paard stormt stal/weide uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

paard stormt stal/weide uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 20:47

Een van men verzorgpaarden stormt altijd zijn stal of weide uit. Hij loopt je echt letterlijk om als je toevallig in de weg staat. Aan de hand gaat het nog wel, maar ook niet al te best, en aan de stallen durf ik niet goed aangezien hij je dus gewoon plet. Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan aanpakken?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: paard stormt stal/weide uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:01

Door grenzen te stellen.

Ik gebruik daarbij een menzweep. Ik neem het paard mee aan het halstertouw en stel met de menzweep een fysieke grens voor de neus van het paard. Vanaf dat ogenblik krijgt het paard de eigen verantwoordelijkheid om achter die fysieke grens te blijven. Doet hij dat niet dan zwaai ik op en neer met de zweep, hij is er zelf verantwoordelijk voor als hij er tegenaan loopt. Dat is namelijk een keuze die hij zelf maakt, hij had er immers ook achter kunnen blijven.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Re: paard stormt stal/weide uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:18

VSW -> OPG

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 21:20

fjordnina schreef:
Door grenzen te stellen.

Ik gebruik daarbij een menzweep. Ik neem het paard mee aan het halstertouw en stel met de menzweep een fysieke grens voor de neus van het paard. Vanaf dat ogenblik krijgt het paard de eigen verantwoordelijkheid om achter die fysieke grens te blijven. Doet hij dat niet dan zwaai ik op en neer met de zweep, hij is er zelf verantwoordelijk voor als hij er tegenaan loopt. Dat is namelijk een keuze die hij zelf maakt, hij had er immers ook achter kunnen blijven.


ik zal het zeker eens proberen, maar het probleem is dat een zweep niet echt een grote indruk op sisco maakt, hem bijvoorbeeld logeren is heel erg moeilijk, hij schrikt namelijk niet van een zweep

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:22

emilyke12 schreef:
Een van men verzorgpaarden stormt altijd zijn stal of weide uit. Hij loopt je echt letterlijk om als je toevallig in de weg staat. Aan de hand gaat het nog wel, maar ook niet al te best, en aan de stallen durf ik niet goed aangezien hij je dus gewoon plet. Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan aanpakken?


Idd, grenzen aangeven. 'mijn' paarden doen het ook, maar dan zet ik gewoon de staldeur open of het hek van de bak.. En heb ik ze aan hand, dan blijven ze keurig achter me lopen. Misschien actie op de manier waarop jij je toont of handelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:27

Ipv de zweep gewoon je halstertouw gebruiken.

En het is denk ik niet zo zeer de zweep die geen indruk maakt hoor, maar als jij hem hanteert maakt het geen indruk, omdat hij totaal geen respect voor je heeft.
Als hij een beste lel met een zweep heeft gehad, krijgt ie er vanzelf respect voor hoor.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:37

Heel simpel. Klik hem in zijn stal al vast aan het halstertouw. Als je de deur open doet en hij sprint eruit dan geef je hem een lel aan het halster. Als hij daarvan opschrikt en zijn kop in de lucht gooit draai je, je om maakt je groot en zet hem achteruit. Het helpt ook door met het uiteinde van je halstertouw rondjes te zwiepen voor je zodat hij wel achteruit moet blijven. Blijf hem terug zetten, net zo lang tot hij het respect toont om met je mee te lopen. Opdringerige paarden heb je niks aan en zijn nog gevaarlijk ook. Mijn paard had hier in het begin dat ik haar kreeg ook een handje van en die loopt nu netjes achter mij of naast mij bij het gaan naar de weide/stal/wandeling. Maar wees en blijf consequent!

Nikki_Haya

Berichten: 337
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:41

idd, gewoon je grens aangeven. Die van mijn heeft me dat 3 x geflikt, en toen moest ze voor de stal wachten totdat ze naar binnen mocht. Nu is het standaard dat ze voor de stal stil gaat staan, en wacht om mijn toestemming :D

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:56

Terug zetten op zijn plaats. Mijn nieuwe paardje had dat in het begin ook, niet echt heel snel maar wel lekker doordrammen als ze eruit wilde. Als ze dus de stal uit denderde, draaide ik haar gewoon weer om en gingen we met het zelfde vaartje weer de stal in. Dan weer opnieuw proberen, net zolang dat ze wachtte totdat ik zei, kom maar.
Nu kan ik de deur open doen, touw vast klikken, even (gewoon voor de rust) even wat strootjes uit haar manen plukken en dan Kom maar. Af en toe probeert ze even te smokkelen door een voetje naar voren te zetten. Dan is het gewoon "Terug" en zet haar weer op haar plaats.
Met lopen, als ze wat sneller gaat dan ik wil, dan draai ik met het uiteinde van het halstertouw circels voor haar neus. Als ze doorwalst, dan komt ze het touw tegen, als ze normaal loopt niet. Haar keus. Of ik draai me om en loop met haar aan het touw de andere kant op, maar dat is niet altijd mogelijk omdat ik met twee paarden loop en dan raken we in de knoop :-)

Misschien heb je hier wat aan, en je kan altijd je terugzetten op de plaats vergezeld laten gaan met een vocaal comando, bv Plaats, of Terug of wat je wil. Dan belonen als hij het doet. Maar wees voorbereid, het kan de eerste keren wel betekenen dat je hem tig keer op zijn plek moet zetten (mijn record is 15 keer) zeker als het voor hem een gewoonte is geworden.

succes en vergeet niet te belonen, ook al is het maar een kleine stap in de goede richting :-)

JHNL
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-12-13

Re: paard stormt stal/weide uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:28

Als je bij voorbaat er vanuit gaat dat het paard iets doet zal het ook gebeuren. Je bent op dat moment iets gespannen waardoor het paard in de rangorde boven jou staat.
Stormt jou paard zijn stal uit moet je vooral rustig blijven, naast hem blijven staan, niet aanspreken aankijken en of stem verheffen maar gewoon weer terug op stal zetten om hem vervolgens weer uit te halen. Fysiek straffen helpt zeker niet. Gewoon elke keer weer in stal terug zetten net zolang het paard er rustig uitloopt, dit kan behoorlijk lang gaan duren maar niet eerder stoppen dan dat hij rustig uit stal komt. Als hij rustig uit stal komt niet belonen maar rustig en rechtop doorlopen waarbij het paard nooit voor jou of achter jou mag lopen. doet hij dat wel stopzetten en weer opnieuw weglopen. Hier geld hetzelfde net zolang doorgaan tot hij doet wat jij zegt enz. enz.

irmsel
Berichten: 216
Geregistreerd: 08-07-12

Re: paard stormt stal/weide uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:40

Emilyke

Dat ik mijn eerste eigen paard aanschafte heb ik als eerste NH-grondwerk-les genomen.
Ook al verzorgde ik al 8 jaar andermans paarden incl. 2 verzorgpaarden.
Zoals meerdere al aangeven.. Grenzen stellen.
Ik heb er voor gekozen om dit onder begeleiding te doen.
Timing is alles! Blijf je paard altijd een stapje voor en wees zeker van je zaak! Anders maak je absoluut geen indruk

Love1992

Berichten: 120
Geregistreerd: 29-12-12

Re: paard stormt stal/weide uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:36

Heey, heel herkenbaar,
Een jong paardje die ik zadelmak gemaakt had, had dat ook. eigenlijk altijd al gehad, maar vooral zodra er iets spanning bij kwam. Waar we altijd voor zorgden was een extra halstertouw of longeerlijn eraan, zodra hij dan sprint je niet klem tussen de deur komt. Ik zal niet met een zweep gaan drijgen, dat zorgt voor nog onnodige spanningen en zal het zelfs tot eng uiten en niet meer de stal in of uit willen. Wat wij toen hadden gedaan is gewoon voor de staldeur heen en weer lopen en daar op en af zadelen in de gang, en zodra de bedoeling was de stal in te gaan, eerst gewoon rustig aaien, eventueel borstelen, en dan zelf eerst de stal in en vervolgens je paard. Dus dan ga je alsnog zelf voor. en als hij echt erin komt sprinten zit je niet tussen de deur. dus geen elkaar wat ruimte. Zolang hij er geen misbruik van maakt. Dit alles wel in ontspanning rust en geduld !!

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:17

Inderdaad grenzen stellen. MAAR je ook afvragen waarom hij dit doet, is hij eens in aanraking geweest met een deurpost oid? Waardoor hij misschien niet rustig door de poorten durft te gaan, uit angst voor pijn?
Ga eens oefenen met smalle doorgangen, zet in de bak 2 hindernissen neer. Eerst breed uit elkaar en daar tussendoor wandelen en zo steeds een beetje smaller.

Mindim schreef:
Ipv de zweep gewoon je halstertouw gebruiken.

En het is denk ik niet zo zeer de zweep die geen indruk maakt hoor, maar als jij hem hanteert maakt het geen indruk, omdat hij totaal geen respect voor je heeft.
Als hij een beste lel met een zweep heeft gehad, krijgt ie er vanzelf respect voor hoor.


Dan krijgt hij angst voor de zweep ipv respect...
Ik ben het met je eens dat ze grenzen moet stellen, maar dat kan ook op een respectvolle manier naar het paard toe...

Ik zou samen met instructrice gaan werken aan je leiderschap in een veile omheinde omgeving en kijken wat bovenstaande oefening doet.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Re: paard stormt stal/weide uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 19:12

bedankt allemaal voor de tips :D, ik ga het zeker kunnen gerbuiken