Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-14 22:02

Vlak in de buurt waar ik langs rij is het paard op hol geslagen. Iemand heeft een kleine plastic kastje met zonnepaneel er op in de tuin gezet. Ik heb de mensen gevraagd wat voor apparaat dat is. Zij zeggen dat het tegen dieren is? Het werkt met geluiden en daardoor gaan dieren zoals honden of katten uit hun tuin vandaan. Het is een grillig geluid en het doet mij als mens veel pijn aan mijn oren. Het apparaat werkt met hoogfrequent en ultrasoon geluid. Zij hebben de advertentie laten zien van het toestel. Het gaat om de Tuinwachter. Overigens worden paarden niet in de handleiding genoemd?

Het apparaat ziet er zo uit:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door vragen op 19-07-14 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt


vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-14 22:10

Ik heb het even in de gaten gehouden maar het apparaat gaat continue af. Het gaat niet af als er katten langs komen maar hij slaat ook aan als er mensen voorbij lopen, fietsers en alles wat voorbij gaat. Het geeft verder een zeer hoge druk op mijn gehoor. Voor het paard lijkt me het nog meer erger omdat paarden veel gevoeliger gehoor hebben?!

Is hier ook meer over bekend? Misschien is het handig dit te melden aan dierenarts?

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-14 22:15

Voor mensen is bepaalde volume schadelijk.

Afbeelding

Het toestel is volgens de specificatie 140dB.... Dat is dus voor mensen schadelijk, hoge tonen zijn ook schadelijker. Maar hoe zit het met dieren? Hoeveel decibels kunnen zij verdragen en wanneer is het voor een paard schadelijk? Partij voor de Dieren is tegen deze toestellen evenals de SP en Groenlinks. In het AD stond dat er zelfs een meldpunt hiervoor is geopend vanwege vele klachten.... Oorsuizen, hoofdpijn en oorpijn zijn veel gehoorde klachten bij de mensen. Maar als een paard al 20 keer zo hard hoort?!
Laatst bijgewerkt door vragen op 19-07-14 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-14 22:19

Tamary, dankje voor deze informatie. Deze apparaten zijn gewoon te koop zag ik op het internet. Nu gaat het gelukkig om één adres dat ik nu vermijd. Maar wanneer heel veel mensen van deze dingen gaan kopen is het einde zoek.....Bij de politie was ik geweest, heb het bericht later geplaatst hierop het forum omdat ik dit apparaat zeer merkwaardig vind. De politie zegt dat ik gewoon andere route moet gaan nemen en dat is hun antwoord.

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 08:49


vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 08:56

Waarom denk je dat Morganlefey?

Decibel geeft het volume aan en hertz geeft de toonhoogte aan.

Zie specificatie van het toestel op onderstaande linkje:

http://postimg.org/image/unjyv6n1t/

In de bovenstaande advertentie staat dat de toonhoogte varieert tussen de 10 kilohertz en 23,5 kilohertz. Het volume is 140dB aan attack waves. Er staat bij dat het ultrasoon geluid is maar dat is niet zo. Verder zeggen ze er ook nog eens bij dat het onschadelijk is!

Verder beweren ze dat het geluid niet te horen valt door mensen maar dat is niet waar, deze reclame uiting was misleidend:

https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 582&acCode

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Re: Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 09:08

Mensen kunnen horen tot cirac 20 kilohertz dat is afhankelijk van hoe goed je gehoor is. Het apparaat begint met 10 kilohertz. De apparaten zijn niet verboden zo blijkt uit de uitzending met meester Visser maar wanneer je buren geluidsoverlast veroorzaken is dat niet toegestaan. Vele kattenverjagers werken op dezelfde toonhoogte als dat van de Mosquito. Er zijn ook dieren verjagers die 24 uur per dag een piep afgeven. Het veroorzaakt bij de mensen o.a. oorsuizingen maar hoe het zit bij dieren, daarnaar zijn volgens mij helemaal geen onderzoeken gedaan. Of vinden we het gehoor van een dier niet belangrijk?

Groenlinks heeft vragen gesteld over het gebruik van deze apparaten en wil dat ze verboden worden:

http://rotterdam.groenlinks.nl/node/111206

https://utrechtstad.partijvoordedieren. ... nverjagers

De SP heeft kamervragen gesteld hierover: http://paulusjansen.sp.nl/weblog/2014/0 ... squito-ii/

Omdat de PvdA (mevrouw Wilma Mansveld) niet de juiste antwoorden heeft gegeven wordt het eind september nogmaals besproken in de tweede kamer. Het is erg belangrijk dat iedereen die medische klachten krijgt dit te melden aan de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit en aan het meldpunt schadelijk geluid die zich hiermee bezig houdt en alle signalen wil verzamelen. Pieptonen.nl

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 09:23

Nee, het mag juist niet volgens meester Visser bekend van de Rijdende rechter. Je kunt helaas niet klagen wanneer het op een andere plaats is. Maar wanneer je buren zo'n toestel heb mag het niet. In wetsartikel 5:37 staat:

De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

En in vele algemene plaatselijke verordeningen is deze bepaling opgenomen:

Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer in de openlucht een geluidsapparaat, een (recreatie)toestel of een (bouw)machine in werking te hebben op een zodanige wijze dat voor een omwonenden of overigens voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.

De politie handhaaft hier vaak niet op maar soms ook wel, als de politie het geluid ook kan horen dan maakt dat een verschil. Echter in de APV is geen termijn genoemd wanneer de politie moet handhaven. Vaak kun je wel de gemeente inschakelen wanneer er sprake is van geluidshinder.

Zijn er mensen die nog last hebben van dit geluid bij hun buren? Voor een televisie programma zijn ze nog opzoek voor mensen die hier last van hebben. Het is belangrijk dat dit op de kaart wordt gezet omdat het een mens- en dieronvriendelijk apparaat is. Wanneer het niet schadelijk zou zijn was het weer een ander verhaal. Neem even contact op via PB.


vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Re: Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 09:39

Nogmaals de politie is er vaak niet voor dit soort zaken. Je dient eerst goed gesprek te hebben met je buren en de klachten aan te geven op een vriendelijke manier. Dat werkt vaak het beste. Wanneer je er niet uit kunt komen bij je gemeente kun je de gemeente verzoeken tot handhaven met betrekking tot geluidsoverlast en dat je medische klachten hebt. Vaak heeft de gemeente een buurtbemiddeling waarbij je samen om tafel gaat voor het maken van afspraken. Zo zijn er ook dieren verjagers die niet hoorbaar zijn voor de mensen. Als dat ook niet lukt dan kun je aangetekende brief versturen naar je buren. Daarin vraag je of het apparaat uit geschakeld kan worden binnen 2 weken. Wanneer ze dat niet doen dat je naar de rechter stapt. Vaak helpt dat. Dit kun je ook zien in het programma van Meester Visser "de Rijdende Rechter". Immers het kan nooit de bedoeling zijn dat jij last van het geluid krijgt en zelfs tinnitus ervan krijgt!

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 10:27

De Dierenbescherming vind het gebruik van dit apparaat goed..... Zij zeggen de kat kan makkelijk weg kan vluchten. Maar niet alleen katten reageren op het geluid. In de advertentie staat zelfs dat het egels wegjaagt en vogels... Die dieren kunnen inderdaad gemakkelijk wegkomen. Alleen een hond kan niet zomaar over de schutting springen. Er zijn op dit gebied geen wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de effecten op dieren. Iedereen die hiervan last heeft zou het moeten melden, alleen dan kunnen deze apparaten verboden worden net zoals in België het geval al is. Instanties die de klacht moeten opnemen zijn: Meldpunt Schadelijk Geluid http://www.pieptonen.nl (gratis juridisch advies omtrent deze geluiden tel. 06 49 13 77 77.) de GGD bij je in de buurt, de gemeente en de NVWA, die kun je digitaal melden: https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/Warenkl ... rmulier_v9 of bel gratis met 0800-0488.

Het lijkt me ook gevaarlijk dat een paard van dit geluid zo op hol kan slaan. Mensen zouden deze apparaten zeer zeker niet op de openbare weg moeten gaan richten. RTV Rijnmond had hier al in 2009 over! http://www.rijnmond.nl/nieuws/06-10-200 ... n-uit-tuin

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Re: Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 10:37

Dat komt omdat in de wet niets geregeld is over loslopende katten? Maar goed, wel over geluidsoverlast gelukkig. En ik begrijp heel goed dat kattenpoep in je tuin niet fijn is. Daarom begraven de meeste katten het ook ;) Je hebt wel hondenbelasting maar geen kattenbelasting. Het apparaten moet men zodanig in de tuin laten zetten dat het niet steeds afgaat. Alleen een bewegende takje kan al voor zorgen dat het apparaat afgaat.

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Re: Paard op hol door een piepende apparaat? (Tuinwachter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 11:18

Dat is afhankelijk van toestel, de meesten gaan af op beweging en niet op warmte helaas. Maar ik ben juist benieuwd of er nog meer mensen zijn die veel hinder hebben van het geluid en zo ja, wat doet het met jouw? Hogere tonen zijn schadelijker voor het gehoor van de mens. Dat zal vermoed ik niets anders zijn dan bij dieren maar daarover kon ik haast geen enkele informatie over vinden.

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 14:03

Tja, paarden sommige poepen op de weg. Hondenbezitters moeten een schepje bij sommige gemeentes of zakje verplicht bij zich hebben. Als mensen tuinieren met handschoenen aan dan scheelt dat ook gewoon. En waarom zou je overlast met overlast gaan bestrijden? Ik vind dat oog om oog, tand om tand. En ik kan je verzekeren dat tinnitus een ernstige ziekte is dat je leven lang die piep in je oren blijft horen.... En wellicht hebben dieren ook wel tinnitus en die kunnen ons dat niet vertellen...

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 17:05

Brianless: Waarop basseer je dat dat elke apparaat op warmte werkt? In de handleiding staat nota bene dat je het apparaat niet voor bewegende takken moet gaan zetten om de batterijen te besparen.

Dit apparaat gaat continue af en heeft geen sensor hoor Brianless:

http://www.radiocentrum.com/Catalogus/C ... jager.html


Het lijkt me dat hier veel meer klachten over bekend moeten zijn bij mensen en dieren?

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-14 16:01

Zojuist van België Healt een e-mail ontvangen met geluidsdruk van de dierenverdrijvers. Daarin staat het het volume te hard is. En de geluiden die de mensen niet kunnen horen (boven de 20KHz) zijn nog vele keren harder, daarop zit geen norm op. In België willen ze zelfs deze geluiden gaan testen op mensen....En onderzoeken daarnaar gaan doen omdat die er niet echt zijn. Maar als ik hier op het forum hier lees blijkt dat mensen hiervan klachten hebben en dat moeten er veel meer zijn denk ik.

Het volume is getest en te vinden op:

http://issuu.com/benakman/docs/scan_ver ... dierenverd

Iemand van 45 jaar werd ook horendol van de anti-kattenpieper:

http://0308783450.nl/wp-content/uploads ... pture4.png

In het geschreven artikel staat dat je niets kunt doen tegen deze vorm geluidshinder maar dat is niet correct.

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-14 14:17

Ik las dat de Mosquito dat bedoeld is tegen mensen rond dezelfde toonhoogtes zitten maar zij beweren hard dat het niet zou reageren op dieren?

http://www.rhinegroup.nl/mosquito/p/67/ ... ere-dieren

Werkt de Mosquito tegen duiven of andere dieren?
Helaas niet.

Ook andere vogels en dieren reageren niet op deze frequentie. De Mosquito werkt dus niet als afschrikkingsmiddel tegen kraaien, reigers, reeën, marters, muizen en andere dieren die u mogelijk last bezorgen. Huisdieren hebben dus ook geen last van het geluid.

De frequentie is vanaf 17KHz tot en met 20KHz! Exact waar de Tuinwachter ook mee werkt en in dat gebied hoge tonen verspreid....

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-14 16:31

Omdat een dierenverjager dramatische gevolgen kan hebben voor dieren: er wordt een collectieve rechtszaak gevoerd zodat dit aan de kaak gesteld kan worden. Er is in totaal 700 euro nodig. Als iedereen hier aan mee wil werken?

http://www.rechtspraak.nu/dossiers/mosq ... en-worden/

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-15 06:04

Hierbij onderzoek in Japan naar dieren verjagers dat werkt met behulp van ultrasoon geluid. Mensen ervaren een hoge druk op het gehoor. Ook zijn er mensen die last van een piep in de oren krijgen door de kattenverjager.

Bron:

http://www.icben.org/2014/papers/Team4/ ... Ueda_1.pdf


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers