Paard flipt als je van terrein af gaat.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantine14
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: somewhere..

Paard flipt als je van terrein af gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 19:43

hoi medebokkers!
zoals de titel al zegt heb ik enorm groot probleem, :( de pony die ik momenteel al een half jaar verzorg gaat helemaal uit haar plaat als ik met haar van het terrein af ga. (hiermee bedoel ik een klein weggetje boven het stukje land waar ze op staan, dat weggetje is redelijk afgelegen.) Ze wil ook niet bij haar weidegenootje weg. Als ik met haar op de weggetje begin te lopen gaat ze steigeren, rennen, trillen en duwt ze haar staart echt letterlijk tussen haar benen. Ik twijfel of dit nou een slechte ervaring o.i.d. is of gewoon nerveus zijn. In de weide doet ze alles echt prima! en als ik met haar buiten een buitenrit ga maken is ze enorm druk, maar doet ze niet zoals met het wandelen. Ik heb al enige ervaring gehad met Shetland hengsten maar een Welsh C merrie met aardig pit is me toch snel te veel in deze situatie.

Ik heb het vandaag al geprobeerd met sterk touwhalster, maar dat heeft eigenlijk niks geholpen.
hengstenketting is absoluut geen oplossing, omdat eigenaresse dat niet wil.

heeft iemand tips?

alvast bedankt!
jantine

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Paard flipt als je van terrein af gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:49

Ben je al eens samen met iemand naar buiten geweest?

jantine14
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 19:51

Jolien87 schreef:
Ben je al eens samen met iemand naar buiten geweest?


ja, toen ging het nog erger. beide paarden namen de benen :(

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard flipt als je van terrein af gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:59

Mssn is les nemen de allerbeste oplossing. Dit is gewoon leren omgaan en leren communiceren met het paard. Dit lijkt heel waarschijnlijk een te makkelijke opmerking toch is dit naar mijn mening gewoon een echte waarheid.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard flipt als je van terrein af gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 01:16

Staart tussen de benen is echt angst, dan is ze ook niet meer te bereiken en dus leert ze niks meer. Heeft ze eigenlijk wel ervaring met de wereld buiten de wei? Of is ze er geboren?

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 01:22

Heb je haar ook al eens aan de hand mee van het erf genomen?
Als het echt angst is dan zou ik het gewoon lekker rustig op gaan bouwen. Eerst eens tot aan de rand van het erf meenemen of tot je merkt dat ze spanning opbouwt. Stel haar op haar gemak. Merk je dat ze ontspant? Belonen en weer terug het erf op. Probeer iedere dag deze grens op te zoeken. Ga dus ook niet over die grens zodat ze volledig over de zeik raakt want eenmaal in blinde paniek ga je haar daar niet meer zomaar uit krijgen.

Edit: zie nu het laatste stukje over het halster en hengstenketting, hieruit maak ik op dat het juist aan de hand mis gaat.
Wat gebeurt er als jij erop zit en iemand anders ernaast aan de hand? Hier ben ik wel benieuwd naar aangezien je aangeeft dat ze er onder het zadel minder last van heeft.

jantine14
Berichten: 47
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 13:27

tamary schreef:
Staart tussen de benen is echt angst, dan is ze ook niet meer te bereiken en dus leert ze niks meer. Heeft ze eigenlijk wel ervaring met de wereld buiten de wei? Of is ze er geboren?


ze is nu 20 en heeft minstens 10 jaar enkel in een weiland gestaan met maandelijks 1 baal kuil. Hierdoor heeft ze voernijd (opgelost), geen vertrouwen (heeft ze inmiddels wel) en die paniek aanvallen als je van het terrein afgaat. dus ik neem aan dat er in die 10 jaar niet veel buiten de wei is gedaan :)

Jolien87 schreef:
Heb je haar ook al eens aan de hand mee van het erf genomen?
Als het echt angst is dan zou ik het gewoon lekker rustig op gaan bouwen. Eerst eens tot aan de rand van het erf meenemen of tot je merkt dat ze spanning opbouwt. Stel haar op haar gemak. Merk je dat ze ontspant? Belonen en weer terug het erf op. Probeer iedere dag deze grens op te zoeken. Ga dus ook niet over die grens zodat ze volledig over de zeik raakt want eenmaal in blinde paniek ga je haar daar niet meer zomaar uit krijgen.

Edit: zie nu het laatste stukje over het halster en hengstenketting, hieruit maak ik op dat het juist aan de hand mis gaat.
Wat gebeurt er als jij erop zit en iemand anders ernaast aan de hand? Hier ben ik wel benieuwd naar aangezien je aangeeft dat ze er onder het zadel minder last van heeft.


dat stukje 'rijden en aan de hand' kan ik misschien nog wel proberen. Het opbouwen kan ik ook gaan proberen, maar bij de eerste pas buiten de wei begint het steigeren etc. al.. :(

Adeliene
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:59

als ze trilt en haar staart tussen haar benen heeft dan is dat echt angst

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:13

Nee dit is geen angst.
De angst is er wel maar dan niet bij het paard maar bij de ruiter en dan is er dadelijk ook duidelijkheid waar aan gewerkt dient te worden.

Adeliene schreef:
als ze trilt en haar staart tussen haar benen heeft dan is dat echt angst

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard flipt als je van terrein af gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:56

Dit is een probleem dat echt heel heel veel voorkomt.Het beste is om naar buiten te gaan in gezelschap van een paard wat dit gewoon zonder problemen doet. Een leerpaard erbij dus.En nee, niet een andere bangerd of dwarserd erbij,want inderdaad kunnen ze dan samen teruggaan! :+ :(

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:36

Jouw verzorgbeest is echt heel erg onzeker. Hij ervaart jou niet als een sterke leider waardoor hij durft wat jij vraagt. Maar daar kun je aan werken.
Ik kan me zo voorstellen dat ze hevig teruguit gaat kijken, die fixatie maakt het probleem nog lastiger want daarvan wordt ze nog williger om thuis te blijven. Roepen, schreeuwen, blijven staan, niet mee willen.
Twee tips om je een stukje vooruit te helpen. Leg eens voor je haar gaat halen wat hooi op het weggetje, Als zij terugkijkt duw je wat hooi onder haar neus en leid je jaar naar het hooi. Gaat ze daarvan eten dan heeft ze meteen haar beloning, ze hoeft niet meer te doen dan eten en dan mag ze weer naar huis. Braaf paard. Dit is een oefening om het eventjes weg gaan bij de paarden leuk te gaan vinden. Vaak herhalen...
Tip 2: Als ik een touwhalster gebruik dan heb ik veel veel meer te vertellen over een paard. Je hoeft haar niet voort te sleuren hoor, maar voor haar is het dan ook minder leuk de degene die het touw vasthoud voort te sleuren én ik kan wat sterker ingrijpen als een paard fixeert... Deze kant op kijken, braaf paard