Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 23:02

Vlak in de buurt waar ik langs rij is het paard op hol geslagen. Iemand heeft een kleine plastic kastje met zonnepaneel er op in de tuin gezet. Ik heb de mensen gevraagd wat voor apparaat dat is. Zij zeggen dat het tegen dieren is? Het werkt met geluiden en daardoor gaan dieren zoals honden of katten uit hun tuin vandaan. Het is een grillig geluid en het doet mij als mens veel pijn aan mijn oren. Het apparaat werkt met hoogfrequent en ultrasoon geluid. Zij hebben de advertentie laten zien van het toestel. Het gaat om de Tuinwachter. Overigens worden paarden niet in de handleiding genoemd?

Het apparaat ziet er zo uit:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door vragen op 19-07-14 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mikey_
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: midden in 't Groene Hart

Re: Paard op hol door een piepende apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:07

en wat is je doel met dit topic? Heb je een vraag? Of een mededeling? wil je reacties/meningen/ervaringen van anderen?

michiemuis

Berichten: 306
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:08

ik denk dat als het voor jezelf al geen aangenaam geluid is en het bedoelt is om katten en honden weg te houden, dat een paard ook flink last van het geluidje kan hebben. Bij onze paarden staat er ook zo iets in de buurt en met ons jonge paard kom ik er echt niet in de buurt of er langs, hij flipt. Mijn ervaren paarden worden wat sjaggie of terughoudend als ik er langs kom. Dus ik kan het me wel voorstellen

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Paard op hol door een piepende apparaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:09

Paarden horen 20x keer beter dan mensen en IK vind het al een vreselijk irritant geluid. Doet me pijn in de oren. Dus kan me voorstellen dat een paard daar helemaal last van heeft.

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 23:10

Ik heb het even in de gaten gehouden maar het apparaat gaat continue af. Het gaat niet af als er katten langs komen maar hij slaat ook aan als er mensen voorbij lopen, fietsers en alles wat voorbij gaat. Het geeft verder een zeer hoge druk op mijn gehoor. Voor het paard lijkt me het nog meer erger omdat paarden veel gevoeliger gehoor hebben?!

Is hier ook meer over bekend? Misschien is het handig dit te melden aan dierenarts?

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:12

Het apparaatje is niet alleen voor dieren, maar ook voor hangjeugd. Sommige mensen hebben 'm in de tuin om te voorkomen dat groepen jongeren zich bij hun tuin/huis ophouden.

Edit; Melden aan een dierenarts? Hoezo dat? Die kan er echt niks mee hoor. Beste is om deze plek te vermijden.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:13

Op mijn honden uitlaat route staat ook zo'n ding en er komt een hoge pieptoon vanaf.
Ik hoor dat ding wel.
Maar de hond reageert er helemaal niet op.

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 23:15

Voor mensen is bepaalde volume schadelijk.

Afbeelding

Het toestel is volgens de specificatie 140dB.... Dat is dus voor mensen schadelijk, hoge tonen zijn ook schadelijker. Maar hoe zit het met dieren? Hoeveel decibels kunnen zij verdragen en wanneer is het voor een paard schadelijk? Partij voor de Dieren is tegen deze toestellen evenals de SP en Groenlinks. In het AD stond dat er zelfs een meldpunt hiervoor is geopend vanwege vele klachten.... Oorsuizen, hoofdpijn en oorpijn zijn veel gehoorde klachten bij de mensen. Maar als een paard al 20 keer zo hard hoort?!
Laatst bijgewerkt door vragen op 19-07-14 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:17

Alle dieren zijn gevoeliger voor geluiden. Ik vraag me in elk geval af of dit mag, omdat het dus niet binnen het erf blijft (afstelling bewegingsmelder fout?).

Paarden verjagen zal de bedoeling niet zijn (lopen ook meestal niet los over straat), vandaar dat ze niet in de handleiding staan. Dat een langslopend paard er van op hol gaat is zeer goed mogelijk. Dat soort hoge tonen zijn pijnlijk aan gevoelige oren. Ik denk dat het een variant is op die kastjes tegen rondhangende jeugd, daar kunnen veel (ook oudere) mensen ook niet tegen (tot ziek aan toe).

Beste kan je even bij je politiebureau vragen hoe dit wettelijk zit.

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 23:19

Tamary, dankje voor deze informatie. Deze apparaten zijn gewoon te koop zag ik op het internet. Nu gaat het gelukkig om één adres dat ik nu vermijd. Maar wanneer heel veel mensen van deze dingen gaan kopen is het einde zoek.....Bij de politie was ik geweest, heb het bericht later geplaatst hierop het forum omdat ik dit apparaat zeer merkwaardig vind. De politie zegt dat ik gewoon andere route moet gaan nemen en dat is hun antwoord.

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:49


Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:51

vragen schreef:
Voor mensen is bepaalde volume schadelijk.

[ Afbeelding ]

Het toestel is volgens de specificatie 140dB.... Dat is dus voor mensen schadelijk, hoge tonen zijn ook schadelijker. Maar hoe zit het met dieren? Hoeveel decibels kunnen zij verdragen en wanneer is het voor een paard schadelijk? Partij voor de Dieren is tegen deze toestellen evenals de SP en Groenlinks. In het AD stond dat er zelfs een meldpunt hiervoor is geopend vanwege vele klachten.... Oorsuizen, hoofdpijn en oorpijn zijn veel gehoorde klachten bij de mensen. Maar als een paard al 20 keer zo hard hoort?!



Wordt er nu niet Decibellen en Herzen door elkaar gehaald???

Herz is toonhoogte en Decibel is hoe hard het geluid klinkt.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:56

Morganlefay schreef:
vragen schreef:
Voor mensen is bepaalde volume schadelijk.

[ Afbeelding ]

Het toestel is volgens de specificatie 140dB.... Dat is dus voor mensen schadelijk, hoge tonen zijn ook schadelijker. Maar hoe zit het met dieren? Hoeveel decibels kunnen zij verdragen en wanneer is het voor een paard schadelijk? Partij voor de Dieren is tegen deze toestellen evenals de SP en Groenlinks. In het AD stond dat er zelfs een meldpunt hiervoor is geopend vanwege vele klachten.... Oorsuizen, hoofdpijn en oorpijn zijn veel gehoorde klachten bij de mensen. Maar als een paard al 20 keer zo hard hoort?!



Wordt er nu niet Decibellen en Herzen door elkaar gehaald???

Herz is toonhoogte en Decibel is hoe hard het geluid klinkt.


Idd, 140 db is echt loeihard, dan zit je zelf waarschijnlijk ook niet meer lekker in je huis :+

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:56

Waarom denk je dat Morganlefey?

Decibel geeft het volume aan en hertz geeft de toonhoogte aan.

Zie specificatie van het toestel op onderstaande linkje:

http://postimg.org/image/unjyv6n1t/

In de bovenstaande advertentie staat dat de toonhoogte varieert tussen de 10 kilohertz en 23,5 kilohertz. Het volume is 140dB aan attack waves. Er staat bij dat het ultrasoon geluid is maar dat is niet zo. Verder zeggen ze er ook nog eens bij dat het onschadelijk is!

Verder beweren ze dat het geluid niet te horen valt door mensen maar dat is niet waar, deze reclame uiting was misleidend:

https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 582&acCode

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:02

Ik hoop maar dat dit kastje snel verboden wordt.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:02

Hertzen zeker de hoge horen wij niet of sommigen voelen ze.
Bij het verjagen van dieren is niet het volume belangrijk maar de toonhoogte.

edit: Het is maandag, mijn spelling is niet optimaal }>

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Re: Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:08

Mensen kunnen horen tot cirac 20 kilohertz dat is afhankelijk van hoe goed je gehoor is. Het apparaat begint met 10 kilohertz. De apparaten zijn niet verboden zo blijkt uit de uitzending met meester Visser maar wanneer je buren geluidsoverlast veroorzaken is dat niet toegestaan. Vele kattenverjagers werken op dezelfde toonhoogte als dat van de Mosquito. Er zijn ook dieren verjagers die 24 uur per dag een piep afgeven. Het veroorzaakt bij de mensen o.a. oorsuizingen maar hoe het zit bij dieren, daarnaar zijn volgens mij helemaal geen onderzoeken gedaan. Of vinden we het gehoor van een dier niet belangrijk?

Groenlinks heeft vragen gesteld over het gebruik van deze apparaten en wil dat ze verboden worden:

http://rotterdam.groenlinks.nl/node/111206

https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... nverjagers

De SP heeft kamervragen gesteld hierover: http://paulusjansen.sp.nl/weblog/2014/0 ... squito-ii/

Omdat de PvdA (mevrouw Wilma Mansveld) niet de juiste antwoorden heeft gegeven wordt het eind september nogmaals besproken in de tweede kamer. Het is erg belangrijk dat iedereen die medische klachten krijgt dit te melden aan de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit en aan het meldpunt schadelijk geluid die zich hiermee bezig houdt en alle signalen wil verzamelen. Pieptonen.nl

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:16

Ik vind dit vreselijke dingen. Niet iedereen hoort ze maar ze geven echt een vreselijk kabaal! Heb er al regelmatig over geklaagd maar het mag.. Politie doet hier helemaal niks tegen.

romyver
Berichten: 397
Geregistreerd: 27-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:23

ohhhh echt... -:(-
die dingen moeten verboden worden!!!!
onze buurman heeft er sinds kort een in zijn tuin geplaatst.
tegen onze postduiven die bij hem op het dak zitten en zogenaamd zijn tuin onderschijten.
de duiven horen het niet en reageren er dus ook niet op.
maar ik word echt zoooo gek van da ding, en van hem nog het meest!
ik heb als hij dat ding weer s aan zet nog minstens 3 à 4 dagen knallende koppijn en piepende oren.
ik en mijn broertje(die er ook gek van word) hebben het al eens tegen hem gezegd en hij weet dat het geen nut heeft tegen de duiven.
maar net nadat we er waren geweest, zette hij dat stomme ding alleen maar harder!?!
echt ik zou zo graag da apparaat van zn paaltje afhalen en keihard tegen die vent zijn kop aangooien!
mijn ouders willen er niet naartoe gaan, zij vatten het niet serieus op omdat zij het niet horen.
tja... dat krijg je als je kei machine doof bent.
maar de eerst volgende keer dat da ding aan staat breekt de hel los, da zeg ik je...


edit. iemand tips om die idiote vent da ding uit te laten zetten???
voordat ik echt de oorlog verklaar?

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:23

Nee, het mag juist niet volgens meester Visser bekend van de Rijdende rechter. Je kunt helaas niet klagen wanneer het op een andere plaats is. Maar wanneer je buren zo'n toestel heb mag het niet. In wetsartikel 5:37 staat:

De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

En in vele algemene plaatselijke verordeningen is deze bepaling opgenomen:

Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer in de openlucht een geluidsapparaat, een (recreatie)toestel of een (bouw)machine in werking te hebben op een zodanige wijze dat voor een omwonenden of overigens voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.

De politie handhaaft hier vaak niet op maar soms ook wel, als de politie het geluid ook kan horen dan maakt dat een verschil. Echter in de APV is geen termijn genoemd wanneer de politie moet handhaven. Vaak kun je wel de gemeente inschakelen wanneer er sprake is van geluidshinder.

Zijn er mensen die nog last hebben van dit geluid bij hun buren? Voor een televisie programma zijn ze nog opzoek voor mensen die hier last van hebben. Het is belangrijk dat dit op de kaart wordt gezet omdat het een mens- en dieronvriendelijk apparaat is. Wanneer het niet schadelijk zou zijn was het weer een ander verhaal. Neem even contact op via PB.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:35

Romyver: het is echt vervelend dat je ouders het niet serieus nemen. Als ze dat wel zouden doen zouden zij dus bij de buurman kunnen klagen en daarna naar de politie stappen wegens geluidsoverlast. Maar ik denk dat het weinig zin heeft als jij dat doet :( Sterkte ermee.

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Re: Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 10:39

Nogmaals de politie is er vaak niet voor dit soort zaken. Je dient eerst goed gesprek te hebben met je buren en de klachten aan te geven op een vriendelijke manier. Dat werkt vaak het beste. Wanneer je er niet uit kunt komen bij je gemeente kun je de gemeente verzoeken tot handhaven met betrekking tot geluidsoverlast en dat je medische klachten hebt. Vaak heeft de gemeente een buurtbemiddeling waarbij je samen om tafel gaat voor het maken van afspraken. Zo zijn er ook dieren verjagers die niet hoorbaar zijn voor de mensen. Als dat ook niet lukt dan kun je aangetekende brief versturen naar je buren. Daarin vraag je of het apparaat uit geschakeld kan worden binnen 2 weken. Wanneer ze dat niet doen dat je naar de rechter stapt. Vaak helpt dat. Dit kun je ook zien in het programma van Meester Visser "de Rijdende Rechter". Immers het kan nooit de bedoeling zijn dat jij last van het geluid krijgt en zelfs tinnitus ervan krijgt!

romyver
Berichten: 397
Geregistreerd: 27-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:49

dat bedoel ik.
dat zal ik wel weer zelf moeten doen.
de eerst volgende keer stap ik meteen naar hem toe en maak ik hem duidelijk dat het enorme hinder en bovendien gewoon gehoorschade oplevert.
hij hoort het niet dus hij heeft makkelijk praten.
en als hij er niks aan doet of hij gaat weer het geluid harder zetten of iets dergelijks,
dan komt de politie er maar aan te pas.
desnoods mr. Visser.....
dan hebben ze weer een avond gevuld met de meest onzinnige ruzies.

ja als je erop doelt de buurt dwars te zitten, kan dat een aardige uitzending opleveren.

ik ben echt zooo helemaal klaar met die man!!... _-:(


@ vragen.

ik heb het al eens vriendelijk gevraagd,waarvoor het was.
waarom hij het aan had staan.
en gezegd dat het heel erg hindert, met de vraag het apparaat uit te zetten.
hij lachte mij en mijn broertje gewoon vierkant uit....!
en hij blijft bezig met treiteren.
hij doelt er gewoon op ons dwars te zitten..

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:18

Heb zo'n "klereding" in mijn tuin, werkt op infrarood, gaat alleen af als er een kat binnen het oog komt.
Als mensen wat meer geld uitgeven aan dit soort zaken kunnen ze een goed werkend apparaat aanschaffen wat een specifieke toonhoogte afgeeft gebaseerd op wat je uit de tuin wil houden.
De zg mosquito's gaan hun doel gillend voorbij.

romyver
Berichten: 397
Geregistreerd: 27-06-13

Re: Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:21

hier is de toonhoogte dus duidelijk om de rest van de buurt weg te jagen???