Pubergedrag ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Pubergedrag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 19:05

Hallo, ik heb even een vraagje, misschien maak ik me wel zorgen om niks hoor.

Mijn fjord Fons is een 4 jarige ruin, midden in zijn pubertijd dus.

Nou heb ik een paar dingen met hem waar ik tegenaan loop, en niet weet waarom.
Als ik wandel; Dan wil hij uit het niets wel is gaan steigeren.. Hij is altijd wel een beetje druk, maar ik snap niet waarom hij steigert. nou was dat niet mijn grootste probleem..

Nou sinds zaterdag en vandaag weer, is die tijdens een buitenrit weer gaan steigeren! natuurlijk zijn jullie er niet bij en is het lastig te bepalen waarom maar vind het erg raar, ook vandaag weer was het zomaar uit het niets.. we waren aan het stappen en ineens steigerde hij.

Als ik aan gallopeer bokt hij altijd en schud hij heel erg met zijn hoofd heen en weer.
Dit zijn natuurlijk echte puberproblemen maar zou het kunnen zijn dat er meer achter zit? Hij is verder heel lief, grondwerk gaat super, alleen soms slaat hij ineens om.

Ik wou het toch even kwijt, en misschien hebben jullie tips of moet ik hem wel even laten nakijken.

YellaD

Berichten: 336
Geregistreerd: 03-06-12
Woonplaats: belgie

Re: Pubergedrag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:53

Misschien blokkeert hij soms in zijn rug?
Mijn merrie (13) steigert ook, en schud ook steeds met haar hoofd, maar bij haar is dat omdat ze ofwel het rijden heel plezierig vind(met dr hoofd schudden) ofwel omdat ze het beu is, niet verder wil of iets niet begrijpt/kan (steigeren).
Of misschien steigert hij uit protest?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Pubergedrag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:54

Schud hij met zijn hoofd heen en weer of op en neer?

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Pubergedrag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 22:59

Ik zou niet weten waarom hij uit protest steigert.. vraag niks van hem met wandelen, en met buitenrit al helemaal niet verder ;o

hij schud heen en weer alsof hij "wild" is zegmaar.

Anoniem

Re: Pubergedrag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:32

Staat jouw fjord de hele dag buiten? Hoeveel krachtvoer krijgt hij? Het klinkt alsof hij gewoon een soort van ontploft omdat hij energie teveel heeft. Ik had er ook een die dat deed en stond op boxrust voor een blessure. Kon ook vanuit het niks steigeren.

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Pubergedrag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 08:35

Hij staat overdag buiten, en snachts op stal.
Hij krijgt nu redelijk wat hooi bij gevoerd en een klein schepje meusli als hij op stal komt, maar dat is echt heel weinig.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Pubergedrag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 08:45

Ik denk dat het een vrolijke jongen is. Mijn paard deed hetzelfde, maar dat mag geen excuus zijn. Je moet echt duidelijk laten merken dat dat gedrag niet gewenst is. Aanpakken dus! Voel je dat hij gaat steigeren BENEN!!! schop hem naar voren. Of wat ook helpt even heel snel een kleine volte maken (hand laag en omtrekken). Bokken in galop buiten, even niet meer buiten galoperen, eerst zorgen dat hij in de bak netjes galoppeerd. Als dat goed gaat buiten hele kleine stukjes galopperen.

Succes!
En vergeet niet de aanhouder wint.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:27

Bokt hij ook als je hem laat galopperen aan de longe of alleen als hij bereden wordt? Met galop worden andere spieren gebruikt en het kan natuurlijk zijn dat hij bijvoorbeeld een beetje spierpijn heeft van een vorige keer rijden (hoe lang is hij al onder het zadel en hoe vaak rij je hem per week). Steigert hij standaard op dezelfde plek of zo ineens op een willekeurige plek? Hoe reageer jij zelf op bepaalde plaatsen als je een rit maakt? Ben je onbewust een beetje gespannen omdat hij wel eens zou kunnen gaan steigeren? Of ben je onbewust teveel aan het rommelen met de teugels c.q. zet je er onbewust een beetje teveel druk op? Als hij steigert, hoe los je dit dan op? Op deze leeftijd zijn paarden vaak nog aan het wisselen en is er ook nog wel eens sprake van doppen. Is zijn gebit gecontroleerd? Steigert en bokt hij alleen op buitenrit of ook als je in de bak aan het rijden bent? Het kán inderdaad een puberprobleem zijn, maar ik zou toch eerst alles uitsluiten voordat je alles alleen op gedrag gooit. Joolien heeft je al de vraag gesteld over het rantsoen, maar daar ligt het uit jouw antwoord te lezen niet aan. Zo te lezen komt hij ook voldoende buiten en heeft hij genoeg mogelijkheden om vrij te bewegen. Zoals je zelf al aangaf is het inderdaad erg lastig om precies aan te kunnen geven hoe of wat, maar hopelijk kan het beantwoorden van dit soort vragen al meer bij een mogelijke oplossing komen. ;)

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Pubergedrag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 23:57

Als ik hem longeer, dan draait hij vaak weg met zijn achterhand of bokt hij.. hij was al beleerd toen ik hem kocht, dat is nu een half jaar geleden. Ik ben alsnog begonnen bij de basis. Dat steigeren doet hij op een willekeurige plek, ook als ik wandel, hij 'piaffeert' wel heel veel uit drukheid dan merk ik al dat er wat kan gebeuren. En ja, er is spanning bij mij. Ik begin met volle vertrouwen en hij is elke keer weer zo druk dat ik er angstig van word. Ik les met hem op de manege, en daar bokt hij ook redelijk vaak, terwijl waar hij staat, als ik daar rij in de bak is er niks aan de hand. Longeren gaat eigenlijk overal niet goed. Ik wil ook graag met dubbele lijnen beginnen voor het trainen van de achterhand maar dan is het nog lastiger als hij zo omdraaid enzo.
Hij is een poos geleden naar de tandarts geweest en toen is er een wolfskies getrokken.
Nu ik dit zo typ, merk ik dat het toch mischien wel ligt aan de drukte en spanning maar dan reageert hij er wel heel heftig op terwijl ik in het begin toen ik hem had nergens problemen mee had.
Hoop dat dit een beetje goede uitleg is.

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Pubergedrag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 23:58

Ik rij hem drie keer, met vaak een keer grondwerk en longeren in de week

bokker145
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:55

yarrah schreef:
Ik denk dat het een vrolijke jongen is. Mijn paard deed hetzelfde, maar dat mag geen excuus zijn. Je moet echt duidelijk laten merken dat dat gedrag niet gewenst is. Aanpakken dus! Voel je dat hij gaat steigeren BENEN!!! schop hem naar voren. Of wat ook helpt even heel snel een kleine volte maken (hand laag en omtrekken). Bokken in galop buiten, even niet meer buiten galoperen, eerst zorgen dat hij in de bak netjes galoppeerd. Als dat goed gaat buiten hele kleine stukjes galopperen.

Succes!
En vergeet niet de aanhouder wint.

Ik weet niet als omtrekken wel een goed idee is.. De meeste paarden gaan steigeren en of bokken als ze in protest gaan maar dat protest kan verschillende reden hebben maar een daarvan omdat je je paard trekt aan zijn teugels

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:46

ingridxxs schreef:
Als ik hem longeer, dan draait hij vaak weg met zijn achterhand of bokt hij.. hij was al beleerd toen ik hem kocht, dat is nu een half jaar geleden. Ik ben alsnog begonnen bij de basis. Dat steigeren doet hij op een willekeurige plek, ook als ik wandel, hij 'piaffeert' wel heel veel uit drukheid dan merk ik al dat er wat kan gebeuren. En ja, er is spanning bij mij. Ik begin met volle vertrouwen en hij is elke keer weer zo druk dat ik er angstig van word. Ik les met hem op de manege, en daar bokt hij ook redelijk vaak, terwijl waar hij staat, als ik daar rij in de bak is er niks aan de hand. Longeren gaat eigenlijk overal niet goed. Ik wil ook graag met dubbele lijnen beginnen voor het trainen van de achterhand maar dan is het nog lastiger als hij zo omdraaid enzo.
Hij is een poos geleden naar de tandarts geweest en toen is er een wolfskies getrokken.
Nu ik dit zo typ, merk ik dat het toch mischien wel ligt aan de drukte en spanning maar dan reageert hij er wel heel heftig op terwijl ik in het begin toen ik hem had nergens problemen mee had.
Hoop dat dit een beetje goede uitleg is.

Deze twee regels zijn belangrijk. Dat hij het bij zijn eigen stal in de bak niet doet, geeft aan dat er inderdaad aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid spanning is bij de manege. Of hij moet daar meer doen (zij het geestelijk, zij het lichamelijk, zij het een combinatie), wat voor hem net even een stapje teveel is. Je zou eens kunnen proberen om op de manege tijdelijk een halve les mee te rijden en dat uit te bouwen. Verder thuis niet te lang doorgaan, maar wel steeds meer figuren gaan rijden. Het zogenaamde "verrassingseffect".
Dat het longeren niet lukt, kan meerdere oorzaken hebben. Hij kan het bijvoorbeeld nog niet helemaal goed begrijpen of jij gebruikt onbewust lichaamstaal waardoor hij in de war raakt. Het kan ook zijn dat hij op een volte meer gebruik moet maken van zijn achterhand en dat deze niet helemaal prettig aanvoelt. Ook dat kan weer verschillende oorzaken hebben: spierpijn, onbalans, belasting (heup)gewrichten, het achterste deel van de ruggewervel, iets in de onderbenen. Doet hij het op beide richtingen tijdens het longeren of alleen één kant op? Merk je lichte verandering in het plaatsen van het binnen- of buitenbeen ten opzichte van de andere kant op longeren en/of met rechte lijnen?

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Pubergedrag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 18:51

@shenavallie Die spanning is er zeker op de manege en buiten, en thuis is het vertrouwd natuurlijk.. Het longeren gaat rechtsom slecht, met het rijden ben ik er ook achter gekomen dat stelling naar rechts lastiger is. Verschil van beide kanten op met het neerzetten van zijn achterbenen is lastig, hij is redelijk druk dus kan ik daar niet op letten, ik wil zondag filmpjes maken en anders volgende week. Voor mijn idee zit het wel in de spanning, en als dan iets moeilijk is voor hem zal hij het wel op zoon manier uiten omdat hij al gespannen is. Door deze vragen te beantwoorden word mij al iets meer duidelijk als dat dus klopt. Ik had ook al gereageerd op het aan de teugel topic bij discussies dat hij nog op zijn voorhand loopt en erg diep loopt als ik hem voorwaarts neerwaarts vraag. Dus zijn achterhand is inderdaad een probleem. Dat zal er vast mee te maken hebben dan. Heb je misschien tips of een andere manier om zijn achterhand te trainen en de rust terug te vinden?

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:11

[/quote]
Ik weet niet als omtrekken wel een goed idee is.. De meeste paarden gaan steigeren en of bokken als ze in protest gaan maar dat protest kan verschillende reden hebben maar een daarvan omdat je je paard trekt aan zijn teugels[/quote]

Als je aan teugel trekt kan een paard niet steigeren of bokken.
Omtrekken doe je pas als je voelt dat je paard gaat steigeren. Je moet je paard gewoon voor blijven. En vooral niet wachten als je denk "wat gaat hij doen?" dan ben je gewoon weg al te laat. En heeft het paard weer gewonnen. TS je moet gewoon heel duidelijk zijn en overwicht tonen en misschien wel eens opzoek moet gaan naar goede begeleiding.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Pubergedrag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:55

Volgens mij heeft dit helemaal niets met puber gedrag te.
Zoals al door een paar mensen hier aangehaald is denk ik ook dat het paard net iets te veel krachtvoer krijgt, voor veel te weinig arbeid.
Je zegt hij was al beleerd toen ik hem kocht, uit de dingen die jij hier verteld kan ik enkel opmaken dat er eigenlijk weinig of geen basis inzit, als je daar echt wat meer werk insteekt best onder begeleiding van een ervaren lesgever/trainer dan zal dit zeer zeker een heel ander paard opleveren.
Uiteraard moet er altijd eerst gekeken worden of het niets medisch is dat er mis zou zijn, of een zadel dat niet goed past, of hoofdstel en bit dat niet goed past, .....
Een goeie basis is echt veel meer dan het halve werk, met een goeie basis heeft het paard geen enkele reden tot verzet, en paarden bokken en steigeren echt niet zomaar, dat vraagt extra energie.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:07

Ik sluit me aan bij aeolusnr1, maar heb nog wel een toevoeging op hetgeen je schrijft over het longeren en rijden op rechts.
Als een paard één kant op niet makkelijk inbuigt en ook met de achterhand niet makkelijk meekomt, dan zit er meestal iets niet helemaal lekker in de rug. Ik spreek uit ervaring, want ik heb een paar jaar geleden een Fries paard getraind dat hetzelfde probleem had. Zij liep aan de longe overdreven met haar hoofd naar buiten op één zijde. Ook onder de man, maar dat ging met figuren rijden wat beter. Toch zat het me niet lekker en heb ik haar laten nakijken. Hetzelfde heb ik met mijn eigen paard gehad, nadat zij een ongeluk heeft gehad. Gelukkig volstond één behandeling indertijd, maar voor alle zekerheid heb ik de chiropractor een tweede keer laten komen.
Mijn advies is dan ook om een chiropractor te laten komen, die jouw paard één en hooguit twee behandelingen geeft. Hierbij wordt vanaf achter de oren tot en met de staartwortel gewerkt. Je krijgt daarbij gerichte oefeningen om met jouw paard te gaan doen (na een dag rust vaak eerst longeren, daarna er weer op). Bokken, steigeren en druk gedrag is meestal een teken dat een paard voor pijn wil weglopen. Zelf heb ik erg goede ervaring met Karianne Ruth van Lodash (http://www.lodash.nl). Karianne geeft naast de behandeling ook heel goede uitleg wat te doen met longeren/rijden. Ik kan hier wel een hele opsomming van oefeningen gaan doen, maar het is belangrijk dat de oorzaak eerst aangepakt wordt. ;)

bokker145
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:24

yarrah schreef:


Ik weet niet als omtrekken wel een goed idee is.. De meeste paarden gaan steigeren en of bokken als ze in protest gaan maar dat protest kan verschillende reden hebben maar een daarvan omdat je je paard trekt aan zijn teugels[/quote]

Als je aan teugel trekt kan een paard niet steigeren of bokken.
Omtrekken doe je pas als je voelt dat je paard gaat steigeren. Je moet je paard gewoon voor blijven. En vooral niet wachten als je denk "wat gaat hij doen?" dan ben je gewoon weg al te laat. En heeft het paard weer gewonnen. TS je moet gewoon heel duidelijk zijn en overwicht tonen en misschien wel eens opzoek moet gaan naar goede begeleiding.[/quote]
Oke maar als je dan trekt gaat hij in protest en daarbij kan hij gaan stijgeren en of bokken

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:35

ik zou je zadel heel goed laten opmeten en je paard ook. zodat je dat zeker weet. Dan zou ik precies bijhouden wanneer hij dit doet. hij hij een bit in, zit er een blokkade in zijn rug of hoofd, heeft hij problemen met zijn kiezen of wolfskiezen. is de leeftijd ook voor en je uitdagen of je wel een goede leider ben en of hij je wel kan vertrouwen.

zou eerst het medische na laten kijken en dan laten zien dat je een goede leider ben.

iedereen heeft een andere ervaring wat het kan zijn. Maar zou het wel na laten kijken.

jipsielove
Berichten: 55
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:47

gewoonm pubergedrag