boerenpaard hengst op transport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boerpaard
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-15

boerenpaard hengst op transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 08:03

ons boerenpaard een hengst sloeg gisteren bij laden op de aanhangertrailer
de stang eruit en de hele klep. bijna 1 persoon dood. gelukkig alleen zware kneuzingen aan persoons been.
de hengst is 6 jaar geleden voor laatst in trailer gegaan. toen geen enkel probleem.
nu 6 jaar later heb ik hem na oefening en voer etc in de kar gekregen. echter schrok gisteren van de klep stang te sluiten . en toen sloeg die door

moet de merrie ook een ouder boerenpaard misschien eerst vervoerd worden. of eerst de hengst
ik wil hem nu met 13 jaar met spoed laten ruinen. en dan ivm de verhuizing nog een keer proberen. en de hengst misschien versuft maken in overleg met een dierenarts

eerst de merrie uit het weiland halen is geen optie. deze hengst loopt dwars door prikkeldraad en stroom
dat al eens gebeurd

wie kan ons helpen ... is er iemand die alles weet van hengsten transport
en of is het paard misschien wel gevaarlijk geworden ....graag berichten om het goed op te lossen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110674
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: boerenpaard hengst op transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:08

Poeh, moeilijk! Het is geen dier dat je even met een duwtje tegen houd. Als ze gaan, dan gaan ze ook echt.
Is er geen vrachtwagen beschikbaar?

Utixo

Berichten: 6577
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:08

Een transportbedrijf laten komen met degelijk materiaal (vrachtwagen) en een spuitje erin. Veiligheid gaat voor! In principe moeten ook deze paarden zich weten te gedragen, maar de ellende is dat bij een klap,deze wat harder aankomt dan bij een wat fijner gebouwd paard.

Marleen_vA

Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:10

Arts vinden die op lokatie een oudere hengst durft te castreren?

boerpaard
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-15

Re: boerenpaard hengst op transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 08:17

wij hebben een arts die ook wilde dieren doet. we gaan morgen vragen om hem te verdoven en te castreren. het is moeilijk te verdoven in de ader van dicht bij . zeker bij een echte hengst.
maar paarden in de natuur uitgezet worden ook gevangen dus ik zou wel willen weten wie weet hoe ze dat doen en of iemand contacten heeft met dat soort paarden

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:21

Heb je geen paardenhandelaar met vrachtwagen in de buurt?
Die kan je vast helpen en heeft veel ervaring met allerhande paarden te vervoeren.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:22

Marleen_vA schreef:
Arts vinden die op lokatie een oudere hengst durft te castreren?


Geen kwestie van durfen, zijn er zat die het doen. Alle 3 onze oudere hengsten zijn in de binnenbak gecastreerd. De "jongste" was destijds 9, de oudste was +15

boerpaard
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-15

Re: boerenpaard hengst op transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 08:28

paarden handelaren zijn weer hard. werken met prikstokken. dat heb ik al eens meegemaakt en de hengsten worden zeer agressief . dus nee...wij houden van paarden . echter is de vraag nu .... hoe gevaarlijk is de hengst voor ons nu...en is het nog op te lossen . het paard en wel vriendelijk. maar loopt al 13 jaar in een roedel met 2 merries. en nu moeten we verhuizen . en dus gaan ze mee

8nnemiek

Berichten: 43396
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: boerenpaard hengst op transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:39

Maar dat gedrag ligt niet aan het hengst zijn, maar aan het gebrek aan opvoeding/training, dus ik betwijfel of je dat door te castreren eruit krijgt.
Ik zou een grote paardenvrachtwagen laten komen van een vervoersbedrijf en de merrie en hengst samen er op zetten, gesedeerd, met een paar schotten er tussen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: boerenpaard hengst op transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:40

Waarom kan de hengst niet van dichtbij verdoofd worden?

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:46

Dit heeft toch niets met zijn hengst zijn te maken? Hier gaat castratie echt niets aan veranderen. En waarom zou een goede arts geen sedatie kunnen geven in een ader omdat hij hengst is? Dat heeft dan meer te maken met het gedrag van het paard wat niet goed in de hand is (geweest).
Wordt er wel iets met de paarden gedaan? Komen ze normaal wel in de hand? Dan weet je zelf of het paard gevaarlijk is.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: boerenpaard hengst op transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:52

Maar een sedator hoeft niet in de ader.
Dat mag musculair.
Ofwel in de spier. Voorkeur bil.
Met een verdoofpistool is dat wel haalbaar.

Hoeft zeler niet aan hengstengedrag te liggen
Eerder indd aan opvoeding.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:52

boerpaard schreef:
wij hebben een arts die ook wilde dieren doet. we gaan morgen vragen om hem te verdoven en te castreren. het is moeilijk te verdoven in de ader van dicht bij . zeker bij een echte hengst.
maar paarden in de natuur uitgezet worden ook gevangen dus ik zou wel willen weten wie weet hoe ze dat doen en of iemand contacten heeft met dat soort paarden

Wilde paarden worden opgesloten met dranghekken en er dan gewoon ingejaagd en dat levert wel degelijk grote stress op. Dat werkt eigenlijk ook alleen de eerste keer, want daarna kennen ze het geintje.
Althans, dat is mijn ervaring.

Ik zou voor de vrachtwagen en verdoving gaan ofwel voor een castratie op locatie.
Succes!

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:53

boerpaard schreef:
paarden handelaren zijn weer hard. werken met prikstokken. dat heb ik al eens meegemaakt en de hengsten worden zeer agressief . dus nee...wij houden van paarden . echter is de vraag nu .... hoe gevaarlijk is de hengst voor ons nu...en is het nog op te lossen . het paard en wel vriendelijk. maar loopt al 13 jaar in een roedel met 2 merries. en nu moeten we verhuizen . en dus gaan ze mee


Sorry maar dan weet ik niet welke handelaren jij kent, ik ken er genoeg en die doen dit echt niet.

Hoe mak is het paard normaal? Ik begrijp uit het verhaal dat hij niet heel mak is.

Ik heb jaren lang met hengsten gewerkt en gereden en als je ze goed opvoed en consequent bent dan kom je een heel eind, dit geld hetzelfde met merrie's want die kunnen er soms ook wat van.
Ik kon zelfs met een dekhengst die 4x per week dekte gewoon op concours in de vrachtwagen en hij stond dan naast een merrie zonder tussenschot, no problemo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:53

Ik betwijfel ook zeer sterk of je dit met een castratie oplost.

Heb genoeg ervaring met Trekpaarden en trailers, goede en slechte. :x
Maar ik vind het wel erg gevaarlijk klinken.
Heb je van tevoren geoefend met iets achter zijn kont langs?
Want 6 jaar is natuurlijk een hele lange tijd om niets te doen.
Ik denk dat je meer voorbereidingen moet treffen.

Alle paarden, zeker die van 1000+ kilo, hebben een degelijke opvoeding nodig.
Een Shet kan al gevaarlijk zijn als deze die niet heeft gekregen, maar een [ras]... die kan je letterlijk doden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 08:58

Gezien woordkeuze zou ik gokken dat TS in Zuid Afrika zit. Welkom op Bokt in elk geval.

Grootste probleem zal formaat dier zijn in combinatie met weinig aan trailer /vervoer gewend. Een lichte sedatie lijkt mij niet verkeerd, is er niet een product dat over wat voer kan worden toegediend?

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:19

Wij hebben een zelfde probleem gehad met een trekpaard hengst was ook niet opgevoed en echt gevaarlijk daardoor. Hij is hier bij ons thuis geruind. De verdoving heeft de VA in de stal via het raam gegeven voor de veiligheid hij zelf stond vast. Na zijn castratie was hij heel lief en rustig geworden en hebben we hem kunnen opvoeden zo als het hoort.

boerpaard
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 09:49

het opvoeden is redelijk goed ,
hij loopt met ons mee aan halster in de bak, hij is alleen schrikkerig altijd al geweest
en gaat ook wel de trailer in voor het voer, maar mogelijk te weinig geoefend met het sluiten van de stang
en dat had met een koord geoefend moeten zijn idem als het voorbereiden dat je doet voor een zadel op te leggen kortom,,,,,,,probleem is dus het schrikken van de stang achter de kont en het niet willen verlaten van de merrie,,,,,,we zouden de merrie kunnen weghalen maar dan kan die door de omheining lopen
ondanks de stroom erop

we gaan hem eerst nu ruinen en verdoven inderdaad ook in de stal op afstand
er mogen geen doden vallen

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:51

boerpaard schreef:
paarden handelaren zijn weer hard. werken met prikstokken. dat heb ik al eens meegemaakt en de hengsten worden zeer agressief . dus nee...wij houden van paarden . echter is de vraag nu .... hoe gevaarlijk is de hengst voor ons nu...en is het nog op te lossen . het paard en wel vriendelijk. maar loopt al 13 jaar in een roedel met 2 merries. en nu moeten we verhuizen . en dus gaan ze mee


Dit tikt even bij mij tegen het zere been. Geen een van de handelaren die ik ken heeft prikstokken. Ikzelf werk zelfs voor eentje. Nog nooit zon ding gezien.
Maar dat ten zijde.

Jouw probleem klinkt mij in de oren als een opvoedkundig probleem ipv hengst zijnde. Mijn vader handelde(ja die was ook handelaar) vroeger ook en we hadden altijd een paar trekpaarden aan huis staan waaronder hengsten. Deze waren aangekocht of zelf opgevoed maar allemaal schatten van beesten. Maar dat kwam door de opvoeding die ze kregen die zeer consuquent was. De meeste konden we gewoon met een draadje tussen bij de merries zetten, rijden in de bak met andere paarden en als ik op buitenrit was merkte niemand ook niet dat deze hengst was.

Trailer laden kan voor sommige trekpaarden lastig zijn want die dingen zijn vaak gemaakt voor een elegante warmbloed en niet voor zon tank van een koudbloed. Die ruimte is een stuk krapper voor hun. De meeste mensen vinden het ook niet fijn in zon krappe ruimte te zitten en dan beweegt het ook nog eens veel!

Maar dit is ook een kwestie van oefenen oefenen en oefenen. Als een paard 6jaar in het land heeft gestaan zou ik ook zoiets hebben van dikke poep dat ga ik niet doen. Zoiets moet je rustig opbouwen.

Dan jou casteratie casus. Ik denk dat casteren niet veel meer zou helpen op deze leeftijd. Misschien dat ie iets rustiger word maar over het algemeen is mijn ervaring dat het verder niets veranderd. Maar goede begeleiding en veelvuldig in de hand nemen zal denk ik meer helpen om zijn gedrag te verbeteren

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:33

Onze dierenarts castreerde op lokatie dat schilt zeker met een trekpaard en dat was destijds ook een hengst en ook al aardig op leeftijd.
Thuis zijn ze zich zelf, ontspannen en hebben ze geen stress.Ze voelen echt wel aan dat er iets staat te gebeuren hoe was je zelf en hoe waren de helpers en zijn die er ook bij als je oefent voor de veewagen en ging toen ook de klep dicht?
Stress is ook niet goed als het paard narcose gaat krijgen, laat hem helpen in zijn eigen omgeving.
dat maakt echt verschil ook voor jezelf!

En gebruik geen veeprikker, dan heb je echt gedonder een echte handelaar weet dat ook en daarom worden ze zelden gebruikt juist om die veiligheid!

mbt verhuizen is het paard verkeersmak? zo ja is het een optie om er naar toe te rijden of wandelen met dat paard en zijn vriendinnen? of minimaal een ander betrouwbaar paard?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:57

kwita schreef:
mbt verhuizen is het paard verkeersmak? zo ja is het een optie om er naar toe te rijden of wandelen met dat paard en zijn vriendinnen? of minimaal een ander betrouwbaar paard?

Als TS in het buitenland (Zuid Afrika?) zit zal dat verhuizen wel iets meer dan een 'uurtje' wandelen zijn. Eerder iets van twee weken of zo :P

Anoniem

Re: boerenpaard hengst op transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:06

Ik zie TS nergens zeggen of bevestigen dat hij in Zuid Afrika zit. :o
Kan het ook niet uit de tekst opmaken als ik eerlijk ben.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: boerenpaard hengst op transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:09

Is ook voor mij een gok hoor, maar "boerpaard", "wilde dieren", "prikstok" en gewoon de manier van schrijven doet mij niet meteen aan de Friese weiden of zelfs Limburgse heuvels denken ;)

@Boerpaard, help onze (mijn) nieuwsgierigheid uit de brand, waar zit je ?

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: boerenpaard hengst op transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:00

Nog los van zijn hengst zijn klinkt het alsof wat meer in handen komen en wat meer opvoeding hier vooral belangrijk zijn. Als jij vreest dat het dier misschien te gevaarlijk is geworden kan het niet anders zijn dan dat het dier dat merkt. Waar woon je? Wie weet hebben mensen hier wat goede tips of kennen ze lesgevers om jullie beide te helpen.

Anoniem

Re: boerenpaard hengst op transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:23

Haha, ja daar heb je weer gelijk in!
Ik ben nu ook wel heel benieuwd. :j