Pony trapt naar andere paarden

Moderators: Dyonne, Nicole288, Pistasche, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:28

Maar trappen staat niet gelijk aan dominantie, als het uit angst is heeft dominantie er dus helemaal niets mee te maken. Een onderdanig dier gaat ook slaan wanneer vluchten geen optie is in zijn/haar hoofd. En dat is met rijden precies het geval.

TS begrijp ik goed dat dit alleen is als je aan het rijden bent (of in ieder geval met haar bezig bent/haar vast hebt)?

Is het overal in de bak of voornamelijk als je aan twee kanten begrenst wordt (dus bijvoorbeeld als je op de hoefslag rijdt en aan de andere kant een paard passeert?) . Ten eerste zou ik het voor proberen te zijn, je weet dat ze slaat in bepaalde situaties en zo'n mep voel je meestal aankomen. Corrigeer voordat er echt geslagen wordt, de manier waarop ligt aan je eigen doen. Ga tegelijk ook even kritisch kijken of er ergens een bron van angst kan zijn en pak dit mee in het grondwerk.
Mijn ruin vond het toen hij jong was altijd heel spannend als hij opgesloten zat tussen de bakrand en een ander paard. Omdat hij dan nergens heen kon ging hij uithalen. Schoppen krijgt hier ALTIJD negatieve feedback, ook als het angst gerelateerd is. Dan ga ik wel aan de slag met de angst, maar schoppen is hier nooit een reactie die geaccepteerd wordt. Wel moet je ze dan een alternatief aanbieden/leren hoe ze wel met die situatie om kunnen gaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie