Gedragstherapie voor paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Weet je dat gedragstherapie bestaat en wat een gedragstherapeut voor jouw en je paard kan betekenen?

Ik heb er nog nooit van gehoord.
6 (23%)
Wel eens van gehoord, maar weet niet precies wat het inhoudt.
8 (30%)
Ik heb er van gehoord en weet wat het inhoudt.
8 (30%)
Ik ken het en heb al eens de hulp ingeschakeld van een gedragstherapeut.
3 (11%)
Anders, namelijk:
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 26


BvanhetB

Berichten: 956
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: In het noorden van het land

Gedragstherapie voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 01:07

Momenteel ben ik de opleiding 'gedragstherapie voor paarden' aan het afronden. Het valt me op dat er eigenlijk heel erg weinig mensen mee bekend zijn en als ze er al eens van gehoord hebben, geen idee hebben wat het nou eigenlijk precies in houdt.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen op Bokt deze gedragstherapie kennen :)

Vandaar dus de vraag: Weet je dat gedragstherapie bestaat en wat een gedragstherapeut voor jouw en je paard kan betekenen?



BvanhetB

Berichten: 956
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: In het noorden van het land

Re: Gedragstherapie voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 21:12

Tigra, je hebt inderdaad al een best goede omschrijving gegeven. Als gedragstherapeut moet je echt objectief naar het paard gaan kijken en waarom een paard doet zoals hij doet. Vervolgens geef je de eigenaar meer inzicht in het gedrag van het paard en waarom het paard zo doet, zodat de eigenaar het paard beter begrijpt en met het gedrag van het paard om kan gaan :)

@aeolusnr1, dan lijkt jouw werk inderdaad op dat van een gedragstherapeut! Het verschil tussen een gedragstherapeut en een trainer is dat een gedragshterapeut eerst een analyse maakt van het gedrag. Dus wat doet het paard precies, volgens welk leerprincipe heeft hij dat geleerd en wat is zijn motivatie hiervoor? Als je dat weet kun je vervolgens een therapiemethode baseren op die feiten. Bovendien is de gedragshterapeut niet de gene die met het paard aan de slag gaat, maar altijd nog de eigenaar :)

Abacab, dat is waar inderdaad. Helaas zijn de meeste beroepen in de paarden niet beschermd. Dat betekent dat iedereen een benaming voor zijn eigen werk mag bedenken en gebruiken. Echter mag je jezelf pas gedragshterapeut noemen als je hiervoor in de opleiding hebt gevolgd. De opleiding die ik doe kun je in 2-5 jaar doen. Je hebt dan dus wel echt een goede opleiding als basis.

Kentaro, toevallig! En fijn ook dat het gewerkt heeft! Weet je toevallig ook waar ze die opleiding volgt?

En Saskiakefie, paardenmensen zijn inderdaad best eigenwijs, en iedereen doet natuurlijk ook zijn uiterste best om het zijn of haar paard zoveel mogelijk liefde en goede bedoelingen te verzorgen, maar er zijn veel mensen die daar in doorschieten. En natuurlijk heb je in de paarden bepaalde manieren die zo ingeburgerd zijn zodat iedereen die overneemt.

En of er echt werk in is, geen idee. Volg in eerste instantie deze opleiding, omdat ik het een enorm interessant onderwerp vindt en natuurlijk is het heel erg leuk om de kennis met andere mensen te delen :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers