paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:07

Omdat het toch fijn kan zijn om er met anderen over te kletsen:

Mijn jonge paard is wat meer claustrofobisch dan gemiddeld. Hij houd niet van op stal staan, al helemaal niet als hij geen direct zicht heeft op andere paarden en heeft helemaal een broertje dood aan de trailer. Het is een goed gemanierd paard wat graag mee werkt. Dit is het eerste en enige echte probleem dat ik met hem heb. Ze staan 24/7 buiten en komen alleen binnen om te voeren 2 keer per dag. Incidenteel voor maximaal een uurtje met een ander paard naast hem die kan hij niet kan zien en dat laat ik bewust zo.
Hij is buiten dit eerder stoer dan bang uitgevallen. Ik kan goed met hem alleen op pad naar het bos. Hij is niet bang voor verkeer.

Zijn spanning uit zich door mesten, rondjes draaien en hinniken in de stal. In en rond de trailer met mesten, eigenlijk niet naar de trailer willen lopen, er weer uit willen rennen en steeds omkijken als hij er in staat. Zijn hartslag stijgt al als hij naar de trailer loopt en piekt even als de trailer dicht gaat en we gaan rijden. Daarna zakt hij wel weer. Niet rustig maar hij word dus ook niet gekker en gekker.

Ik heb een half jaar regelmatig met hem geoefend met de trailer voor we echt concreet op pad gingen met een doel en dat ging een half jaar redelijk goed. Maar nu heeft hij een terug val. Geen concrete aanwijzing waar het door komt. De laatste keer laden ging normaal, met wat haperingen maar braaf en de rit was ook rustig, normaal en kort.

We hebben géén laadprobleem an sich. Een trailerlaad cursus zit ik dus ook niet op te wachten. Als ik hem alleen maar laad (en niet ga rijden oid) gaat dat binnen de kortste keren prima. Hij loopt er dan in 1 rechte streep op en wacht netjes tot ik de stang dicht doen. Het opsluiten en vervolgens gaan rijden zorgt voor de problemen. Daarna wil hij er eigenlijk niet meer op. Laat zich dan altijd wel weer overtuigen maar wil heel graag dat hij gewoon happy en vol vertrouwen met me mee gaat. Ik kan hem altijd alleen laden.

We hebben de volgende fases al doorstaan vorig jaar:
- alleen een voetje op de klep zetten en weer weg gaan.
- er in en er uit jojojen tot hij er in staat en in alle fases weer vooruit of achteruit wil op mijn verzoek
- stang dicht en of klep dicht even wachten en weer er uit
- laten omstappen in de trailer om te laten zien dat hij zich kan bewegen in de trailer. In geval van een balans probleem.
- er in staan en zachtjes wiebelen aan de trailer
- er in staan en 3 meter rijden
- er in staan en 4 minuten rijden, weer thuis aankomen.
- er in staan en na 4 minuten rijden op een vreemde plek in en uit laden
- normaal meenemen en ergens gaan rijden.

Een 2 paards trailer lenen en samen laden gaat niet zo makkelijk en dan heb ik ook een andere auto nodig. Omdat het rijden wel een cruciaal onderdeel is van het probleem. Word aan gewerkt maar weet niet of dat gaat lukken. Daarbij is dat een tijdelijke maatregel. (want voor permanent, erg dure optie)
Een vrachtwagen huren kost een aardig vermogen voor een week. En korter oefenen vind ik redelijk zinloos.
Hij past goed in zijn huidige trailer aan boven, zij en voor en achterkant. Ik durf te zeggen dat ik een kopje water in de trailer aardig vol kan houden met mijn rijstijl. Het rijden zorgt voor iets meer stress maar de grootste stress komt van het staan in dat hok.

Ik ben al weer 2 weken iedere dag even met hem bezig. Laden gaat dan prima. Poets hem even en laat hem even wat eten voor ik hem er weer uit haal. Maar even uit zijn zicht gaan of een klein stukje rijden zorgt er weer voor dat hij de volgende dag weer met tegenzin naar de trailer loopt. Ik laad hem bijna altijd gelijk nog een keer. Dezelfde dag gaat dat redelijk goed. De volgende dag... niet...

Mijn plan voor de komende dagen/weken/maanden whatever.....:
-Ik ga weer met een hartslag meter om werken zodat ik nog beter zijn stress kan monitoren. Niet te veel pushen als hij veel stress heeft en pas stoppen als hij weer rustiger is.
-nog langer wachten dus voor ik weer iets vraag als dat nodig is.
-structureel rustgevend supplement geven, magnesium basis
-het dichtdoen van de klep in nog kleinere stukjes doen. En er mee 'wapperen' om hem daar voor te desensibiliseren
- in het donker lijkt hij meer problemen te hebben. Ik vermoed omdat de ruimte dan nog kleiner lijkt omdat hij door oa de verduisterde raampjes nog minder om zich heen ziet.

Misschien ga ik hem de komende tijd toch maar gewoon laden en er een flink stuk mee rijden ipv steeds die kleine stukjes (5 -15 minuten). Misschien dat hij bij een langere rit meer tot rust komt dan steeds klein stukje, er weer uit er weer in etc etc.

Iemand nog tips? suggesties? dingen die ik over het hoofd zie?

Ik vind het geen optie om dit maar te laten zitten. Wij willen meer dan alleen een bosritje in ons eigen bos en dressuur rondjes rijden thuis.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:24

Allereerst, een compliment over hoe duidelijk je alles hebt opgeschreven! Je bent er echt heel erg bewust mee bezig. Heb je al eerder het trailerladen gedaan met de hartslagmeter om? Hoe zit hij dan in zijn hartslag? Je hebt namelijk ook paarden die een hele rustige hartslag hebben en er toch uitzien alsof ze ieder moment een zenuwinzinking kunnen krijgen.

Verder zou ik toch proberen om een paar keer met 2-paards trailer en een paardenmaatje op stap te gaan. Als het paard in de thuissituatie al hangt aan andere paardenmaatjes dan kan ik mij goed voorstellen dat een rustig ander paard op de trailer heel goed kan helpen. Niet voor altijd, maar wel voor de eerste paar keer.

Hoe ziet een klein rondje rijden eruit in jouw omgeving? Veel rotondes, stoplichten of andere verkeershinder waardoor je niet lekker door kan kachelen? Vaak zijn de korte stukjes intensiever dan een langer stuk rechtdoor over de snelweg. Dan kan het paard gaan 'staan' en hoeft hij zich minder te focussen op zijn evenwicht.

Heb je in de trailer nog een raampje op het zeiltje open? Zoja, heb je daar dan al eens in gevarieerd? Heb je een hooinet in de trailer hangen? Eet het paard hiervan, of hangt het er voor de sier?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:32

Wat luister je goed naar je paard!

Ik heb zelf een paard (inmiddels met pensioen) met een redelijk vergelijkbaar probleem (alleen gaat die van de stress ook nog hangen en liggen)

Van daaruit een aantal ervaringen en tips die ik gekregen heb (niet allemaal geprobeerd)

Wat werkte voor ons:
2 paard trailer zonder tussenschot voor meer ruimte ( en juist niet met ander paard, werkte slecht)
Vrachtwagen en dan ook een plek met veel ruimte dus niet strak tussen de schotten
Andersom in de trailer (alleen in Nederland lastig, wij hebben wel ifor dus kon over voorlader laden)

Wat ik niet geprobeerd heb wel als tip gehad: raampjes blinderen van trailer

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:37

bedankt voor je reactie.
Laden heb ik 2 keer eerder gedaan en zijn hartslag is wel echt hoger dan je van een paard wat stilstaat mag verwachten. 100-160.

Tsja, die 2 paard trailer. Mensen lenen die spullen niet zo heel makkelijk uit hé. blijf er aan werken.

Beide rondjes zijn ongecompliceerd. Een bochtje is onvermijdelijk en een drempeltje komen we ook tegen maar niet meer dan dat. Hartslag meter liet daar toen volgens mij niet echt iets van zien. Snelweg zit ik dus inderdaad ook aan te denken. Dan moet ik dus wel eerst een stukje over normale wegen. Maar dat is dus wat ik zou willen doen met een groter stuk. Hem tot 'rust' laten komen in de trailer in zijn eentje.

Raampjes staan half open en zeiltje durf ik niet dicht te doen. Zeiltje is wel half open gaas dus er blijft licht door binnen komen. Omdat hij bij de langere rit bij hogere snelheid (en dus meer wind) niet banger maar rustiger werd denk ik ook niet dat het daar aan ligt. Maar dat is er ook een om in de gaten te houden.

Hooinet hangt er normaal gezien in. Daar eet hij bij thuiskomst wel van. Maar dat is volgens mij pas als we echt thuis komen. Dan moet ik een stuk achteruit inparkeren en weet hij dat hij thuis is. Heb het er nu even uit gehad maar dat maakt ook geen verschil.
Het grappige is dat hij op een buitenrit of wandeling niet perse naar huis wil. Dan gaat hij juist op de terug weg even stil staan en om zich heen kijken. Hij heeft nooit haast om thuis te komen.

Wel staat er permanent een doos snoepjes voorin. Moet toch iets positiefs koppelen aan dat rot ding en kauwen an sich is ook een kalmerende bezigheid.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-01-17 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:41

Ik heb niet echt tips, ben er zelf niet zo ervaren in, maar ik kwam pas iets tegen op Facebook (en ook persoonlijk reacties op training gehoord) van Natural HorseMo (zit in Oosteind en geeft op locatie les).
O.a. geschikt bij trailerlaadproblemen, maar ook bij andere problemen tijdens/ eenmaal op de trailer. Staat ook veel filmpjes met uitleg op met voorbeelden van andere paarden.

Wellicht heeft zij ook nog goede tips voor je / kan ze een keer helpen met trainen.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:48

friesam: dat heeft mijn andere paard inderdaad ook. Die is al 18 jaar een engel op een 1,5 paards trailer en een 'duivel' als je hem krapper weg zet. Dei MOET kunnen staan zoals hij dat wil. Niet goedschiks dan maar kwaadschiks. geen makkelijker paard op de trailer verder. Komt ook na 3 uur fris en fruitig van de trailer af. Maar daar lijkt het bij dit probleem niet direct op.
Raampjes blinderen durf ik echt niet bij deze. De kleine ruimte lijkt juist de hoofdmoot van het probleem.

justlizz: dank je. Zal eens kijken.
*edit* daar kom ik helaas ook niet meteen iets nieuws tegen.

Ik heb het nu altijd zelfs nog helemaal alleen kunnen doen. Als hij weer helemaal in de weerstand/'uit' modus zit gebruik ik hooguit een longeer lijntje aan 1 kant vast en achter zijn billen langs om het achteruit hollen te voorkomen. Heb nog nooit hoeven afsluiten zónder dat ik hem er in kreeg. Maar dat eigenlijk niet er in willen/durven wil ik vanaf. Zo wil ik niet met een paard op pad moeten.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:37

Klinkt misschien heel raar, maar soms kan het schelen bij claustrofobie om juist het zicht te beperken.

Wat je zou kunnen proberen is om hem op een plek die hij kent, waar hij rustig is een vliegengaas over zijn ogen te doen. Je schrijft zelf dat hij behalve in kleine ruimtes juist heel stoer is. Als hij een vliegenkap over zijn ogen wel accepteert zou je misschien eens kunnen proberen of minder zicht wel werkt. Kun je dat in ieder geval in de stal gebruiken en als jij jou vertrouwt en je als een hondje achterna loopt zou je het zelfs eens op de trailer kunnen gebruiken.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 15:35

taucha: heb je daar zelf ervaring mee? Het klinkt erg tegenstrijdig moet ik zeggen.
Kan mij wel voorstellen dat het werkt bij een paard die moeite heeft met het binnenstappen van de trailer.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 18:35

Met hartslagmeter vandaag heel goed kunnen duiden welk onderdeel spannend is. Op de klep een hartslag van 40. Daar wil hij er niet in omdat hij weet wat er komen gaat maar er is dus geen spanning voor het laden zelf. Na een keer met de lijn dat gedaan te hebben loopt hij er ook weer gewoon zonder hulp op verzoek op. Dat gaat allemaal wel. Rustig naar achter lopen om de stang dicht te doen is ook voor elkaar.
De klep dicht doen in fases geeft even hartslag 80 maar stelt ook niet zo veel voor. Zakt weer heel snel. Deurtje dicht met mij erin is ook prima, ook even hartslag omhoog maar ook heel snel weer omlaag.
Maar als ik er uit ga stijgt de hartslag naar 100. Heb niet te lang getest hoe hoog hij kan. Steeds even een stukje.
Dat punt gaan we nu dus dan maar trainen. Er gewoon in zetten zonder poespas, deurtje dicht hartslag stijgt. Deurtje weer open er bij gaan staan tot hartslag weer onder de 50 zit en dan uitladen. Opbouwen om steeds langer weg te blijven.

Maar ik overweeg nu dus wel om straks er zelf een keer bij te blijven en iemand te laten rijden. Hij staat namelijk wel normaal stil in de trailer. En het is makkelijker te regelen dan een auto en 2 paards trailer.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:46

Heb zitten kijken naar een filmpje van federlight die maakte er echt een spelletje van Paard liep zo op commando erop en eraf Ook een paard wat heel veel problemen had

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 19:55

dank je dresjoepje. Maar het laden op zich gaat prima.
Tot het stress niveu bij de volgende stap weer verder oploopt en dus aangeeft er geen zin in te hebben bij de volgende keer laden. Dat is dan weer zo opgelost en hij gaat dus altijd de trailer op. De kunst gaat zijn om de stress bij het alleen in de trailer blijven te laten dalen zodat we niet steeds terug vallen.
Als ik hem niet alleen hoefde te laten om te gaan rijden heb ik hem binnen een week zo ver dat hij er in galop in rent denk ik :Y)

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:11

Sorry dan heb ik het niet goed gelezen :o Ik dacht dat de stress continu aanwezig was

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:12

pol013 schreef:
taucha: heb je daar zelf ervaring mee? Het klinkt erg tegenstrijdig moet ik zeggen.
Kan mij wel voorstellen dat het werkt bij een paard die moeite heeft met het binnenstappen van de trailer.

Zelf geen ervaring, maar ik heb het wel verschillende keren op verschillende plekken gehoord dat het bij meerdere diersoorten soms juist wel werkt om het zicht iets te beperken. Dus als het hier en daar genoemd wordt en mensen er positief over zijn lijkt het me wel een mogelijkheid om het eens een keer te proberen. Al was het maar alleen om hem iets rustiger op stal te kunnen laten staan. Op de trailer zetten met vliegenkap lijkt me persoonlijk inderdaad niet heel handig, maar juist die heb ik uit eerste hand en het beviel de eigenaar (en ook claustrofobisch paard) wel heel erg goed.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 23:08

Dank je. Ik hou het zeker in gedachte.
Dresjoepje: NO problemo. Dat is ook het meest voorkomende probleem wat je tegen komt.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 09:05

Ik klets gewoon verder.. :+ Wie weet komt er nog iemand met een goed idee of heeft iemand anders iets aan dit proces.
Mijn strategie voor de komende dagen gaat dus zijn om hem te laden met de hartslag meter. Het laden ga ik mij niet meer op focussen. Als hij er niet meteen in wil doe ik gewoon een longeerlijntje achter langs en vraag hem er zo in. Ik geef hem wel eerst de kans om het zonder 'dwang' te doen. Bij het de trailer inlopen zit het probleem niet dus dat dat niet naar mijn zin gaat laten we gewoon maar even voor wat het is. Hij doet het laden ook op een gewone rust hartslag. De weerzin gaat hem dus ook om wat komen gaat. Het heeft dus weinig zin om hier verbetering in aan te willen brengen als de stress toch steeds later weer volgt. Als ik hem rustig krijg in de trailer zal het laden ook wel weer helemaal normaal gaan.

De spanning begint bij het dicht doen. De stang is geen probleem. Het ligt dus niet aan de druk op de billen oid. De klep besteed ik iets meer aandacht aan. Die gaat in fases dicht. Even deels omhoog en weer even zakken. Tussendoor desnoods even op zijn billen krabben.

Dan gaat de deur dicht en blijf ik bij hem. Wacht net zo lang tot hij weer rustig wordt. Dat gaat redelijk. Lijkt alles van 1 minuut tot 5 minuten te duren.
Daarna ga ik er nog even uit met het deurtje dicht. Blijf dan uit het zicht staan maar praat eventueel nog wel tegen hem. Zolang ik praat loop de hartslag niet voorbij de 80. Zodra ik stop met praten stijgt hij weer verder.
Voor de zekerheid vertel ik hem dan maar van alle leuke dingen die we gaan doen als we met de trailer weg kunnen, hoe trots ik dan ophem zou zijn en dat we altijd weer terug naar huis zullen gaan. Wie weet wat hij er van meekrijgt. (en daar blijkt wel uit hoe idioot ik word van de hele situatie :+ :') )
Dan ga ik er weer bij en wacht tot hij weer kalmeert. Dan haal ik hem er pas uit.

Ondertussen droom ik van een vrachtwagentje met een luikje naar de cabine. Dan hoef ik hem niet helemaal allee. te laten als we gaan rijden
Maar een andere tussenoplossing kan nog zijn om een draagbaar boxsje in de trailer te zetten en dan zo tegen hem te kletsen.

Maar wat een tijd zit hier al in zeg. Het is maar goed dat ik hem zo leuk vind.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:34

Fijn dat de hartslagmeter je meer inzicht geeft. Ik moest direct denken aan een babyfoon met camera en geluidsfunctie. Dus een camera in je trailer met babyfoon. Jij ziet vanaf een beeldscherm in de auto je paard en kan gezellig tegen hem kletsen. Ik denk dat dit ook nog een redelijk betaalbare oplossing is.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:36

Wat ben je al super bezig. Het is dus meer verlatingsangst in een kleine ruimte.
Hoop echt dat je die twee-paards trailer nog kan regelen met een zeer mak/zeker paard erbij.
Heb je al eens iets van Confidence spul geprobeerd? Dat spul met feromonen dat maakt ze niet suf maar stelt ze gerust en aangezien je met hartslagmeter traint zou je dat ook goed kunnen testen.
Heel erg veel succes ermee.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:37

pol013 schreef:
Als ik hem niet alleen hoefde te laten om te gaan rijden heb ik hem binnen een week zo ver dat hij er in galop in rent denk ik :Y)


Het is dus geen claustrofobie, maar verlatingsangst.
Ik denk dat je dus veel meer moet werken aan 'je paard alleen laten zijn' in allerlei omstandigheden. Niet alleen die trailer. Dat is het probleem niet.

Wat doet-ie als je er achter loopt in de lange lijnen (in de bak, in het bos, langs de weg?) en je dus ook niet kan zien?

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:08

Omdat de vraag van TS vooral betrekking heeft op het gedrag van het paard verplaats ik dit topic naar [OPG] Omgang en paardengedrag.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 10:11

Ibbel: Lange lijnen kennen we niet. Zou wel iets kunnen zijn misschien om wat meer (zelf) vertrouwen te krijgen. Kan hem ook wat vaker aan de longe langs enge dingen gaan sturen. Maar dan ben ik er natuurlijk wel alsnog bij. Als ik een paraplu vast heb vreet hij hem op en als ik een zeiltje door de bak sleep rent hij er achteraan. Best brutaal dus verder.
Omdat hij wat hangt aan gezelschap heb ik hem al in mijn enige stal met 3 muren staan. Al mijn andere stallen hebben half open muren en dan kan hij dus altijd andere paarden zien. Nu staat hij dus iedere dag even in een stal waar hij de anderen niet kan zien behalve als hij zijn hoofd buiten de deur steekt. Dat gaat op zich goed, geen heel opvallend gedrag. Maar zodra er iets is steekt hij zijn hoofd naar buiten en is zijn eten niet meer zo interessant.
Soms staat hij even in zijn stal als ik mijn andere paard rijd. Dan ziet hij ons vaak niet, maar soms wel. (half zicht op de bak) Dan heeft hij vaak zijn wel zijn hele stal vol gepoept. Maar dit doen we dus al zeker 2 jaar en het wordt niet echt beter maar ook niet slechter. Hij houd strak in de gaten of we klaar zijn en hinnikt dan wel altijd zodra hij die signalen herkent.
Zal hem eens vaker bewust even uit het zicht van de anderen (en mij) gaan zetten.

Ik kan hem wel even alleen laten op de wei, paddock of poetsplek. Dat vind hij niet echt heel leuk maar daar krijgt hij bij lange na niet zo veel stress van. Niet heel opvallend gedrag eigenlijk.

Het gekke is dat het mij eerder niet opgevallen is dat hij zo erg zou hangen aan mij of de ander paarden. Het deert hem niet zo heel veel als ik 1 van de 2 paarden weg haal en het alleen (maar dan met mij) naar buiten gaan is ook aardig probleemloos gegaan. Als wij andere paarden of mensen tegen komen in het bos laat hij die ook weer moeiteloos achter. Maar achteraf bekeken is hij natuurlijk zo goed als nooit echt alleen.

Evelijn: Hij krijgt (weer) nervcontrol en heb net Bach rescue besteld. Denk er nog aan om een oude deken van mijn andere paard voorin te leggen. Maar moet ook stiekem lachen met een paard met een 'knuffel'.
Dat met die 2 paards trailer laat ik heel even rusten de komende week. Mij ene paard is echt super makkelijk in de trailer (die houd dus gewoon hartslag 45 tijdens het hele gebeuren) maar die reist heel slecht op een 2 paards trailer. De pony heeft in haar leven 2 keer op de trailer gestaan en die is nogal sensibel dus ik vrees dat die niet heel veel rust uit zal stralen.
Dan kom ik al snel op een vreemd paard en ik weet niet of dat nou zoveel beter is. Eerst er zelf maar eens bij blijven. En dan na volgende week beoordelen of ik toch een trailer ga halen. Heb er wel al 1 te huur gevonden.

sakvis: probeer nu eerst deze middelen. Die confidence kwam ik vanmorgen ook tegen. Die zou ik na deze spullen nog wel eens willen proberen.

Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken trouwens. +:)+

Ik overweeg ook nog of ik hem toch maar weer mee ga nemen over een paar dagen. De club en springles zijn op 5 en 10 minuten rijden. Dan gebeurt er tenminste ook weer iets anders rondom die trailer. Omdat hij verder best van nieuwe dingen lijkt te houden.
Of misschien te paard naar de club en met de trailer terug. (of andersom)

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: paard angst voor trailer/ kleine ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:46

Je bent wel goed bezig zo.

Ik zou eens met een muziekje aan op de trailer gaan rijden.
En dan de hartslagmeter omdoen.
Je blijft gewoon praten tegen hem met de muziek aan. Dan stap je door het zijdeurtje weg en blijf praten .
En stap pratend je auto in en rij weg. Kan zijn omdat de muziek aanstaat hij denkt dat je toch nog aanwezig bent.
Succes met je zoektocht naar het antwoord.
Je bent in iedergeval goed bezig.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:53

Ik lees even met je mee, jij bent namelijk een stap verder dan ik. Mijn merrie (5,5 jaar), heeft het zelfde probleem. Ik kan nu inmiddels van achter de stang laden, voorheen moest ik er echt voorblijven. Ook zij loopt moeiteloos de klep op, maar is nog niet zo ver dat ze blijft staan zodat we de stang en klep dicht kunnen doen.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 12:11

Princesj: daar heb ik in het begin een menzweepje voor gebruikt. Die schoof ik dan achter zijn billen zodra ik naar achter liep. Daar hou je ze niet mee tegen maar die van mij snapte wel de hint dat het de bedoeling was dat hij bleef staan. Dus alleen als 'stang' achter hem houden bij het naar buiten lopen.
Dan rustig de stang oppakken en dicht doen. Zelf heeeeel rustig maar kordaat blijven bewegen. Niet gaan haasten maar ook niet sluipen. Uitademen als je naar achter loopt helpt bij mij.
Een longeerzweep zonder koord eraan kan ook. Met koord bleef ik steeds overal aan hangen en dat leidde af.

Alternatief is een longeerlijn aan de achterkant vast maken.. Die achter zijn billen laten lopen en hem er dus half in wikkelen. Net genoeg op spanning houden bij het erin lopen om hem op zijn plek te houden. En zo houden bij het naar buiten lopen. Dan moet je wel heel zeker zijn dat je paard niet in paniek raakt als de lijn even langs zijn benen loopt als ze toch zou besluiten er uit te rennen. Die van mij is daar niet zo bang op dus bij hem durf ik dat wel. Zou ik niet bij ieder paard durven.

Als je hulp hebt zie ik vaak dat ze ook het er achter doen in fases doen. Eerst even alleen iemand er achter, dan iemand met een stang (of hindernispaal) en dan steeds even er naar toe en terug.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:26

pol013 schreef:
Princesj: daar heb ik in het begin een menzweepje voor gebruikt. Die schoof ik dan achter zijn billen zodra ik naar achter liep. Daar hou je ze niet mee tegen maar die van mij snapte wel de hint dat het de bedoeling was dat hij bleef staan. Dus alleen als 'stang' achter hem houden bij het naar buiten lopen.
Dan rustig de stang oppakken en dicht doen. Zelf heeeeel rustig maar kordaat blijven bewegen. Niet gaan haasten maar ook niet sluipen. Uitademen als je naar achter loopt helpt bij mij.
Een longeerzweep zonder koord eraan kan ook. Met koord bleef ik steeds overal aan hangen en dat leidde af.

Alternatief is een longeerlijn aan de achterkant vast maken.. Die achter zijn billen laten lopen en hem er dus half in wikkelen. Net genoeg op spanning houden bij het erin lopen om hem op zijn plek te houden. En zo houden bij het naar buiten lopen. Dan moet je wel heel zeker zijn dat je paard niet in paniek raakt als de lijn even langs zijn benen loopt als ze toch zou besluiten er uit te rennen. Die van mij is daar niet zo bang op dus bij hem durf ik dat wel. Zou ik niet bij ieder paard durven.

Als je hulp hebt zie ik vaak dat ze ook het er achter doen in fases doen. Eerst even alleen iemand er achter, dan iemand met een stang (of hindernispaal) en dan steeds even er naar toe en terug.


Helaas gaat ze bij alles achter haar nog volledig op tilt (in andere situaties niet, paard kent ook dubbele longe etc), dus voorlopig is de oefening dat mijn man achter de trailer langs loopt. Als dat beter gaat gaan we inderdaad op jouw manier verder.

HorseMo_NH

Berichten: 19
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:36

pol013 schreef:
Met hartslagmeter vandaag heel goed kunnen duiden welk onderdeel spannend is. Op de klep een hartslag van 40. Daar wil hij er niet in omdat hij weet wat er komen gaat maar er is dus geen spanning voor het laden zelf. Na een keer met de lijn dat gedaan te hebben loopt hij er ook weer gewoon zonder hulp op verzoek op. Dat gaat allemaal wel. Rustig naar achter lopen om de stang dicht te doen is ook voor elkaar.
De klep dicht doen in fases geeft even hartslag 80 maar stelt ook niet zo veel voor. Zakt weer heel snel. Deurtje dicht met mij erin is ook prima, ook even hartslag omhoog maar ook heel snel weer omlaag.
Maar als ik er uit ga stijgt de hartslag naar 100. Heb niet te lang getest hoe hoog hij kan. Steeds even een stukje.
Dat punt gaan we nu dus dan maar trainen. Er gewoon in zetten zonder poespas, deurtje dicht hartslag stijgt. Deurtje weer open er bij gaan staan tot hartslag weer onder de 50 zit en dan uitladen. Opbouwen om steeds langer weg te blijven.

Maar ik overweeg nu dus wel om straks er zelf een keer bij te blijven en iemand te laten rijden. Hij staat namelijk wel normaal stil in de trailer. En het is makkelijker te regelen dan een auto en 2 paards trailer.


Hoi, ik heb je eerste verhaal gelezen en deze, dus ik weet niet welke tips je hebt gekregen verder.
Maar hier lees ik dat als de hartslag te hoog gaat je terug naar binnen gaat om de hartslag weer te laten zakken. Klopt dat?