Paard gaat compleet door het lint door....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Paard gaat compleet door het lint door....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 19:51

Goedenavond bokkers.

Ik zit met het volgende vreselijk in mijn maag
En ben eigenlijk even radeloos

Om goed te beginnen:
Sinds afgelopen dinsdag ben ik in het bezit van een nieuw paard.
Een schat van een dier zoals ik hem leerde kennen.... Gek op aandacht knuffels en zijn tong maakt die graag gebruik van om je kleding of je gezicht te proeven.
Een paard dat zich groot maakt als je met hem loopt maar absoluut niet gemeen. Hij laat zichzelf gewoon graag zien.

De oude eigenaren hebben hem 2 jaar geleden gekocht voor hun dochter. Echter is deze een opleiding gaan doen ver van huis af en kwam het paard stil te staan zonder de behoeftes te krijgen die hij nodig had.Omdat de ouders geen paardenmensen zijn en niet precies wisten hoe ze met zijn karakter om moesten gaan creërden ze een soort van angst voor hem. Dit creërde dat hij de afgelopen maand geen dag buiten heeft gestaan en 24/7 op stal heeft gestaan naast koeien(koeienboer) zonder een echt paardenmaatje.( die heeft bij de afgelopen 2 jaar niet meer gezien.)

Afgelopen dinsdag hem dus eerst verstandig appart van de rest gezet . Wel kunnen zien ruiken en voelen maar nog niet intiem bij elkaar.
Dit heeft als resultaat gehad dat hij alleen maar langs het draad heen rende. Hij deed niks anders als alleen maar rennen.
We zijn tussendoor weg geweest om een deken voor op stal te halen ( we wouden hem rustig een uurtje per dag langer buiten zetten zodat hij langzaam ging wennen aan 24/7 buiten staan.)
Toen we terug kwamen was hij echter nog steeds aan het rennen met steeds twijfelend gedrag of hij niet over het draad moest springen.
We wouden hem op dat moment binnen zetten maar op het moment dat we bij de stallen waren draaide hij helemaal door. Waarvan ik zeker weet dat als hij op stal stond hij gegarandeerd de staldeur over gesprongen zal zijn
Dus terug gezet op de wei met de keuze hem bij de rest in te zitten voor de veiligheid !

Dat alles ging eigenlijk allemaal super goed
Maakte gauw vriendjes en leek een paard alsof hij niks anders gewend was aan hele dagen buiten te staan.

Echter heb ik nu een paard die eigenlijk helemaal gek in zijn hoofd is.
Als we hem ook maar even op stal zetten moeten we de bovenluik ook dicht doen om te voorkomen dat er gevaarlijke situaties ontstaan.
Hij schreeuwt alles bij elkaar.
Als er een paard uit de wei word gehaald bij hem weg is hij een half uur lang helemaal de weg kwijt
Alleen maar galopperen en schreeuwen.
2 pony's die hij al had gezien en geroken en aangeraakt kwamen vandaag bij de rest in te staan.deze hebben we binnen 10 minuten er weer uitgehaald want hij wist niet wat hij er mee aan moest. Wat gewoon best gevaarlijk werd. Alleen maar achter aan rennen , bijten , trappen.
Maar zodra deze eruit gingen werd hij ook helemaal gek en kwam de zelfde ritueel weer als al die keren daarvoor.

Ik weet gewoon even niet wat ik er mee aan moet
Ik weet dat hij moet wennen en ik geef hem alle tijd die hij hiervoor nodig heeft zonder verplichtingen
Maar ik vind dit werkelijk zo ontzettend zielig
En tergelijk ook gevaarlijk voor ons als mens en voor hem als paard...
En dat terwijl ik weet dat het een schat van een dier is.

Iemand ervaringen of de gouden tip?

( geen haat naar de eigenaren ! Dit zijn werkelijk geweldige mensen met het juiste hart alleen te weinig ervaring )
Laatst bijgewerkt door lovelygirly op 13-12-16 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13948
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard gaat compleet door het lint door....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:54

Laat hem lekker een dikke paar maanden wennen. Alleen naar binnen als de rest ook naar binnen gaat.
Word vanzelf minder denk ik. Hij heeft al die jaren gewoon een paardenmaatje gemist :+:

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Paard gaat compleet door het lint door....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:00

Jeetje was lastig! Ik zou zelf helemaal met mijn handen in het haar zitten en al die stress maakt het bij hem dan nog erger haha :+

Ik zou hem apart zetten, achter een stevigere hogere omheining, waarbij hij wel de anderen kan zien . En dan is 'negeren' het toverwoord. Hij leert vanzelf dat er niks gebeurt, dat alles goed komt en de paarden ook weer terug komen. Praten lukt niet dus het heeft tijd nodig, en rust. Maar moet wel veilig blijven voor de mens en dat is het niet als hij erbij staat.

Als hij wekenlang rustig is in zijn eigen wei, kan hij toch bij de rest? Dan zal die overgang en gewenning ook beter verlopen. Hij is nu denk ik helemaal van slag door alle prikkelingen, de wereld die hij kende is niet meer. En hij snapt dit niet.

Om het zo veilig mogelijk én paardvriendelijk mogelijk op te lossen zou ik hem dus apart, maar wel naast de anderen zetten. Achter een goeie omheining. En laat hem dan maar gewoon gek worden, hij kalmeert/went vanzelf.

Dit denk ik, en ik weet het, vanachter een pc is het erg lastig te bepalen.
Ik wens je veel succes en hou vol! Heeft tijd nodig +:)+

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:01

Ik zou zeggen geef het even tijd. Toen ik mijn paard kreeg deed ie ook steigeren in de box als ie als enige op stal stond, ook met z'n hoofd naar buiten alsof ie wilde gaan springen. En verder was ie zonder dat ie paarden kon zien echt enorm nerveus. Ik kan je vertellen dat ik me echt af vroeg hoe snel ie weer weg kon als ik hem op internet zou knallen :') maar na 2 weekjes wennen van beiden kanten kan ie nu los in de gang staan met op en af zadelen en is ie de rust zelve in de stal.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Paard gaat compleet door het lint door....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:02

O en probeer hem kalmerende kruiden of supplementen te voeren en geen krachtvoer. Alle beetjes helpen, succes!

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Re: Paard gaat compleet door het lint door....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:22

Het is best normaal dat een paard de eerste dagen heel onrustig is. Hoe groot is het weiland waar de groep staat?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:28

Gix schreef:
Het is best normaal dat een paard de eerste dagen heel onrustig is. Hoe groot is het weiland waar de groep staat?

Dit paard heeft 2 jaar alleen gestaan. Nu eindelijk weer soortgenoten en dan is het blinde paniek als er een van verdwijnt of hij er bij weg gaat, hij heeft er (nog) geen vertrouwen in dat ze weer terug komen. Eerst een stuk meer rust in de tent, maar dit gedrag kan blijvend zijn als er niks aan gedaan wordt.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:32

Ook ik zeg : geef het de tijd ! Een paard is vaak behoorlijk gestresst door een verhuizing, dat kan echt wel 6 weken ofzo duren. En dan is er voor hem nog veel meer veranderd, andere eigenaar, opeens paarden om hem heen. Een grote verandering dus.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:34

Jeetje, ja, wat zielig, die heeft maatjes en dan vooral paardenmaatjes gemist.

Ik zou even rustig afwachten hoe het zich ontwikkeld.
Wat ik wel zou doen is hem in eerste instantie niet alleen op stal laten, zonder paarden vriendjes en de stal erg aantrekkelijk maken, dus dat er steeds als hij binnenkomt iets lekkers in de voerbak ligt, paar wortels, appeltje, luzerne, bietjes.

En te ondersteuning zou ik hem Bach remedie geven, zou daar een vakvrouw/man bij halen, zodat je de juiste middelen geeft, maar er is er iig eentje speciaal voor verlatingsangst.

Veel succes ermee!

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:35

Ik heb hetzelfde op een andere manier gehad. Ik had een paard, welke alleen kwam te staan en heb voor haar een Shet gezocht. Toen ze voor het eerst samen kwamen, waren het gelijk dikke vriendjes. Shet was nog veulen en mijn merrie heeft deze direct geadopteerd. Gevolg: Ik kon nergens meer met mn merrie heen zonder de shet. Ze schreeuwde alles bij elkaar en brak zelfs uit. Ik heb dit opgelost door de shet in het begin gewoon mee te nemen, ging ik rijden in de bak, stond hij ernaast aan een touwtje te grazen. Ging ik buiten rijden, nam ik hem mee. In de hoop dat mijn merrie zou beseffen dat hij niet meer weg zou gaan. Na een paar weken langzaam de merrie alleen mee op buitenrit genomen (dit vindt ze het allerleukst) en beloont als ze braaf mee ging en braaf terug kwam. Ook de shet af en toe voor een rondje wandelen meegenomen en heel langzaam aan ook het rijden in de bak afgebouwd. De shet bleef dan gewoon op stal (of in ieder geval bij stal, ze staan 24/7 in een open stal met paddock) en de merrie beloont als ze het goed deed. Helemaal over is het niet gegaan, maar ik kan nu beide paarden pakken zonder dat de ander compleet door het lint gaat.
Ik denk dat je het gewoon tijd moet geven. Hij is al heel lang geen kudde meer gewend en dat is voor hem veiligheid. Misschien is hij wel bang dat ie weer weg moet.
Ik zou hem gewoon bij de rest laten en als je iets wil ondernemen, een vriendje meenemen. In het begin weinig van hem vragen en al blij zijn als hij braaf 5 meter met je mee loopt zonder gek te worden. Hij moet gewoon vertrouwen krijgen dat ie mag blijven en niet meer weg hoeft. Kijk wat hij leuk vindt en gebruik dat om hem te paaien. Als ie met iets bezig vindt dat ie leuk vindt, heeft ie minder oog voor de rest.
Ik ga er vanuit dat het helemaal goed komt, maar het heeft gewoon (veel) tijd nodig :)

Edit: Ik herinner me net dat ik mn shet zelfs in het begin op stal heb gezet toen ik mn merrie weer alleen mee ging nemen, hier was ze veel rustiger onder, alsof ze dan dacht dat ie niet weg kon lopen ofzo :P
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 13-12-16 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:37

Ik ga mee met tamary. Probeer het paard vertrouwen te geven dat hij niet meer afgezonderd van de rest komt te staan. Geef hem de tijd. succes

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:38

Helaas heel typisch gedrag voor paarden die eenzaam geweest zijn.
Het gaat dan meestal nooit meer helemaal over, maar door wat tijd en zeer consequent te zijn kun je het wel verbeteren.

JoannevZ
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Ruurlo

Re: Paard gaat compleet door het lint door....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:48

Dat is heel normaal gedrag en gaat meestal met een beetje tijd wel weer goed. Hij moet wennen aan de nieuwe stal en de nieuwe paarden. Als hij eenmaal in het nieuwe ritme zit en snapt dat hij niet zomaar weer koos vriendloos alleen wordt achter gelaten, wordt hij wel rustiger.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:53

Ga het dier nu niet wéér afzonderen van de rest, zoals hierboven ergens wordt aangeraden... ik denk dat je dan nog meer ellende gaat krijgen. Probeer inderdaad rust in de tent te krijgen, paard gewoon in de kudde, gewoon naar binnen als de rest naar binnen komt (of blijven ze allemaal 24/7 buiten?). Geef het de tijd. Het dier is nogal verziekt (ook al is het onbewust en niet kwaad bedoeld geweest) en ook al vermoed ik dat het er nooit meer helemaal uit gaat, ik denk dat hij vanzelf wat meer vertrouwen krijgt dat de rest blijft, dat hij niet meer alleen is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:56

Tijd tijd en nog eens tijd. En voorlopig totaal niet afzonderen (ook niet gaan oefenen, daar is hij nu echt niet aan toe). Laat hem eerst maar weer vertrouwen krijgen. Arm dier.

senna21

Berichten: 11844
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:59

Hopelijk is hij niet teveel "beschadigd" dat hij zich snel wat meer thuis gaat voelen. Wat voer je hem? Misschien ter ondersteuning (en ieders veiligheid) tijdelijk wat rustgevends erbij?

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:13

Siesjuh schreef:
Ik heb hetzelfde op een andere manier gehad. Ik had een paard, welke alleen kwam te staan en heb voor haar een Shet gezocht. Toen ze voor het eerst samen kwamen, waren het gelijk dikke vriendjes. Shet was nog veulen en mijn merrie heeft deze direct geadopteerd. Gevolg: Ik kon nergens meer met mn merrie heen zonder de shet. Ze schreeuwde alles bij elkaar en brak zelfs uit. Ik heb dit opgelost door de shet in het begin gewoon mee te nemen, ging ik rijden in de bak, stond hij ernaast aan een touwtje te grazen. Ging ik buiten rijden, nam ik hem mee. In de hoop dat mijn merrie zou beseffen dat hij niet meer weg zou gaan. Na een paar weken langzaam de merrie alleen mee op buitenrit genomen (dit vindt ze het allerleukst) en beloont als ze braaf mee ging en braaf terug kwam. Ook de shet af en toe voor een rondje wandelen meegenomen en heel langzaam aan ook het rijden in de bak afgebouwd. De shet bleef dan gewoon op stal (of in ieder geval bij stal, ze staan 24/7 in een open stal met paddock) en de merrie beloont als ze het goed deed. Helemaal over is het niet gegaan, maar ik kan nu beide paarden pakken zonder dat de ander compleet door het lint gaat.
Ik denk dat je het gewoon tijd moet geven. Hij is al heel lang geen kudde meer gewend en dat is voor hem veiligheid. Misschien is hij wel bang dat ie weer weg moet.
Ik zou hem gewoon bij de rest laten en als je iets wil ondernemen, een vriendje meenemen. In het begin weinig van hem vragen en al blij zijn als hij braaf 5 meter met je mee loopt zonder gek te worden. Hij moet gewoon vertrouwen krijgen dat ie mag blijven en niet meer weg hoeft. Kijk wat hij leuk vindt en gebruik dat om hem te paaien. Als ie met iets bezig vindt dat ie leuk vindt, heeft ie minder oog voor de rest.
Ik ga er vanuit dat het helemaal goed komt, maar het heeft gewoon (veel) tijd nodig :)

Edit: Ik herinner me net dat ik mn shet zelfs in het begin op stal heb gezet toen ik mn merrie weer alleen mee ging nemen, hier was ze veel rustiger onder, alsof ze dan dacht dat ie niet weg kon lopen ofzo :P

Ik heb er geen ervaring mee en ben zeker geen gedragsdeskundige, maar qua gevoel bevalt mij deze oplossing het beste. Het paard eerst vertrouwen geven en het na een aantal weken gescheiden zijn van andere paarden uitbouwen. TS, is er misschien een mogelijkheid dat je paard met een vriendje komt te staan dat niet vaak het land af komt (of verzorgd wordt/meegenomen wordt op momenten dat jij dit paard ook meeneemt) en daarmee apart wordt gezet (ergens waar hij de rest ook niet zien kan? Minder om op te moeten focussen)?

De andere oplossingen snap ik de logica ook wel van, maar wat mij hierbij een beetje steekt is dat het paard daardoor de komende weken dagelijks met veel stress zal moeten dealen voordat het kwartje valt dat zijn maatjes wel weer terugkomen... En ik weet niet in hoeverre dit positief effect heeft op zijn emotionele staat (want die is natuurlijk aangetast).

Ik wens je veel succes!!

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:17

GDG schreef:
Tijd tijd en nog eens tijd. En voorlopig totaal niet afzonderen (ook niet gaan oefenen, daar is hij nu echt niet aan toe). Laat hem eerst maar weer vertrouwen krijgen. Arm dier.

Hier ga ik helemaal in mee. Laat 'm eerst alsjeblieft bekomen en zet even je eigen behoeftes (rijden en andere dingen doen met dit paard) opzij. Laat 'm lekker bij de rest, en wacht. Hoe veel tijd hij nodig heeft weet ik niet, dat weet alleen je paard.

Succes.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:25

Koper schreef:
GDG schreef:
Tijd tijd en nog eens tijd. En voorlopig totaal niet afzonderen (ook niet gaan oefenen, daar is hij nu echt niet aan toe). Laat hem eerst maar weer vertrouwen krijgen. Arm dier.

Hier ga ik helemaal in mee. Laat 'm eerst alsjeblieft bekomen en zet even je eigen behoeftes (rijden en andere dingen doen met dit paard) opzij. Laat 'm lekker bij de rest, en wacht. Hoe veel tijd hij nodig heeft weet ik niet, dat weet alleen je paard.

Succes.



Hier ben ik het mee eens, laat hem zijn!

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Paard gaat compleet door het lint door....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:48

Klinkt als erge verlatings angst.
Kan hij niet op een stukje wei naast de andere paarden, maar dan zal je moeten zorgen dat hij nooit als laatste weg gaat uit de wei want dan trigger je het weer opnieuw. Dit zijn trauma's die tijd kosten en met de goede begelieding beter worden. En hij heeft ook tijd nodig om te wennen, hij voelt zich alleen nu. Wat ook helpt is dat je dit paard leert centreren, zodat hij de rust in zichzelf kan gaan vinden.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:48

Routine,....geef hem een ritme.
Het liefst een routine samen met alle andere paarden of 1 paard waar hij goed mee overweg kan.
Dus samen naar buiten en naar binnen, brokjes geven ect...
Na bv enkele weken ga je alleen je paard op stal zetten.
Of als dit een stap tever is, jou paard als eerste op stal en daarna het vriendje. Of eerst het vriendje en dan jou paard erachteraan.....geef er een draai aan.

En wat al gezegd is: Tijd en geduld.
Iedere verhuizing en nieuwe eigenaar is stress voor een paard. Jou paard heeft daarnaast ook nog eens veel op stal gestaan....tis in dat opzicht een beetje een optelsommetje met niet zon hele vreemde uitslag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:50

Misschien diertje wat meer tijd geven om te wennen aan zijn nieuwe plek en allemaal rustig opbouwen.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:58

Sizzle schreef:
Helaas heel typisch gedrag voor paarden die eenzaam geweest zijn.
Het gaat dan meestal nooit meer helemaal over, maar door wat tijd en zeer consequent te zijn kun je het wel verbeteren.


Dat zou inderdaad het geval kunnen zijn als je ervan uit gaat dat het verhaal dat de vorige eigenaren jou hebben vertelt ook klopt.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij apart stond omdat hij uberhaupt in een groep niet te handhaven was.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:51

cissie, nou zou ik niet gaan aanraden om het "routine te geven met 1 ander paard"... dan gaat hij zich zeker weten zó hechten aan het andere paard, dat je straks helemáál niks meer alleen met dit paard kunt doen.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Paard gaat compleet door het lint door....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:55

TS; natuurlijk ben ik het eens met geef hem de tijd om te wennen. Ik zou echter wel een schrijven naar de vorige eigenaren doen, dat hij dit onwenselijke gedrag vertoond en dat je het een paar maanden de tijd wilt geven. Maar wat als hij niet tot rust komt? Wil je het paard dan toch houden? Zo niet, dan heb je het in ieder geval alvast gemeld bij de vorige eigenaren. Hebben zij aangegeven bij de verkoop dat hij dit gedrag vertoond? Zo niet, dan is er in ieder geval een weg terug naar de vorige eigenaren. Ik zou voor de zekerheid dus beide opties voor jezelf open houden.... Sterkte!