Pony trapt naar andere paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 00:31

in de wei zou ik het ze lekker zelf laten uitzoeken. Als hij de baas over de ander is en ze elkaar niet verwonden, lekke laten gaan.

met rijden is het eigenlijk heel simpel: laat het andere paard haar beloning voor werk worden.
Ik kan dit heel makkelijk toelichten. Je kent vast wel de situatie dat een paard vanzelf stil gaat staan bij de "koffiehoek", of sneller richting de uitgang loopt? Paarden hebben vrij snel door dat ze op die plekken niet aan het werk hoeven.

Enige wat je nodig hebt is een extra paard.
Vervolgens zet je je paard flink aan het werk, niet beetje rond draven maar gewoon echt aan de bak, hij mag best wat buiten adem komen. Eventueel veel korte wendingen/ hele kleine snelle voltes, leg veel druk op hem. Bij elke pauze zet je hem stil in de buurt van het andere paard (zo dicht mogelijk als veilig is natuurlijk).
Doordat hij dan serieus moe is zal hij graag even op adem willen komen, of willen dat je hem met rust laat. Als je dit vaak genoeg herhaalt krijgt hij vanzelf door dat het andere paard de "koffiehoek" wordt. Ik zeg vaak genoeg omdat het wellicht even kan duren. Maar doe het eens een week, heel consequent. Ik denk dat je dan al een heel ander paard in de bak hebt.


Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:16

Ts geeft zelf aan dat de merrie dominant is tegen veel paarden, niet alle maar wel sommige. Dan is ze gewoon de baas over die paarden, laat ze dat lekker zelf uitzoeken. Je zegt het zelf ook al, ze vind het andere paard wellicht bedreigend en gaat slaan. Een ondergeschikt paard zou alleen niet slaan maar weglopen.

Enige andere reden die ik kan bedenken waarom een paard veel slaat naar anderen en ondergeschikt is, is omdat het niet kan vluchten. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn.
Bv een ouder paard wat niet zo snel meer is.
Een paard wat niet kan vluchten door pijn ed
een merrie die een veulen beschermd
etc.

maarja van al die gevallen denk ik dat je dat als eigenaar ook wel door hebt.
Ik blijf er daarom bij, in de wei niet te veel mee bemoeien. Allen als je haar eruit wil halen, of met een ander paard lang haar heen gaat, dan moet ze wel nemen dat ze opzij gaat. Tijdens het rijden geld dat net zo, dan is ze in jou "kudde"en dient ze zich te gedragen. Dat kan ze natuurlijk alleen doen als ze ervan overtuigd is dat jij bepaald wat er gebeurt en dat jij er voor zorgt dat anderen zich ook gedragen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers