Geen respect

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharlievdH

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-03-12

Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 11:38

Hoi, ik verzorg nu al een tijdje een paardje. Ik heb heel veel grondwerk met hem gedaan in het begin en omdat hij bang was voor de zweep en daardoor heel onrustig werd heb ik hem ook gewoon geleerd dat de zweep niks is om bang voor te zijn. Hij is nog steeds een echte schat, maar heeft soms echt geen respect voor mij. Zonmoet ik hem soms echt aan de kant duwen en speelt hij gewoon spelletjes met het uitkrabben van zijn hoeven. Hij doet er dan vanalles aan zodat ik zijn hoef niet normaal te pakken krijg, en als ik zijn hoef heb gaat hij met zijn hoofd bij mijn rug spelen. Hij is erg op aandacht gericht, dus als ik zijn hoef niet heb en hij komt al friemelen duw ik hem gewoon rustig weg en als hij het wel goed doet krijgt hij dan ook een flinke beloning. Maar het grootste probleem heb ik echter als ik hem uit de wei of uit de stal moet halen, of juist erin moet houden. Als we paard voor paard halenen hij blijft een keer als laatste over, dan kan ik hem echt niet meer tegen houden. Hij is ook nergens van onder de indruk. Zelfs als ik zwaai met mijn armen dan loopt hij nog door. Het is een schat van een paard, maar op deze manier is de omgang wel erg lastig.
Heeft iemand tips voor mij?

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:45

probeer hem eerst een zo te zetten dat het touw redelijk strak staat en til dan zijn hoef op, doordat touw dan al strak staat heeft ie minder ruimte

vast zetten tussen 2 touwen is ook een mogelijkheid, geef niet te veel ruimte

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:12

Kan je er niet voor zorgen dat hij niet als laatste uit de wei gaat? Waarschijnlijk wil hij gewoon graag Nasr de kudde.

Veel van de paarden die ik heb getraind waren eerst ook erg dominant, mijn paard van nu was dit ook. Nu is ze (net als de anderen) echt mijn maatje geworden en wilt ze alles voor me doen.

Je moet gewoon veel geduld hebben, ik snap dat het soms frustrerend kan zijn als hij wéér zo vervelend blijft doen, maar je moet rustig blijven.
Als ik jou was zal ik nog lekker doorgaan met grondwerk en beginnen met veel oefeningen om jullie vertrouwen te vergroten en veel leiderschap oefeningen. Daarna consequent blijven en een leider blijven, want als jij de leider niet bent neemt hij het over.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:43

Ik vermoed dat jij al verschillende malen gelijkaardige topics hebt geopend, ik heb toen ook advies gegeven en je slaat dit duidelijk in de wind, je vind van jezelf dat je het tot hiertoe goed doet.
Zo'n soort problemen zijn echt heel makkelijk daar heb je echt geen weken voor nodig, al bij de eerste training zou zo'n probleem niet meer een probleem mogen zijn, uiteraard moet dit dan nog een paar dagen verder bevestigd worden.
Gewoon eerlijk maar duidelijk en consequent de vraag stellen.
Hier zit de fout heel zeker bij diegene die met het paard op dat moment bezig is (hier ben jij dat dus)

CharlievdH

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 20:30

Ik heb naar die topics gezocht, maar ik kan ze niet meer terugvinden. Adviesen probeer ik sowieso op te volgen. Dat ik in de fout zit weet ik ook heel zeker, en als ik dacht dat ik het zo goed deed had ik dit topic niet geopend. Ik weet dat als ik het wel goed deed, dat dit niet zo zou zijn.
Iig bedankt voor de tips iedereen. Ik ga, wanneer de bak dat toe laat, sowieso vaker weer longeren. Er zijn trouwens wel keren dat hij met één hoef lastig doet, maar daarna wel met alle vier de hoeven braaf is.

Ik zal de adviezen hier opvolgen. ;)

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:33

Wellicht is het handig om hem er even aan te herinneren dat een zweep ook gewoon heel vervelend kan zijn als hij zich niet gedraagt?

CharlievdH

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 20:57

Hoe bedoel je dat? Ik snap hem namelijk niet helemaal. :)

Loe_Loe

Berichten: 582
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:04

Ik wel.... als je paard over je heendendert, is een flinke lel met de zweep echt wel iets waar hij wel even over na moet denken. 9 vd 10 keer is dit helemaal niet nodig, maar bij sommige dominanterikken mag je best wel 's hard inkomen om even het kwartje te laten vallen!

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:05

ik denk niet dat een zweep een oplossing is. Dit heeft echt te maken met je overwicht, uitstraling en communicatie.
Is dit paard bij iedereen zo of bijv alleen bij jou?
Misschien eens iemand om hulp vragen op locatie. Dit soort dingen zijn altijd heel lastig om via bokt op te lossen.
Niemand hier kan je vertellen wat je fout doet of juist niet of anders moet aanpakken nav een verhaaltje.
Dan zou je al een filmpje moeten maken oid van jullie dagelijkse communicatie met elkaar

CharlievdH

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 21:22

Oh op die manier, ik gebruik de zweep ook niet voor hem hoor. Soms eens een tik o d neus als hij ergens aan knaagt, maar dat meestal ook niet want hij is niet onder de indruk.
Hij doet dit bij iedereen wel, behalve bij de eigenaar. Als hij bijna over me heen loopt dan vraag ik de eigenaar ook altijd om hulp, maar dan is hij gewon heel braaf.
Ik zal de eigenaar dan eens om hulp vragen, maar dat doe ik het liefste niet, want hij heeft het heel druk, en bij d eigenaar is hij dan altijd erg braaf, dus ziet hij niet wat het probleem is.
Nu ik erbij nadenk moet ik denk eens een keer proberen wat doortastender te zijn, ik herinner me namelijk dat de eigenaar altijd erg doortastend is, waar ik denk ik wat voorzichtiger ben..

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:27

Dan inderdaad is bekijken hoe de eigenaar er mee om gaat en wat hij uitstraalt.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar er zijn vast wat ervaren mensen te vinden die je misschien op weg kunnen helpen

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:32

ik denk dat je dan al een groot gedeelte van je probleem opgelost hebt.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:29

Het is inderdaad een dominantie probleem want paard kan gewoon normaal zijn hoeven geven. Het knabbelen aan je rug doet mij de vraag stellen is hij een ruin? Want dit is hengstengedrag. Die knabbelen overal aan en spelen overal mee. Mijn advies voor de hoeven is, rustig blijven en iedere keer net zolang doorgaan tot hij zijn hoef gegeven heeft. Hoef schoonmaken en daarna "braaf" zeggen met een korte aai geven. Niet te uitgebreid en niet te lang belonen want gehoorzamen is normaal!
Verder in de omgang maar eens even niet te veel poetsen en frutselen en lekkers geven. Paard pakken, alleen waar zadel en de singel ligt schoonmaken om druk plekken te voorkomen, zadel erop en gaan. Wellicht voorlopig eens even na het rijden poetsen (als hij het goed gedaan heeft) en hoeven uitkrabben.
Voorlopig zou ik de situatie voorkomen dat je paard als laatste alleen in de wei staat. Want hij is gewoon veel sterker en je hebt dat overwicht nog niet. Iedere keer namelijk dat hij sterker is en over jou heengaat is het lastiger en moeilijker om boven hem te komen. Zo werkt dat nu eenmaal.
Verder als hij braaf is, ga leuke dingen met hem doen zoals buiten rijden, cavaletti's lopen c.q. springen enz. Ben duidelijk, consequent, kort vragen en reactie afdwingen zoals zijn baas doet. Als hij probeert iets uit te halen even een hard "ei" met daarbij een reactie. Dat kan zijn elleboog in zijn buik (van sneller opzij gaan mijnheer).
Zet de achteruit erop. Als hij stout is, ongehoorzaam dan zet je hem even drie pasjes terug. Altijd, stoute actie betekent die reactie van jouw kant. Daarmee zet je hem onder je op een vriendelijke maar o zo duidelijke manier.
Als je met hem loopt dan mag hij zijn neusje niet voor bij jouw schouder hebben. Nooit. Vriendelijke maar duidelijk corrigeren met een "ei" en "terug" eventueel tikje tegen zijn neus.
Laat hem maar schuin achter je lopen. Met andere woorden als dit paard je vriend wilt worden zul je eerst zijn respect moeten winnen. Succes met mijn tips TS, volgens mij heb je een heel leuk verzorgpaard met veel humor die gewoon met je voeten aan het spelen is.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:38

Hee!
Miss met het touw strakker zetten? Wanneer hij een paar keer normaal doet, weer losser proberen, wanneer hij dan nog vervelend doet --> weer korter zetten :)
Iid miss moet je hem niet als laatste uit de wei halen? Sommige paarden voelen zich dan alleen en verlaten en gaan ze zich verder ook vervelend gedragen (dan krijgen ze de aandacht, en dan willen ze dit heeel veel ;)). Een vriendin van mij heeft hier ook last van gehad... (en door hem niet als laatste uit de wei te halen is het zo goed als opgelost). Succes!

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:49

Wij hielden er ook altijd rekening mee met of een paard als eerste/laatste uit wei/paddock stal moest. Je kunt dat wel willen trainen, maar als het geen probleem is om hem niet als laatste te halen, hoef je daar ook geen probleem van te maken.

Het is heel vervelend dat hij door je heen dendert en zelfs niet stopt als je je groot maakt. Maar: stel er is een steile afgrond achter je waar hij dan in valt, zou het dan wel lukken hem tot stoppen te brengen? Waarschijnlijk wel. Meer overtuiging dus. Een schreeuw en een mep mogen best! Boos worden mág, boos blijven niet. Dus als hij stilstaat, direct zelf ontspannen.

Wanneer ik een paard aan het halster heb dat graag op zichzelf loopt met begeleider achter zich aan, of bijvoorbeeld een groen paard dat nog grenzen moet leren, grijp ik juist de rustige momenten aan om te leren. Want ik maak uit jouw verhaal op dat als hij eenmaal gáát, er geen houden aan is.
Dan wacht ik eerst met lopen tot hij stil staat. Dan zet IK de eerste stap. Paar keer halthouden zodat je een grens stelt. Dat is het begin van braaf meelopen.
En dan verder: gaat hij weer teveel zelf nadenken? Halthouden.
Enz enz.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:53

Heb je in je eentje grondwerk gedaan? Of met begeleiding van iemand die hier echt veel van weet?
Ben nu zelf net begonnen met nh met mijn verzorgpony. Samen met zijn baasje en een erg ervaren iemand die hier veel les in geeft.
Bij ons helpt bij de voor hoeven optillen in het velletje bij de zwilwrat knijpen. Steeds een beetje opvoeren en als hij z'n voet optilt stoppen met knijpen en voet pakken. Hoef nu alleen nog maar te bukken en hij tilt z'n hoef al op. Achter hetzelfde, maar dan in de hak knijpen.
En dan is dus stoppen met druk geven (knijpen) al een beloning. Ik weet niet wat jij verstaat onder een flinke beloning, maar voer en snoepjes is niet nodig dan.

Daarnaast, zweep is dan misschien geen oplossing. Maar als ik een nh les heb, en hij loopt over me heen krijgt ie echt wel een tik met de stick of het uiteinde van het touw. Wanneer je dit eerlijk een consequent gebruikt is dit echt niet gemeen of oneerlijk oid. Natuurlijk is het uiteindelijk de bedoeling dat je het met je lichaam kan doen en hij normaal doet. Helaas is dit lastig ineens te veranderen.

Wanneer je bijvoorbeeld les of begeleiding krijgt kun je de confrontatie aan gaan en hem alleen uit de wei halen. Als je het gevaarlijk vindt worden kun je er voor kiezen hem niet als kaatste uit de wei te halen en voor je eigen en zijn veiligheid te gaan, dan hem maar even "zijn zin" geven.

Net als met hoeven krabben, eerst naar even korter vast zetten en dan knder begeleiding oefenen met hoe het eigenlijk hoort.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:56

Hee! Iid het wandelen is een hele goede oefening!! Ikzelf loop best wel vaak met haar :)
Ondertussen gwn een paar keer stoppen, als ze dan weer wil gaan lopen (wanneer jij dat niet wil) moet je gwn weer een tijdje stil gaan staan! Links/rechts gaan op een rechte weg enzo is ook een goede oefening ;) Iid dit is ook een goede oefing om te laten zien dat JIJ de baas bent en niet HIJ. :) Hij mag dan wel groter, zwaarder en sterker zijn, maar jij moet de baas zijn, anders komt er weinig van terecht ;)Ikzelf heb toen ik haar pas kreeg, te lief tegen haar gedaan (niet de baas zijn). Nu doe ik dit veel meer, en er is ook meer vertrouwen tussen ons :)

CharlievdH

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 16:54

pien_2010, hij is geen hengst meer, al bijna twee jaar niet meer. Misschien beloon ik hem wel te uitgebreid, ik ben gewend om hem, als hij het een keer heel netjes doet, hem heel enthousiast te belonen. Wel alleen met aandacht, geen snoepjes. Dat terug achteruit zetten doe ik wel en ik heb gelukkig redelijk wat geduld, want hij komt soms met het idee om toch nog elke keer een stapje dichter bij me te zetten.
Hij is inderdaad een hele leuke vent, met veel humor ja. Hij mag best eens een beetje een mafkees zijn, maar dat hij spelletjes aan het spelen si met mij wil ik hem afleren. :) heel erg bedankt voor de tips, ik ga ze zeker toepassen!

BoCassey: Nou, meestal komt hij ook niet voor me uit, het is alleen als hij zo nerveus is dat hij niet netjes aan de hand loopt. We proberen hem ook meestal niet als laatste uit de wei te halen, maar soms gebeurt dat dus wel. ;) Ik zal de tip onthouden, want als hij een keer niet op tijd stopt, dan moet ik idd wel doortastender zijn. :)

San4nie: Ik ben begonnen onder begeleiding van de eigenaar, die er al veel ervaring mee had en duidelijk veel respect van zijn paarden heeft. Dus ik begon met mee te kijken, en dan af en toe zelf longeren en dan onder begeleiding ook andere dingen aan de hand gedaan. Nu zijn we er wel eigenlijk mee gestopt sinds hij meer onder het zadel kwam, dus dit wil ik zeker weer oppakken als de bak het teo laat (slechte bodem, veel regen, enorm veel drek enzo). Om in de zilwrat te knijpen zal ik eens proberen, dat lijkt me wel slim, dan hoef ik hopelijk niet zo aan zijn hoef te sleuren. Bouwde je het dan op? Dus dat je in het begin zijn hoef vroeg en dan hem weer neer liet zetten en ao opbouwen tot je hem gewoon vasthield, of pakte je de hoef gewoon vast?

Mirjam: Ik mag jammer genoeg niet met hem wandelen buiten het terrein, en de eigenaar kan niet mee, maar ik ga het wel in de bak proberen, om het stoppen als ik stop er weer in te krijgen.

Laten jullie je paard trouwens naast je lopen, dat je net het hoofd kan zien als je naar rechts kijkt, of een meter achter je?

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:59

Ik laat haar altijd naast me lopen :)

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:13

Beiden paarden lopen naast me als ik ze naar de wei breng of ophaal of met ze wandel maar neusjes gaan niet voorbij mijn schouders. Zodra dat gebeurd doe ik even mijn hand omhoog tegen hun mond of neus en versnel een pasje. Ik wil orenspel in mijn ooghoeken kunnen volgen zodat ik gelijk het desbetreffende paard streng kan aanspreken met "Polie of Hercule lief zijn hé"! want met twee PK in mijn handen moet ik geen gezeur hebben achter me. Rekeningen vereffenen doen ze maar zonder mij erbij. Met name het meest onderdanige paard heeft er nog al eens een handje van om dapper te zijn als baasje erbij is en eerst gaan de oren platjes en dan neemt ze gauw een hapje uit de ruin. :+ (Vind ik stiekem wel grappig want de ruin kan echt een eikel zijn voor haar en ze heeft het zeker niet altijd gemakkelijk bij hem). Maar ik sta het niet toe ook al begrijp ik het wel.