Erg angstig bij aanraking neus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LisaSp

Berichten: 29
Geregistreerd: 04-01-17

Erg angstig bij aanraking neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-17 22:15

Hallo,

Sinds een half jaar heb ik mijn eigen paard. Ze komt uit Ierland en was toen ze hier kwam erg onbekend met alles. In dit half jaar is ze ontzettend gegroeid en gaat alles super, behalve de aanraking met haar neus.
Ik heb zelf het idee dat ze hier een erg nare ervaring mee heeft gehad en er daarom zo angstig op reageert.
Aanraken kan echt niet! Met veel rust kan ik van boven rustig naar beneden, maar zodra ik in de buurt kom van haar neus trekt ze haar hoofd gelijk weg en zie ik de angst in haar ogen.

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie zouden doen en of jullie tips hebben :j



LisaSp

Berichten: 29
Geregistreerd: 04-01-17

Re: Erg angstig bij aanraking neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-17 22:36

Tijd geef ik het zeker en geforceerd werken werkt zeker averechts! Wat top dat het nu probleemloos gaat en hij je daarin vertrouwt.
Het is alleen bij de aanraking van en omdat ik het zelf weet, is dat niet het gene waar ik me het meest op focus. Maar veel mensen die een paard zien, willen ze als eerst benaderen via de neus... dat gaat dus bij haar echt niet.
Een hoofdstel in doen is echt geen probleem, en met rijden merk ik er ook niks van!

LisaSp

Berichten: 29
Geregistreerd: 04-01-17

Re: Erg angstig bij aanraking neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-17 19:33

Dankjewel voor jullie tips. Ze reageert goed op de clickertraining, ik ga het zeker proberen!! :D

LisaSp

Berichten: 29
Geregistreerd: 04-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-17 19:57

nicky_rilana schreef:
Kan ze wel een wortel afbijten? Of heeft hij daar moeite mee?


Jahoor, dit is geen probleem!

LisaSp

Berichten: 29
Geregistreerd: 04-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-17 19:58

RuthenRoos schreef:
Misschien een praam opgehad?


Dat denk ik zelf ook.. en dan een erg slechte ervaring mee gehad.. :(

LisaSp

Berichten: 29
Geregistreerd: 04-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-17 20:36

mrie schreef:
Als de tandarts eens komt, vraag dan of ze willen controleren of je paard niet per ongeluk EOTRH heeft. Als paarden dat hebben dan hebben ze pijn aan de wortels van kun voortanden. Het is best zeldzaam en ik wil je niet ongerust maken, maar dat kan wel de reden zijn waarom paarden niet over hun neus geaaid willen worden.


Ze is al 2 keer naar de tandarts geweest, dit ging uiteindelijk ook prima en haar gebit zag er goed uit.
Het komt ook niet overeen met de symptomen. Als ik kijk naar het totaal beeld, ook dat ze soms ontzettend schrikt als ik mijn hand iets te snel beweeg, lijkt het er erg op dat ze niet goed behandelt is.. De ene dag heeft ze hier helemaal geen last van en andere dagen schrikt ze bij elke beweging die je maakt, maar haar neus aanraken lukt nog niet.

LisaSp

Berichten: 29
Geregistreerd: 04-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-17 21:08

Kimmieejj schreef:
Zoals vele hier al schrijven, het heel rustig opbouwen.

Ik heb dit ook gehad met mijn paard. Hij is ook kopschuw geweest en werd helemaal gek als je aan zn oren zat (slaan met voorbenen, omhoog komen etc)

Door echt veel met hem te trainen en hem vertrouwen te laten krijgen in mij kon ik na 2 jaar(!!) zijn oren aanraken.
Hoofdstel aandoen was geen probleem maar het vastpakken van de oren met de hand wel.
Ik heb toen met positieve beloning en zijn lievelings eten (banaan en pindakoeken(ik weet het heel raar)) steeds beloond als ik weer een cm dichterbij zn oren mocht komen of net iets langer mocht aanraken.

Nu kan ik inmiddels na 5 jaar zijn oren knippen, uitborstelen( vanwege de velletjes) en kriebelen.
Ik raad je aan veel geduld, veel vertrouwend versterkende trainingen doen en veel liefde erin te stoppen.


Wat super dat het nu zo goed gaat!!
Ik heb er alle vertrouwen in dat het bij Fudge ook goed komt.. ik mag steeds vaker haar neusje aanraken en haal mijn hand weg voor zij wegdraait, dit gaat super goed en ik beloon haar door lekkers te geven. Bij anderen is het een ander verhaal, die laat ze er echt niet aan komen.. maar net zoals je zegt veel geduld, vertrouwen en liefde <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker