Paard voelt aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 21:54

Dat een paard en mens aanvoelt weten we allemaal wel.

Het verhaal gaat eigenlijk al een paar jaar terug.
Ik had toen een bijrijder die van iemand les had in grondwerk. Nu was de lesgeefster als hulp voor haar even met mijn paard bezig (was haar 2e les).
Uit het niets vroeg de lesgeefster aan mij, heb jij vaak last van je maag en darmen?
Ik had echt zoiets van "huh waar komt dit vandaan, en hoe weet jij dat".
Ik antwoordde: ja af en toe wel eens, maar wie niet.
Zij zei, je hebt meer last dan je toegeeft, maar jouw paard neemt het over van jouw. Nu had mijn paard er op dat moment ook last van.
Het was voor de da's een raadsel waar haar klachten vandaan kwamen, en niets leek te werken.
Maar goed daar wist zij niks van af, en is ook nooit over gesproken met haar.
Zij zei dat ze dat aan mijn paard voelde. Moet eerlijk zeggen dat ik niet wist wat ik ervan moest geloven.

Ik kreeg van de da een ab kuur ergens anders voor, en mijn maag/darm problemen verdwenen.
Mijn paard kreeg een kuur Algae Vitalis en was er ook vanaf.

Het rare is. Ik had 2 jaar achter elkaar in de herfst/winter er last van, mijn paard ook.
De laatste 2 winters geen last gehad, mijn paard ook niet.

Sinds begin van de week heb ik eigenlijk weer wat maag/darm klachten. En sinds gisteren mijn paardje ook weer. Ik moest eigenlijk terug denken aan wat zij zei. Want ergens lijkt het me sterk en vind het nogal zweverig klinken.

Ik zeg zelf toeval. Ik houd het bij mijn paard dat het komt omdat de weidegang is afgebouwd en de temp. best hard is gezakt.

Ik heb wel een paard die mij heel erg spiegelt.

Wie heeft dit ook wel eens gehoord of mee gemaakt (al houd ik het voor nu gewoon op toeval haha).

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:09

er was laatst een topic over iemand van wie de pony de hoofdpijn overnam.
Maar ik geloof wel dat een paard dat zou kunnen overnemen. Tenminste een paard kan de gevoelens spiegelen. Dan moet zoiets ook kunnen lijkt me.

Maar goed er zullen ook zat mensen zijn die het inderdaad op toeval gooien.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:16

Ik geloof er zeker in. Onze kwiny doet t ook.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:22

Heel apart he! Mijn paard heeft een verleden met veel kolieken en ik ook met ernstige buikpijnen. Na zoveel keer leek het wel alsof wij gelinkt waren aan elkaar, zo raar! Sommige nachten lag ik wakker van hele erge buikpijn en wist ik gewoon dat het niet goed was.. en ja hoor, volgende ochtend koliek. Echt heel vreemd, zelfs nu snap ik er nog niks van. Die hele heftige buikpijnen en ook de kolieken zijn volledig verdwenen gelukkig! Maar zodra ik die pijn nu zou voelen, sta ik meteen op stal..

Stef_Diva

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-10

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:30

Mijn paard spiegelt mij ook enorm. Heb lange tijd gedacht dat hij een maagzweer had. Hij bleeeef maar gapen/koliekerig.
Ondertussen liep ik zelf te klooien met mijn gemoedstoestand, wat overspannen en dergelijke. Ik heb mijn paard geprobeerd te behandelen maar niks hielp echt. Tot ik zelf een coachingstraject ging volgen. De klachten van mij maar ook bij mijn paard namen af. Zonder medicatie!!
Nu weet ik; gaapt mijn paard veel, dan moet ik eens goed nagaan of ik zelf te veel stress ervaar...
Dus ja! Ik geloof er zeker in dat het zo werkt...

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 23:12

Ik geloof hier wel in en vind het zeker niet zweverig overkomen.
Integendeel ik vind het mooi.

Met dieren heb ik het nooi gemerkt maar met mensen wel.
Ik neem ook pijntjes van anderen over dus waarom zou een paard dat niet hebben met zijn baasje.
Zij staan nog dichter bij de natuur dan wij mensen.

Fijn dat je het wel serieus neemt zo ben je er iig snel bij.

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:10


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:26

pas als je het hebt meegemaakt dan weet je dat het kan....er bestaat meer dan wij kunnen bevatten.
hier ook soort gelijke ervaring en heus het kan ook andersom....paard had klachten die ik dus ook kon voelen, zelfs toen het dier verkocht was en een ongeluk had gehad -O-

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:42

Ik vind het altijd een bijzonder iets, en een soort van trots op dat dit mogelijk is. Wij hebben pas 2 jaar geleden een beetje geleerd ook op die manier naar ons paard te kijken en leer steeds weer stukjes bij. Ik ben er blij mee.

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:58

Haha mijn paard neemt mensen regelmatig onder handen en weet precies wat er in die mensen afspeelt.
Zo had ik een koppel op bezoek de 1 was erg onzeker van zich zelf en de andere had moeite met vertrouwen in een ander.
De 1 was hij echt super lief en voorzichtig mee en zette werkelijk geen stap verkeerd en deed als of hij een baby op z'n rug had. De ander nam hij kei hard te grazen en deed hij juist tegen overgestelde van wat hij normaal nooit deed. Dat heeft me behoorlijk op het denken gezet en heb ik ze een aantaal vragen gesteld en beide zeiden dat klopt hoe weet je dat. Mijn antwoord was dat gaf mijn paard aan.
Ze keken me aan als of ik gek was :+

Anoniem

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:09

Ik geloof er ook in; Ik moest bij Lona altijd ontzettend oppassen om als ik onder grote stress of druk stond, niet te veel bij haar in de buurt te komen (kon dat ook niet altijd ontwijken natuurlijk, als je de enige bent die voor ze zorgde), want dan stond ze standaard binnen een paar dagen tot een week met maagklachten, kon daar echt de klok op gelijk zetten...

Anoniem

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:57

oliebol, dus dan moet ik bij mijn verzorgpaard wegblijven, want anders wordt ze ook depressief? :+
Nee zonder dollen, ik geloof er niet zo in, ik geloof meer in toeval ;)

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 12:08

Joolien wie weet _O-
Al ben ik wel van mening dat dieren heel goed je stemming aan kunnen voelen.
En de ene zal dat wel terug spiegelen en de andere niet. De ene zal zich aan je aanpassen en de andere gebruik van maken of juist niks mee doen.

Ben ik een bui met een kort lontje moet ik niet om mijn paard stappen. Geheid dat ze gaat kloten dmv gia dwars wezen.
En zo kan een stalgenote maar beter niet op haar paard stappen als ze teveel aan d'r hoofd heeft en daardoor een wat korter lontje heeft. Die weet dat haar paard giga druk word en de beentjes van de vloer durft te lichten (niet gemeen van het dier, maar vergeet dat even dat haar baasje nog op haar rug zit).

Maar als ik me bv even klote voel dat kruipt ze gelijk in m'n broekzak bij wijze van spreken.

Maar dat is anders dan dat ik hierboven bedoel.

Interessant om te lezen dat er toch meer zijn die het ervaren/meemaken

Anoniem

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:10

Ja dat ze me op die manier aanvoelt, geloof ik meteen. Maar dat is idd wat anders, dat is meer in je houding en handelingen met je paard.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:11

bij mij werkt het 2 kanten op, paard laat mijn dingen zien, maar als ik plots het gevoel krijg dat ik naar stal moet kan ik dat maar beter doen ook. Dan is er echt iets aan de hand. Laatste keer dat ik dit had moest ik met een flinke koliek met spoed naar de kliniek met paardlief, was kantje boord maar gered.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:12

Joolien schreef:
oliebol, dus dan moet ik bij mijn verzorgpaard wegblijven, want anders wordt ze ook depressief? :+
Nee zonder dollen, ik geloof er niet zo in, ik geloof meer in toeval ;)

Ik geloof ook niet dat een paard spontaan suïcidaal wordt omdat de eigenaar dat is :+ Dan zouden er wel wat meer paarden losbreken en de snelweg op lopen. Natuurlijk reageren ze op een bepaalde manier op jouw gemoedstoestand, maar dat doen mensen net zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:24

Dezelfde Lona, voelde het ook haarfijn aan als ik last van mijn hart kreeg:

(ik ben hartpatiënt geworden toen ik haar al een aantal jaar had trouwens). Ze was een hete donder en in alle opzichten niet de makkelijkste, maar zodra ik hartkloppingen kreeg, werd zij op de slag de rust zelve en bracht mij altijd veilig weer op stal. Was echt heel bijzonder, ze bewoog dan standaard haar hoofd naar mijn hart en het leek wel of dat ze rook of luisterde of wat dan ook en dan bracht ze mij echt terug, met zoveel rust en zorgzaamheid.

En ik geloof niet in god, maar heb hem toch een paar keer op mijn blote knieën bedankt, dat ze dit ook niet van mij overnam...

Zij was ook wel een ontzettend sensibel paard, misschien dat dit er ook mee te maken heeft? Zij was het enige paard waar ik dit mee heb meegemaakt.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:33

Nouja ik zat van de week op mijn 3-jarige hengst in een behoorlijk frisse bui toen ik ineens verschrikkelijke steken kreeg. Hij ging gelijk stilstaan. Voelt hij dan dat ik steken heb? Nee. Hij zal heus merken dat er wat met mij was, omdat je dan onbewust enorm gaat spannen en dat voelen ze. Mijn merrie zal bijvoorbeeld ook nooit drammen als ik in een mindere bui ben, maar ze gaat zich echt niet ineens ook poedersuiker voelen.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:23

Dat paarden reageren op je gemoedstoestand geloof ik zeker!
Zo heb ik stage gelopen op een manege voor mensen met een beperking. Hier reed een jongen (meervoudig gehandicapt) met zware epilepsie die altijd op een pony reed die bekend stond als lastig (jongen reed met 2 begeleiders), maar zodra de jongen een epileptische aanval kreeg, ging de pony stok stijf stil staan tot de jongen van haar rug was gehaald.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:29

Ik denk dat paarden meer aanvoelen dan wij soms denken. Die van mij voelde dat ook altijd haarfijn aan, of dat ook fysiek een overlap had ben ik nooit zo bewust mee bezig geweest, maar zo gek vind ik het niet. We zijn tenslotte zelf ook maar dieren, zo gek vind ik het niet :n.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:34

Mijn pony is sinds ik met de sulky weg ga ipv de grote kar veel relaxter tijdens ons ritje. Ik denk dat ie mijn angst om eraf te vallen voelde bij onze grote kar (daar heb ik nu inmiddels twee keer naast gelegen). En bij mij sulky weet ik dat ik er niet af kan vallen en dat geeft een stukje gemoedsrust. Hij ging zelfs lekker op rust staan tijdens het wachten en dat heeft hij in die 9 jaar dat ik hem heb nog nooit zichtbaar gedaan. Ook gedraagt hij zich als ik men heel anders dan wanneer mijn vriendin met hem mende, daar was ie altijd druk bij. Zij is qua gedrag dan ook drukker dan mij. Bijna alle paarden weten hoe ze zich moeten ontspannen bij mij, terwijl ze bij anderen vaak veel drukker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:43

Joolien schreef:
oliebol, dus dan moet ik bij mijn verzorgpaard wegblijven, want anders wordt ze ook depressief? :+
Nee zonder dollen, ik geloof er niet zo in, ik geloof meer in toeval ;)


:D
Ik denk ook dat er hier twee dingen door elkaar gehaald worden: A) het paard voelt aan dat zijn baasje problemen heeft, en B) het paard slokt die problemen vervolgens helemaal op en gaat ze in zijn eigen lichaam stoppen zodat hij jouw problemen kan spiegelen.

Ik geloof in A, niet in B. Daarvoor zijn alle paarden die ik gekend heb toch echt teveel zichzelf en spiegelen ze toch echt vooral hun eigen karakter, problemen en leven.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:48

Hier ook een twijfelachtig idee over spanning bij mij en maagklachten bij m'n jonge paard. Zelf nooit de link gelegd, maar vorige week kon een vrouw hem volledig omschrijven zoals hij is aan hand van 1 foto. Het klopte gewoon echt! Zij gaf aan dat wanneer ik spanning heb, hij maagklachten laat zien (van de stress) en dus ook af en toe koliekerig is en veel gaapt. Het is heel typisch, want op dit moment zit ik weer beter in m'n vel en is hij ook weer rustig.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:57

Ik geloof hier zéker wel in :j

Hier ook een paard en baasje met hoofdpijn.
Bij interesse kun je altijd een PB sturen, maar is een beetje een lang verhaal voor in dit topic :D

Iser

Berichten: 101
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Dreischor

Re: Paard voelt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:06

Ik verkouden, paard ook! Ook ik geloof