Pony is in gedrag veranderd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pien_2010

Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:08

Vreemd verhaal. Ik ben normaal niet zo van de dierenarts, maar als dit mijn paard zou zijn dan zou ik aan de dierenarts vragen om bloed te onderzoeken en het paard eens na te lopen. Tevens is zijn voer veranderd?


pien_2010

Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:40

Kijk Anthea als je hem nu net zou hebben dan zou het kunnen dat je geen goede (bege)leider zou zijn of anders gezegd dat jullie gezagsverhoudingen niet zouden kloppen. Maar als na zes jaar het gedrag van je paard veranderd en er is verder niets veranderd dan zou ik toch gaan denken aan de gezondheid van het dier. Tenminste als een van mijn paarden zo'n gedragsverandering zou laten zien (ze zijn net als jouw paard echt mijn vrienden en gewoon super braaf), dan zou ik het toch als er verder niets veranderd is gaan zoeken in de medische hoek.
Tja en wat hij dan zou kunnen hebben is speculatie: ogen, oren? ziekte vandaar bloedonderzoek? Iets intern aan de organen (bloedonderzoek zou je daarbij kunnen helpen), rug of been- spier- pezen? Neurologisch iets? Dat kan natuurlijk van alles zijn.
Het enige wat je weet is dat jouw grote vriend een dermate gedragsverandering heeft na zes jaar dat hij negatief gedrag vertoond. Dan is het toch vrienden eigen om echt te zoeken naar de oorzaak, zodat je hem kunt helpen in de hoop dat je jouw vriend weer terug krijgt en hij weer zijn fijn voelen?
Na zes jaar goede vriendschap kan ik niet meer geloven dat de oorzaak bij jou ligt.


pien_2010

Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:35

xAnthea schreef:
Zo, de dierenarts is gebeld en zal maandag komen :) Als er weinig of niets uit het onderzoek komt, dan zal de osteopaat ook nog eens gebeld worden. Ik hoop dat er iets uitkomt en ik hou jullie op de hoogte ;)

+:)+ succes maandag en fijn dat je ons op de hoogte blijft houden.

pien_2010

Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:09

Laten we eerst maandag maar eens afwachten of de dierenarts iets kan vinden. Ben wel benieuwd TS en fijn dat je ons op de hoogte wilt houden. Wacht je bevindingen af (als hij al gelijk iets kan zeggen).

pien_2010

Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:39

Je bent goed bezig Anthea. Eeerst inderdaad iets medisch uitsluiten en dan verder zoeken. Fijn dat er niet gelijk al iets heel ernstigs is zo op het eerste gezicht. Die ostheopaat vind ik ook een goede.

pien_2010

Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:19

OK dus even wachten op maandag. Bedankt voor je update TS!

pien_2010

Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pony is in gedrag veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:49

Dat is fijn om te lezen Anthea. Bedankt voor de update!

pien_2010

Berichten: 42801
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:44

xAnthea schreef:
.
Mijn pony heeft dus geen van die symptomen alleen dan die gedragsveranderingen. Komen die symptomen te samen? Je ziet het in het bloed, maar ik heb niet gezegd dat ze specifiek daarop moet letten en blijkbaar behoort deze ziekte niet tot een routine bloedonderzoek (bij de mens trouwens ook niet).


Mijn paard had ook Lyme en had geen van die kwalen. Ze was wel erg ziek, altijd moe, lusteloos en wat grijnzig dus niet blij. Op mijn verzoek is door de dierenarts bloed afgenomen. Je moet echt wel een aantal weken wachten op de uitslag. Wij doen altijd dierenarts en al 15jaar dezelfde natuurkundige die gewoon heel goed is. Die heeft via foto merrie doorgemeten en er was heel veel aan de hand. Gelijk na twee dagen begonnen met de medicijnen toedienen en na drie weken was paardje behoorlijk opgeknapt. Toen kwam de dierenarts met de uitslag namelijk paardje had ziekte van Lyme. Tja, was wel beter verklaard door natuurkundige. Dus omdat meten weten is, gelijk weer bloed af laten nemen (dat moet om de verschillende waarden te kunnen meten. Weer weken later kwam de uitslag dat Lyme waarden enorm gedaald waren. Paardje doet het nog steeds fantastisch (drie jaar later) want ik hou haar nog steeds goed in de gaten.
Als je Lyme laat prikken en dat zou er uit komen moet je goed realiseren dat (volgens mijn dierenarts) de reguliere behandeling niet zo simpel is. Zij had al contacten gehad met Duitsland dierenarts die meer ervaring hier mee hadden.
Dus je hebt gelijk dat Lyme niet bj routine onderzoek hoort (is ook duur onderzoek, ik geloof rond de € 100,--) mijn paard had geen van de symptonen die jij beschrijft. Ze was gewoon heel erg ziek echt doodziek. Aangezien zij uit Frankrijk komt en altijd buiten stond wilde ik op Lyme testen want in Frankrijk zijn gewoon heel veel teken, daar waar ze vandaan kwam.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Googlebot en 4 bezoekers