Paard heeft geen respect voor zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:08

tamary schreef:
Firelover96 schreef:
@Angela Niet zo heel hard, want we vinden het eerlijk gezegd een beeje zielig om haar een lel met de zweep te geven...

Daarin zijn we een beetje te soft, en dat weten we gelukkig ook.


Je paard weet het helaas ook. En dat zal je moeten veranderen om een fijn en veilig paard te hebben.


Vreemd eigenlijk... mijn paarden hebben ook geen angst voor de zweep (ook geen reden toe). En slaan doe ik niet. Ik train namelijk op basis van positief reinforcement.
En toch... zijn mijn paarden heel erg fijn, luisteren als een klokje en zijn waarschijnlijk veiliger dan menig ander paard.

Onvoorstelbaar he... dat een paard zomaar braaf en veilig kan worden, zonder klappen te ontvangen :+


Maar alle gekheid op een stokje... jammer dat de adviezen tot 'optreden' en 'klappen geven' weer niet van de lucht zijn en als noodzakelijk worden gezien.
Wat als de ts misschien iets minder de techniek van het longeren beheerst en onbewust het signaal naar het paard toe geeft om naar haar toe te komen?
Wat als het paard gewoon niet begrijpt wat de bedoeling is?

Jammer dat bij een braaf paard weer het advies van 'optreden' en 'klappen geven' als noodzakelijk wordt gezien.


TS, misschien het longeren even voor gezien houden als het met zoveel getrubbel gepaard gaat. Misschien gewoon eens een tijdje met grondwerk bezig zijn zodat jij en paard op elkaar ingespeeld raken? De rest komt heus vanzelf
Ik vind het eeuwig zonde om een brave reus aan te pakken voor een 'fout' die wellicht niet eens bij hem licht.
Snelste weg om van een braaf paard een zuur paard of afgesloten paard te maken. -O-


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:15

Firelover96 schreef:
Bedankt alemaal voor jullie tips we gaan hier zeker mee aan de slag!

En maar eens wat minder soft worden <<)



Nee, liever niet minder soft worden, maar gewoon bij het begin beginnen, kijken wat je zelf doet en samen met die lieverd leren.
Een paard doet nooit zomaar iets.
In dit geval is het waarschijnlijk dat hij jullie signalen opvat als cue om naar jullie toe te komen of gewoon niet begrijpt wat jullie willen.
Wil je hem werkelijk daarvoor straffen?? -O-


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:21

tamary schreef:
@liljebo : Het probleem is de houding die voortkomt uit het te soft zijn. Paard kan niet op haar leiderschap vertrouwen en let dus niet op de signalen die ze geeft, ze is nl niet belangrijk. Al dan niet een zweep gebruiken is daarin totaal niet relevant.


En dat kun je zijn vanaf het net???
Dus jij weet zomaar, vanachter je computer, dat het paard niet op haar vertrouwd en daarom niet op de signalen let?
Jee, wat een onzin.
Een paard heeft een enorm observerend vermogen en alles wat je doet, betekent iets voor het paard
Als ts bv onbewust afremd, reageert het paard daar op

Stel nu eens zomaar dat ts het fout doet en dat het paard gewoon correct op de signalen reageert, door naar haar toe te komen... dan moet ze maar eens flink optreden met de zweep -O-

Jammer dan weer...

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:44

Je geeft het advies om iets aan die softheid te doen. Om op te treden omdat ze anders geen braaf paard krijgt. Kul, zeg ik dan.
Opvoeding is niet noodzakelijkerwijs optreden. Opvoeding kan ook gewoon opleiding betekent, waarbij de trainer de wijzere is van de twee en iedere goede poging beloont.
Moeilijker dan 'optreden' omdat iedere eigen fout dan genadeloos boven komt drijven.
Maar wel eerlijker.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:03

ok, dat je moet weten wat je doet, is logisch. Heb je gelijk in. Maar de reacties hier liggen in de trant van leiderschap afdwingen en dat is nooit goed.
Reacties in de zin dat ts wellicht de verkeerde signalen afgeeft of het paard het wellicht nog niet kende, waren m.i veel correcter geweest.
Leiderschap is trouwens een van de meest verkeerd begrepen en misbruikte termen die je in de paardenwereld tegen komt.
Het betekent eenvoudig weg leiding geven in de mensen wereld. Leiderschap geeft het paard met graagte aan de mens die het paard begrijpt en het op juiste wijze kan begeleiden en de interactie veilig kan houden, maar menigeen zien het streven naar leiderschap als excuus om hun eigen machtsgevoel te bevredigen of alles wat fout gaat bij het paard neer te leggen.
Maar dat is weer een ander verhaal.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:22

De zweep is ook bedoeld als aanwijzing. Als je moet gaan optreden met de zweep, middels klap, is het risico groot dat je iets met 'optreden' probeert op te lossen wat in den beginne (onbewust) een eigen fout is.
Paarden kunnen niet vanzelf longeren. Die moeten dat leren, stap voor stap, van een geduldig en ervaren persoon.
Mensen kunnen ook niet vanzelf longeren. Ook zij moeten het leren, stap voor stap, van een geduldig persoon.

:)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:17

Hele andere vraag... wat wordt eigenlijk bedoeld met respect voor de zweep? Als iemand dat noemt, denk ik aan een paard wat daarop reageert door vaart te maken, van je af te gaan ed.
Dan is er toch altijd in meer of mindere mate sprake van onaangenaam gevoel bij de zweep (en dus ook in meer of mindere mate een angstgevoel), lijkt me (negatief reinforcement; druk opvoeren met de zweep -zo hard als het moet, vlgs bepaalde goeroes- totdat paard reageert om de onprettige stimilus -zweep- te ontwijken)
Ik kan dat niet helemaal rijmen met bepaalde reacties.


Ik voor mij gebruik de zweep graag als cue. Geen van mijn paarden hebben angst voor de zweep of ervaren hem als negatief omdat ik hem alleen als aanwijsstok gebruik, nooit voor het opvoeren van druk
Maar goed.. mijn trainingswijze wijkt af van de meesten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers