Shet hengst (16) accepteerd grote ruin (23) niet.. Tips?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinkerfunss

Berichten: 1374
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Winkel

Shet hengst (16) accepteerd grote ruin (23) niet.. Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 00:03

Ik ga mijn probleem zo kort mogelijk proberen uit te leggen, hopelijk snappen jullie het dan.

Sinds maart dit jaar staat mijn Welsh ruin samen met mijn nieuwe hengstje Bert van 16 (jarenlang als schouwhengst op stoeterij gediend). Ze moesten erg aan elkaar wennen maar zijn snel dikke maatjes geworden. In de zomer hebben er nog een grote merrie en ruin bij gestaan, dit gaf veel onrust bij Bert en de merrie maar verder geen problemen of verwondingen.
Uk en Bert staan op een prive stalletje bij een boer waar ik alles zelf doe. Sinds oktober staat mijn Groninger ruin Joris bij Uk en Bert, Joris is zeer onderdanig, en kan ook niet echt spelen met een ander paard. Toen we ze bij elkaar zetten op het weiland ging het heel soepel, Bert deed even zijn hengstendansje en vrijwel daarna stonden ze met zijn 3en naast elkaar te grazen. Helaas haalde ik Joris na 2 dagen vol bijtwonden en in een hoekje ver van Bert en Uk binnen. Bertje kon Joris niet meer uitstaan, en bleef Joris aanvallen. En Joris doet helaas niks terug. Ik heb Bertje toen een paar dagen aan een touw in het land bij de rest gehad, zodat ze wel samen stonden maar Joris wel veilig, totdat Bert het touw kapot kreeg en Joris gelijk aan ging vallen. Ik heb het toen een tijdje zo gedaan dat Joris en Uk overdag op het land staan en Bert overdag op stal en andersom. Dit accepteerde Bert goed. Inmiddels staan Joris en Uk in de paddock en staat Bert weer dag en nacht op het land met een haflingerhengst als gezelschap, maar deze lijkt Bert ook niet te accepteren, en valt hem ook regelmatig aan. In alle jaren dat ik Bert ken (heb enkele jaren op de stoeterij gewerkt) heb ik Bert dit nooit zien doen.

Nou ben ik opzoek naar een oplossing, en of er mensen zijn die dit herkennen en ideeën hebben? Want de haflinger gaat eerdaags weer weg en dan hoop ik ze toch samen te kunnen zetten.
Hem laten castreren heeft waarschijnlijk geen nut, hij zal altijd hengst blijven. Mochten er mensen zijn met andere ervaringen hoor ik het graag!
De eigenaar van de haflinger kwam met het idee om een grasmasker om te doen, maar hoe kan hij dan hooi eten in de paddock? Dit wil ik zeker gaan proberen, en ik hoop dat het tijdelijk is.
Bert weg doen is een optie, maar hij zal niet makkelijk te plaatsen zijn.
Joris of Uk weg of verplaatsen is geen optie.

Ik hoop dat jullie het gouden idee hebben! ik hoop toch dat mijn 3 mannen gezellig samen kunnen staan.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Shet hengst (16) accepteerd grote ruin (23) niet.. Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 02:09

Hooi eten vanuit een open bak (zonder rooster er over dus) lukt ook met graasmasker. Of dat gaat werken qua niet meer aanvallen en verwonden is de vraag, want trappen, klimmen en jagen blijft gewoon mogelijk. Staan er misschien merries in de buurt waar Joris en/of Bert interesse in hebben?

Of castratie al dan niet werkt kan je testen met chemische castratie of eventueel regumate. Overleg erover met je DA.

Einder

Berichten: 113
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Borgloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:40

tinkerfunss schreef:
ik hoop toch dat mijn 3 mannen gezellig samen kunnen staan.

Als je hengstje niet gezellig samen wil staan met de twee ruinen, is daar eigenlijk niet zo veel aan te doen vrees ik.
Kan je er geen paard bij nemen als vervanger van de haflinger?

Fink

Berichten: 1776
Geregistreerd: 16-09-12

Re: Shet hengst (16) accepteerd grote ruin (23) niet.. Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:51

Ik ben wel benieuwd... Ik volg even

tinkerfunss

Berichten: 1374
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 23:13

tamary schreef:
Hooi eten vanuit een open bak (zonder rooster er over dus) lukt ook met graasmasker. Of dat gaat werken qua niet meer aanvallen en verwonden is de vraag, want trappen, klimmen en jagen blijft gewoon mogelijk. Staan er misschien merries in de buurt waar Joris en/of Bert interesse in hebben?

Of castratie al dan niet werkt kan je testen met chemische castratie of eventueel regumate. Overleg erover met je DA.


Ik werk in de paddock met hooinetten zodat ze er lang over doen, dat word dan idd even zoeken. Trappen doet Bert niet, jagen zal mogelijk wel blijven, maar misschien dat als Joris merkt dat Bert niet kan bijten hij niet meer zo bang is. Dat zal ik moeten proberen.
Er staan merries op zon 600 meter afstand, maar daar tonen ze geen interesse in.

tinkerfunss

Berichten: 1374
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 23:31

Einder schreef:
tinkerfunss schreef:
ik hoop toch dat mijn 3 mannen gezellig samen kunnen staan.

Als je hengstje niet gezellig samen wil staan met de twee ruinen, is daar eigenlijk niet zo veel aan te doen vrees ik.
Kan je er geen paard bij nemen als vervanger van de haflinger?


De haflinger moet van mij weer weg, hij vertrapt het land, dit was noodopvang want ik zocht een mini. En uiteindelijk komen ze van de zomer weer met zijn alle op het land, dus hoop dat ze voor die tijd toch samen kunnen.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:46

Hier hebben we ook zo'n exemplaar. 1.20 hoog en super dominant. Die is binnen no time de baas als ie de kans krijgt en de ander (een relaxte Anda) pikt dat niet. Wij hebben er nu een 3e (dominante KWPN) boven staan. Zo lang die de baas blijft, is er vrede. Ik denk dat je gewoon moet accepteren dat ze niet samen kunnen? Overigens is onze Anda hengst met zijn 5e gecastreerd en ik kende er 1 die boven de 10 was met castreren. Dat heeft bij beiden wel invloed gehad op hun karakters.

Ik heb ook eens gelezen over een oudere hengst die wel gedekt had, die beter af was met castratie. Die had heel veel last van zijn hengst zijn en niet meer mogen dekken.

tinkerfunss

Berichten: 1374
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Winkel

Re: Shet hengst (16) accepteerd grote ruin (23) niet.. Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 20:53

Ik heb vandaag een graasmasker op de kop weten te tikken, eerdaags maar alvast een keer proberen. Maar ik hou er rekening mee dat ik mogelijk een andere eigenaar voor Bertje moet gaan zoeken.

tinkerfunss

Berichten: 1374
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: Winkel

Re: Shet hengst (16) accepteerd grote ruin (23) niet.. Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 12:53

Even en update, sinds vrijdag is de haflinger weg en staat bertje dus met het masker bij de andere 2, tot mijn verbazing gaat het erg goed! De eerste dag was Bertje nog erg stoer maar inmiddels is hij erg onderdanig en staat hij op afstand van de andere 2. Ik hou het masker voorlopig om, maar als hij zo onderdanig blijft ga ik het proberen zonder masker.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Shet hengst (16) accepteerd grote ruin (23) niet.. Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:37

Mooi dat het nu beter gaat!