Mijn pony gooit mij er steeds af!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jaxbo
Berichten: 20
Geregistreerd: 25-12-11

Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 18:40

Ik heb een jaar geleden een pony gekocht, een welsh sectie a, met de bedoeling hem zadelmak te maken en om er dan met de tijd kinderen op te laten rijden. Ik ben wel te groot voor hem maar er moet hem iemand zadelmak maken en ik ben gelukkig licht. Het probleem is dat hij het zo ineens in zijn hoofd kan halen om je er af te gooien. De laatste tijd doet hij zelf niks anders meer dan dat. Hij is nu ondertussen wel zadelmak maar heeft zo van die kuren. Het is dus niet dat hij het niet kent. Galopperen wil hij totaal niet. Ik had al advies gekregen om hem buiten te laten proberen. De eerste keer dat ik dat probeerde deed hij dit super goed. Ik dacht dat ik het gevonden had. Maar de dag erna gooide hij mij eraf. En deze week mocht ik zelf niet op hem zitten. Weet iemand raad a.u.b?????? ;(

Anoniem

Re: Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:42

hij is duidelijk dus nog niet klaar en kent het niet, ik zou hulp zoeken van een prof, want je kan het duidelijk niet zelf oplossen.. of gewoon helemaal overnieuw beginnen bij het longeren, dus het rijden even helemaal laten en rustig opnieuw beginnen (onder proffesionele begeleiding)

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:44

Je zegt dat je te groot bent.. Tada! Daar is het probleem wellicht. Pony heeft last van jou.. OF begrijpt je niet. :)

jaxbo
Berichten: 20
Geregistreerd: 25-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 19:01

Ja dat dacht ik ook dat het mss daar aan lag. Dat ik te groot ben maar wat moet ik dan doen om hem verder te trainen en verkopen is GEEN optie.
En ik heb dit van in het begin tot en met juni onder professionele begeleiding gedaan. Nu in de vakantie ff niet.

Lieverdje10
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-08-12

Re: Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:14

Ik denk dat je het beste iemand erbij kan halen die er echt goed verstand van heeft en dan even kijken wat de mening van diegene is.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:50

Wat zei jouw professionele begeleiding dan?
Bedoel als het paard verder goed ingereden is zou ik toch echt gaan denken aan iets medisch, en is het tuig nagekeken en een tandarts geweest.
Ik kan me niet voorstellen als alles goed is aangeleerd en het duidelijk is wat je wil dat het uit klierigheid is dus dan zou ik toch verder gaan kijken want ergens klopt er iets niet of dat nu de verhouding is tussen paard en ruiter of tuig dat niet goed zit of iets medisch.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:53

Zadelmak maken even laten zitten tot je begeleiding er weer is. Hoe ver in de toekomst zijn de rijden met kindertjes plannen? En wat wil je er zelf mee doen om hem fit en bezig te houden?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:55

iemand er bij laten en iemand die kleiner is ?

jaxbo
Berichten: 20
Geregistreerd: 25-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 20:52

Ja ik zal er iemand moeten laten naar toe kijken.
En de plannen voor kinderen erop te laten rijden zijn maar voor als hij er echt klaar voor is. Ik zelf zou gewoon vrijheidsdressuur willen doen met hem en met de koets rijden.
En ik weet iemand die kleiner is en die er op wil rijden maar ik durf het me niet te riskeren dat ze haar verongelukt met hem........

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:52

Eigenlijk heb je nu een resultaat dat je zelf gemaakt hebt, het zadelmak maken en inrijden is maar halfbakken gedaan, er zijn veel hiaten in de opleiding, dus dit wil zeggen er is geen echte basis.
Waarom denk je dat die basis er nodig is, idd om een zekere vorm van betrouwbaarheid te hebben, stuur, rem, vooruit, achteruit, wijken voor druk, stelling, voorhand verzetten, achterhand verzetten, en dan nog een beetje schriktraining, das allemaal basis, zonder die basis loopt het echt altijd wel ergens mis.
En het erge is nu dat jouw paardje nu heeft geleerd, dat hij zijn ruiter kan kwijtraken door even een protest bokje te geven, ook dat heb jij hem onbewust nu aangeleerd.
Een paard even zadelmak maken, is echt meer dan wat rijden en proberen, eigenlijk is dat echt altijd werk voor een profesional.
Te veel mensen denken dat ze het zelf ook wel even kunnen.

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 01:07

Helemaal eens met Aeolusnr1 en daarnaast ben ik benieuwd welke maat zadel je daar op heb liggen. Hoe groot is de pony?

mg911
Berichten: 100
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 01:09

Past het zadel goed?
Heb je meer ervaringmet ponys inrijden?

Clown_14
Berichten: 168
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:31

Wat Tigra zegt,daar ben ik t wel mee eens.Dat het iet medisch kan zijn dus bv tanden maar t tuig kan ook.Dat jij te groot bent speelt miss ook mee.Maar ik weet net als ieder ander die er iets vanaf weet dat jonge pony's flink kunnen uitproberen...
maargoed mijn advies is om er een prof naar te laten kijken die ervaring heeft met jonge pony's en t inrijden ervan.

Clown_14
Berichten: 168
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:32

want daar ligt t denk ik aan

jaxbo
Berichten: 20
Geregistreerd: 25-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 17:30

Ik heb alles van het begin af aan onder professionele begeleiding gedaan dus daaraan kan het niet liggen. Enkel juli en augustus ff niet.
De pony is ongeveer 1m20 en het zadel past perfect. Ik heb geen ervaring met pony's inrijden vandaar dat ik het onder begeleiding heb gedaan en als je een pony wil zadelmak maken moet je toch met een pony beginnen he. Het is dus mijn eerste maar het is een verwaarloosde pony geweest. Ik weet niet of het mss daar aan kan liggen? Hij heeft een serieus trauma achter de rug.

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:39

Ik stuur je even een PB :)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Mijn pony gooit mij er steeds af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:46

trauma of geen trauma, uiteraard zal het makkelijker zijn wanneer alles heel correct en vlotjes zou verlopen zijn bij jouw pony zijn jeugd, maar daar kan je nu toch niets meer aan veranderen, je moet er dus leren mee om te gaan , erop in te spelen, duidelijke regels en afspraken maken, duidelijk een vraag stellen, zeker zijn dat paardje het ook begrijpt, en bij elke hoe klein die ook zou zijn, elke poging om de goede reactie te geven moet je belonen (belonen is niet met snoepjes maar even rust geven, alle druk even weg).
Als je heel mijn lijstje met onderdelen die bij de basis horen overloopt, vindt je dan zelf dat al die dingen goed begrepen zijn , dus dat het paard al die dingen al vrij correct kan uitvoeren ????????
Sommige mensen vinden die lijst te lang en te uitgebreid, ik kan je echt zeggen dat ieder paard dat ik hier zadelmak maak al die dingen kan uitvoeren al na de eerste maand training zadelmak maken.
Uiteraard ga ik er dan van uit dat het grondwerkgedeelte al een groot deel voordien gedaan is geweest.
Dit is niet overdreven, zo werkt een trainer met zijn paard.
Het op het paard zijn verleden schuiven is eigenlijk de fout gaan zoeken waar ze echt niet zit, de fout zit bij diegenen die met het paard werken, dus een deel de ruiter/begeleider en een deel de lesgever/trainer.
Zoek altijd de fout bij de mens, nooit bij het paard.
Uiteraard kan ook het harnachement meespelen, en natuurlijk ook de fysieke conditie van het betreffende paard, eventueel ook gebreken en of ziektes bij het paard. maar ook hier is het niet het paard die jou dat zal komen zeggen, het is dus aan de mens uit te zoeken waar en waarop gelet moet worden.
En je zegt dat je professionele hulp had, de vraag is dan of die genoeg kennis en kunde had om dit echt goed aan te brengen.