Terror shet bij de hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 00:17

Lieve bokkers ik zit een beetje in een dilemma en ik dacht misschien hebben jullie nog ideeën of oplossingen.

Ik heb al vanaf mijn 8e mijn shetlander en hij was altijd erg braaf bij de hoefsmid. Nu ben ik inmiddels 20 en pas al een hele tijd niet meer op hem natuurlijk, vandaar dat ik hem beleerd heb voor de sulky. Hij is hier heel fanatiek in en doet het graag. We gaan dan ook vaak naar buiten en ik zou graag ook wat langere tochtjes maken. Maar nu zit ik al een tijd met een probleem.

Doordat hij meerdere malen per week op de straat loopt (hij wordt ook nog gereden en gaan dan vaak ook naar buiten) worden zijn hoefjes steeds korter. Nu zou de oplossing natuurlijk zijn om er ijzertjes onder te slaan maar dit vindt hij zelf niet zo'n goed plan. Zodra de hoefsmid het ijzer alleen al wil passen gaat hij de lucht in en blijft dit continu doen. Hij blijft maar steigeren waardoor het voor de smid gewoon onmogelijk is om er ijzers onder te zetten. Hij stond tot vorig jaar in de winter op een bestraat stuk met inloopstal en nog een zandstuk maar toen waren zijn hoeven zo kort geworden dat er ijzers onder moesten, toen wilde de smid het niet doen tenzij hij platgespoten was. Dit hebben we toen gedaan maar dit ga ik natuurlijk niet elke keer doen.

Heeft iemand zo iets wel eens meegemaakt of een manier om hem aan het beslaan te laten wennen?

Ik ben op dit moment maar aan het kijken of het misschien mogelijk is om hoefschoenen aan te schaffen maar dit lijkt mij ook niet echt ideaal.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:20

Ik geef je pony groot gelijk. Maar ik ben dan ook geen voorstander van ijzers. Hier ook een pony waar ik blootsvoets mee men. Al jaren. Geen enkel probleem. Merk je echt dat hij er last van heeft?

Er is hier een bokker... delphi ofzo? (Van hoefschoenmaatje) zij past heel veel verschillende hoefschoenen en test ze zelf uitgebreid.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:22

Als je voor hoefschoenen gaat, contacteer dan delphi2 hier op bokt even of een andere goede passervice.

Ik heb nu 2 paarden al een paar jaar op schoenen staan, vierkant. Het is echt ideaal.
Heb ze in een noodgeval zelfs eens een aantal dagen 24 uur per dag aangehad. Al enkele ritten van 20 + km erop zitten. Niks dan plezier ervan gehad tot nu toe. :j

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:23

Benen gevoelig, smid tilt beentjes te hoog op, zat terechte redenen om te protesteren. Uitkijken naar hoefschoenen is zeker een optie, keertje goed kijken naar voer en of er misschien tekorten zijn waardoor groei de slijtage niet bij houdt ook.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:26

Praam? Of een kalmeringsmiddel, tranquigel?
Zelf oefenen door bijv op zijn hoef te tikken, los ijzertje erop leggen en een beetje prutsen, zo went hij er misschien aan.
Gewoon bekappen is geen probleem toch?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:36

Is het een kleine shet? Ik ben absoluut niet tegen ijzers, maar bij shetlanders is er vaak weinig ruimte om te nagelen. Misschien dat het toch wat pijnlijk is.

Hoefschoenen zijn inderdaad een goede optie

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 00:38

Fijn dat jullie wel goede ervaringen hebben met hoefschoenen. Ik ben een beetje bang dat wanneer ze niet precies goed zijn het gaan schuiven en er wondjes ontstaan of gebeurt dat niet zo snel?

@Maartje Hij loopt snel gevoelig en loopt voorzichtig als zijn hoefjes wat korter zijn dan normaal gesproken

@Gilbo Verdoven wil ik eigenlijk voorkomen. Ik wil graag met hem de straat op maar als ik steeds mijn pony ervoor moet verdoven is het mij het niet waard. Oefenen zou ik inderdaad wel eens kunnen proberen maar ik denk dat het kreng het snel genoeg door heeft dat ik het er toch niet onder sla :Y)

@Tamary, bekappen is geen probleem vandaar dat ik niet denk dat het aan gevoeligheid, hoog optillen e.d. ligt maar echt aan het beslaan zelf. Toen ik 1 tot 3 keer per week op straat kwam met hem was het geen probleem maar nu ik (vooral in de zomer) echt vaak naar buiten ga met hem wordt het wel een probleem. Tekorten zou daarom niet iets zijn waar ik aan denk ook omdat ze nooit brokkelen en er altijd goed en hard uitzien. Zou er eventueel wel eens naar kunnen kijken.

hij is best groot namelijk 1,10. Smid doet er ook nooit 4 nagels in, daar is inderdaad geen ruimte voor

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Re: Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:43

Beslaat de smid warm of koud? Vindt hij de rook en de geur eng?

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:44

Misschien dat het nu te kort is en daarom heel gevoelig en als je een keer een ijzer er onder hebt door wel te sederen het de volgende keer minder gevoelig is omdat het dan beter is gegroeid? Dus dat je nu eigenlijk net te laat was?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:51

Lekker schoenen doen :j dat is gezonder voor de hoeven (anti-ijzer, sorry) en goedkoper met minder gedoe voor jou.

Passervice laten komen (even googlen) en dan ben je verzekerd van goed passende schoenen! De meeste merken hebben ook oplossingen bedacht voor wondjes (zachte hoesjes, sokken, e.d.), tijd zal leren of je dit nodig gaat hebben.

Zelf heb ik scoot boots voor mijn volbloed. Lekker licht, afemend, en even afspoelen en ze zijn weer schoon, ideale dingen! Zijn er ook in kleine maatjes :j

Veel succes +:)+

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:57

Niet iedere hoefsmid is handig met kleine ponies. Je zou eens een andere hoefsmid kunnen polsen voor advies.
Ook is het slim om de hoeven eens goed te laten nakijken. Wat is de oorzaak van de gevoelige zolen?
Is de pony ooit hoefbevangen geweest?
Leuke pony trouwens!

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 01:25

Hij wordt warm beslagen en vond de rook altijd wel wat spannend. Ik denk dat de spanning daarvan nu is omgezet in ongewenst gedrag want ondertussen zie ik geen spanning meer.

Passervice is inderdaad wel een goed idee als ik voor hoefschoenen ga, durf niet zomaar op de gok wat te kopen.

Gelukkig is hij nooit bevangen geweest en deze smid doet hem al meer dan 10 jaar en heeft met bekappen nooit problemen gehad en nu nog steeds niet. Misschien dat het met ijzers anders is maar advies van een andere smid kan natuurlijk nooit kwaad. En thanks, na 11 jaar ben ik nog steeds verliefd op dat kleine monster <3

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 07:17

Mijn hoefsmid is ook goed met kleine pony's, maar zegt ook dat ze die kleintjes liever niet doet. Er is bijvoorbeeld minder ruimte voor de nagels, zoals eerder gezegd. Maar ook het eronder 'slaan' is niet prettig voor ze. Bij paarden kun je de hoef namelijk vasthouden/ klemmen tussen je benen. Dat zorgt voor een demping. Bij shetlanders is dat bijna niet mogelijk. Dan is beslaan al snel onplezierig. Goed dat jouw shet het aangeeft. Ik zou ook eens voor hoefschoenen kijken, hoor dat veel goede verhalen over.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 07:51

Ik heb al jaren ijzer onder me shet haar hoeven, alleen in de winter periode niet.
Hier werkt het goed.

Kabayo

Berichten: 13976
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 07:53

Al die anti ijzer mensen _O- pfff

Ik zou eens proberen koud te beslaan ! Misschien helpt het! En als alles is uitgesloten en hij het gewoon doet om te klieren zou ik hem even goed corrigeren. Is ie helemaal gek geworden :')

Met hoefschoenen geen ervaringen. Ik zou ook bang zijn voor plekjes in de kroonrand enzo :o

Figo6
Berichten: 31
Geregistreerd: 31-05-11

Re: Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 08:33

Jaren staan mijn 2 mini shetjes op ijzers ze kunnen niet zonder doordat ik intensief men met ze en ik geen mogelijkheid heb voor op het gras te rijden ze vinden het niet leuk met nagelen maar verder vinden ze het prima hier geen hoefschoenen waardeloze dingen!

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:10

Ik had mijn ruintje ook op ijzers staan omdat die kort kwam te staan van het mennen. Dat ging 3 keer goed..
De smid kreeg de ijzers er nog wel onder genageld, maar had hij dat gedaan had hij door het leven moeten slaan. Dat ging gewoon niet meer. Ook toen besloten om dus maar geen ijzers er onder te doen en voor hoefschoenen te gaan.

Ik heb nu hoefschoenen en dat gaat prima. Ik ben absoluut niet tegen ijzers, maar voor die kleine voeten zou ik zelf altijd gaan voor hoefschoenen. Ik heb nu een ruin erbij lopen van rond de 110 denk ik, en die heeft ook gewoon hoefschoenen gekregen. Nu had dat er wel ook mee te maken dat hij gruwelijk gevoelig liep omdat de ijzers er ruw onderuit gehaald waren, en ik iets moest wilde ik hem uberhaupt mee kunnen nemen met wandeltjes. Hoefschoenen blijven er hier nu in voor die kleintjes :j

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:22

Zoals eerder gezegd, veel kleintjes zijn gevoelig op het nagelen, daarom word het beslaan iedere keer lastiger.

Je zou een andere smid kunnen proberen als je percentage ijzers wil. Zoek dan wel een smid met ruime ervaring met kleintjes!
Of toch op blote voeten, eventueel ondersteund met schoenen.

Mijn eigen pony's rij ik meestal met schoenen. Alleen als ik een periode echt heel veel rij sla ik er een ijzertje onder, maar dat gebeurd niet vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:24


Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:28

Kabayo schreef:
Al die anti ijzer mensen _O- pfff

Ik zou eens proberen koud te beslaan ! Misschien helpt het! En als alles is uitgesloten en hij het gewoon doet om te klieren zou ik hem even goed corrigeren. Is ie helemaal gek geworden :')

Met hoefschoenen geen ervaringen. Ik zou ook bang zijn voor plekjes in de kroonrand enzo :o

Dat heeft niets met anti ijzer te maken. Er kan nou eenmaal weinig ruimte zijn. Mijn smid doet het daarom dus ook liever niet.

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:28

Ja, plakbeslag wilde ik ook net voorstellen. Ik weet dat er sinds een tijdje ook iets is met een stug soort klittenband. Je kan eens contact opnemen met Lindy Jansen van Equihart, die weet hier meer van (of even googlen uiteraard)

Kabayo

Berichten: 13976
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:30

Kidde schreef:
Kabayo schreef:
Al die anti ijzer mensen _O- pfff

Ik zou eens proberen koud te beslaan ! Misschien helpt het! En als alles is uitgesloten en hij het gewoon doet om te klieren zou ik hem even goed corrigeren. Is ie helemaal gek geworden :')

Met hoefschoenen geen ervaringen. Ik zou ook bang zijn voor plekjes in de kroonrand enzo :o

Dat heeft niets met anti ijzer te maken. Er kan nou eenmaal weinig ruimte zijn. Mijn smid doet het daarom dus ook liever niet.

Dat snapte ik, er waren een paar reacties van ik ben anti ijzer dus... Moest ik wel om lachen haha

Er zijn vele goede tips gegeven voor ander alternatief!

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:40

Mijn vorige Welsh vond ijzers ook niks terwijl ze met bekappen braaf was. Er was idd heel weinig ruimte voor de nagels en ja dan protesteren ze wel als die nagels in de hoef komen. Deed gewoon pijn. Nu zou ik ook voor hoefschoenen gaan voor haar.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:13

MiniMeLona schreef:
Ik heb verder niet gekeken of die ook in die kleine maatjes bestaan eigenlijk, maar is plakbeslag niets voor jouw shetje ts?

https://www.hoofwear.com/plakbeslag


In de kleine maatjes is er geen plakbeslag.
Ik heb wel proto-type glu-shu thuis liggen, maar die gaan niet in productie genomen worden helaas.

Dus toch beslaan. Of schoenen zijn de enige opties.
Daarbij zijn de ervaringen over plakbeslag erg wisselend omdat plakken aan een paardenvoet (vocht en frictie) erg moeilijk is.

Pien1989

Berichten: 365
Geregistreerd: 03-12-14

Re: Terror shet bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:18

Zou zeker keer koud beslaan proberen. Mijne wordt bij warm beslaan ook echt niet blij en gaat hangen en etteren. Koud beslag is er niks aan de hand en is ze heel braaf.