Bijtgedrag corrigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Bijtgedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:43

Dag mensen,
Ik verzorg een mini hengstje en het is een echte schat, als je het niet weet zou je niet zeggen dat het een hengst is. Maar het probleem is dat hij zomaar bijt... ik heb er nog geen regelmaat in gevonden ( ik kan hem wel goed genoeg lezen waardoor ik weet wanneer hij het zal proberen, daardoor is het hem nog niet gelukt om mij pijn te doen, maar het werkt voornamelijk op mijn zenuwen :/ ...) ik heb al vanalles geprobeerd om hem te corrigeren ( ik heb het ook een tijdje volgehouden als ik iets nieuws deed, maar op dit moment ben ik een beetje ten einde raad... hij is totaal niet onder de indruk van wat dan ook :/
Ik doe dingen die hij graag doet en met zo veel mogelijk afwisseling. We doen nog geen vrijheidsdressuur omdat ik niet het gevoel heb dat we daar al klaar voor zijn...

Waar ik jullie dus om vraag is hoe jullie bijtgedrag bij een hengst corrigeren.
Alvast bedankt :D

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Bijtgedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:49

Eerste vraag: waarom is hij nog hengst? Is hij dekhengst(of is het het plan om hem te laten keuren als dekhengst?) Zo nee, zou ik hem zo snel mogelijk laten castreren.
Als hij een dekhengst is, zou ik heel consequent iedere keer een tik op zijn neus geven, hoeft niet hard, als hij er maar van onder de indruk is. Ik zou ook een instructie zoeken die je met dit probleem kan helpen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:50

imke1 schreef:
Dag mensen,
Ik verzorg een mini hengstje en het is een echte schat, als je het niet weet zou je niet zeggen dat het een hengst is. :D


Dit is dus het moment dat je het wel weet. :+ castreren werkt het beste. En anders een muilkorfje om. Als het bijten geen effect heeft. Het zoeken naar aandacht (ook negatieve aandacht) dan houd hij er wel mee op.

Een tikje zoals m'n voorganger zegt helpt ook. Echter als je niet snel genoeg bent om te ontwijken ben je ook niet snel genoeg om op het juiste moment te corrigeren.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 29-12-16 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:51

Naar elkaar en naar jou bijten is normaal speelgedrag van een hengstje. Ge je er op in door een reactie te geven, dan spelen jullie samen. Maar, dat is niet wat je wilt begrijp ik. Dus wat doen paarden als ze niet mee willen spelen? Ze zetten een stapje opzij en nog eens en nog eens als de uitdager doorgaat. Totdat de boodschap over is gekomen. En bied hem wat anders aan waarmee hij kan spelen of in kan bijten. Probeer het eens zo op te lossen.

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Re: Bijtgedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 12:56

Josien_m_ , hier was ik ook over aan het denken want het is wel een echte speelvogel :D dat ga ik eens proberen dankje voor je reactie.

De reden dat hij nog hengst is weet ik niet.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:57

Heel goed dat je hem al kan lezen zo kan je hem voor zijn en hem op dat moment al corrigeren. Dat is naar mijn mening heel belangrijk, als je steeds na het bijten een tik geeft wordt het eerder een dominatiespelletje. Hij gaat het zien als een spel, wie is de sterkste?

Stel je bent met hem aan het wandelen en ziet dat hij wilt bijten, stuur hem dan bij door bijvoorbeeld een rukje aan het halster te geven. Zo corrigeer je hem licht maar wel duidelijk. Het is heel belangrijk dat je consequent bent, dus elke keer als hij het wilt proberen zul je actie moeten ondernemen. Natuurlijk lukt het niet altijd, hengstjes en zeker mini shetjes zijn gewoon boefjes! Probeer zijn lichaamstaal goed te lezen, je zult er steeds beter in worden, succes :)

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bijtgedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:12

Heeft hij andere paarden als speelmaatjes? Vaak is het spelgedrag.

Overigens zou ik hem wegsturen als hij bijt. De ellende met mep voor het hoofd is dat ze er kopschuw van worden, helemaal omdat je aangeeft dat hij nergens van omder de indruk is, dan moet je vaak en hard meppen wil het effect hebben en dat wil je niet.

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Re: Bijtgedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 18:07

Super bedankt voor jullie reacties :D vandaag was er al een verbetering ( ondanks die stomme mist.. :( )
Ik heb idd het gevoel dat wegsturen helpt, dus bedankt :D