Paard toont te weinig respect

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:56

edit: 'vertaling' weggehaald


Kun je voorbeelden geven, wat meer specifiek?
Heb je begeleiding/instructrice?
Wie kan je hiermee op stal helpen?
Hoe corrigeer je hem bijvoorbeeld als hij over je heen wil walsen?


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 03:04

even om het op te sommen:
- paard toont geen respect
- geen vertrouwen
- bang om bak en stal in en uit te gaan
- 2 uur op paddock, 1,5 rijden
- kan niet met andere paarden samen

Als het niet klopt, zeg het gerust.


Kan je paard zijn energie kwijt? (even flink rennen en spelen?)
Misschien is 20 uur maximaal op stal staan niet geschikt voor hem, is er mogelijkheid hem langer buiten te zetten?

Kan niet met andere paarden: wat is jullie aanpak geweest, wat was zijn reactie, en die van andere paarden?

Wat heb je verder met hem gedaan, hoe pak je zijn (her)opvoeding aan?
(als hij iets fout doet, wat doe jij? als hij iets goed doet, wat doe jij?)

Welke dingen doe je buiten rijden en aan de hand grazen?

Wat heb je gedaan om te zorgen dat hij je zou moeten vertrouwen?

Is je paard onderzocht door tandarts/dierenarts (bij aankoop gekeurd hoop ik?)

Welke professionals had je er al bij gehaald, wat hebben zij gedaan en wat was de reactie van je paard?
(Niet met naam, maar bijv. 'een dressuur instructeur, hij/zij deed dit, mijn paard reageerde zo')

Hopelijk kunnen we tips geven, maar wij kénnen je paard niet, zien jouw omgang ermee niet. Het verschil tussen een goede correctie en een foute is soms een verschil van een seconde.

Je geeft aan ervaring te hebben, dus ik verwacht dat je weet dat het soms gevaarlijk kan zijn...


edit: iemand moet hem na zijn dravers tijd omgeschoold hebben tot rijpaard- wellicht kan die persoon je helpen?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:43

Kim66: Als je hier antwoord op zou kunnen / willen geven, kunnen wij met die info misschien weer tips geven. Moet niet- maar jij bent tenslotte degene die om hulp vraagt :)

khirshanta schreef:
even om het op te sommen:
- paard toont geen respect
- geen vertrouwen
- bang om bak en stal in en uit te gaan
- 2 uur op paddock, 1,5 rijden
- kan niet met andere paarden samen

Als het niet klopt, zeg het gerust.


Kan je paard zijn energie kwijt? (even flink rennen en spelen?)
Misschien is 20 uur maximaal op stal staan niet geschikt voor hem, is er mogelijkheid hem langer buiten te zetten?

Kan niet met andere paarden: wat is jullie aanpak geweest, wat was zijn reactie, en die van andere paarden?

Wat heb je verder met hem gedaan, hoe pak je zijn (her)opvoeding aan?
(als hij iets fout doet, wat doe jij? als hij iets goed doet, wat doe jij?)

Welke dingen doe je buiten rijden en aan de hand grazen?

Wat heb je gedaan om te zorgen dat hij je zou moeten vertrouwen?

Is je paard onderzocht door tandarts/dierenarts (bij aankoop gekeurd hoop ik?)

Welke professionals had je er al bij gehaald, wat hebben zij gedaan en wat was de reactie van je paard?
(Niet met naam, maar bijv. 'een dressuur instructeur, hij/zij deed dit, mijn paard reageerde zo')

Hopelijk kunnen we tips geven, maar wij kénnen je paard niet, zien jouw omgang ermee niet. Het verschil tussen een goede correctie en een foute is soms een verschil van een seconde.

Je geeft aan ervaring te hebben, dus ik verwacht dat je weet dat het soms gevaarlijk kan zijn...


edit: iemand moet hem na zijn dravers tijd omgeschoold hebben tot rijpaard- wellicht kan die persoon je helpen?



Kim 66 schreef:
Ik denk dat de meeste mensen denken dat het allemaal iets heftiger is dan het is, maar ik vraagde dit, voor als het erger word.

Wat zijn concrete voorbeelden van zijn gedrag nu dan? Want 'voor als het erger wordt': nú in de kiem smoren, niet wachten tot het erger is!



Kim66 schreef:
Dat heeft die echt wel geleerd alleen nadat die 3 weken mank is geweest (in die tijd) is zijn gedrag achteruit gegaan, want bij de verkoper was die wel heel lief, maar er was geen band of vertrouwen en dit is uiteindelijk wel gekomen. En bij de verkoper rende die ook al zijn stal uit en dat hebben we hem toen afgeleerd alleen doet die t nu weer maar dan erger.

Hoe heb je het de vorige keer afgeleer en werkt het nu dus niet meer?
Was het tijdens kreupelheid 3 weken stalrust? Veel paarden worden een beetje gek en 'vergeten' goede manieren omdat ze gek worden van constant op stal staan.




Kim66 schreef:
ik wil hiermee niet zeggen dat het probleem niet bij mij ligt, maar dat dit niet klopt met wat jullie zeggen.

Laat ons dan zien dat het niet bij jou/jullie ligt... 9 van de 10 keer ligt het aan de eigenaar. Dat is helemaal geen schande! Maar je moet dan wel open staan om te kijken naar waar het fout gaat, zonder symptoombestrijding. Ik denk dat hoe hij gehouden wordt een groot gedeelte is (en dit is ook iets dat bij de eigenaar ligt- niet bij het paard)

Stel, je zit elke dag opgesloten in een kamer waar je net kunt liggen. 20 uur staan, liggen, verder niets. Je komt 2 uur buiten, geen contact, geen vrienden, geen familie. Altijd alleen. Dan kom je er 1,5 uur uit om te werken. Klinkt niet eerlijk naar mijn mening.

Ik denk dat als je hier verandering in kunt brengen, je een groot deel oplost.

Nogmaals, genoeg mensen die willen helpen, maar dan hebben we info van jou/jullie nodig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers