Paard breekt los zonder reden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt22
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-10-15

Paard breekt los zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 17:54

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een paard van een vriendin van mij. Zij heeft namelijk een paard wat vaak losbreekt. Alleen hier is geen touw aan vast te knopen, de ene keer is hij weken kuikenmak, de andere keer breekt hij los. Daardoor is het naar de wei brengen, maar ook het uit de wei halen of het halen uit de bak of paddock wanneer hij net lekker los is geweest vaak niet te doen. Vandaag had hij namelijk heerlijk los gestaan in de bak, lekker bokken en rennen natuurlijk en toen het tijd was om naar stal te gaan brak hij los en rende in z'n eentje het erf af. Gelukkig koos hij de kant richting de landerijen en niet richting de weg, maar hij is dan zo dol dat je hem niet meer kan pakken, totdat hij uiteindelijk zelf weer het erf op rende en een stal inging.

Als hij losbreekt, gaat hij ineens heel hard galopperen en is er geen houden aan, ook is omtrekken geen mogelijkheid, omdat hij ongeveer van 0 tot 100 km/u gaat in nog geen seconde. Daarnaast hebben we al veel geprobeerd, touw om z'n neus, hengstenketting, zweepje ed. Soms dribbelt hij iets onderweg naar de wei, dan is er al regelmatig een ruk aan het touw gegeven met een duidelijke denk erom. Dan breekt hij naar achter los. Soms is het aan hem te zien wanneer hij los gaat breken, maar vaak niet en galoppeert hij ineens weg, naar voren of naar achteren. Met rijden is hij altijd wel onwijs braaf. Dus wij hoopten dat jullie hier tips voor hebben of dat er misschien iemand is die weet hoe dit opgelost kan worden, want dit is voor zowel paard als de iedereen eromheen gevaarlijk.

Groetjes

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Paard breekt los zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:56

Misschien pijn? zeker omdat hij gaat als je een ruk aan het touw geeft?
Of je geeft onbewust je voorzichtigheid mee en met die ruk bevestig je voor hem.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paard breekt los zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:59

Misschien eens niet rukken aan het touw, maar erop vertrouwen dat ie bij je blijft? Goede grondwerklessen van een goede trainer zijn wel aan te bevelen.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:00

Hoeveel uren per dag staat hij op stal?

Horses15899

Berichten: 36
Geregistreerd: 05-03-16

Re: Paard breekt los zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:52

Misschien moet je hem maar een los longeren dan heeft dat paard het gevoel dat hij je kan vertrouwen. (natural horsemanchip) :D :D :D bij mij werkt het wel altijd. :)

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Paard breekt los zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:57

Ik wil graag wat meer info.

Hoeveel staat hij buiten op een dag?
Hoe breekt hij uit? Gaat hij net zolang hangen tot je het touw loslaat of trekt hij zodat het halster over zijn oren vliegt?
Wat krijgt hij voor voer?
Staat hij met soortgenoten?
Enz..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:58

kan hij zijn energie wel genoeg kwijt?

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:58

Horses15899 schreef:
Misschien moet je hem maar een los longeren dan heeft dat paard het gevoel dat hij je kan vertrouwen. (natural horsemanchip) :D :D :D bij mij werkt het wel altijd. :)

Als je een paard los longeert gaat hij je echt niet ineens vertrouwen hoor. Denk ook niet dat dit het probleem is bij TS.

Oh, en TS, nog eentje, vind je het ook spannend als je met hem loopt? Ben je bang dat hij uit gaat breken?

Vivavinc

Berichten: 30
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:02

Heel herkenbaar; een stuiterbal waarvan je het moment van losrukken niet kan voorspellen... Wij hebben zo'n 'draakje' thuis; er zit geen kwaad bloed in en hij bedoelt het ook niet verkeerd maar het is o'zo vervelend. Even los van de gevaarlijke momenten die het met zich mee kan brengen.
Het moment dat onze dochter haar pink verbrijzeld had door een dergelijke actie, was voor ons de spreekwoordelijke druppel!
Met grondwerk zijn we gelukkig een heel end gekomen. Kortom; Grondwerk! Ze moeten leren op jou te vertrouwen, ook in een aanval van paniek/angst of anders wat....

Super veel succes!

Horses15899

Berichten: 36
Geregistreerd: 05-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:14

TerraHowrse schreef:
Horses15899 schreef:
Misschien moet je hem maar een los longeren dan heeft dat paard het gevoel dat hij je kan vertrouwen. (natural horsemanchip) :D :D :D bij mij werkt het wel altijd. :)

Als je een paard los longeert gaat hij je echt niet ineens vertrouwen hoor. Denk ook niet dat dit het probleem is bij TS.

Oh, en TS, nog eentje, vind je het ook spannend als je met hem loopt? Ben je bang dat hij uit gaat breken?

Nee niet zo bedoelt maar dat je wat doet zodat hij naar je toe komt enzooo snap ie en er staat ook bij mij werkt het wel altijd niet dat het bij haar wel werkt :) :+

Britt22
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 20:08

Dank jullie voor de tips! Ik ga het doorgeven aan haar en dan gaan we er zeker wat mee doen, vooral het loswerken.
Even voor degene die meer informatie wilde, in de wei staat hij alleen, dan ligt hij ook heel vaak languit te slapen. Maar dat kan bij ons alleen in het zomerseizoen. In de winter staat hij een uur in de molen en een uur rijden of longeren. Als hij vrij is staat hij ipv rijden of longeren los in de bak, soms met een maatje, soms alleen. Hij is namelijk niet altijd even gezellig tegen een maatje. Qua eten krijgt hij 3 keer per dag kuil, en 3 keer per dag een halve schep basisbrok.

Met het losbreken is het niet zo dat hij pas gaat als hij een ruk krijgt, die krijgt hij alleen als we het aan zien komen. Meestal gaat hij in een keer hard galopperen recht naar voren en als hij niet naar voren kan, dan naar achteren, halster blijft om en touw bungelt eraan.

In elk geval hartelijk bedankt voor de reacties.

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Re: Paard breekt los zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:26

Ik zou ook los willen breken als ik minimaal 21 uur per dag in de badkamer werd opgesloten :P

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Paard breekt los zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:36

Hoe oud is dit dier..? En wat voor bloed?

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Paard breekt los zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:41

Paard breekt niet los zonder reden.

Meer buiten, samen zetten met maatje.

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:41

Krijgt hij niet gewoon te veel brok 3 x perdag halve schep ? waardoor hij veel engergie van krijgt en dan met veel op stal staan dat die zijn energie niet kwijt kan en dan gaat los breken ?

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:41

Hoi hoi, het zou, met de aanvullende info, best kunnen dat dit paard hier niet op zijn plek staat. Daarnaast krijgt hij in mijn ogen best wel veel voer. Als hij net het verkeerde voer krijg (lees, teveel suiker), dan kan hij zeker teveel energie krijgen en dan wordt hij onberekenbaar. Loswerkles en grondwerkles is naast leuk ook heel erg verhelderend. Soms leer je ineens dingen zien bij je paard die je nooit eerder zag. Ineens kan dan ineens niet meer ineens zijn, maar wel degelijk voorafgegaan door een reeks voortekenen die je leert zien.

Misschien kan je om te beginnen eens naar het voer kijken en inderdaad les in loswerk/grondwerk. Een andere manier van stallen zou supermooi zijn maar ik weet niet of dat haalbaar is.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:42

Heb je de mogelijkheid om hem langer buiten te zetten? Dan kan hij zijn energie beter kwijt.

Hoevaak per week wordt hij gereden? Heeft hij echt 3x per dag brok nodig?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:44

Waarom anderhalf kg basisbrok?
Wat is zijn discipline en niveau?
Traint hij hard?

Zouden jullie het eens misschien kunnen filmen?
Idd wat voor bloed zit er in?

Wat is precies het verschil met zomer en winter?
Dus rijden of andere manier van trainen en stal en weidegangbeleid?
Hoe is de routine?

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:44

biggirl schreef:
Krijgt hij niet gewoon te veel brok 3 x perdag halve schep ? waardoor hij veel engergie van krijgt en dan met veel op stal staan dat die zijn energie niet kwijt kan en dan gaat los breken ?

Daar dacht ik idd ook aan. Had het er alleen niet bijgezet want ik voer geen ponybrok, weet dus niet precies wat erin zit haha

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard breekt los zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:07

Tja het enige dat ik kan zeggen is dat hij teveel brok krijgt, daarnee teveel energie in combi met te weinig uit zijn stal... dat is het recept voor dit soort geintjes.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:50

zou eens beginnen met meer uren buiten (en niet in een paddockje van 5 bij 5, maar echt weiland voor een sprintje). Grote kans dat hij niet zo leuk is tegen een maatje omdat het gewoon 1 brok frustratie is van zoveel binnen staan. Dus maatje eerst zeker een maandje met draadje ertussen ernaast. Dan eens kijken naar de suikers en voedingswaarde in zijn brok, kijken of je dat wat af kunt bouwen. Heb je voer en buitengang verbeterd en kan zijn maatje er leuk bij staan en is het dan nog zo kun je nog eens gaan grondwerken. Maar zou het in deze volgorde aanpakken.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Paard breekt los zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:56

Maar hij breekt alleen uit als hij die dagen in de week dat hij ipv werk maar eventjes op de paddock mag?
Zou iig proberen om hem elke dag enkele uren op de paddock te zetten met vriendje en daarnaast nog longeren/rijden en stapmolen. Paard moet toch enkele uren vrij kunnen bewegen en sociaal gedrag oefenen.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:59

Dan nog... dit paard heeft zich toch gewoon te gedragen?? Kom op, kan overal wel excuus voor verzinnen maar dit gedrag is niet te accepteren!

Zou eens beginnen met een hek plaatsen. Zodat als hij losbreekt hij niet weg op kan>meer rust bij jullie. Probeer idd grondwerk zoals eerder genoemd en in krachtvoer terug zetten. 1.5kg is sowieso al veel.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:00

hee die heb ik ook een :D

mijne zwaait eerst met zijn hals en zet het dan op een lopen, heel soms ben ik hem voor.

dit is echt standaard een truukje van hem, op stal weten ze het en is het gewoon extra opletten.

''t hoort bij hem'' en hij kent het spelletje donders goed

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:03

Casarell schreef:
Hoe oud is dit dier..? En wat voor bloed?


Ik stelde deze vraag, omdat ik een veulen kende (inmiddels volwassen dus) die dit gedrag ook vertoonde.
Die kreeg een (paniek)waas voor zijn ogen en niets of niemand hield hem tegen.. geen mens, maar ook geen draad of hek..