Paard toont te weinig respect

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Paard toont te weinig respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 20:44

Hoi allemaal,

Ik heb sinds ong 6 maanden een paard.

Het is een draver van 10 jaar hij heeft tot en met zijn 9e op de baan gelopen en dit was ook heel erg terug te merken in zijn gedrag tijdens het rijden. In stal en buiten stal was die altijd super lief tijdens het rijden trouwens ook alleen altijd heel snel maar sinds kort gaat zijn gedrag heel erg achteruit.

Hij heeft zeg maar geen respect meer voor je hij loopt je omver als je niet uitkijkt. Hij vertrouwt je niet en je hebt geen controle over hem en bij het rijden word dit ook steeds meer zo.

Ik heb zelf ervaring met paarden die geslagen zijn en zoals die paarden reageren en zich gedragen zou je zeggen dat die ook geslagen is. Ik sla zelf mijn paard nooit ik heb ook alles al geprobeerd strenger zijn wanneer hij vervelend is en juist heel lief tegen hem zijn als die iets goed doet, maar niks werkt.

Weten jullie misschien iets wat ik kan proberen want ik weet het echt niet meer?

Alvast bedankt.

Wat ik er wel bij wil zeggen is, dat hij niet altijd zo geweest is en dat we gewoon niet snappen hoe het komt.
Laatst bijgewerkt door Kim66 op 03-11-16 20:56, in het totaal 6 keer bewerkt


Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Re: Paard toont te weinig respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 20:49

Sorry ik heb dyslexie

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Re: Paard toont te weinig respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 20:59

Ik corrigeer hem vaak gewoon door mijn stem te verheffen. Dat over me heen lopen is vaak als die in stal in gaat, want hij rendt er altijd in. Dan doen we vaak stoppen en weer een stukje verder lopen en dat zo door. Dit was eerst gelukt maar sinds een paar maanden gaat alles weer slecht.

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 21:01

Hij is eigenlijk altijd super lief geweest en het kwam ook allemaal uit het niets.
Hij staat in Zuid-Holland.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-11-16 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 21:04

Maar eerlijkgezegd doen we het liever zonder hulp van anderen klinkt misschien raar, maar we hebben al heel veek gedoe gehad door andere mensen, zelfs door profesione mensen. Ook hebben we niet super veel geld.

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 21:07

Hij is wel van de wei gegaan maar dit is al een tijdje, we gaven hem eerst ook altijd muslieu en dat doen we ook al niet meer.
We zijn er de laatste tijd ook extra veel, om hem aandacht te geven en gewoon naar buiten te gaan, zodat die alsnog gras kan eten.

Ik weet zelf eigenlijk zeker dat die geslagen is, omdat die op de drafbaan gewerkt heeft.Maar als je hem wilt aaien schrikt die gelijk als je je hand omhoog doet denkt die dat je hem gaat slaan en hij reageert op zulk soort kleine dingen heel heftig. Ook al doen we alles heel rustig.

Hij heeft genoeg ruimte ja hij staat eigenlijk geen een dag alleen maar in zijn stal.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-11-16 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: 3 berichten in korte tijd geplaatst samen gevoegd

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 21:16

Ik heb wel les van iemand die hier verstand van heeft alleen hij is op vakantie al een tijdje dus we kunnen hem niks vragen. En met rustig doen bedoelde ik rustig benaderen. En dat je bv niet in een keer een onverwachte beweging maakt of dat ik me hand heel snel omhoog beweeg. Kan die dat ook als een teken van onzekerheid zien?
Ik laat namelijk wel zien wie de baas is en als k boos op hem ben laat ik het ook merken (op een goede manier, dus niet slaan ofs).

Koper kan je me misschien dan ook vertellen wat ik anders kan doen dat dit door mij komt, en hoezo ik niet duidelijk ben?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-11-16 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 21:24

Als je mij niet vertellen wat ik fout doe weet je ook niet zeker of het door mij komt.

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 21:25

Dankjewel tieneke ga er zeker is naar kijken.

Op de wei staan ze nu niet meer, maar in de padock vaak ong 2 uur verder rijd ik anderhalfuur met hem. We gaan ook nog buiten met hem grazen dit doen we vaak min. een uur en s'avonds gaat die vaak ook nog even in de padock.

Drifter schreef:
Kim66 schreef:
Ik laat namelijk wel zien wie de baas is en als k boos op hem ben laat ik het ook merken (op een goede manier, dus niet slaan ofs).


Daar gaat het al een beetje mis, je kunt niet laten zien dat je de baas bent. Dat is toneelspelen, en hij ziet jou niet als de baas, anders zou hij meer respect hebben. Je zult een leider voor hem moeten worden, en hoe is heel lastig via internet te vertellen omdat wij jouw paard niet kennen en er niet naast staan als je met hem communiceert.

Waar werkte je aan toen je instructeur nog niet met vakantie was? Wat waren de aandachtspunten en hoe werkte je met hem?

Ik denk dat je het 'ik laat hem wel zien wie de baas is' niet te letterlijk moet nemen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-11-16 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: 3 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd en 2 foto's in link gezet zodat topic voldoet aan de regels en richtlijnen van OV

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 21:56

LibertyLucky schreef:
Komt hij wel met vriendjes in de paddock ?
Doe je grondwerk met hem
Loopt hij enkel in de stal over je heen (en ligt daar dan ook voer klaar?)of ook buiten?
Dat hij op de drafbaan hebben gelopen,zegt net dat hij automatisch geslagen is
wel door wie hij getraind is, maar wat bedoel je precies met grondwerk als ik vragen mag ik ben misschien niet zo goed met zulk soort termen? Hij staat trouwens niet met vriendjes in de paddock, want op onze stal zijn er niet echt paarden waar die goed mee overweg kan.

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 22:27

Ellebel123 schreef:
Ik heb het even doorgelezen en als het niet klopt wat ik zeg word ik graag gecorriceerd.

Ik denk dat je niet duidelijk genoeg tegenover je paard bent, je geeft niet goed je grenzen aan en bent te lief voor hem. Het is veel fijner voor je paard als je de leiding neemt, dan weet hij wat er van hem verwacht word en kan hij zich daar ook naar gaan gedragen.
Je hoeft hem niet meteen te slaan als hij niet luistert, maar als hij dwars door je heenloopt is een tikje wel op zijn plaats, hoe moet hij anders weten dat het fout gedrag is? Door hem aventoe tegen te houden en daarna hem zijn gang weer te laten gaan? Dan krijg je een onzeker paard. Corriceren is niet zielig, het is pas sneu als het paard het niet weet omdat er niet duidelijk word gedaan van wat hij wel en niet mag.
Het is niet het enige paard dat schrikt van onverwachte bewegingen, meerdere paarden doen dit en het heeft niets te maken met slaan of mishandeling. Het is een reactie, daarom is het ook belangrijk dat je rustig met paarden omgaat en niet heen en weer gaat rennen. :j
bedankt voor je reactie en zoals ik in andere reacties heb gezien denk ik idd dat ik duidelijker moet zijn en niet te lief alleen al benader je hem rustig schrikt die vaak alanog. Alleen toen die binenkwam had die niet veel vertrouwens in ons op de manier van dat we het nog op moesten bouwen, maar na een paar maanden ging dit super. Uiteindelijl wat opeens heel erg uit het niets kwam ging die heel raar doen, dus gewoon alle dingen die ik heb gezegd over het rennen ens. Hiervoor vertrouwde hij mij echt wel terwijl ik altijd alles hetzelfde heb gedaan, daarom wist ik niet of het aan duidelijkheid lag.

Voor de mensen die zeggen dat hij niet geslagen is ik zeg dit niet zomaarik weet dit zeker hij heeft op heel hoog niveau gedraaft en aardig wat gewonnen, maar hij is ook aardig wat geslagen.

Libertyluck schreef:
Ok dat is erg jammer,dat hij. Mishandeld,is
Hij zou ook echt met vriendjes,moeten staan
Zij kunnen hem evt ook regels bijbrengen

Grondwerken zoals longeren vrijheidsstrijd etc


Ik doe wel grondwerken met hem,maar dat die niet met andere paarden kan staan vind ik ook jammer maar hij is hierdoor al meerdere keren kreupel geworden en dat risico wil ik ook niet hebben.

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 22:53

Hoezo

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Re: Paard toont te weinig respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 22:58

Ik snap dat je het wilt weten maar jou het liever prive ik denk dat je ook wel snapt waarom

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 23:13

Ja de dierenarts is laatst nog geweest en alles is in orde ik ga ik ga in iedergeval echt proberen duidelijker te zijn en is kijken hoe dat gaat.

rox_en_wilvy schreef:
Nee, maar het verleden kennen helpt wel om je paard te kunnen kennen en te begrijpen! Mijn draver vind smalle doorgangen eng, doordat ik haar verleden ken snap ik haar reactie op smalle doorgangen en kan ik haar daarin helpen...

Nu je het zegt denk ik misschien dat hij smalle doorgangen ook eng vind, hij rent altijd zijn stal in en uit en ook de bak in en uit.

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 23:34

Tieneke schreef:
En wat precies doe je anders bij een paard dat bang is van smalle doorgangen omwille van een verleden en een paard dat bang is van smalle doorgangen en je weet niet waarom?

Beide paarden zal je moeten helpen en bij beide paarden gaat dat allicht op dezelfde manier moeten. Dat verleden zal weinig oplossing bieden, hooguit een verklaring waar je verder weinig mee kan.

Weet je meer over een paard als je weet wat er van kleins af aan mee is gebeurd? Ja logischerwijs, maar je moet opletten dat je niet in de val trapt van niet consequent en duidelijk aanpakken omdat het vroeger zo zielig is geweest voor hem. Want daar help je hem op termijn niet mee.

Ik heb een paard dat bijzonder uptight is, zodanig dat onze bekende instructrice zelf contact gaat opnemen met mr. Schiller wat we kunnen doen om hem hier uit te halen. En hij werd niet eens geslagen, maar zit toch met een soort droevenis en gevangenschap in zijn eigen hoofd. Maar dat wilt niet zeggen dat hij niet tegelijk uit overlevingsmechanisme de regie probeert over te nemen. En dan is het heel moeilijk als je weinig ervaring hebt met dergelijke paarden om juist te balanceren tussen zachtheid, duidelijkheid en correctie.
ik ben het met je eens

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-16 07:20

khirshanta schreef:
even om het op te sommen:
- paard toont geen respect
- geen vertrouwen
- bang om bak en stal in en uit te gaan
- 2 uur op paddock, 1,5 rijden
- kan niet met andere paarden samen

Als het niet klopt, zeg het gerust.


Kan je paard zijn energie kwijt? (even flink rennen en spelen?)
Misschien is 20 uur maximaal op stal staan niet geschikt voor hem, is er mogelijkheid hem langer buiten te zetten?

Kan niet met andere paarden: wat is jullie aanpak geweest, wat was zijn reactie, en die van andere paarden?

Wat heb je verder met hem gedaan, hoe pak je zijn (her)opvoeding aan?
(als hij iets fout doet, wat doe jij? als hij iets goed doet, wat doe jij?)

Welke dingen doe je buiten rijden en aan de hand grazen?

Wat heb je gedaan om te zorgen dat hij je zou moeten vertrouwen?

Is je paard onderzocht door tandarts/dierenarts (bij aankoop gekeurd hoop ik?)

Welke professionals had je er al bij gehaald, wat hebben zij gedaan en wat was de reactie van je paard?
(Niet met naam, maar bijv. 'een dressuur instructeur, hij/zij deed dit, mijn paard reageerde zo')

Hopelijk kunnen we tips geven, maar wij kénnen je paard niet, zien jouw omgang ermee niet. Het verschil tussen een goede correctie en een foute is soms een verschil van een seconde.

Je geeft aan ervaring te hebben, dus ik verwacht dat je weet dat het soms gevaarlijk kan zijn...


edit: iemand moet hem na zijn dravers tijd omgeschoold hebben tot rijpaard- wellicht kan die persoon je helpen?
wij hebben hem omgeschoold tot rijpaard dus daar kunnen we ook geen hulp aan vragen.

MissPippin schreef:
Niet banketstaaf bedoeld maar ik denk dat je de verkeerde keuze in ras gemaakt heb en zowiezo voorlopig niet meer op je paard moet klimmen. Het klinkt hier dat jij duidelijk niet de leider bent,ook al probeer je dit nog zo over te laten komen aan je paard. Als jij bijvoorbeeld als leider probeert over te komen maar je schouders laat hangen (al dan niet minimaal ) kan je hoog en laag springen maar zal hij je nooit serieus nemen. Enige wat je hierbij kan helpen is GOEDE begeleiding van deskundige. Als ik je een hele kort door de bocht vraag mag stellen? : waarom heb je voor een draver gekozen? Niet banketstaaf bedoeld maar wat ik zo interpreteer denk ik dat je niet weet wat je eigenlijk aangeschaft hebt. En heel grof gezegd misschien maar als je geen geld voor les hebt door geldgebrek koop dan ajb geen paard en al zeker geen draver.dravers zijn relatief goedkoop en daarom zijn ze soms erg gewild maar niet iedereen is voor een draver wegelegd. Je hebt echt goede begeleiding nodig meid. Je kan dit niet alleen oplossen. Zelf heb ik op meerdere stallen gewerkt en daar werden ze allemaal niet geslagen. Als je de naam van je paard weet kan je dit heel simpel uitzoeken. Om het gedrag de schuld te geven door te zeggen dat hij geslagen is is nogal onlogisch. Neem grondwerkles en dat ik dan meer voor jou dan voor het paard. Hij was nl goed gemanierd toen hij kwam dus is dat nu ook echt wel maar blijkbaar heb je er een die continue grenzen opzoekt en dus makkelijk de leiding overneemt als jij dit niet doet. Ik hoop dat je toch les gaat nemen en dat dit goed komt. Maar start eerst met grondwerk voor je erop gaat.en in mijn ogen had je (als je dan ondanks weinig geld toch een paard wilt) beter een fjord/tinker kunnen nenem wat tenperament betreft.

Ik heb zelf niet gezegd dat zijn gedrag komt dat die geslagen is alleen dat die geslagen is. En of zijn gedrag daardoor zou kunnen komen. Verder heb ik wel al les, maar kan er niet nog iemand bijnemen, dat wordt te duur. Verder weet ik dat dn fjord en tinker niet bij mij passen en een draver is wel geschikt. Ik denk dat de meeste mensen denken dat het allemaal iets heftiger is dan het is, maar ik vraagde dit, voor als het erger word. Verder vind ik je antwoord nergens opslaan.

tamary schreef:
Kim66 schreef:
Als je mij niet vertellen wat ik fout doe weet je ook niet zeker of het door mij komt.

Je kocht een goed opgevoed paard wat keurig deed wat je vroeg. Die gewoontes heb je niet kunnen bevestigen en zijn nu (tijdelijk) foetsie. Ja, dat komt door jouw. Het is ook een vrij bekend fenomeen als je je eerste paard koopt. Heel braaf bij de verkoper, nog steeds braaf de eerste x weken/maanden en dan begint het mis te gaan. De eerste ministapjes op dat traject heb je niet gezien en gecorrigeerd, pas zodra het overduidelijk en gevaarlijk gedrag wordt merkte je dat paard niet meer braaf was en dan is het ook door minder zelfvertrouwen/minder vertrouwen in het paard een stuk lastiger om alles weer goed te krijgen. Paard weet zeker nog hoe het moet en het zou mij niks verbazen als bv de oude stalhulp van de verkoper er zonder vinger op te tillen in 5 sec. weer alles mee kan. Paard heeft alleen geleerd dat die goede manieren bij jouw niet nodig zijn. Dat in je uppie rechtzetten is niet makkelijk, ook omdat het aan jouw houding ligt samen met het missen van die eerste teststapjes van mag dit nu toch wel.

Dat heeft die echt wel geleerd alleen nadat die 3 weken mank is geweest (in die tijd) is zijn gedrag achteruit gegaan, want bij de verkoper was die wel heel lief, maar er was geen band of vertrouwen en dit is uiteindelijk wel gekomen. En bij de verkoper rende die ook al zijn stal uit en dat hebben we hem toen afgeleerd alleen doet die t nu weer maar dan erger.

Kim66 schreef:
tamary schreef:

Je kocht een goed opgevoed paard wat keurig deed wat je vroeg. Die gewoontes heb je niet kunnen bevestigen en zijn nu (tijdelijk) foetsie. Ja, dat komt door jouw. Het is ook een vrij bekend fenomeen als je je eerste paard koopt. Heel braaf bij de verkoper, nog steeds braaf de eerste x weken/maanden en dan begint het mis te gaan. De eerste ministapjes op dat traject heb je niet gezien en gecorrigeerd, pas zodra het overduidelijk en gevaarlijk gedrag wordt merkte je dat paard niet meer braaf was en dan is het ook door minder zelfvertrouwen/minder vertrouwen in het paard een stuk lastiger om alles weer goed te krijgen. Paard weet zeker nog hoe het moet en het zou mij niks verbazen als bv de oude stalhulp van de verkoper er zonder vinger op te tillen in 5 sec. weer alles mee kan. Paard heeft alleen geleerd dat die goede manieren bij jouw niet nodig zijn. Dat in je uppie rechtzetten is niet makkelijk, ook omdat het aan jouw houding ligt samen met het missen van die eerste teststapjes van mag dit nu toch wel.

Dat heeft die echt wel geleerd alleen nadat die 3 weken mank is geweest (in die tijd) is zijn gedrag achteruit gegaan, want bij de verkoper was die wel heel lief, maar er was geen band of vertrouwen en dit is uiteindelijk wel gekomen. En bij de verkoper rende die ook al zijn stal uit en dat hebben we hem toen afgeleerd alleen doet die t nu weer maar dan erger ik wil hiermee niet zeggen dat het probleem niet bij mij ligt, maar dat dit niet klopt met wat jullie zeggen.[/quote]

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-16 08:06

cobiie schreef:
Ts, als je wilt leren zul je moeten kijken of er dingen zijn die jij anders kan doen.
Tot nu toe is ieder antwoord van je een poging naar het geven van een extern excuus.

Indien je werkelijk reeds ervaring in paarden hebt weet je dat bij dit soort problemen er geen andere oplossingen via het internet te geven zijn dan er een persoon bij halen die exact kan zien wat er speelt.
Het gaat om zulke kleine signalen, tot nu heb jij al niet aangegeven bij welke signalen het fout gaat, hoe moet een ander aangeven wat je dan wel moet dan?

Ik heb er ook al iemand bij gehaalt en met diegene erbij gaat het goed en ik bedenk geen excuus ik vraag alleen of het nog steeds zo kan zijn als ze sommige dingen weten die ik nog niet vertelt heb.

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-16 08:20

mairead schreef:
Dit wordt allemaal wel erg lastig als TS niet wil toegeven dat het probleem wel eens bij haar zelf zou kunnen liggen en als zij geen hulp van buitenaf wil inschakelen.

Bovendien vind ik het nogal een hype om te zeggen: 'mijn paard is mishandeld/geslagen'. Niet elke draver is geslagen. Sommigen zijn heel gevoelig en doen daarom hun hoofd omhoog bij te snelle bewegingen in die richting.

Bovendien zit er nog zo'n groot gebied tussen mishandelen en 'wil je dat misschien aub niet doen, lief paardje?'. En ik durf zeker te zeggen dat veel paarden hier weleens een corrigerende tik krijgen als ze te ver gaan en een voorgaande lichtere correctie negeren. Of heb ik dat mis? Dat maakt al deze paarden nog niet mishandeld.

TS; jij moet duidelijk en consequent worden voor je paard. Dat is wat anders dan gemeen worden. Ik denk alleen echt dat je hierbij hulp moet gaan vragen, want dit is gewoon lastig aan te leren aan jezelf. Als je iemand hebt die je er constant op wijst, dan leer je dit beter.
Grondwerkles lijkt me een goed begin.
Als je huidige instructeur op vakantie is, dan neem je toch gewoon (tijdelijk) een ander? Genoeg mensen hier die jou iemand kunnen aanraden in Zuid-Holland.

Verder denk ik dat de huisvesting van dit paard beter kan. 2 Uur in zijn eentje op een paddock volstaat niet. En zelfs mijn hyperdominante merrie kan samen staan met een ander zonder ongelukken; als ze maar met het juiste paard staat en ze genoeg ruimte hebben (geen postzegel paddocks dus!).

Zoals k al heb gezegd ik heb hulp van buitenaf. En als jou hyperdominate merrie wel met andere kan staat wil niet zeggen dat mijn paard dat ook kan. Ook heb ik gewoon al gezegd dat het probleem bij mezelf kan liggn. Dus het enigste nuttige wat je hebt gezegd is over het consequent zijn bedankt daarvoor, maar lees eerst derest voordat je zomaar gaat oordelen.

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-16 08:38

mairead schreef:
Werkelijk? Heb je echt een dag op de wei gezeten (ik neem aan dat je paard van de zomer op de weide in een kudde heeft gelopen) en de kudde dynamiek geobserveerd? Weet je waar jouw paard staat in de rangorde en met welke paarden hij op trok of welke hij niet moest of welke paarden hem wegjoegen? Heb je alle mogelijke combinaties met paarden geprobeerd? Eerst naast elkaar en dan evt bij elkaar?
Hoe groot zijn de paddocks daar? Heb je gezocht naar andere stallen met grotere paddocks en/of meer tijd buiten?

Ja we zijn op dit moment al verder aan het kijken, omdat ze ook maar heel kort op de wei mogen, ook is er op stal maar 1 paddock dus kan dje er niet meer dan 2 uur in de paddocken zijn idd ook niet groot. Zou het hier misschien aan kunnen liggen?

VivaLaVida schreef:
- als hij gaat rennen, achterwaarts laten lopen terug tot het punt waar hij begon te rennen
- dit herhalen tot hij normaal met je mee loopt
- veel meer buiten zetten samen met een ander paard
-les nemen

Dankjewel ga het zeker proberen, maar les heb ik al.

Kim66
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-16 09:26



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers