Paard gemeen in de omgang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Paard gemeen in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 16:52

Hey!

Zoals de titel al zegt is mijn verzorg merrie niet altijd even braaf in de omgang, sommige dagen wel hoor en is ze echt een schatje!
Maar soms heeft ze van die dagen dat je haar geen eens kan poetsen of je hebt bijna een tramp in je gezicht (oren in der nek, kont draaien, trappen etc.) zelfs als je alleen al naar der toe loopt.
Nu zegt iedereen tegen mij dat ik moet doorzetten maar soms word het gewoon echt te gevaarlijk voor mijzelf en ben ik eerlijk gezegt bang voor haar, dat ze me gewoon een trap geeft.
Boos worden/stem verheffen schiet ook niet op want dan doet ze het nog tien keer harder terug naar je.

Ik heb ook niet de mogelijkheid om haar tussen twee touwen vast te zetten, alleen op de binnen poets plaats maar daar schijnt ze best een verleden te hebben met vorige verzorgers, en word ze gewoon helemaal gek en onrustig.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Ik wil haar ook niet in de steek laten en het is niet fijn dat ik in dit soort tijden bang voor haar ben.

Alvast bedankt!

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Paard gemeen in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:55

Hier zul je professionele hulp bij moeten zoeken, iemand die veel verstand heeft van paarden en hun lichaamstaal. Horsemanship instructeur?

Heb er zelf geen ervaringen mee maar denk dat je in zulk geval het beste zo iemand te raad kunt vragen. Pas wel op jezelf, je eigen veiligheid gaat nog altijd voor het belang van het paard. Al helemaal als het niet eens je eigen paard is.

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 16:57

xBontfire schreef:
Hier zul je professionele hulp bij moeten zoeken, iemand die veel verstand heeft van paarden en hun lichaamstaal. Horsemanship instructeur?

Heb er zelf geen ervaringen mee maar denk dat je in zulk geval het beste zo iemand te raad kunt vragen. Pas wel op jezelf, je eigen veiligheid gaat nog altijd voor het belang van het paard. Al helemaal als het niet eens je eigen paard is.


Heb ik inderdaad wel eens gehoord ja, alleen probleem is dat ik niet echt iemand in de buurt ken die relatief te betalen is voor mij, ik betaal al een maandelijkse vergoeding voor haar en ik ben nog steeds student ....

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:58

Amyxxdh schreef:
Heb ik inderdaad wel eens gehoord ja, alleen probleem is dat ik niet echt iemand in de buurt ken die relatief te betalen is voor mij, ik betaal al een maandelijkse vergoeding voor haar en ik ben nog steeds student ....


Wat zegt de eigenaar van de pony ervan?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard gemeen in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:03

Is dit wanneer ze hengstig is, doet ze dit ook bij de eigenaar?

Als ze echt zo gevaarlijk is dat ze zonder waarschuwing naar je hoofd trapt is dit wel iets wat de eigenaar moet helpen oplossen.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:05

Aan de eigenaren om hulp vragen, zij kennen hun paard het best.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:07

Ik vraag me ook af wat de eigenaar zegt, of de merrie het alleen doet wanneer ze hengstig is en of ze alleen naar mensen/jou zo doet of ook naar andere paarden? Heeft de eigenaar al blokkades en dergelijke laten uitsluiten? Vertoont de merrie dit gedrag steeds bij een bepaald weertype, of bij voorbeeld wanneer ze in een omgeving is waar ze weinig vrij zicht heeft?

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:07

Dus je betaald geld om voor een paard te zorgen van iemand anders, waarvan bekend is dat die bij tijd en wijle gevaarlijk gedrag vertoond, en waar je ook bang van wordt?
Het is een hobby, en daar zou je plezier aan moeten beleven en je ontspanning uit moeten halen.

Heel snel mee stoppen dus, en op zoek gaan wel een fijn en betrouwbaar verzorgpaard/-pony. Laat de eigenaar dit maar oplossen.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:08

Lekker stoppen en een ander verzorgpaard zoeken. Geen risico's nemen.

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 17:14

Koper schreef:
Ik vraag me ook af wat de eigenaar zegt, of de merrie het alleen doet wanneer ze hengstig is en of ze alleen naar mensen/jou zo doet of ook naar andere paarden? Heeft de eigenaar al blokkades en dergelijke laten uitsluiten? Vertoont de merrie dit gedrag steeds bij een bepaald weertype, of bij voorbeeld wanneer ze in een omgeving is waar ze weinig vrij zicht heeft?


Ze laat totaal niet zien wanneer ze hengstig is dus dit durf ik niet te zeggen, meestal doet ze het alleen naar mensen. Ze doet het idd meer wanneer ze in een omgeving is waar ze weinig zicht heeft, daarom doe ik haar tot nu toe gewoon lekker buiten poetsen en opzadelen etc. (met rijden is ze overigens wel super lief naar mij en de andere verzorgster en juist niet als er andere op gaan zitten). Weertype durf ik ook niet te zeggen.

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 17:16

Roodvos schreef:
Dus je betaald geld om voor een paard te zorgen van iemand anders, waarvan bekend is dat die bij tijd en wijle gevaarlijk gedrag vertoond, en waar je ook bang van wordt?
Het is een hobby, en daar zou je plezier aan moeten beleven en je ontspanning uit moeten halen.

Heel snel mee stoppen dus, en op zoek gaan wel een fijn en betrouwbaar verzorgpaard/-pony. Laat de eigenaar dit maar oplossen.


Ja ik hoor dit van meerdere mensen, maar ben ergens wel gehecht en haar en vind ik het onwijs leuk als ze geen rot humeur heeft.
Ook met het idee in mijn achterhoofd wat er met de moeder van de merrie is gebeurd nadat zij té veel is gewisseld van bijrijders

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:19

Zou het niet een idee zijn om eens op te schrijven wat er precies gebeurt wanneer ze zo doet? Dus dat je alles in de omgeving zo veel mogelijk onthoudt en opschrijft om te kijken of je er een patroon in kunt ontdekken. Wie (mensen, paarden, andere dieren) zijn er in de buurt, waar staat ze, wat is er anders dan anders, dat soort dingen. Stel dat het gedrag wordt getriggerd door bewegende gele dingen. Ik noem maar wat. Het is dan natuurlijk ook handig om te weten of die merrie een paar dagen achter elkaar zo doet of steeds maar 1 dag.

Jij gaat natuurlijk verder niet over die merrie maar als ik de eigenaar was zou ik er een osteopaat bij halen.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:21

Ik zou er toch mee naar de eigenaar stappen als ik jou was, want klinkt alsof die alleen maar geld wil vangen voor het dier en er niks mee te maken wilt hebben verder.

Ik zou eens de DA erbij halen en een bloedje laten trekken, weet niet hoe oud het dier is maar bij ons op stal staat een merrie met Cushing die soms ook ineens lellen uitdeelt en andere dagen net een schoothondje is en er zijn wel meer dingen waar paarden heel raar van kunnen gaan doen zoals insuline resistentie.

edit; het is natuurlijk niet jou pony maar zal het toch wel eens goed aankaarten bij de eigenaar

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:23

Ga eens samen met een instructeur naar haar gedrag kijken, hoeft geeneens een speciale hormanship-instructeur te zijn. Gewoon iemand die goed is in de omgang met paarden. En voor nu: draag a.u.b. een cap, ook als je er niet op zit!!!

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 17:26

alice0cullen schreef:
Is dit wanneer ze hengstig is, doet ze dit ook bij de eigenaar?

Als ze echt zo gevaarlijk is dat ze zonder waarschuwing naar je hoofd trapt is dit wel iets wat de eigenaar moet helpen oplossen.



Ze waarschuwt wel in de zin van eerst met der kont draaien en natuurlijk der oren in der nek en als je dan niet doet wat ze wilt kan ze zomaar is trappen. Doet ze gelukkig niet al te snel maar wel als je niet goed oppast of gewoon op een domme plek gaat staan. Verder kan ik als ze een goede bui heeft gewoon avhter der lopen en alles.

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 17:29

xBontfire schreef:
Ik zou er toch mee naar de eigenaar stappen als ik jou was, want klinkt alsof die alleen maar geld wil vangen voor het dier en er niks mee te maken wilt hebben verder.

Ik zou eens de DA erbij halen en een bloedje laten trekken, weet niet hoe oud het dier is maar bij ons op stal staat een merrie met Cushing die soms ook ineens lellen uitdeelt en andere dagen net een schoothondje is en er zijn wel meer dingen waar paarden heel raar van kunnen gaan doen zoals insuline resistentie.

edit; het is natuurlijk niet jou pony maar zal het toch wel eens goed aankaarten bij de eigenaar


Meerdere mensen hebben dit vaak geprobeerd aan te kaarten maar het is een wat oudere man die allemaal maar vind alsof het niet nodig is en dat het alleen maar een paard met pit is zegmaar.
Dus dan word het toch een beetje op ons afgeschoven..
Verder kan ik zelf dierenarts kosten enzo niet erbij hebben hoe graag ik ook een oplossing zou willen hebben!....

Amyxxdh
Berichten: 63
Geregistreerd: 27-11-14

Re: Paard gemeen in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 17:29

Weet iemand anders een goede / goedkope instructeur omg. breda

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:37

Let wel op, het paard voelt jou angst. Mocht ze een keer een chagrijnige dag hebben en jij dus wat angstig bent zoals je aangeeft, kan jou angst er op dat moment voor zorgen dat het voor de merrie een trigger is om haar negatieve gedrag voort te zetten. Wees consequent en zoek goede instructie om je te helpen..

Succes!
Laatst bijgewerkt door punk143 op 10-10-16 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:38

Amyxxdh schreef:
xBontfire schreef:
Ik zou er toch mee naar de eigenaar stappen als ik jou was, want klinkt alsof die alleen maar geld wil vangen voor het dier en er niks mee te maken wilt hebben verder.

Ik zou eens de DA erbij halen en een bloedje laten trekken, weet niet hoe oud het dier is maar bij ons op stal staat een merrie met Cushing die soms ook ineens lellen uitdeelt en andere dagen net een schoothondje is en er zijn wel meer dingen waar paarden heel raar van kunnen gaan doen zoals insuline resistentie.

edit; het is natuurlijk niet jou pony maar zal het toch wel eens goed aankaarten bij de eigenaar


Meerdere mensen hebben dit vaak geprobeerd aan te kaarten maar het is een wat oudere man die allemaal maar vind alsof het niet nodig is en dat het alleen maar een paard met pit is zegmaar.
Dus dan word het toch een beetje op ons afgeschoven..
Verder kan ik zelf dierenarts kosten enzo niet erbij hebben hoe graag ik ook een oplossing zou willen hebben!....



Dan zou ik toch mijn eigen veiligheid hiervoor niet op het spel zetten, ik snap dat dit moeilijk is. Maar je wilt niet dat het een 'had ik maar ... ' tje wordt, in de zin van dat je die hoef toch een keer naar je hoofd geslingerd krijgt.

Ik wens je in ieder geval veel succes als je toch besluit nog door te zetten!

xhoppa

Berichten: 608
Geregistreerd: 12-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 00:19

Ik lees dit nu pas. Is het al beter geworden? Mijn paard heeft dit ook heel erg. Schat van een dier, maar sommige dagen kun je er beter niet in de buurt komen. Toen ik haar net had kon dit helemaal niet. Nu ik haar goed ken en zij mij laat ze me wel toe en houdt ze me erg in de gaten. Het is vaak nadat ze hengstig is geweest. Een week later. Dus het heeft erg maar haar hormonen te maken en vaak heb je bij haar ook niet door dat ze hengstig is!

Als ze bij mij zulk gedrag vertoont weet ik nu dat ze niet lekker in dr vel zit en doe ik er alleen even snel een zachte borstel overheen. Anders wordt ze gewoon echt boos. Wat ik heel goed kan begrijpen als je je niet goed voelt! En als ik dan ga rijden longeer ik haar eerst om haar spieren een beetje warm te maken. Zo leer elke keer weer wat erbij als ze zich zo gedraagd!maar boos worden heeft idd zeker geen zin, heel veel geduld en begrip wel