Paard freezed, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Paard freezed, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 18:08

Hallo Bokkers

Dit wordt een vrij uitgebreid verhaal, alvast bedankt voor het doorlezen. Het gaat om mijn 9-jarige leasepaard die ik nu een jaar rijd. Ik weet helaas niks van zijn voorgeschiedenis.

Mijn probleem is als volgt: sinds augustus sluit mijn paard zich af op bepaalde plekken. Als ik hem uit de wei haal moeten we een fietspad over, hier gaat hij steeds stilstaan en is dan helemaal afgesloten. Eerst kreeg ik hem met 1 rukje of 1 schuine pas mee maar het probleem werd steeds erger zodat ik nu soms een half uur bezig ben met naar de stal lopen. Een paar feitjes op een rij:

* van stalling verhuisd in mei, 6 weken heeft het geduurd voor hij een beetje gekalmeerd en gewend was
* ik kom zo goed als elke dag en doe afwisselend werk; grondwerk dressuur springen buitenrit wandelen of niks.
* spanning uit zich bij hem bij andere dingen meestal in een klein sprongetje opzij en daarna weer door alsof er niks aan de hand is
* onder het zadel is er niks aan de hand. Hij vind het werk leuk en ook met grondwerken en op andere plekken op het erf loopt hij gewoon mee.
* osteopaat is vorige week geweest. Geen bijzonderheden
* hoefsmid en tandarts komen regelmatig en alles lijkt in orde. Geen reden om aan te nemen dat het probleem fysiek is
* op de vorige stal (dus voor mei) stond hij af en toe stil op 1 plek maar was altijd snel weer te corrigeren.
* hij staat 24/7 op de wei en krijgt pavo natures best. Hij ziet er goed uit en is mooi op gewicht
*aan de hand kan ik gewoon door het bos of langs de weg, er zijn echter een paar plekken op het erf waar hij steeds stil gaat staan en echt van de wereld is.

Ik heb met Mijn instructrice aan dit probleem gewerkt zowel aan de hand als onder het zadel. Onder het zadel kon ik hem sneller uit de freeze halen en kon ik hem beter corrigeren. Aan de hand is het gedrag veel extremer. Ik los het nu op door telkens hem schuin te trekken en bij de minste beweging mijn kant op het touw te laten vieren en hem te belonen.

Ik ben vast nog van alles vergeten maar vraag gerust raak! Ik heb niks aan reacties als sla hem maar eens goed oid het is een ontzettend gevoelig en introvert paard en dat gaat echt niet helpen. Wat zoek ik dan wel?

*tips mbt supplementen/bach bloesem
*tips mbt verhuizingen bij paarden en de invloed op gedrag
*vergelijkbare verhalen en hoe jullie dat hebben opgelost
* iemand die bijv een filmpje wil bekijken van het gedrag en mij meer kan vertellen

Bedankt!!

Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers


Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Paard freezed, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 19:32

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb al filmpjes maar omdat het nu nog heftiger is ga ik morgen vragen of mn instructrice nog even wil filmen. Ik ga ook even kijken naar het supplement dat je aanraadt Hilary!

Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 15:16

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ga straks het filmpje van joolien eens goed bekijken en ook de de strezz van phytonics heb ik besteld. Wat ik overigens wel doe is het kloppen op de hoeven en benen afstrijken, om hem een beetje in het hier in nu te krijgen. Ook de tips van Nicky neem ik dan zeker mee, al staat hij in freeze vaak al wat laag met zn hoofd. Hij sluit zich helemaal af en lijkt voor het ongeoefende oog zelfs ontspannen (hanglipje).

Ik ga vanavond filmen!

Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Paard freezed, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 20:44

Klopt corelli, het gedrag is begonnen halverwege augustus na 2 weken afwezig ivm vakantie!

Zouden degene die de filmpjes willen bekijken een pb willen doen met een 06-nr?

Ik ben vandaag met de les veel met grondwerk bezig geweest. Wat ons opviel was dat hij na een paar passen achterwaarts ook weer even freezed. Dit doet hij onder het zadel niet.

Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Paard freezed, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 22:29

Bedankt voor al jullie tips! Heb er een hoop gehad. Ben net begonnen met strezz (zit ook magnesium in) bij te geven en ook veel bezig met focus op de achterhand verplaatsen ipv zijn voorhand (die wat op slot gaat, bijna al het gewicht op de voorkant). Dit gaat al heel goed! Verder zijn we veel bezig met gymnastiseren zowel aan de hand als onder het zadel. Hopelijk blijft deze lijn voortzetten en doet de magnesium ook wat voor hem!

Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker