Mijn paard vertrouwd mij niet meer na schok van draad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Mijn paard vertrouwd mij niet meer na schok van draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 17:46

Hallo Bokkers,
Mijn paard heeft een weekje geleden heel sneu een enorm harde tik van de stroomdraad tegen haar neus gehad toen ik haar terug zette in de wei. Het was duidelijk te zien dat ze dacht dat ik haar een tik gaf of id, ze was helemaal over stuur. Het was denk ik ook heel gevoelig omdat het echt recht tegen haar neusje was, ik hoorde iig een flinke tik :(:)
Sinds die dag is ze nu zeer onrustig als ik haar terug wil zetten. Er is niets anders veranderd, ook niet als ik haar uit de wei haal, maar als ik haar terug wil zetten wil ze de wei in rennen en dus ook niet meer netjes omdraaien en wachten zoals ze normaal doet. Je ziet duidelijk haar gespannen houding en angst.

Ben eigenlijk benieuwd hoelang dit kan duren? Ik probeer het met alle rust te doen, maar heb duidelijk mijn paard getraumatiseerd :+

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Mijn paard vertrouwd mij niet meer na schok van draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:50

Wat sneu he zulke dingen? Denk echt dat dit moet slijten.. :)

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:53

Paarden zijn vluchtdieren. Ik heb dit ook eens gehad met m'n pony. Ik heb haar de ruimte gegeven om dan inderdaad gewoon de wei in te rennen. Weliswaar op mijn teken. Maar ze moeten gewoon weer een paar keer zien dat t ook goed kan gaan. Gaat tijd overheen.
Als je haar dan strak vast zou houden, dan creëer je een explosie angst, ben ik van mening.
Succes

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 17:55

Kir_Ples schreef:
Wat sneu he zulke dingen? Denk echt dat dit moet slijten.. :)


Ja vooral omdat het een engeltje is die ik echt vrijwel nooit echt hoeft te straffen. Hooguit een keer zeggen "pas op he" :D Maar ze is heel meewerkend dus toen ze die tik kreeg keek ze mij ook echt aan van wat flik je me nou :O. Ze was erg overstuur. Hoop dat ze het snel vergeten is, vind het geen fijn idee dat ze mij ergens niet in vertrouwd.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 17:56

_Gerdien_ schreef:
Paarden zijn vluchtdieren. Ik heb dit ook eens gehad met m'n pony. Ik heb haar de ruimte gegeven om dan inderdaad gewoon de wei in te rennen. Weliswaar op mijn teken. Maar ze moeten gewoon weer een paar keer zien dat t ook goed kan gaan. Gaat tijd overheen.
Als je haar dan strak vast zou houden, dan creëer je een explosie angst, ben ik van mening.
Succes


Bedankt voor de tip! Ik liet haar nu namelijk gedwongen rustig wachten en rustig de wei in lopen.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Mijn paard vertrouwd mij niet meer na schok van draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:01

Gewoon een paar keer iemand anders het hek ruim open laten houden en er 10x in en uit lopen. Tuurlijk zal ze het nog wel even spannend vinden, is ook sneu, maar trekt wel weer weg. Niet teveel aandacht aan schenken, daarmee bevestigen we dat ze inderdaad wel echt moet opletten bij dat hek.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Mijn paard vertrouwd mij niet meer na schok van draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:25

PP -> OPG

UBok

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-06-12

Re: Mijn paard vertrouwd mij niet meer na schok van draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:05

Vervelend als ze de link met jou legt. Maar ik denk ook dat het wel slijt. Als iemand je kan helpen is dat natuurlijk prettig.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Mijn paard vertrouwd mij niet meer na schok van draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 21:15

Als iemand anders haar terug brengt doet ze helemaal niks, dus ze legt de link idd echt bij mij. Bedankt voor de reacties :) hopen dat ze het snel weer vergeet!

Reiniera
Berichten: 98
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:25

Ooohh maak je geen zorgen hoor, dit gaat over. Heb het 2 x met mijn paard gehad. Hij heeft 2 x een klap van het stroomdraad gekregen via mij, dus ik kreeg een klap maar hij natuurlijk nog harder.


_Gerdien_ schreef:
Paarden zijn vluchtdieren. Ik heb dit ook eens gehad met m'n pony. Ik heb haar de ruimte gegeven om dan inderdaad gewoon de wei in te rennen. Weliswaar op mijn teken. Maar ze moeten gewoon weer een paar keer zien dat t ook goed kan gaan. Gaat tijd overheen.
Als je haar dan strak vast zou houden, dan creëer je een explosie angst, ben ik van mening.
Succes


Dit is precies wat ik ook heb gedaan.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:18

Ja lastig he, heb het ook een paar keer gehad met mijn supergevoelige merrie...
op den duur slijt het wel weer...

Ik zou haar persoonlijk niet weg laten rennen als je 't draad open doet, dan bevestig je dat ze er inderdaad voor moet vluchten.
Misschien kun je het een paar keer met iemand samen doen.
Dan laat je de andere persoon het draad open doen, en dan loop je rustig met haar de de doorgang en stop je halverwege, beloon je uitbundig en geef je haar wat lekkers.
Als ze ook netjes stopt laat je haar niet te lang staan, maar loop je je weer een paar stappen verder, beloon je weer en geef je weer wat lekkers.
Evt draai je om, loop je de doorgang weer door de wei uit, en doe je het opnieuw, rustig en met belonen.
Zo leert ze dat er niks zal gebeuren en ze rustig door de doorgang kan gaan.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:23

Moos99 schreef:
Als iemand anders haar terug brengt doet ze helemaal niks, dus ze legt de link idd echt bij mij. Bedankt voor de reacties :) hopen dat ze het snel weer vergeet!

Denk dat daar het probleem ligt ...

Doe jij niet anders dan normaal ?
Haar overdreven op haar gemak stellen, zelf misschien een beetje huiverig voor haar reactie ?

Maak schoon schip met 'r , bied uitvoerig je excuses aan ( voor je eigen gemoedsrust uiteraard ;) ) en zand erover :D

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Mijn paard vertrouwd mij niet meer na schok van draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:16

dit gedrag heeft het paard aangeleerd in 7 seconden. Ze kreeg een tik en binnen 7 seconden heeft ze zichzelf aangeleerd dat ze dit eng vond en niet nog een keer wilde ervaren. dus veranderd haar gedrag.
Die 'angst' om weer een tik tegen de neus te krijgen, krijg je nooit meer 100% weg. Blijft altijd in het achterhoofd. je kunt het wel verminderen, maaar dan mag het NOOIT meer gebeuren. Het paard mag dan NOOIT meer de draad raken en stroom krijgen als jij haar in de wei zet..
Dus zorg dat je de stroom eraf hebt als je haar in de wei zet. Alleen op die manier(echt het hoeft maar 1x te gebeuren en je moet daarna weer 1000x bewijzen dat er niks gebeurt)...kun je die angst een beetje weghalen.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 16:35

Ze is het alweer vergeten :) haha, of heeft zich er in ieder geval over heen gezet. Het duurde een paar daagjes maar ze loopt ondertussen alweer rustig de wei in. Ik zie met haar omdraaien en halster af doen nog lichtelijk spanning maar het is goed onder controle te houden. thanks voor de tips.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Mijn paard vertrouwd mij niet meer na schok van draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:41

+:)+ En die laatste spanning trekt ook wel weer weg met de tijd.

maralou

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Mijn paard vertrouwd mij niet meer na schok van draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:20

He altijd naar als dat gebeurd, gelukkig is ze er alweer een beetje over heen! ;)