waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
delvira
Berichten: 828
Geregistreerd: 23-03-09

waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 19:09

even een vraagje, waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen?
zijn er hier mensen die daar ook ervaring mee hebben?
zo ja wat hebben jullie daarmee gedaan?

wordt een duur grapje zo voor mij :o

Quiir
Berichten: 424
Geregistreerd: 06-11-12

Re: waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:10

Ik denk verveling?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:11

Ruinen klieren vaak door aan elkaars dekens en halsters te trekken. Kribbox of andere vieze substantie op de dekens smeren wil nog weleens helpen net als een hufterproof deken.

delvira
Berichten: 828
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 19:12

weet het niet, het is een hele tijd goed gegaan, maar vandaag niet...

delvira
Berichten: 828
Geregistreerd: 23-03-09

Re: waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 19:13

en het is een merrie, wel een dominante.... :D

ullie2001

Berichten: 230
Geregistreerd: 13-02-09

Re: waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:14

Kun je ook bij je merrie proberen hoor!! Kriebox werk meestal goed

delvira
Berichten: 828
Geregistreerd: 23-03-09

Re: waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 19:15

da's wel een goeie, ga ik proberen ;)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:16

Een bitch dus. :D Nog grotere bitch erbij zetten die haar corrigeert in haar gedrag maar geen dekens sloopt....

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:16

Deken kan ook kapot gaat als er een paard achter de andere aan zit en bijv. bijt in de deken dan kan het ook scheuren. Dat gebeurd bij ons.. :P

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:17

Hoezo een duur grapje voor jou? Paarden spelen onderling, is toch een risico van paarden in de wei houden met dekens := ?

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:19

Misschien moeten de andere eigenaren een mooiere deken kopen? :+

Een modieuze merrie heb je denk ik :))

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:20

Sja lastig, ik heb het precies andersom -O- . Ben in 4 maanden aan mijn 8e deken toe en 2e kudde. Niets hielp ook niet diverse soorten antibijt. In zijn nieuwe groep gaat het beter, maar nog steeds 2 dekens.

hij heeft nu een applejack extreme 3500 denier op en die leeft nog. Ik krijg trouwens niets vergoed. Bij ons hoort het bij het risico van buitenstaan, anders moet je ze apart zetten en dat vind ik ook niets, hij heeft zijn sociale contacten nodig en soms is de dader ook gewoon onbekend, ze staan met zijn achten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:20

Celiien schreef:
Hoezo een duur grapje voor jou? Paarden spelen onderling, is toch een risico van paarden in de wei houden met dekens := ?


Eigenaar is verantwoordelijk voor gedrag van zijn paard, als die doelbewust dekens sloopt vind ik wel dat de eigenaar daar zijn verantwoordelijkheid voor kan nemen.
Hier is ook zo'n truttebol die erg lief is, maar ook erg bitch kan zijn en het leuk vind om de deken beet te houden en het paard dan weg te jagen... Krijg je mooie winkelhaken van. :+ In dure exeemdekens, daarnaast is hier niet genoeg land om de kudde nog verder op te splitsen.
Paard in kwestie heeft een graaskorf om in de kudde, dit werkt goed.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:22

Judith_ schreef:
Celiien schreef:
Hoezo een duur grapje voor jou? Paarden spelen onderling, is toch een risico van paarden in de wei houden met dekens := ?


Eigenaar is verantwoordelijk voor gedrag van zijn paard, als die doelbewust dekens sloopt vind ik wel dat de eigenaar daar zijn verantwoordelijkheid voor kan nemen.
Hier is ook zo'n truttebol die erg lief is, maar ook erg bitch kan zijn en het leuk vind om de deken beet te houden en het paard dan weg te jagen... Krijg je mooie winkelhaken van. :+ In dure exeemdekens, daarnaast is hier niet genoeg land om de kudde nog verder op te splitsen.
Paard in kwestie heeft een graaskorf om in de kudde, dit werkt goed.

Is zeker zo, echter kiest men ervoor om het paard in een kudde te zetten, en daar gebeuren dit soort dingen. Wat moet je anders, met een vingertje naast de weide gaan staan en zeggen niet meer doen heh? Paarden spelen nu eenmaal, vervelen zich en gaan dan dingen slopen. Het is de ander zijn keuze om een deken op te doen, en vervolgens in de weide te zetten met andere speel/hapgrage paarden :j

Anoniem

Re: waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:24

doelbewust dekens slopen? ik denk niet dat paarden expres dekens slopen hoor, die willen gewoon spelen of bitchen

delvira
Berichten: 828
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 19:25

ik snap wel dat het een risico is, maar ikzelf vind het wel netjes dat ik vergoed, ik ben immers verantwoordelijk voor mijn paard..

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:26

Ik vind het super datje het doet hoor daar niet van! Maar imo een beetje onnodig :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:28

Nou, gewoon als beide eigenaren geven en nemen. :) eens dat niet alles te voorkomen is. Maar niet iedere eigenaar kiest voor dekens als handigheidje maar als must. Eigenaar van het paard wat de dupe is kan er ook voor kiezen om twee kapotte dekens om en om te doen en tussendoor de scheuren te repareren. Eigenaar van het happerige paard kan ook een muilkorf proberen. Samen tot een oplossing komen is altijd fijner.

@frederieke_ had je de rest van mijn post ook gelezen? Of gewoon even zin om op wat slakke zout te leggen? :)

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:28

Ik heb ook een ruin die van sommige paarden de dekens sloopt. Vooral de merrie van mijn moeder staat regelmatig half ontkleed in de paddock :o . Het is een hele nare gewoonte, die een hoop dekens kost :( . Hij doet het ook echt tijdens het spelen.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:29

Als je heel zeker weet dat zij het was, maar dan nog. Ik heb er van de 8 niet eentje vergoed gekregen, was mijn eigen risico. Nu heb ik dus een dure deken aangeschaft met een hoop denier en die bijft wel heel. Het is even een investering van mijn kant, maar scheelt een hoop ergenis.

delvira
Berichten: 828
Geregistreerd: 23-03-09

Re: waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:35

hier was het wel duidelijk dat het mijn dame was.......

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:38

Hengsten dekens opleggen, krijgt ze niet stuk haha! Maar zal vast wat kosten.....

lastig, misschien tijdelijk een muilkorf? Ik weet niet of ze gevoerd worden buiten? Leuk is het niet maar als het daardoor stopt?

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:40

inversteren in z'n ouwerwetse lelijke oerdegelijke canvas deken.. of gewoon een oude deken boven op leggen en die helemaal in sprayen met cribox (hoewel de pasta beter werkt vind ik blijft ook beter zitten maar wel erg gesmeer voor je zelf) en anders indd graas korf om werkt ook prima

Reiniera
Berichten: 98
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:54

Mijn vorige paard deed dit ook, die heeft een hele boel dekens gesloopt.
Op het land was er niks aan de hand. Paddock was een probleem.
Die van mij kreeg dan een muilkorf om. Werkte prima.

Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Re: waarom sloopt mijn paard de dekens van anderen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:58

Het is waarschijnlijk zelf belonend gedrag. Je zou de dekens tijdelijk in kunnen spuiten met smerige goedjes, wil alleen niet altijd helpen. Paard wil niet altijd snappen dat het smerig moet zijn. Je kunt bv. Azijn vernevelen op de dekens van de paarden waar die mee buiten staat per keer dat ze naar buiten gaan, dat tijdje volhouden als je paard azijn smerig vind