gooien)...Kon echt zijn ei niet kwijt.

pol013

Berichten: 8992
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:43

Hier staan ze 24/7 buiten dus je zou denken dat ze dat beetje rijden niet missen. Maar na 3 dagen weg gaf de oppas al aan dat de paarden lastiger werden. Ze hebben in 2 weken tijd 3 palen aangevreten. Die laten ze normaal altijd met rust en ze hebben altijd ruwvoer tot hun beschikking.
Ook hebben ze 4 dekens gesloopt in die korte tijd.
Nou zijn ze toch wel van het type: hoe ruiger hoe leuker maar dit was wel redelijk extreem. En het zijn niet eens van de mega werklustige types. Je zou denken dat ze blij zijn dat ze even niets hoeven te doen.

Hier leid rust dus tot tijdelijke baldadigheid/ verveling. Ik weet niet wat er zou gebeuren als ze langer niet gereden worden. Misschien wordt het dan nog erger of misschien worden ze vanzelf rustiger.

Van mijn 21 jarige weet ik dat al langer. Die gaat bij iedere vakantie de kwal uit hangen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 05-01-17 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Niet werken = humeurig of vechterig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:46

Ik merk het al aan mijn paard z'n stal als hij niet gereden of gelongeerd is. Normaal is zijn stal altijd super schoon, maar als hij 2 dagen niks heeft gedaan kan ik de hele stal leegscheppen omdat hij alles door elkaar gelopen heeft en onwijs onrustig is.

kaylah

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:54

Hier ook zo'n merrie echt een schatje achter een dikke laag behang :D
Ze staat hier nu 5 weken stil op wintervakantie (medisch) en ze is zich zelf niet meer ze wil aandacht en is nukkig zoals een echte merrie :Y) We merken gewoon dat ze aan het werk wil, aandacht, etc.
Daarom vanaf aankomend weekend maar weer rustig aan oppakken zodat mevrouw dr humeur ook weer opknapt. (medisch kan het weer :) )

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:44

Geen merrie,wel een ruin van 24.
Die moet regelmatig lopen en liefst even los in de bak zich uitleven,dat hij flink kan stuiteren en bokken
anders gaat hij de andere paarden lopen klieren en opjagen...dus erg herkenbaar :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Niet werken = humeurig of vechterig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:24

O,ja, mn nu 19jr ruin laat het ook merken als je bijv niet kwam wegens ziekte bijv. Eerst negeert ie me en daarna sterk overdreven aanhankelijk.
De shet die we al 16jr hebben kan echt heel goed negeren en houdt het ook langer vol.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:50

Mijn shetlander ruin is nu ook ronduit baldadig, hij staat al sinds de 24ste stil vanwege een hoest. En als ik hem dan corrigeer voor het te vroeg gaan eten (ze krijgen op commando eten) en het eten van de jaarling stelen, dan vliegt hij er in galop vandoor om vervolgens te gaan staan hoesten en briesen. Dom beest, hij staat niet voor niks stil 8)7
Maar de hoest is nu wel van 5-6 keer naar 2 keer gegaan dus de antibiotica slaat aan.

Kimmieejj
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:17

Mijn paard wordt ook 'humeurig' als hij niet genoeg uitdaging krijgt.
Hij staat wel 24/7 op een uitloopstal met grote weide en paarden om zich heen.

Ik verstop soms wortels, appels, meusli op de weide, onder een emmer, bij de drinkbak, tussen het gras etc om hem wat bezigheid te geven.
Verdeel het eten bv in een hooi ruif om ze moeite te laten doen en leg die op verschillende plekken neer.

Mijne vind niets aan een voerbal (gaat er op staan tot die breekt) maar sommige vinden het helemaal geweldig.

Het is voornamelijk het mentaal bezighouden van een paard waardoor ze zich niet gaan vervelen( bij die van mij tenminste)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Niet werken = humeurig of vechterig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:44

We hadden weer een goed voorbeeld. Mijn broer overleed heel onverwacht en toen is mijn man die week alleen geweest. De paarden werden elke dag om zelfde tijd buiten gezet met zn 4en, krijgen zelfde hooi en evenveel. Mijn man verzorgt ze net zoals ik en evenveel.

Toen ging een vriendin de paddock uitmesten en zei al dat hij erg aanhankelijk was en ook op alles wilde kauwen, dus ik voelde al nattigheid.

Ik kom maandag zelf en pak mn andere ruin eerst om die te rijden. Toen ging mn NF al beetje gek doen, wilde mee eruit etc.
Ik zet mn 18jr ruin terug en wil mn merrie en shet pakken voor een rondje, want mn 19jr ruin loopt niet altijd 100. Ik sta met 2 touwtjes en hij komt keihard aanlopen. Dus hem meegenomen. Zadel opgelegd, touwtjes aan zn halster en even wat gaan stappen. In de bak, wilde hij aandacht van iemand naast de bak en vond zichzelf even helemaal NR1. Hij mocht zelf weten en doen wat ie wilde van me, dus genoot zichtbaar.

Nu ben ik meeste dagen wel weer geweest sinds vorige week en is hij weer ''normaal''

priscillaks
Berichten: 41
Geregistreerd: 24-11-13

Re: Niet werken = humeurig of vechterig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:20

Het humeurige in merries komt voornamelijk vanuit de hormonen. Teveel vrije tijd zou geleid kunnen hebben tot verveling, echter heeft een paard geen bewust gevoel met hoelang het al vrij staat. Dus dat de twee met elkaar te maken hebben lijkt me sterk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Niet werken = humeurig of vechterig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:51

Bij mij is het ten eerste een ruin die het zo sterk laat merken. Bij hem komt het uit gewoonte. Ik heb hem 15jaar en heb een bepaald ritme en gewoontes. Als die wegvallen, gaat hij wat klieren.
Verveling is het niet. Ze staan samen buiten, hebben op meer plekken hooi etc.
Ondanks dat ik vaste gewoontes heb, ben ik in werkjes juist heel afwisselend. We rijden in de bak, maar ook veel in het bos. Wandelen aan de hand en ze gaan ook allemaal mee als handpaard ernaast.

We hebben ook een merrie en bij haar zijn het ook niet enkel de hormonen. Zij heeft hele sterke voorkeur voor mensen.

Ik ben elke dag uren aanwezig en bekijk ze vaak. Ook hoe ze onderling dingen doen en oplossen. Niet alles is zwart-wit. Een kleine verandering kan al heel veel doen.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:45

Nou, ik heb net een lel gekregen van een humeurige merrie :( . Ik had al het idee dat ze vrolijker werd van wat meer aandacht, en dat ze echt jaloers is op de 2 andere paarden als die meer aandacht krijgen als zijzelf.

Ze lopen altijd met zijn drieen los. Vandaag dus ook. Ik sta erbij, geef ze alledrie een snoepje, ze hapt naar mijn andere merrie, dus ik zwaai mijn hand naar haar hoofd dat ze dat niet moet doen. Ze draait zich rap om en haalt meteen uit.... gelukkig niet voluit, maar toch...een blauwe plek.

Nu hebben anderen me ook al verteld dat ze dat deed. Niemand durfde eigenlijk meer zonder zweep de wei in. Tot nu toe had ik het zelf nog niet meegemaakt dat ze het bij mij deed....wel gezien dat ze even op haar achterbenen naar voren sprong naar de verzorgsters van een van de andere paarden, toen die bezig waren de 2 andere paarden te poetsen.
De afgelopen 3 weken was ze weer rustig en dan nu weer dit.
Ik heb echt het idee dat ze zich achtergesteld voelt en ze ook aandacht wil als de andere geborsteld worden.

Als ik met haar bezig ben, is er niets aan de hand. Dan is ze ontzettend lief en braaf. Ik meende eerst dat ze misschien last had van hormonen, maar ik weet niet zeker of ze nu hengstig is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Niet werken = humeurig of vechterig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:02

Op die manier een snoepje geven is ook niet heel slim. Je moet heel goed je positie begrijpen als je tussen loslopende paarden uit de hand wil voeren.

Als ik de hooibakken vul en er is even wat gedoe, eis ik het eten ook op. Maar dat respect hebben ze in principe altijd al.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:21

Ik snap je reactie, maar voorheen was dit geen probleem. Altijd zo gedaan. Maar de laatste tijd begint ze humeurig te worden, of misschien begint ze te puberen. Ze is nu dik een jaar bij ons en het lijkt of ze ons begint uit te proberen of last van hormonen, of last van verveling.

Ze is in elk geval niet de baas in de kudde en de baas van de kudde hoef ik maar aan te kijken of ze wijkt al voor me terug.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 13-02-17 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Niet werken = humeurig of vechterig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:24

Jup, ik heb een bijrijder gezocht omdat mijn dame echt godsonmogenlijk kan worden met minder dan 4x per week werken, tot gevaarlijk aan toe.
Nu met 5-6x per week is het allemaal heel gecontrolleerd braaf.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:25

Sizzle schreef:
Jup, ik heb een bijrijder gezocht omdat mijn dame echt godsonmogenlijk kan worden met minder dan 4x per week werken, tot gevaarlijk aan toe.
Nu met 5-6x per week is het allemaal heel gecontrolleerd braaf.


Maar bedoel je dan gevaarlijk met rijden, of gevaarlijk in omgang?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:25

Beide, gaat dan echt de confrontatie aan.
Moest op een gegeven moment zelfs join up toepassen om het weer in goede banen te leiden en toen heb ik besloten: of een bijrijder of verkopen aan een sportruiter.
Bijrijder was erg moeilijk te vinden maar toch gelukt.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 13-02-17 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:29

Herkenbaar! De ene merrie vind "vakantie" geen probleem en is al een dagje ouder.
Maar de jongere (5) in tegenstelling Pfoe. Die geeft gewoon duidelijk aan dat ze meer beweging nodig heeft ook al is dat niet mogelijk omdat het vriest..
Opeens heeft ze een hele trucendoos: niet laten pakken, achter geiten/honden aanrennen, snel rennen en gek doen. Of zoals vandaag wilt ze zo graag werken dat ze zelfs wilt dat ik haar halster om doe om haar mee te nemen om te werken. Dit is helemaal nieuw haha. Maar gelijk heeft ze jong en stil staan is niks voor haar, dat js duidelijk maar er kan weinig aan veranderd worden momenteel..

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:30

Ik heb er zo eentje bijgereden, een Rauddreki nakomeling. Als die een week niets deed was hij niet meer zo te genieten.

Het exemplaar wat ik nu zelf heb staan heeft vooral hersenwerkjes nodig. Hij is een intellectueel die wanneer hij te weinig met zijn hoofd doet ook irritant wordt. Hij wordt dan iets te fanatiek met bij mij checken of ik nog wel zijn teamleider ben. Als hij dan een werkje krijgt is hij weer een tijdje zoet.

Beide overigens ruinen. En allebei intelligente jongens.

Mijn merrie is altijd tevreden. Ze is ook echt dommer. Voor mij hangt het meer samen met persoonlijkheid dan met het geslacht.