Help! Dominant gedrag shetlander! Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Help! Dominant gedrag shetlander! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:30

Wat hierboven als tip gegeven word zou ik absoluut niet doen... Hengsten ketting en goed ruk geven kan ook angst veroorzaken en pijn aan het bit. De pony is tenslotte 3 jaar...

Als ze door wilt lopen of jouw omver wilt lopen, goed terug duwen naar de plek waar JIJ haar wilt, en minimaal waar ze vandaan kwam.

Staat ze 2 meter van je af, komt ze naar je toe en loopt je pardoes omver, dan 3 meter terug. Laat een pony nooit voor je lopen, niet alleen gevaarlijk omdat ze naar achteren kunnen trappen maar ook omdat je dan helemaal geen controle hebt. Leer haar dat ze naast je moet lopen. Probeer oefeningen in de bak te doen of waar je dat kan en loop naast haar en maak rondjes hoeken etc afwisseling, dan moet ze zich meer op jouw concentreren en heeft ze minder tijd om op andere dingen te letten. Probeer iemand eventueel te vinden die stevig in de schoenen staat en je hierbij kan helpen

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje


Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:36

Touwhalster zou ik ook niet gebruiken, vind ik voor dit soort dingen ook zeker niet geschikt...een bit met ketting ook zeker niet...

Las het inderdaad, 3 jaar was ze al bij TS :) las dat gedeelte verkeerd.

TS hoe reageer je verder als ze wat doet wat niet mag? Krijgt ze dan wel een correctie ?

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Help! Dominant gedrag shetlander! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:40

Ik zou zelf niet met haar op straat gaan als ze nu al niet luistert...Kan zelfs ook gevaarlijk zijn. Als ze geen respect voor je heeft en je loopt op straat en er rijden auto's langs zou ik te groot risico vinden als ze nu al met je wegloopt..

Ik zou kijken of je iemand hebt die je kan helpen, sterk in de schoenen staat en je kan laten zien hoe en wat. Een zweep is eventueel wel te doen, verlengstuk en mocht ze happen of willen trappen kan je gelijk, hoe bot ook, een tik geven en nee roepen.

Heb je ook een bak of iets waar je in kan oefenen?

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje


Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Help! Dominant gedrag shetlander! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:44

Doet ze dit overigens ook bij je ouders ? Je hebt het wel over ook bij andere mensen, maar kunnen je ouders wel gewoon met haar lopen en luistert ze dan wel ?

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Help! Dominant gedrag shetlander! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:53

Ik zou gewoon lokken met snoepjes. Let op lokken, niet geven. Hoe hard ook dat mag klinken. Bakje of zakje met snoepjes geluid maken. Als ze komt halster om en gewoon je ding doen, dus poetsen hoefjes en eventueel oefeningen. Bij doe oefeningen voor vrijheidsdressuur kan je wel weer snoepjes geven. De meeste paardjes en pony's vinden dit ook hartstikke leuk.

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Help! Dominant gedrag shetlander! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:00

Als je t snoepje direct geeft zijn ze zo weg, dan weten ze dat ze een snoepje krijgen en mag je vervolgend alsnog erachter aan rennen...en dat wil TS niet.

Ja als je halster om hebt en ze uit de weide is wat geven zou kunnen,maar zou niet gelijk wat geven en erna proberen t halster om te doen, pony's zijn niet gek !

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:07

Niet iedereen vind het logisch, en niet iedereen hun paardje doet dat wel.

TS heeft al duidelijk problemen met de pony dat die niet wilt luisteren en geen respect heeft voor haar eigenaar... dan is eerst t snoepje geven en dan halster om doen niet zo slim. Als ze die routine kennen dan is het snoepje pakken snel weg rennen/duiken voor t halster :)

T feit dat je aangeeft dat ze dramt als je wat hebt voor haar, laat al zien hoe weinig respect ze voor jouw heeft... bijten stalken duwen etc is echt not done !

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:23

Ik kan heel goed lezen hoor, je zegt eerst in die zin : "Ik geef ze wat en neem ze rustig mee. " staat niet ik doe het halster om en geef ze dan wat.

Zulk gedrag is ook meestal wel in de hand gewerkt, daarom vraag ik me ook af als je iemand misschien volwassenen of iemand die er meer mee kan misschien bij kan halen, om te zien of die het dan nog doet. Of eventueel om te zien hoe diegene het aanpakt. Als je (TS) de ene keer meer toelaat als de andere keer nemen ze je niet erg serieus omdat ze weten dat er geen consequentheid is.

Ik heb zelf ook nooit problemen gehad met mijn pony, of verzorgpaarden. Maar het was wel altijd nee is nee. Was het gisteren nee, is het vandaag en morgen ook nee.

Enkele jaren terug had iemand nog een probleem met een draver, stond in de weide met andere pony's die ik verzorgde. (verzorgde er 1 maar deed de andere er ook altijd bij). één meisje kwam ook onzeker over naar het paard, en t paard voelde dat en nam daar mooi gebruik van. T paard hoefde zich de kont maar te keren naar t meisje en t meisje denkt laat maar..voor ik een trap krijg. De draver was op een gegeven moment ook deels gewoon gevaarlijk naar haar toe...gericht trappen en happen etc. Ik heb destijds de draver even laten zien dat dit bij mij niet werkte, en kon gewoon haar halster om doen en mee nemen. Maar ook dit was in de hand gewerkt, zo hoefde de draver heerlijk niet te werken en kon de hele dag lekker op t land rond lopen en gras eten. Als dit nu bij de shet niet aangepakt word, heb je best kans dat het alleen maar erger en erger word...

Ik zou eens zien of je iets op bokt markt kan zetten, of iemand ervaring heeft met dominantie en je hierbij zou willen helpen.

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Help! Dominant gedrag shetlander! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:03

TS hebben je ouders ook geen ervaring met (jonge) pony's? Anders kunnen die je misschien helpen?

Vaak is er wel wat aan te doen hoor ongeacht de leeftijd, al was ze 20. Vind het al super dat je hulp wilt zoeken !

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers