Pony trapt naar andere paarden

Moderators: Nicole288, Coby, Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

anss89

Pony trapt naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 16:32

Mijn kleine B pony (merrie) staat 24/7 in paddock paradise met 4 andere shets. Wat helemaal geen probleem is. Andere paarden/pony's daarentegen zijn wel een probleem. Zodra ze al in de buurt komen (meer dan paardlengte afstand) draait ze haar kont om te trappen. Het is een zeer dominante merrie, maar in haar groep niet de hoogste maar ook zeker niet de laagste in rang. Ik waarschuw iedereen altijd met rijden en passeren, want ze mag dan klein zijn, ze haalt behoorlijk uit met twee achterbenen. Is hier iets aan te doen? Ik doe al veel grondwerk ed, het gaat puur om het rijden ed in een bak met meerdere paarden. De poetsplaats (geen aparte ruimtes) is dus ook een probleem. Te dicht erop, dus ik kan daar niet staan zonder dat ze problemen veroorzaakt. Iemand een tip voor goede oefeningen oid?

anss89

Re: Pony trapt naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-16 20:51

Bedankt voor jullie reacties! De reden dat ik denk dat het deels komt doordat ze dominant is, komt doordat ze op mijn vorige stal echt een 'terrorpony' was naar anderen. Sinds ze met een groepje shetlanders staat is dit gelukkig verdwenen (binnen de groep). Op mijn vorige stal was het zelfs zo erg dat ze andere merries domineerde door erop te springen. Het gaat dus inderdaad om situaties dat ik met haar bezig ben (rijden, vastzetten ed). Ik voel het vaak wel aankomen, maar ik heb geen idee hoe dit te corrigeren. Vooral met rijden vind ik dit erg lastig. Soms zit er best wel wat afstand tussen maar ze draait al snel haar lichaam/kont als waarschuwing en haalt daarna uit. En helaas niemand die z'n paard ter beschikking stelt om te oefenen, wat ik wel snap:-) maar ik ben vooral bang dat het een keer mis gaat en dat ze een pony/paard kreupel trapt of de ruiter raakt.

anss89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-16 18:38

H_teun schreef:
Anss89

Gaat het nu inmiddels alweer wat beter?

Ja gelukkig wel! Ik waarschuw in ieder geval altijd even voor haar losse achterbeentjes, maar ik merk vooral wanneer ik echt met haar aan het werk ben dat ze op mij let en veel minder op het paard wat passeert. Ik moet vermijden dat ze inderdaad afgeleid raakt (stilstaan of oid kan dus niet haha). Maar het gaat echt beter!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie