.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:17

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:20

Sowieso zo sober mogelijk op voer zetten, geen extra energie erin pompen. Ze staat wel de hele dag buiten? Dan zou ik kijken of ze zolang mogelijk buiten kan blijven en verder poetsen en doen, maar niet te lang en misschien om de dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:23

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:25

Wij moesten net elke dag gaan wandelen (wel aan de hand natuurlijk) om de bloedsomloop te bevorderen.
Ik weet niet of dat in de komende dagen bij jullie ook op het programma zou staan, maar dat is natuurlijk al wat leuker, kan je haar een beetje afwisseling geven.
We gingen dan wandelen langs het kanaal, hier en daar even stoppen om een grasje te plukken (niet teveel natuurlijk) en dat vond ze super.
Behandeling zal natuurlijk verschillen naargelang hoe erg ze hoefbevangen is. Misschien is ze na een tijdje er wel aan toe om lekker te wandelen aan de hand.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:25

clickeren voor stukje wortel (die ze anders ook al kreeg )

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:26

Wortels ook weglaten. Als mijn pony ook hoefbevangen was mocht ze alleen hooi en in de zandbak. Ook niet op het gras dus. Hier staat ze dan wel de hele dag in de paddock. Lekker rondkijken en ze vermaakt zich dan prima.
Laatst bijgewerkt door LovingTweety op 22-11-13 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:26

Je paard voelt zich nu hartstikke rot, waarom laat je haar niet lekker met rust bij haar maatjes in het land? Zo min mogelijk prikkels zal nu voor haar het fijnste zijn gok ik..

Waarom nog wortels? Daar zit nog aardig wat suiker in!

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:31

Juist, wortels mocht die van ons ook niet.
Ook geen voer, geen oud brood, geen biet, geen snoepjes enz...
Enkel droog hooi (geen voordroog) zoveel ze wou, dat deed ik dan in een slowfeeder zodat ze lang bezig was.

PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:33

Simpele kunstjes vanuit de vrijheidsdressuur leren? zoals iets aanraken met haar neus, een kusje geven, bijvoorbeeld een hoedje van je hoofd pakken of een emmer oppakken? Dat kan gewoon in haar stal en je kunt je kunstje elke keer iets uitbreiden. Bijv: Eerst leer je haar om iets aan te raken met haar neus, als ze dat kent leer je haar om iets op te pakken, als ze dat kent leer je haar dat ze het weer terug zet, als ze dat kent leer je haar dat ze het terug zet op een bepaalde plaats, of een zweep in een emmer legt o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:38

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:40

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:44

Tja TS, tuurlijk voel jij je rot. Maar ik gok dat je paard zich nog veel rotter voelt. En volgens mij ben jij niet het type baas dat haar eigenbelang boven dat van een paard zet toch? Als ik namelijk je OP lees dan lees ik vooral dat je paard niet houd van gefriemel en gedoe. Dat is haar manier om jou te vertellen daar mee op te houden toch? Daarom raad ik aan om haar min of meer met rust te laten, geef haar de ruimte om dit ziek zijn zelf te verwerken zonder dat ze ook nog jouw aandacht moet handelen. Het kan zijn dat dit momenteel voor haar teveel is. Wel zou ik regelmatig langskomen en voorzichtig proberen om haar aandacht te geven en dan vooral op te letten of ze er wel of niet zin in heeft/toe in staat is. Laat haar jou vertellen wat ze aankan qua aandacht. Haar belang gaat nu toch even voor?

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:03

Als je niet mag wandelen, dan moet je inderdaad iets zoeken wat je in de stal kan doen.
Het is niet anders.

Je kan haar wel iets laten doen voor de wortels die ze anders toch maar zou krijgen.
Als je ze dan zoals al eerder gezegd is, in schijfjes doet, dan moet ze meer dingen doen om ze te krijgen en is ze dus langer bezig.
Trucjes leren lijkt me wel leuk, als ze zich daar goed genoeg voor voelt.
Er zijn veel dingen die je vrij snel kan aanleren.
Ze zal zelf ook wel aangeven of ze het leuk vind of niet.
Anders bv 3 emmertjes of potjes ondersteboven zetten en onder 1 emmertje een stuk wortel.
Zo moet ze zoeken, of snuffelen waar het stukje verborgen zit. Ook wel eens leuk als afwisseling.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:47

Hoezo is hooi alleen sneu? Ik heb er 5 paarden al 14 jaar op leven en heb niet het idee dat ze iets missen.

Mijn pony was toen acuut hoefbevangen, maar die mocht dus ook niet op de wei, dus als ik dan jouw DA zijn advies hoor zal t misschien wel in mindere mate zijn dan toen hier het geval was.

De adviezen hier waren;

Alleen droog hooi.
Op een natte zandondergrond, geen steen om het kantelen tegen te gaan.
2x per dag 10 minuten wandelen op een zachte ondergrond.

Ze leeft nog steeds en is ondertussen 23 en rijdt weer regelmatig. Ik gok dat de adviezen gewerkt hebben.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:47

anders als ze komkommer lust daar zit hel weinig in veel water maar verder eigelijk niks..
(mijne veel mee verwend toen ze stilstond tijdens pees bless als vervangend koekje.. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:36

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Wat doen met je paard als je niks mag doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:58

Dat is iets wat wij mensen bedacht hebben, een paard verwacht dat ze iets krijgen, na verloop van tijd niet meer. Ik snap wel dat je je zo voelt. Alleen zal het herstel waarschijnlijk langer gaan duren. Ik weet niet wat bij jou de prioriteit heeft.
In plaats van die bak bix die ze hoort zou ik gewoon zorgen voor een extra plak hooi ipv iets waar suiker in zit voor haar herstel. Maar ik ben geen Veearts, helaas 'alleen' een ervaringsdeskundige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:21

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:26

Laat je paard toch met rust.
Het dier is bevangen, heeft pijn.
Als ik ziek zou zijn en iemand wil me truukjes leren voor n wortel had ik m de kamer uit gehoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:30

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:31

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:33

Hoezo flauw.
Heb t beste met je paard voor, laat t dier gewoon met rust.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:36

Annett1990 schreef:
@tones ga even een ander topic bevuilen met dit soort flauwe reacties, sorry hoor hier kan ik niet over, ik ben helemaal op en leeg gezogen van alle stress en zorgen om m'n paardje en heb een onwijs kort lontje. Heb nu al 3 keer aangegeven dat ik dit topic niet heb geopend om dit soort reacties. Dat paard staat stijf van de pijnstillers dus pijn heeft ze op dit moment echt niet hoor.
Reageer gewoon lekker ontopic of in ieder geval een beetje met fantsoen en anders gewoon lekker weg blijven

wat verwacht je dan voor reacties?
als jou dierenarts jou heeft verteld wat je wel en niet kan en mag doen en je luistert 100% naar je dierenarts open dan geen topic op bokt als al het advies je niet aan staat :)

daarbij zitten hier veel mensen met ervaring in hoefbevangenheid en daar zou je wel degelijk gebruik van kunnen maken.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:41

Ben het wel met Tones eens, gaat het hier om je paard of om jou?
Neem aan dat jij ook het beste met je paard voor hebt dus luister alsjeblieft ook naar de andere adviezen.
Het is niet leuk voor je dat je paard ziek is dat snappen we hier allemaal heel erg goed (wij hebben nl zowat allemaal paarden hier) maar je moet om je paard denken en niet om je eigen verdriet.
Soms is het juist beter om niet te veel te tutten, je denkt dan wel dat je daarmee laat zien dat je om je paard geeft maar als je bij je paard bent en een boek gaat lezen in de deuropening van je stal is dat ook al genoeg. Dat je er bent is dan al voldoende, zeker als je paard aangeeft niet zo van tutten te houden.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:42

Hoe erg hoefbevangen is ze? Want je hebt het over haar laatste weken? ... maar meeste gevallen is hoefbevangenheid gewoon te genezen... je hebt wel geduld nodig, veel geduld... en je moet "streng" zijn wat betreft voeding etc.

Je paard kan nog van de stal naar de wei lopen toch? (ik snap niet zo goed waarom DA zegt dat wortels prima zijn maar dat je niet zou mogen wandelen... want wat ik ervan weet is juist zorgen dat bloedsomloop wordt gestimuleerd en dat helpt bij afdrijven van de afvalstoffen)
Heb je er al een hoefsmid bij gehad? Denk er trouwens aan dat het ook nog kan leiden tot hoefzweer.
Stalgenootje had haar pony laatst bevangen... meteen in modder paddock met alleen hooi... en pijnstillers (en verplicht wandelingen(niet meteen maar wel met pijnstillers)).... ging daarna beter en toen opeens stokkreupel... bleek een hoefzweer te zijn..weggesneden... en nu gaat het weer prima.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 22-11-13 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt