Paard freezed, wat te doen?

Moderators: Dyonne, Nicole288, Pistasche, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NikkiDeKerf

Re: Paard freezed, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:03

Lastig probleem! Bij een paard wat zo introvert is, zou ik zoeken naar iets wat motiveert zonder al teveel druk, omdat ze daar juist (in mijn ervaring) op termijn nog meer van kunnen dichtklappen. Als hij in de 'freeze' komt, wat gebeurt er dan als je wacht? Beetje afhankelijk van je geduld natuurlijk, maar als je bij wijs van spreke daar een half uur staat, blijft hij non stop in een 'freeze' staan, afgesloten? Of ontspant hij, uiteindelijk, iets meer? Ik denk dat de aanpak natuurlijk ook weer heel erg verschilt per paard, maar hier dingen waar ik aan zou denken...

Ik ben zelf iemand zonder haast, rij-ambitie en hele grote doelen (tragisch om over jezelf te bekennen :') ) dus voor mij is het volgende makkelijk gezegd hoor, dat weet ik, maar: ik zou kleine stapjes maken, dus nog eerder proberen het signaal op te pakken. De wei uitlopen en voor het mis gaat al stoppen op een 'veilige' plek, daar een kriebelsessie doen of iets anders 'leuks', wachtend op ontspanning- en weer terugzetten. Zo steeds verder uitbouwen, en kijken naar andere motivators dan druk: is het een paard dat je gelukkig maakt met kroelen, dan kroelen - is het een paard dat goed reageert op voedsel, dan voedsel. En dan al voor hij volledig in de 'freeze' modus staat natuurlijk.

Je zou natuurlijk kunnen zoeken naar iets wat hem motiveert in de vorm van een 'opdrachtje' wat hij tijdens of na het 'freeze'moment misschien nog kan doen, waardoor hij weer wat bij jou komt en weer wat landt. Niet zo zeer in de vorm van een rukje en een pasje op zij, maar misschien een opdracht (zonder fysieke druk), iets heel simpels wat je hem aanleert. Je hand aanraken (targetten) op commando, of iets wat je oefent, waardoor hij weer even met zijn hoofd bij jou komt te zitten.
Een minder langdradige aanpak (met iets meer druk, maar nog steeds subtiel) is misschien om te leren het hoofd omlaag te brengen op lichte druk van het halster. Wanneer hij zich zo afsluit kun je dat eventueel doen en kijken of het ontspanning brengt, voor je doorloopt.

Ik maak graag foto's van paarden (en hun mensen). Soms gewoon zoals jullie zijn, soms sprookjesachtig, soms een kunstfoto van je paard voor aan de muur. Maar altijd met liefde!

NikkiDeKerf

Re: Paard freezed, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:54

Ja ik vind het zelf ook het prettigste :D Duurt soms wat langer, maar dat geldt dan ook weer voor het resultaat in mijn ervaring, dat is ook langduriger.

Ik zou het aanleren van hoofdlaag zelf het liefste vooraf aanleren met lichte druk, zodat je wellicht dat in zo'n situatie kan toepassen. Maar het allerbeste lijkt mij iets zonder fysieke druk, bij een paard dat zich afsluit, zodat hij ook meer op eigen initiatief (op verzoek van jou) leert eruit te komen :)

Ik maak graag foto's van paarden (en hun mensen). Soms gewoon zoals jullie zijn, soms sprookjesachtig, soms een kunstfoto van je paard voor aan de muur. Maar altijd met liefde!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie