winterdip

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

winterdip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 20:07

Wat doe je met een paard dat in een gruwelijke winterdip zit?
Ik weiger de training stil te leggen omdat meneer chaggerijnig is, en ik weiger ook te accepteren dat ie zichzelf zo zielig vindt dat me nu wel mag bijten..

Ik heb sinds de zomer twee fantastische verzorg friezen. Helemaal gek van ze. de ruin is 3 en de merrie is de moeder van de ruin. Met de merrie ben ik volop aan het trainen(rijden, longeren, wandelen, vrijheidsdressuur, etc.).. dit gaat erg goed. Nog wel veel verbeterpunten maar we gaan gewoon door. ze is echt onwijs lief en kan haar 100% vertrouwen.
maar zoonlief daarin tegen.
Hij is 3 en nooit echt opgevoed. heeft 3 jaar bij zn mammie in de wei mogen staan en had nog nooit een rondje hoeven lopen sinds ik er ben. Uiteraard ben ik dat heeeel langzaamaan op gaan bouwen. en tegenwoordig doet ie een heel klein sprongetje(vind ie schitterend) en longeren we volop.

Hij is sinds ik m ken wel happerig geweest maar omdat ik dat consequent afstrafte was het heel erg geminderd.. Nog wel happen in spullen die je in je hand hebt.. maar niet meer gericht naar mij..
Dit straf ik af, hij mag gewoon niet bijten.

Nu, sinds het zo koud is geworden is hij zoo chaggrijnig. Hij kan elke dag van sochtends 8 uur tot smiddags naar buiten. ze worden naar binnen gehaald als het regent en krijgen heel de dag door hooi en savonds een half schepje brokken.
Hij treiterd zn moeder als ze buiten zijn(lees: bijten(de happen zijn uit haar vacht), deken kapot bijten, staart bijten(doen we antibite in), omheining kapot maken(staat nu stroom op)) en oh wee als je in de buurt komt. Dan komt ie op je af gelopen en komt je ruimte in.. (hier was ik heel hard mee aan het trainen dat ie mn ruimte ging respecteren..dit ging net een stukje beter en nu reageert ie dus heel chaggerijnig als ik hem achteruit zet)..

Als ik zeg: terug! en naar achter wijs.. normaal doet ie dan zn oren iets in zn nek en stapt iets achteruit. Nu bijt ie naar alles wat ie kan pakken. Gelukkig let ik goed op en wist ik tot nu toe elke poging te ontwijken. Overigens blijf ik het consequent afstraffen want bijten is not done.
Tis niet zo zeer agressie, maar gewoon nukkigheid.. Hij wil zijn zin. en hij wil daar staan.. waar ik sta.. En ik accepteer dat niet..

Ik ben zoooo veel tijd kwijt met hem op zijn plaats zetten, en ik heb zooo veel te doen. Als ie loopt of gelopen heeft dan kan ie ontzettend knuffelen en bijt ie totaal niet.. maar kan hem niet elke dag hard laten werken. Hij is 3 en er is nog een ander paard dat mijn liefde en aandacht nodig heeft(en bovendien werk ik veel liever met haar op t moment dan met een chaggerijnig paard)..

Heeft iemand tips of ervaringen die hij/zij wil delen met me..
wat doe je aan dit gedrag?
Verhuizen naar het zonnige spanje?


Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: winterdip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 15:11

Ik doe ook VD met hem. Hij leert ontzettend snel dus tegenwoordig zetten we ook al onze eigen 'showtjes' in elkaar haha..
Ben vandaag weer druk aan het longeren geweest maar dan is ie na een 20 minuten wel echt zichtbaar moe. Wil niet meer actief draven, koppie hangt een beetje.. Heel anders als in het begin van de training.
Ik merk niet zozeer dat ie veel energie heeft.. dit is echt een paard dat direct zijn billen de lucht in gooit als ie los kan (en dat duidt inderdaad op teveel energie..) maar dat is nu ook niet meer het geval als ie naar buiten mag of even wat vrije tijd heeft tijdens de training.
Ik ben 4 dagen per week op stal en daarvan probeer ik 3 keer te rijden met de merrie(die heeft namelijk veel problemen met ontspanning dus wil ik haar meer rijden dan 1 maal per week).. en ik probeer 2 keer goed te trainen met de ruin omdat zn lichaam ook nog jong is en ik dus niets wil over belasten en rustig aan wil doen..

Verder probeer ik altijd wel te spelen met hem in de bak.. pakkertje spelen enzo.
hij wordt net als de merrie 1 keer per weer helemaal tot in de puntjes verzorgt. hoeven, staarten, manen, alles helemaal piekobello in orde maar heb ook niet het idee dat ie daar heel erg van geniet(in tegenstelling tot de merrie)..
knuffelen vindt ie leuk tot op zekere hoogte, daarna is t genoeg en begint ie weer te happen in mn haar etc.

Van de brokken afhalen weet ik niet of dat een idee is.. ja een idee is het zeker, maar of de eigenaresse het daar ook mee eens is..
Dus dat zal ik binnenkort even overleggen.. Moet zeggen dat de dip vandaag wel iets minder was,, dus heb ik mooi gebruik van gemaakt...

En voor degene die vroeg wat ik hem te bieden heb,, vage vraag.. wat heb jij je paard te bieden? Anders dan liefde, respect, training en aandacht.

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: winterdip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 13:58

hij is alleen met zijn moeder.. er komt waarschijnlijk wel nog een pony bij maar dat is nog niet in de korte nabijheid zeg maar.. overigens. gedurende de hele zomer zijn ze buiten. gigantische wei aan huis..
in de winter staan ze in de bak met zn 2en.. en savonds naar binnen..
ik heb niets te zeggen over de stalling en eventueel bij meerdere paarden zetten, dus dat is geen optie..

fjordnina: ik voel me eigenlijk best wel beledigd dat je aan me vraagt of ik respect heb voor het paard. Ik trek me die vraag heel erg aan omdat ik het paard ALTIJD voorop stel.
Ik ben zo gek op allebei deze beesten maar heb een sterkere band met de ruin. Zie hem echt als 'mijn' dier.. ook al is ie niet van mij.. de merrie is ook echt een ontzettende schat.. maar ik weet dat zij echt de liefde van de eigenaresse is, dus houdt ik ietwat afstand zodat ik niet te verknocht aan haar raak snap je..
Ik doe alles voor die dieren, als zij er maar goed bij staan en gezond zijn en het niet koud hebben en goed eten hebben etc. dan maakt mij het niet uit hoe ik erbij loop.
De training vindt plaats door juist dingen te vragen van de paarden, niet door te heersen met de genadeloze zweep. Bij de merrie heb ik niet eens een zweep bij me en de ruin train ik op stem.
Ik geef hem ook altijd de kans om aan te geven als hij het niet eens is met mijn gedrag.(bv dat ik met een riek zn stal in kom terwijl hij staat te eten, om even gauw nog een drolletje weg te scheppen dat ie weer een 100% verse stal heeft.. hij tilt zn achterbeen heel dreigend op en doet zn oren in zn nek... Ik zeg dan: HEE niet dreigen. maar ga wel de stal uit zonder die drol even mee te scheppen.) Ik respecteer het feit dat hij aangeeft als hij iets liever niet heeft. Kijk als ie echt heel gevaarlijke dingen zou doen.. dan vind ik dat ik dat moet bestraffen, maar ze krijgen echt wel de kans om zelf hun weg te kiezen en zelf te bepalen wat ze wel en niet fijn vinden.
Kijk sommige dingen moeten, als ik zeg draf, bedoel ik dus draf. Maar dat is niet het punt waarop hij ongehoorzaam is..

Ik ben echt niet van het eenrichtingsverkeer, maar juist het samen bouwen aan een band. Misschien kmt dat in dit topic wat minder naar voren omdat ik op dat moment best gefrustreerd was dat het zooo lang duurt voordat ie enigszins afzwakt met zn gedrag op t moment. Het is niet zo dat als hij chaggerijnig staat te doen en me wil bijten dat ik hem met de zweep de bak rondjaag.. nee, ik zet hem op zijn plaats(een paar stappen achteruit, brom wat tegen hem) en 2 tellen later staat ie weer op exact dezelfde plaats bij me, dan zet ik hem weeeeer achteruit.. Net zolang tot ie afdruipt..

Ik vind dat je met het opvoeden van een dier (Welk dier dan ook) altijd consequent moet zijn en gevaarlijk gedrag nooit mag tolereren. zoals bijten of slaan.. maar ik ben wel rechtvaardig. Het is wel altijd eerlijk, want inderdaad als ik alleen maar over hem 'heers' waarom zou ie het dan nog doen?


Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 12:17

terpentijn schreef:
TS, mij valt meteen op dat je in je vorige post beschrijft hoe je dus zijn stal in gaat (terwijl hij staat te eten!) om een drol weg te halen, maar door zijn dreigement onverrichterzake weer de stal uit gaat.
In zijn beleving heeft het dreigement dus succes gehad, hiermee zend je zelf een boodschap uit, die inhoudt dat dreigen WERKT.
Dat noem ik niet consequent optreden. Je laat in zo'n geval paard bepalen waar jij mag gaan en staan.
Dat is niet zo handig bij een jong paard.

Verder schrijf je dat je het paard wel in diens eigen waarde wil laten, zo zie ik zo'n situatie echter niet. Als dat de bedoeling was, kun je beter niet zijn stal in gaan met de mestvork juist net als-ie staat te eten, maar wachten tot-ie daarmee klaar is, of is dit bewust omdat je het idee hebt dat hij dan zo bezig is met zijn voer dat je ongehinderd de mest kunt wegscheppen...? Dat werkt dan dus duidelijk niet.

Ik lees wel meer gebrek aan respect-puntjes vanuit het paard naar jou toe, dus vermoedelijk ligt (ook bezien de leeftijd en achtergrond van het paard) daar je eerste werk-punt voor jou en hem samen.

Een mooie uitspraak vind ik : Set yourself up for succes, hetgeen betekent dat je de gunstigst mogelijke omstandigheden uitzoekt, en de beste voorwaarden probeert te scheppen, om een voornemen met succes ten uitvoer te kunnen brengen. Dan verzeil je niet gauw in een soort "strijd".

Winterdip zal het denkelijk niet zijn, eerder een uittesten van het jonge onbeleerde paard, hoe ver hij mag en kan gaan... en daar is dus werk aan de winkel.


Hierop verschillen wij dus van mening, en dat mag. Ik was erbij in de situatie en jij leest de situatie alleen maar secundair.
Dat geeft niet, want ik mag met het dier werken en dat vind ik fantastisch.
Overigens denk ik ook niet dat het een winterdip is, want van de week was het weer een verschrikkelijk lief paard.
Ik neem aan dat paarden ook wel eens hun dagje niet hebben. Ik noemde het een winterdip omdat de eigenaresse mij ook heeft gesproken en zij vertelde mij: lijkt wel of hij in een winterdepressie zit.

Iedereen bedankt voor de hulp.. Ik ga overleggen met de eigenaresse over het voer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 5 bezoekers